Permalänk
Medlem

Det låga budget bygget

Sitter sen ett par år tillbaka på följande dator:
Athlon 64 x2 5600+
4 gb ddr2 ram
ATI 5750

Det börjar alltså bli dags att skaffa sig något nytt, jag lyckades köra BF3 betan med mellan 1-25 frames, funkar alltså inte! Jag har ingen vidare säker inkomst nu, därför kommer jag hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt men ändå försöka få så bra prestanda som möjligt. Målet är att satsa på så mycket prestanda som möjligt i spel, komponenterna som jag behöver är en ok processor, ett ok moderkort, ett schysst grafikkort, ett ok nätagg.

Efter att ha väntat för att se hur bulldozer klarade sig har jag bestämt mig för att köra på intel, funderar på följande setup:
i5 2500k (som jag överklockar en del, ska fungera bra med cpu kylarn jag köper)
Cooler Master Hyper 212 Plus
Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155 ATX
DDR 3 1333 elller 1600 mhz
Samsung SpinPoint F3 1TB 7200RPM
Corsair CX V2 500W eller 600W

Jag är osäker på om jag ska köpa ett grafikkort nu, eller vänta till slutet av året, har för mig att jag läste att AMD kommer släppa 7000 serien under Q4 i år. Har inga problem att köra på mitt 5750 under tiden.

Jag vill alltså komma undan så billigt som möjligt och bara lägga pengarna på ren prestanda, hur sakerna ser ut eller om de inte tillför nämnvärd prestanda/stabilitet så lägger jag inte pengarna på det. Har läst några reviews av ga-z68ap-d3 moderkortet, verkar vara ok och har alla nödvändiga funktioner till ett rimligt pris, samma med nättagget, tror inte jag kommer göra cf/sli, borde vara alldeles tillräckligt då. Kan tänka mig att skaffa ssd senare, men inte nu.

Chassi
Nu till själva bygget, jag tänker absolut inte köpa ett chassi när jag har två stycken hemma. Problemet är att ena är runt 10 år gammalt och det andra är chassit som nuvarande datorn sitter i, vilket riktigt värdelöst och behöver en del modifikationer för att fungera. Det är ett Arctic-cooling Silentium T2 ECO 80 (review med ytterligare bilder). Så det är riktigt fult också, men jag bryr mig inte alls om hur det ser ut, billigt ska det vara.

Det är huvudsakligen två problem

1. Chassit har ett värdelöst inbyggt nätaggregat som måste ut, det sitter nere i främre hörnet av lådan

2. Kylningen, jag är inte säker på om luftflödet är tillräckligt.

Luftflödet ska tydligen vara lite annorlunda i denna låda:

Jag hade tänkt sätta in det nya nätagget där nere i högre hörnet, men för att det ska fungera bra hade jag tänkt göra hål i sidan så att luften kommer ut och jag får tillgång till sladdarna (photoshop skills):

Jag är inte säker på om luftflödet kommer räcka, det kommer alltså enbart vara två fläktar i toppen och sen nätagget i botten som drar ut luft. Funderar på att sätta en billig fläkt på sidan i höjd med grafikkortet/processorn, måste då borra håll i sidoplåten själv. Jag vet inte åt vilket håll jag ska ha cpu kylaren heller, om den ska blåsa luften in i datorn, från vänster alltså, eller om den ska blåsa ut åt höger. Alternativt skulle den kunna placeras så att den blåser luft upp i lådan, som sen dras ut av de två toppmonterade fläktarna.

De gamla komponenterna

Den gamla datorn ska in i det jätte gamla chassit som jag nu har ännu äldre komponenter i, det blir en media dator vid tvn.

Finns ingen som helst kylning i den lådan, får se hur det går. Det "konstiga" nätagget från Arctic-cooling Silentium T2 lådan ska även in på något sätt. Antagligen i botten på något sätt, måste tänka på att lådan kommer ligga ner.

Jag kommer att köpa komponenter antingen i morgon eller i början på nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Låg budget? Jag som tycker en Phenom 1055t radeon 6870 och 4gb ram och en ssd gör en bra spel dator haha Jag är i alla fall nöjd, budget behöver väl inte mena att den inte presterar? En phenom 955+radeon 6950 för ca 5-6k presterar ju bra och tar alla dagens spel på höga inställingar?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Låg budget? Jag som tycker en Phenom 1055t radeon 6870 och 4gb ram och en ssd gör en bra spel dator haha Jag är i alla fall nöjd, budget behöver väl inte mena att den inte presterar? En phenom 955+radeon 6950 för ca 5-6k presterar ju bra och tar alla dagens spel på höga inställingar?

Komponenterna kommer kosta runt 4300 exklusive grafikkort, det tycker jag är rimligt, jag vill ändå att den ska klara sig ett tag. Det är klart att om jag försökte minimera priset så mycket som möjligt skulle jag dra ner på prestandan, men det jag försöker här är att ha schysst prestanda men slippa köpa ett nytt chassi.

edit
Läste titeln igen, låg budget kanske är lite missvisande ändå

Permalänk
Medlem

Hade nog använt det "jättegamla" chassit.. verkar enklare. Köpa ett gäng tysta 80mm fläktar.

Permalänk
Medlem

7xxx-serien är väl flyttad till nästa år?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Vore nog värt att köpa ett nytt billigt chassi för en sisådär 350 kr.
Du sparar dig själv lite arbete på det sättet.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DraLetterZ:

Vore nog värt att köpa ett nytt billigt chassi för en sisådär 350 kr.
Du sparar dig själv lite arbete på det sättet.

+27

TS: Köp detta: http://cdon.se/hemelektronik/ikonik_en2_black_inside_atx_midi.... Det har dammfilter, plats för många fläktar 120~140mm.
342:- inkl frakt och swecrabatt. Köp lite annat och du får det för 312:- (fraktfritt)
Lite bilder och info från tillverkaren: http://www.ikonik.com/Product/EN2.html

Ditt gamla chassi kommer säkert få problem både med längden på ett nytt prestanda grafikkort och lite större cpu kylare. Tänk även vilket helvete det blir med kabledragning osv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Håller med screamin-daemon köp det chassit istället.
Annars kör på det äldsta chassit då det troligen kommer funka mycket bättre med luftflöde plus att du slipper krångla med flytt av skitnätagget (och övriga komponenter i det chassit).
I värsta fall så kan du ju alltid borra,klippa,såga bort en del av HD buren om det skulle behövas för ett grafikkort.
I ditt andra hemska chassi så finns det ju mindre plats för ett grafikkort och sen alla bekymmer med nätagget osv NÄE det skulle jag inte vilja pilla med alls då kör jag MYCKET hellre på det äldsta chassit.

Men om du kör med det chassit så behövs det ju inhandlas några vindförflytare (troligen max 80mm som får plats i det) och då är du ju uppe i halva priset för det nya chassit.
Visst det behövs 1-2 fläktar i det med men det går då att köra 120mm (en 140mm i toppen) istället vilket flytar mer luft och är tystare.

Sen har ju Corsairs CX serie inte så bra rykte (förutom den gamla 400w som var bra) så några kr till för ett tx,hx,ax borde du lägga ut.
Vad hade du tänkt för grafikkort då?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Nätagget verkar inte helkasst, och borde faktiskt klara de komponenter du funderat på.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Du får väl kapa toppen på burken om du vill ha ett lågt bygge.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde köpa ett nytt chassi jag, finns riktigt bra chassin för under 500 lappen, bland annat Antec Three Hundred.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

Haha vilken epic bild den där du visar hur nätagget ska sitta i chassit. haha morgongarv alltså.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Hur går det?

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av haggert:

Jag tycker du borde köpa ett nytt chassi jag, finns riktigt bra chassin för under 500 lappen, bland annat Antec Three Hundred.

+rep på den.

Antec har riktigt bra chassin, billiga som dyra..
Spelar ingen roll i kvalité vad jag hört, bara lite mindre smarta saker och funktioner på de billiga

Köpte mitt antec 902 för 2200 eller något sådant har jag för mig, så jävla nöjd med det ))
Antec och corsair är chassin som verkligen är bra tycker jag
Kan dock inte säga något om Antecs dark fleet serie, då jag inte kollat upp det.. Men har bara hört positivt om de utom designen som kanske inte faller alla i smaken, vilket jag kan förstå x)

Skickades från m.sweclockers.com