Permalänk
Medlem

Crossfire fungerar inte?

Hej! Har aldrig kört Crossfire innan, har två PowerColor 6950 2GB som jag satt i mitt http://www.inet.se/artikel/1901989/asus-p8z68-v

Stoppade först in det första kortet och allt fungerar, har även provat det andra kortet och det fungerar. Satte in båda, kopplade in och allt, avinstallerade Catalyst och allt, installerade om, aktiverade Crossfire. Kör på två skärmar båda i samma kort och det verkade fungera....

Dock får jag ingen FPS-ökning alls, snarare en minskning i GTA IV

Tittar jag i Caralyst under AMD Overdrive så ser man att bara det ena kortet "Jobbar" Vad kan vara fel? :S

Tack för svar //Daniel

Permalänk
Medlem

okej,ska försöka förklara.. klicka dig in i start och skriv regedit där.
Sen går du steg för steg nedan,kolla noga så hittar du dit.
När du kommer in i mappen med namn "0000" så går du in och letar efter "EnableUlps"
Dubbelklicka på "EnableUlps" och ändra siffran till en 0 istället för en 1a,spara och starta om datorn.
HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / ControlSet001 / Control / Class / 4D36E968-E325-11CE-BFC1-08002BE10318 / 0000

Återkom om det inte skulle funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degener:

Hej! Har aldrig kört Crossfire innan, har två PowerColor 6950 2GB som jag satt i mitt http://www.inet.se/artikel/1901989/asus-p8z68-v

Stoppade först in det första kortet och allt fungerar, har även provat det andra kortet och det fungerar. Satte in båda, kopplade in och allt, avinstallerade Catalyst och allt, installerade om, aktiverade Crossfire. Kör på två skärmar båda i samma kort och det verkade fungera....

Dock får jag ingen FPS-ökning alls, snarare en minskning i GTA IV

Tittar jag i Caralyst under AMD Overdrive så ser man att bara det ena kortet "Jobbar" Vad kan vara fel? :S

Tack för svar //Daniel

Jag är inte säker på detta, men jag tror inte att GTA IV har stöd för crossfire. GTA IV är väldigt kasst optimerat i allmänhet på PC. Testa ett annat spel med uttalat stöd för crossfire, så tror jag att du ska märka skillnad.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Okej, tack för att du hjälper mig! Jag hittade rätt, den som heter EnableUIps står redan på 0, har en som heter EnableUlps_NA som står på 1 däremot.

Permalänk

Kör 3DMark Vantage eller något och notera GPU-poängen så märker du ifall CF funkar eller inte.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degener:

Okej, tack för att du hjälper mig! Jag hittade rätt, den som heter EnableUIps står redan på 0, har en som heter EnableUlps_NA som står på 1 däremot.

Jag tänkte också att det kanske hade något med moderkortet att göra, det har bara 1 PCI16x och en 8x.

Jag hade för mig det skulle fungera ändå?

Permalänk
Medlem

bara att aktivera Crossfire samt loggan i ccc så ser du ju om det fungerat ..loggan statar upp on cf fungerar i högra hörnet sen är ju ej GTA IV optimerat (RIKTIGT ) FÖR PC TYVÄRRR...FÖR DOM SOM GILLAR DET

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

16x + 8x räcker fint,tappar kanske 1-2%.
När det kommer till gtaiv så är det oerhört ooptimerat för dubbla grafikkort och cpuer med fler än 2kärnor.
Prova ett annat spel så ska det nog fungera fint

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jo jag vet, det är ett dålig spel Men som sagt, fläktarna snurrar och sånt, jag hittar grafikkortet i både enhetshanteraren och i Catalyst... Men Det står alltid Activity 0% GPU clock 0MHz Temp 0 grader osv... Fan speed ligger på 20% men kan inte ändra den och det fungerar inte att koppla en skärm till det... :(((

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag stjäl tråden lite för en fråga angående mitt eget crossfire. Men jag har också fått sämre prestanda sedan jag skaffade mitt andra 6950 :/ Hela datorn är ny i stort sett. Tog bara mitt "gamla" 6950 med mig till nya datorn som jag plockade ihop igår.

Min förra dator AMD Phenom II 2,6 GHz och ett 6950 presterar bättre än min nuvarande med Intel i5 3,3 GHz och crossfire-6950. Mitt ASUS P8P67-M PRO stödjer crossfire och det är aktiverat. Spelet jag testat är bara F1 2011 och där har jag nu 30 FPS med allt på ultra. Hade för mig att jag hade runt 40-45 med single kort.

Hoppas det blir BÄTTRE i BF3 sen i alla fall, om jag jämför när jag körde betan med endast ett 6950.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhedlnd:

Ursäkta om jag stjäl tråden lite för en fråga angående mitt eget crossfire. Men jag har också fått sämre prestanda sedan jag skaffade mitt andra 6950 :/ Hela datorn är ny i stort sett. Tog bara mitt "gamla" 6950 med mig till nya datorn som jag plockade ihop igår.

Min förra dator AMD Phenom II 2,6 GHz och ett 6950 presterar bättre än min nuvarande med Intel i5 3,3 GHz och crossfire-6950. Mitt ASUS P8P67-M PRO stödjer crossfire och det är aktiverat. Spelet jag testat är bara F1 2011 och där har jag nu 30 FPS med allt på ultra. Hade för mig att jag hade runt 40-45 med single kort.

Hoppas det blir BÄTTRE i BF3 sen i alla fall, om jag jämför när jag körde betan med endast ett 6950.

EDIT: skitsamma, provade att avaktivera CF och då tredubblades nästan FPSen så jaja... bra att ett en månad gammalt spel inte ens kan ha bra crossfirestöd. Hade ju möjlighet till crossfire redan på mitt 4850 så konstigt vad tekniken stått still och många nyare spel har dåligt stöd för det.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja... Tillbaka till min ursprungsfråga tack...

Permalänk
Medlem