OCZ Octane SSD slår lagringsrekord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooD:

Macbook air är väl en ganska populär produkt
På prisjakt ligger den iaf på plats nummer 3 av alla laptopisar

"I hate to tell you this..."

Dessvärre är inte prisjakts topplista ett mått på försäljningsvolymer. Många datorer på företag i sverige köps genom europeiska eller tom globala avtal (för de större företag som finns representerade i mer än ett land) och passerar aldrig genom prisjakt. Självklart betyder det inte att MacBook Air säljer dåligt, tvärtom är det visst en indikator på att den säljer bra, men kanske inte så bra så att det påverkar balansen i volym SSD vs Hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FiskFisk33:

dock är kontorsdatorer inte den enda typen av dator förknippad med företag.
säljs inte SSD's till företag i serversammanhang i väldigt stor utsträckning?

Det är en helt annan hårdvara än "konsument"-ssd. inte samma tillverkningsprocess och därmed inga stordriftsfördelar till konsumentssd även om antalet servrar och dess lagring är alltför liten volym för att påverka prisbilden. Serverhårdvara är just för att det är så låg volym på dessa lagringslösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Det är en helt annan hårdvara än "konsument"-ssd. inte samma tillverkningsprocess och därmed inga stordriftsfördelar till konsumentssd även om antalet servrar och dess lagring är alltför liten volym för att påverka prisbilden. Serverhårdvara är just för att det är så låg volym på dessa lagringslösningar.

Konsumenter min kära vän, det finns konsumenter i denna värld

Permalänk
Medlem

Den slår nog också världsrekord som dyraste lagringsenhet.

Permalänk
Skrivet av MooD:

Du kan ju få en ssd för runt 5-lappen så visst finns det billiga ssdenheter också

Sant, men dom billigare enheterna är ju gamla. Vad jag skulle vilja se är en satsning på nya, effektiva, SSDer till massmarknadspriser. Trots allt är det inte alltför många som köper "hårddiskar" som kostar 2 papp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Sant, men dom billigare enheterna är ju gamla. Vad jag skulle vilja se är en satsning på nya, effektiva, SSDer till massmarknadspriser. Trots allt är det inte alltför många som köper "hårddiskar" som kostar 2 papp.

Höhö skimming pricing min kära vän!

Annars har du denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=925025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Visst det är bara ett enskilt exempel, men jag valde den då den är näst populärast på marknaden och bland de snabbaste. Det var ju någon som hävdade att utvecklingen stått nästan stilla på SSD sidan och jag ville visa att det inte stämmer. Jag har bevakat SSD marknaden sedan i våras och jag är förvånad hur mycket de gått ner i pris på den korta tiden och det gäller generellt. Tidigare var det verkligen så att priset på SSD'er rörde sig sakta neråt men nu under 2011 har det äntligen börja hända grejer och jag litar på Intels expert. Det verkar definitivt som 2012 kommer bli ett bra år för SSD marknaden.

Intels experter räknar troligtvis inte på produkter som är gamla utan de som släpps som nya vid valt tillfälle. Gamla produkter går alltid ner i pris, nu är kanske inte SSD's lika känsliga som processorer eller grafikkort men kanske inte heller stabila som t.ex. nätagg.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Intels experter räknar troligtvis inte på produkter som är gamla utan de som släpps som nya vid valt tillfälle. Gamla produkter går alltid ner i pris, nu är kanske inte SSD's lika känsliga som processorer eller grafikkort men kanske inte heller stabila som t.ex. nätagg.

Jag menade inte specifikt att just den disken skulle hamna på ett visst pris i slutet av 2012. För naturligtvis kommer det nya produkter hela tiden. Jag tog bara upp den som exempel på att det nu äntligen börjat hända grejer på SSD marknaden, det har vi ju längtat efter. Jag hade börjat misstro Intels expert ända fram till i Somras då jag tyckte prisutvecklingen på SSD'er var så långsam. De låg väldigt länge på en hög prisnivå. Men nu under sommaren och hösten har de äntligen börjat falla i pris och det snabbt. 120GB+ modellerna har gått ner hela 30% på bara 5 månader. Så förhoppningsvis får Intel experten rätt trots allt, och SSD'er får ett stort genombrott under 2012.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version