Permalänk

excel...

Tjenare..

Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta men försöker ändå.

Jag har ett kalkylblad på excel som innehåller 2 tabeller.

Ser ut så på ett ungefär:
Tabell1:
---------A------------B
1----NAMN-----ANTAL
2----Albert------50
3----Bertil--------50
4----Crister------60

Tabell 2:

-------A----------B-----------C
6--NAMN---ANTAL---TOTALT
7 Albert---40---- =B1*B7
8 Berti-----40---- =B2*B8
9 Crister---70---- =B3*B9

Problemet:
När jag väljer att filtrera cell C7-C9 till t.ex 'störst till lägst' så ändras värdena. Likaså om jag filterar B7-B9 och B2-B4. Jag vill på nåt sätt kunna låsa formeln till just dem siffrorna. Kanske något dåligt förklarat, men är det någon som har nån aning hur man gör?

Tack.

Permalänk
Medlem

Är inte helt säker på vad du menar, men för att låsa en formel till specifika celler så kan man skriva =$A:$1.

Snabbknapp för detta är F4. För att låsa enbart till kolumn kan du köra $A:1 och för rad A:$1.

$:et låser alltså fast vart värdet ska hämtas ifrån.

Tror mitt svar var lika dåligt förklarat som din fråga!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Jag menar..
Om jag sorterar cellerna under rubriken 'TOTALT' så ändras den totala summan eftersom värdet på cellerna ändras. Jag vet att man låser med F4. När jag skriver in värdena från början så vill jag att t.ex C7 låser till namnet Albert och siffrorna 50 och 40, oberoende på vart i kalkylen dem ligger. Så det kanske finns en formel som tar värden från samma rad som Albert. Hoppas du förstår denna dåliga förklaring

Permalänk

Jag vet inte någon enkel lösning (ej VBA) på ditt problem. Men du har inte funderat på att använda Access istället och skapa en databas? Det borde vara enklare om man tar hänsyn till att du i ett föregående inlägg skulle filtrera och ha sig, dessutom kan man i Access skapa ett mer användarvänligt gränssnitt och göra diverse fina utdrag (rapporter).

Min VBA lösning så får du skaffa någon unik nyckel, vilket namn inte behöver vara. Och resultatet blir mer komplicerad än att bara använda access.

Nå jag är ingen excelexpert, så det kanske finns någon enkel lösning. (vore intressant och se den isåfall)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag tror jag förstår vad du menar.

Markera A7-C9, se till så den "vita cellen" hamnar i B-kolumnen med hjälp av TAB-knappen. Sen tryck sortera

EDIT: ok ser nu att jag missförstod dig.
Tror du måste använda vlookup för det där

Permalänk

Hm, har ingen aning hur man använder vlookup. Hur ska jag skriva in den formeln så att det ska hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Jag är själv mycket dålig på vlookup.
Använder själv väldigt sällan excelfunktioner utan gör för det mesta macron. Men det hjälper inte dig i detta fallet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Jag är själv mycket dålig på vlookup.
Använder själv väldigt sällan excelfunktioner utan gör för det mesta macron. Men det hjälper inte dig i detta fallet.

Istället för
=B1*B7
(där jag antar att du menar B2*B/) skulle du kanske kunna använda
=VLOOKUP(A7;$A$7:$B$9;2;FALSE)*VLOOKUP(A7;$A$2:$B$4;2;FALSE)

Permalänk

Verkar funka. Tack