Permalänk
Medlem

Sleeve, vilket material och varför ?

Har lite svårt att välja vilket material jag ska använda.

Vilka för -och nackdelar finns det med annan typ av sleeve ?

Finns ju Fabric, Paracord och vanlig..

Är det t.ex lättare att sleeva med vanligt sleeve osv, hoppas ni fattar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Har lite svårt att välja vilket material jag ska använda.

Vilka för -och nackdelar finns det med annan typ av sleeve ?

Finns ju Fabric, Paracord och vanlig..

Är det t.ex lättare att sleeva med vanligt sleeve osv, hoppas ni fattar

Jag har jobbat med alla 3 väldigt mycket och kan dem i princip utantill, så mina ord till dig lyder:

Vanlig:
Lättast att arbeta med, finns i många färger, krävs inga speciallea tekniker eller verktyg vif själva sleevingarbetet.
Helt perfekt för nybörjaren!...men även för proffsen!

Fabric:
Väldigt svårt att arbeta med, kan frasas upp samt förstöras vid små misstag, är svår att trä igenom om man inte använder sig utav en ståltråd/lödtråds teknik, bräns väldigt lätt och bilr då fult när man väl gjort det...inget för nybörjare. Detta tar minst 2-3 gånger längre tid än med vanligt sleeve!

Paracord:
Är lättare än fabric sleeven, finns i många färger, frasar inte upp så värst mycket förutom när man skall klippa, finns en teknik man skall använda sig utav där för att få det perfekt, samma gäller här att man "måste" använda sig utav ståltråd/tlödtråds teknik, annars får man inte igenom den, Detta tar minst 2-3 gånger längre tid än med vanligt sleeve!

Permalänk
Medlem

Tror jag kör på vanlig sleeve.

Men det du sa om Fractal agg, varför är dem så jobbiga att sleeva ?

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av ygd3n:

Tror jag kör på vanlig sleeve.

Men det du sa om Fractal agg, varför är dem så jobbiga att sleeva ?

Fractal Design (och många andra) gillar att använda sig utav delade kablar istället för att dra ut två kablar från samma källa i nätaggregatet. Du kan med lätthet klippa loss ena kabeln och löda fast den på samma sätt men innanför nätaggets väggar. Det är rent estetiskt och gör inte det hela direkt svårare.

Corsair är ofta svåra för att dessa har högre kvalitet på konakter och pins, därmed sitter dessa ofta mycket hårdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Fractal Design (och många andra) gillar att använda sig utav delade kablar istället för att dra ut två kablar från samma källa i nätaggregatet. Du kan med lätthet klippa loss ena kabeln och löda fast den på samma sätt men innanför nätaggets väggar. Det är rent estetiskt och gör inte det hela direkt svårare.

Corsair är ofta svåra för att dessa har högre kvalitet på konakter och pins, därmed sitter dessa ofta mycket hårdare.

haha fasen då :P, höll på att skriva precis det här! Härmapa ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Fractal Design (och många andra) gillar att använda sig utav delade kablar istället för att dra ut två kablar från samma källa i nätaggregatet. Du kan med lätthet klippa loss ena kabeln och löda fast den på samma sätt men innanför nätaggets väggar. Det är rent estetiskt och gör inte det hela direkt svårare.

Corsair är ofta svåra för att dessa har högre kvalitet på konakter och pins, därmed sitter dessa ofta mycket hårdare.

Okej, vilken tur att jag köpt mig en lödpenna och stativ.

Blir ju jättefult annars om man inte gör det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bara du vet vad du håller på med o vet vart du ska löda tex...så ge dig inte in på det om du inte har en susning

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Andyah:

bara du vet vad du håller på med o vet vart du ska löda tex...så ge dig inte in på det om du inte har en susning

Om vi utgår från att hans nätagg är färgkodat och att han bara flyttar bak lödningarna så kan det inte bli ett simplare jobb med elektronik inblandat.

Dock bra att du varnar honom, det är högspänningskomponenter och det han tänker göra är förbjudet enligt svensk lag, så det är något att poängtera. Man får inte utan certifierad utbildning modifiera någon komponent i ett svenskt hushåll som går på högspänning.

Thug life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Om vi utgår från att hans nätagg är färgkodat och att han bara flyttar bak lödningarna så kan det inte bli ett simplare jobb med elektronik inblandat.

Dock bra att du varnar honom, det är högspänningskomponenter och det han tänker göra är förbjudet enligt svensk lag, så det är något att poängtera. Man får inte utan certifierad utbildning modifiera någon komponent i ett svenskt hushåll som går på högspänning.

Thug life.

hehe that means...that me and you have done some damn naughty shit ^^

Vågar man stoppa mitt agg i väggen må du tro ;D

Permalänk
Medlem

Fabric sleeve är ju snyggare,lägger sig finare och är inte så stelt material.
Eftersom "vanlig" är mer plastig enligt mig så..köp några extra meter fabric och lär dig på något gammalt nätagg om du har

Permalänk
Medlem

En liten fråga!Var kan man köpa sleeves?

Visa signatur

CPU:i5 2500K 4.4Ghz|MODERKORT:Asus P8P67 Deluxe|RAM:8 GB Corsair Vengance|Grafikkort:R9 290 tri-x|NÄTAGG:Fractaldesign 1000W|CHASSI:Fractaldesign R2 Black|Windows 7 64|Rock on!!!

Permalänk
Skrivet av john696:

En liten fråga!Var kan man köpa sleeves?

djungelapa.se

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Proffsmobbare

Jag personligen föredrar kvaliteten och kundbemötandet hos MDPC-X.com men det är ju förståeligt att inte alla vill hålla på med PayPal och handla utanför landets gränser.

Lite dyrare, lite längre leveranstid, men värt det om man ändå ska lägga ner pengar på att få datorn fin i min mening. Jag vet vad jag får när jag handlar därifrån iallafall.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Jag personligen föredrar kvaliteten och kundbemötandet hos MDPC-X.com men det är ju förståeligt att inte alla vill hålla på med PayPal och handla utanför landets gränser.

Lite dyrare, lite längre leveranstid, men värt det om man ändå ska lägga ner pengar på att få datorn fin i min mening. Jag vet vad jag får när jag handlar därifrån iallafall.

Håller med mycket bättre sleeving och krympslang från mdpc

Permalänk
Proffsmoddare

Håller med Iddi och Dum här över. Mdpc-X för hela slanten. Det är detaljerna som gör bygget och då vill du inte ha skosnören i burken. Om du nu inte just vill ha det, skosnören alltså.

Skrivet av KsKz_91:

Exakt JaZid, sluta vara en sådan härmapa. Ingen gillar en härmapa, eller hur Kskz_91

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Håller med Iddi och Dum här över. Mdpc-X för hela slanten. Det är detaljerna som gör bygget och då vill du inte ha skosnören i burken. Om du nu inte just vill ha det, skosnören alltså.

Exakt JaZid, sluta vara en sådan härmapa. Ingen gillar en härmapa, eller hur Kskz_91

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQAfelqg7PGITJ7xWTISk...

smaken är som baken, dock tycker jag att alla sleevetyperna är bra :), den enda skillnaden med mdpc-x och djungelapa i nutiden är att mdpc-x har mer färger att välja emellan och deras bättre krymp, sleeven är tätt intill identiska...jaaa jag har båda typerna utav sleeve hemma och har jämfört dem så jag vet precis vad som skiljer sig åt och inte...

U got nuts brow ?
U dont tolerate jokes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av john696:

En liten fråga!Var kan man köpa sleeves?

Skrivet av Laine:

Jag personligen föredrar kvaliteten och kundbemötandet hos MDPC-X.com men det är ju förståeligt att inte alla vill hålla på med PayPal och handla utanför landets gränser.

Lite dyrare, lite längre leveranstid, men värt det om man ändå ska lägga ner pengar på att få datorn fin i min mening. Jag vet vad jag får när jag handlar därifrån iallafall.

jag köpte från djungelapa, och fick ett extremt bra bemötande, råkade beställa fel produkt, och det var inget problem överhuvudtaget att ordna upp det,
har aldrig köpt från MDPC-X dock, svårt att tänka mig bättre kundbemötande än djungelapan.

either way, har provat paracord och vanlig, paracorden är helt klart goare känsla på, men ska du inte ha det i handen spelar det nog mindre roll, men dra med en slatt att pröva med om inte annat

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Hoppar in och drar en snabb nybörjarfråga här:
Varför ska man sleeva sina kablar? Är det enbart estetik eller fyller det någon funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Om vi utgår från att hans nätagg är färgkodat och att han bara flyttar bak lödningarna så kan det inte bli ett simplare jobb med elektronik inblandat.

Dock bra att du varnar honom, det är högspänningskomponenter och det han tänker göra är förbjudet enligt svensk lag, så det är något att poängtera. Man får inte utan certifierad utbildning modifiera någon komponent i ett svenskt hushåll som går på högspänning.

Thug life.

Kommer inte löda direkt på kretskortet, tror jag sparar en liten stump sedan löder på den.

Eftersom det är högspänning, finns det någon risk om jag kortar kablarna att 12v railen ändras ? eller att spänningarna ändras, volten eller watten.. och amp ? Har ingen spänningsmätare hemma.

Blev lite osäker då jag inte är något geni när det gäller ström.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av ygd3n:

Kommer inte löda direkt på kretskortet, tror jag sparar en liten stump sedan löder på den.

Eftersom det är högspänning, finns det någon risk om jag kortar kablarna att 12v railen ändras ? eller att spänningarna ändras, volten eller watten.. och amp ? Har ingen spänningsmätare hemma.

Blev lite osäker då jag inte är något geni när det gäller ström.

Eftersom du klipper av en Y-split så har du ingen stump att löda fast den på. Du får förlänga kabeln du klipper av, skala kabeln den satt på från början, längre ner och löda dit där.

12V är inte högspänning, du är på andra sidan av transformatorn nu och modifierar kablar.
Varken volt, ampere eller watt (vilka sitter ihop genom U=R*I och inte kan ändras individuellt) ändras om du inte har 500 meter kabel och får spänningsfall.

Det är inga konstigheter, i korthet;

Klipp av kabeln, hitta en kabelbit du kan förlänga den med så den når till ATX24 igen. Löd tillbaka på samma kabel som du klippte av den från, fast denna gången innanför nätaggregatets väggar. Du ska således enbart flytta bak Y-kontakten, inte ta bort den helt.

Du behöver inte vara någon expert för att ge dig in på modifikationerna, men jag tycker att du ska vara medveten om grunderna och vad som händer om du gör fel. Det finns risker och trots säkringar och dylikt så är det fortfarande ett spel med livet som insats. Det kan inte sägas för många gånger.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Klipp av kabeln, hitta en kabelbit du kan förlänga den med så den når till ATX24 igen. Löd tillbaka på samma kabel som du klippte av den från, fast denna gången innanför nätaggregatets väggar. Du ska således enbart flytta bak Y-kontakten, inte ta bort den helt.

Lycka till!

Precis så jag tänkte! Bra man får lite tips innan man gör något dumt, trots allt första gången jag ska sleeva sen dyker ett sådant problem upp!. Stefan skulle skicka mig nån meter kabel så man har!

Funderar på ta isär agget ikväll och ta mig en titt, ska försöka hitta en bättre kamera och slänga in nån bild i tråden om jag blir osäker uhr jag ska göra

Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Precis så jag tänkte! Bra man får lite tips innan man gör något dumt, trots allt första gången jag ska sleeva sen dyker ett sådant problem upp!. Stefan skulle skicka mig nån meter kabel så man har!

Funderar på ta isär agget ikväll och ta mig en titt, ska försöka hitta en bättre kamera och slänga in nån bild i tråden om jag blir osäker uhr jag ska göra

Tack!

Är det några konstigheter på den vägen så är det bara att skriva ett pm jag kan ändå el-delen väldigt bra, men bara en reminder när du öppnar agget, rör inte transistorerna eller spolarna ifall agget har varit startat, resten bwhövee jag väl inte säga ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kattenp:

Hoppar in och drar en snabb nybörjarfråga här:
Varför ska man sleeva sina kablar? Är det enbart estetik eller fyller det någon funktion?

det är mest att det ska bli fint i datorn, för när du sleevar så tar sladdarna upp mer plats än innan då man för det mesta sleevar varje enskild sladd..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

Är det några konstigheter på den vägen så är det bara att skriva ett pm jag kan ändå el-delen väldigt bra, men bara en reminder när du öppnar agget, rör inte transistorerna eller spolarna ifall agget har varit startat, resten bwhövee jag väl inte säga ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ser en transistor ut ? spolarna är ju ganska självklara, de är väl dom med koppartråd runt

Får ursäkta min "noobighet" inom el-läran

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

det är mest att det ska bli fint i datorn, för när du sleevar så tar sladdarna upp mer plats än innan då man för det mesta sleevar varje enskild sladd..

Aight, tack för svar! Då skippar jag det momentet i mitt kommande bygge. Tänker oftast ha lådan stängd...