Milersättning - Förklara tack

Permalänk
Medlem

Milersättning - Förklara tack

Satt och läste lite om milersättning då jag tar bilen till jobbet.
Vecko pendlar på runt 25 mil enkelväg.
Dvs runt 50mil i vecka ~925kr/veckan skattefri ersättning.

Ska jag uppge något för chefen eller är det bara fylla i deklarationen sen?
Gissar på att man bör bokföra detta på något sätt ifall skatteverket skulle fråga, hur ska det loggas?

Ska dock ringa till skatteverket imorgon, men vore intressant veta lite redan nu såifall man får upp fler frågor.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Menar du skatteavdrag för resekostnaden eller ersättning från arbetsplatsen ?

När jag hade det (flera år sen) så fick man räkna ut kostnaden för hur mycket man körde per år, sedan dra av typ 7 eller 8000kr, den kostnaden som återstod fick man dra av på skatten, då räknade man t ex 18kr per mil.

Säg att du hade 1400mil per år, vilket ger ca 25000kr per år.

25000-7000, 18000kr som du fick dra av.

Det innebar att 18000kr av den inkomsten du skattade för fick man slippa skatta för, vilket innebar att man fick ca 30% återbäring på 18000 vilket blev i runda slängar 6000kr enligt ovanstående exempelt.

Så tror jag iaf det var men jag kan minnas fel, nu är det säkert andra pengar på grundavdrag och mil osv.

EDIT: sen har jag för mig att du för att ha rätt till avdrag skulle spara 2timmar per dag i jämförelse med att åka kollektivt istället för egen bil, ingen de frågade mig men jag hade inte möjligheten att åka kollektivt till jobbet alls

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Menar du skatteavdrag för resekostnaden eller ersättning från arbetsplatsen ?

När jag hade det (flera år sen) så fick man räkna ut kostnaden för hur mycket man körde per år, sedan dra av typ 7 eller 8000kr, den kostnaden som återstod fick man dra av på skatten, då räknade man t ex 18kr per mil.

Säg att du hade 1400mil per år, vilket ger ca 25000kr per år.

25000-7000, 18000kr som du fick dra av.

Det innebar att 18000kr av den inkomsten du skattade för fick man slippa skatta för, vilket innebar att man fick ca 30% återbäring på 18000 vilket blev i runda slängar 6000kr enligt ovanstående exempelt.

Så tror jag iaf det var men jag kan minnas fel, nu är det säkert andra pengar på grundavdrag och mil osv.

EDIT: sen har jag för mig att du för att ha rätt till avdrag skulle spara 2timmar per dag i jämförelse med att åka kollektivt istället för egen bil, ingen de frågade mig men jag hade inte möjligheten att åka kollektivt till jobbet alls

Bra fråga.
Såg bara detta:

Bilersättning (milersättning)

Skattefri bilersättning
Egen bil: 18,50 kr/mil.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/beloppprocent/2010....

Jag tjänar in lätt 2h på ta bilen från Karlskoga - Borås.
2 bussar ska planeras och 1-3 tågbyten.

Åker som sagt 50mil i veckan, varje vecka så det plockar på sig, 10v ger ju i runda slängor 500 mil.

Kan fan inte ett skit om detta :S
Surt om man sumpar ett par kronor då det drar i plånboken när man tankar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Bästa är att ha en riktigt snål bil

En kollega hade en C3 som drog typ 0,4 eller så, och så samåkte de dessutom flera o då blev det väldigt lönsamt..

Men visst kan skatteverket kontrollera din mätarställning om de misstänker fusk.

Fick frågan om jag kunde skruva mätaren i en kollegas bil, och då handlade det om att lägga till flera tusen mil på mätarställningen, ovanligt bedrägeri. Kan säga att han fick stå sitt kast, inte mitt problem om han fuskar

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

jodå, ligger på runt 0,5 med bilen så det är ingen fara så, utan ett par kronor mer skadar aldrig

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Finns även ett skatteavdrag som heter "hemresor" som man kan göra om man veckopendlar, samma milersättning som "resor till och från arbete" fast med skillnaden att du får räkna med hela summan, istället för den summan som överstiger 9000:- (osäker på summan).

Jag gjorde detta avdrag själv 2009 när jag veckopendlade Nrk-Gbg, kanske värt att kolla upp i ditt fall?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Milersättning är en term man brukar använda när man får betalt av arbetsgivare för resor i tjänsten med egen bil. Det du är ute efter är skatteavdrag för resor till och från jobbet. Då ska man använda den ersättningen per mil som du nämner (om det inte är en diesel, då gäller annan taxa). Då är hela kostnaden avdragsgill efter över en viss summa, 8000:- tror jag det är nu. Om det handlar om veckopendling kanske det finns mer förmånliga alternativ såsom Kasken skriver.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Om du får ersättning från din arbetsgivare för att pendla meddelar han det till skatteverket. De resorna får du inte göra avdrag för på deklarationen. Om du reser själv för "egna" pengar behöver du inte meddela din arbetsgivare. Tänk på att du även kan få ersättning för dubbelt boende. Ring skatteverket för mer info