Permalänk
Medlem

Är denna cykel ett bra köp?

Hej alla på SweC!

Vill köpa en ny cykel men kan i princip ingenting om cyklar. Har inga egna pengar för köpte just ny dator och morsan satte en max budget på 3000:-

Hade tänkt att använda cykeln till pendling och att ta genvägar genom skogen alltså inga downhill grejer.

Hittade denna cykel precis inom budgeten: http://www.blocket.se/sodermanland/Mountainbike_26____pakosta...
Är detta ett bra köp för dom pengarna? Jag vet att ramen är en Yosemite vilket är Biltemas egna märke men säljaren har bytt ut i stor sett alla original delar till bättre, eller? är dom bättre? Skulle verkligen uppskatta några bra svar på om delarna är bra eller inte.

När jag ringde till killen sa han att cykeln vägde 17kg, vilket enligt mig låter som ganska mycket, eller? Han hade även tagit loss ena växel-drevet (Det minsta). (Vet inte om det heter så men de växel-kugghjulen som man brukar ha tre av). Han har kvar drevet men har inte kvar skruvarna och han säger att han inte kunde hitta några nya i affär. Är detta något vanligt som cykel-entusiaster brukar göra typ som att vi överklockar?
Han säger också att framdämparen dämpar inte dämpar så bra som den brukade, men att det bara var någon grej (kommer inte ihåg vad delen hette) som var trasig som kostade 30:-

Sammanfattat: Är detta en prisvärd cykel? Alla delar som behöver bytas, kan man göra det själv eller måste den lämnas in? Är det bra delar som sitter på? det måste väl vara bättre än original delarna, annars skulle det inte vara någon mening med att byta...

Tacksam för snabba svar då killen väntar.

TerraByte

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda cykeln till? Det blir enklare att tipsa då!

Cykeln du länkade såg faktiskt inte bra ut alls, tyvärr. Komponenterna var inget att hurra för och den såg allmänt sliten ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrabyte:

Hade tänkt att använda cykeln till pendling och att ta genvägar genom skogen alltså inga downhill grejer.
TerraByte

Skrivet av Fjedjick:

Vad ska du använda cykeln till? Det blir enklare att tipsa då!

Cykeln du länkade såg faktiskt inte bra ut alls, tyvärr. Komponenterna var inget att hurra för och den såg allmänt sliten ut.

Hej och tack för svar!

Jag skrev faktiskt vad cykeln skulle användas till men upprepar: "Hade tänkt att använda cykeln till pendling och att ta genvägar genom skogen alltså inga downhill grejer."
Var komponenterna inte bra ens med tanke på priset? och vad tror du om drevet och framdämparen?

Permalänk

Kanske är ute och cyklar men alla fall, är inte Yosemite något B-märke från biltema?
Samt jag vet inte om det är gas eller oljedämpare i dem där, men är lite bökigt att renovera gafflar över huvud taget. Den där drev grejen e ganska vanlig att man gör, vet dock inte varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Kanske är ute och cyklar men alla fall, är inte Yosemite något B-märke från biltema?
Samt jag vet inte om det är gas eller oljedämpare i dem där, men är lite bökigt att renovera gafflar över huvud taget. Den där drev grejen e ganska vanlig att man gör, vet dock inte varför.

Hej!

Citat från annonsen: "Fram och bakdämparna fungerar fint. Bakdämpare med gas."
Så förmodligen är framdämparen olja eftersom han inte påpekar att den också är gas. Vad skulle det kosta att lämna in cykeln så att en firma fixar det?

Har också hört lite olika saker om Yosemite, vissa är jättenöjda andra är inte. Men det mesta är inte original delar i alla fall, endast ramen, och vad är det som är viktigt med med ramen förutom utseendet? att inte dom svetsade delarna brakar ihop eller vad?

Nu kanske det låter som att jag "skyddar" cykeln, men jag försöker bara lära mig lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrabyte:

Hej och tack för svar!

Jag skrev faktiskt vad cykeln skulle användas till men upprepar: "Hade tänkt att använda cykeln till pendling och att ta genvägar genom skogen alltså inga downhill grejer."
Var komponenterna inte bra ens med tanke på priset? och vad tror du om drevet och framdämparen?

Oj! My bad!
Kikade lite på http://www.chainreactioncycles.com/ (bra sida) och hittade den här:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=58991

Den är 1000kr över budget (svårt att hitta något vettigt under 4000kr :/ ), men den verkar samtidigt vara mycket prisvärd. Seasons S2 lämpar sig bättre till pendling, samtidigt som den håller för lättare offroad-körning. Bilden på deras CRC var inte så bra så här är en annan.

Letade efter reviews men hittade inte så mycket, fast för priset så är det ju riktigt schysst! Och håll koll på begagnatmarknaden, där kan man fynda mycket! (CRC kommer antagligen också ha lite fina erbjudanden framöver i julreor osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjedjick:

Oj! My bad!
Kikade lite på http://www.chainreactioncycles.com/ (bra sida) och hittade den här:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=58991

Den är 1000kr över budget (svårt att hitta något vettigt under 4000kr :/ ), men den verkar samtidigt vara mycket prisvärd. Seasons S2 lämpar sig bättre till pendling, samtidigt som den håller för lättare offroad-körning. Bilden på deras CRC var inte så bra så här är en annan. http://img198.imageshack.us/img198/8337/sunnseasonss23.jpg

Letade efter reviews men hittade inte så mycket, fast för priset så är det ju riktigt schysst! Och håll koll på begagnatmarknaden, där kan man fynda mycket! (CRC kommer antagligen också ha lite fina erbjudanden framöver i julreor osv).

Hej och tack för svar!

Jag ska kolla lite närmare på den sidan och deras julrea låter intressant då det inte är speciellt bråttom med en ny cykel. Får nog släppa taget om den där cykeln på blocket. Det jag tyckte var intressant med den var att han hade bytt ut delarna och då tänkte jag att eftersom hemmabyggda datorer är SÅÅ mycket bättre än märkesdatorer tänkte jag att den måste vara bättre än en märkes cykel.

Blev helt plötsligt lite intresserad av att bygga en egen cykel Skulle du kunna lista alla delar som behövs? Är det svårt att bygga? Svårare än att bygga en dator?

EDIT: Hur är det med alla garantier osv, frakt och allt sånt? Det är ju inte en svensk affär.

Mvh TerraByte

Tillägg
Permalänk
Medlem

Chainreactoncycles har bra fraktpriser till sverige.
Har beställt av dom många många gånger. Väljer man DHL express får man sakerna inom 24 timmar, i mitt fall tog det 14timmar efter lagd beställning tills dom ringde på dörren och leverera, kostade 600kr för frakten då iof.

Ska du bygga en cykel hos CRC så kan du plocka ihop fälgar, nav och ekrar så ekrar dom upp hjulet åt dig ( detta kräver erfarenhet och kunskap om man ska göra det själv ).
Annars behöver du:
Ram
Styrlager
Vevlager
Vevparti
Framgaffel
Styrstam
Styre
Handtag
Sadelstolpe
Sadel
Däck
Hjul
Bromsar
Bakväxel
Framväxel ( valfritt)
Kassette
Drev för vevparti
Kedjestyrare ( eventuellt )
Kedja
Pedaler

Tror jag fick med allting
Inte speciellt svårt att bygga ihop den men kräver en viss mekanisk kunskap och verktyg. Endel specialverktyg.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Järn hästen Kronans cykel borde väll vara ett utmärkt val för pendling?

Har en själv nämligen och det är ett jävla rull i dom jävlarna dock slaktade jag pakethållaren och pump sektionen av den då den väger tillräckligt mycket(samt den gick sönder efter ett tag )

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB