Permalänk
Medlem

vattenkylnings setup!

Hallo!
jag ska köra på vattenkylning i mitt nästa bygge och tänkte då kyla processorn och grafikkort.
jag kommer ha ett fulltower med en 240 dubbel radiator i toppen men har lite frågor om jag ska uppgradera till grafikkorten.
jag kommer köra två 6970 is CF. jag har vattenblocket och kortet till ett och ska köpa resterande kort senare (möjligen ett till block, beror på svaren som jag får).
1. Om jag ska kyla grafikkortet med antar jag att jag behöver en till radiator. då tänkte jag att jag kan sätta en ganska tjock 140 mm radiator till extra kylning på grund utav extra värmen från grafikkortet. kommer det vara en bra idé?
2. om jag tänker köra båda grafikkorten vattenkylda. behöver jag mer radiatorer än de dubbla 240 och 140 mm för cpu + 2X gpu
3. jag har tänkt mig loopen på följande sätt: -pump - cpu - 140mm radiator -gpu -240 radiator -radiator och pump.
4. pumpen ligger på 500l/h räcker den för setupen?

oerhört tacksam för svar!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

Hallo!
jag ska köra på vattenkylning i mitt nästa bygge och tänkte då kyla processorn och grafikkort.
jag kommer ha ett fulltower med en 240 dubbel radiator i toppen men har lite frågor om jag ska uppgradera till grafikkorten.
jag kommer köra två 6970 is CF. jag har vattenblocket och kortet till ett och ska köpa resterande kort senare (möjligen ett till block, beror på svaren som jag får).
1. Om jag ska kyla grafikkortet med antar jag att jag behöver en till radiator. då tänkte jag att jag kan sätta en ganska tjock 140 mm radiator till extra kylning på grund utav extra värmen från grafikkortet. kommer det vara en bra idé?
2. om jag tänker köra båda grafikkorten vattenkylda. behöver jag mer radiatorer än de dubbla 240 och 140 mm för cpu + 2X gpu
3. jag har tänkt mig loopen på följande sätt: -pump - cpu - 140mm radiator -gpu -240 radiator -radiator och pump.
4. pumpen ligger på 500l/h räcker den för setupen?

oerhört tacksam för svar!

2. Du har tillräckligt med radiatorer, men att montera dubbelt kommer att ställa höga krav på fläktarna.
4. Pumpens flow rate (500l/h) anger bara vad den klarar av att flytta utan något motstånd, dvs om du pumpar vatten ur en hink och ner i en annan.
Titta vad den har för pump head eller preassure head, vilket är måttet på hur den klarar motståndet i loopen. Detta anges ofta i meter, vilket är den höjd pumpen klarar att pumpa vatten i en slang rakt uppåt. Ju fler enheter, skarpa böjar etc du har i loopen, desto större motstånd. Du har 6 enheter i loopen så kanske satsa på en hyfsat stark pump.

En reservoar är också bra att ha för att underlätta vid påfyllning.