Specifik ström/spänningsstyrka ur moderkort/PSU

Permalänk

Specifik ström/spänningsstyrka ur moderkort/PSU

Jag funderar på om det är möjligt att få ett output på 8V 500mA genom de uttag som finns på moderkorten (12V, 5V ?) genom att exempelvis resistera ner ett 12V eller liknande. Har ingen multimeter så jag kan inte kolla mA ut ur kortet för tillfället. Eller om det rent av går att få till det direkt från nätagget, vilket skulle kunna vara att föredra när jag tänker efter lite.

Grunden bakom denna fråga är att jag funderar på att bygga in en laddstation till ett tangentbord i chassit till datorn.

Permalänk
Medlem

en 7808, två kondingar och kontakt så att du får in 12V och ut 8V?

Permalänk
Medlem

Ja, du räknar ut ett lagom motstånd, vill du ha ut 500 mA och 8v ur 12v källorna på ett nätaggregat (ta vilken Molexkontakt till hdd du vill)!
Men, 500 mA borde vara fullt möjligt att dra ur ett moderkorts fläkt-kontakter

//Eirike

Visa signatur

Burken | 4770K | Corsair H70 | MSI Z87 MPOWER | MSI GTX780ti | 16gb RAM | 120+256gb SSD | ZXR

NAS | E6700@2.0, 0.93v | 3tb WD RED

[Dell U2713HM] [Dell U2412M porträtt] [DALI Zensor 3] [Logitech G19] [Xbox 360]

Permalänk

Låter klockrent detta! Tackar hjärtligt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eirike93:

Ja, du räknar ut ett lagom motstånd, vill du ha ut 500 mA och 8v ur 12v källorna på ett nätaggregat (ta vilken Molexkontakt till hdd du vill)!
Men, 500 mA borde vara fullt möjligt att dra ur ett moderkorts fläkt-kontakter

//Eirike

Att med motstånd minska spänningen från 12v linan fungerar endast om det är en konstant belastning. 10ohm och minst 2,5W i ditt fall med 8v och 0,5A...
Om du använder en 7808 så glöm inte kylningen...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Att med motstånd minska spänningen från 12v linan fungerar endast om det är en konstant belastning. 10ohm och minst 2,5W i ditt fall med 8v och 0,5A...
Om du använder en 7808 så glöm inte kylningen...

Därav användandet av kondringar om jag inte minns fel?

hur kraftig kylning tror du är nödvändig? tror du det kommer räcka med att luften cirkulerar eller lär det behöva lite mer direkt effekt?

Permalänk
Medlem

Borde räcka att skruva/montera fast den mot någon metalldel i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

Därav användandet av kondringar om jag inte minns fel?

hur kraftig kylning tror du är nödvändig? tror du det kommer räcka med att luften cirkulerar eller lär det behöva lite mer direkt effekt?

Beror ju på lasten. Effekten i regulatorn blir (12-8)* strömmen i A. Så för 500mA last blir det 4x0.5= 2W. En liten TO-220 kylare brukar ligga på omkring 18k/W vilket då ger dig en temperatur på 7808 på 25+2*18=61 grader och det är ju oki. Har du högre effekt eller varmare än 25 grader så får du räkna om. Landar på över 70 grader så rekomenderar jag förbättra kylningen för att ha marginaler och slippa strul även om en 78xx tål mycket och är väl skyddade emot överhettning, men otrevlig att ha för varma saker bara och det håller inte lika länge då.

KOndingarna är för att få regulatorn stabil.

Permalänk
Skrivet av jensa86:

Borde räcka att skruva/montera fast den mot någon metalldel i chassit.

det är ett mycket bra förslag skruva den med kylpasta mot nån plan yta i chassit och använd hela chassit som kylfläns.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Att med motstånd minska spänningen från 12v linan fungerar endast om det är en konstant belastning. 10ohm och minst 2,5W i ditt fall med 8v och 0,5A...
Om du använder en 7808 så glöm inte kylningen...

Ah, tänkte inte på det, tack för upplysningen

Visa signatur

Burken | 4770K | Corsair H70 | MSI Z87 MPOWER | MSI GTX780ti | 16gb RAM | 120+256gb SSD | ZXR

NAS | E6700@2.0, 0.93v | 3tb WD RED

[Dell U2713HM] [Dell U2412M porträtt] [DALI Zensor 3] [Logitech G19] [Xbox 360]