Permalänk
Medlem

H70 - läcker vatten?

Hej.
Öppnade datorn igår och skulle kolla så allt mådde bra.
Men när jag kollade på grafikkortet så såg jag att det var något på kortet, ett tunt lager av något för det är bara på halva kortet.
Min första tanke var att det kan vara vatten från pumpen på H70:n som läkte men när jag kände runt pumpen och slangen så var allt torrt.
tog en bild. Bild 1 taget med mobilen och beskärt.. inte bästa bild men man ser iallafall.
Edit: Ny bild Bild 2
MvH Navve

Permalänk
Medlem

Testat blåsa?

Kanske är klassiskt damm haha

Permalänk

Ser inget. Ta på kortet så märket du om det är nått? Oo

Permalänk

Det är damm Bara att ta på det, och sen kolla på fingret, så ser du om det är damm, Men på bilden ser det ut att vara damm

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Mystiken tätnar.. damm.. kan det verkligen vara.. nä?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

dra med fingret och smaka på det , ta ett till finger och dra efter golvet under sängen och smaka & sedan så jämnför du

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

dra med fingret och smaka på det , ta ett till finger och dra efter golvet under sängen och smaka & sedan så jämnför du

Haha, måste fan sluta dricka saker under tiden jag läser detta forum

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk

Mjältbrand.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Hahaha

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ring polisen, det kan vara knark :/

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eott:

Varför inte en mann??

TS: Ifall det inte är damm kan du testa linda en bit papper runt slangen, då ser man direkt ifall din H70 läcker.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Även om det var en del roliga svar här så verkar han faktiskt orolig. Jag tror han menar att det är ganska mycket ljusare till vänster än till höger. Men som ni säger så ser det ut som damm. Undrar bara varför det samlas där (ifall det är damm)

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk

Om den nu hade läckt, hade inte grafikkortet gått sönder då? Vatten+kretsar med ström= enligt mig, trasigt

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Även om det var en del roliga svar här så verkar han faktiskt orolig. Jag tror han menar att det är ganska mycket ljusare till vänster än till höger. Men som ni säger så ser det ut som damm. Undrar bara varför det samlas där (ifall det är damm)

Skrivet av Geforce9500gt:

Om den nu hade läckt, hade inte grafikkortet gått sönder då? Vatten+kretsar med ström= enligt mig, trasigt

har testat att blåsa med tryckluft, inga ändringar drog lite lätt med fingret det är fortfarande svartare på högra sidan och vitare på vänster. Men det borde vara destillerat vatten i den? dvs inte leder ström. tog en bättre bild nu med Bild det ser mycket skumt ut.

Permalänk
Medlem

vet du hur det såg ut innan? lite färgskiftningar har jag med haft på några kort

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Haha, måste fan sluta dricka saker under tiden jag läser detta forum

Hahaha true story. Drack kaffe här om dagen och det hamna på tangentbordet när jag läste en forum post ^^

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Skrivet av karjix:

Hahaha true story. Drack kaffe här om dagen och det hamna på tangentbordet när jag läste en forum post ^^

This.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

I kylare, finns oftast destillerat/avjoniserat vatten, eller någon kemikalisk förening, som är anpassad för att vara icke ledande...

Det kan också vara förseglings "flussmedel" används vid produktionen av kortet...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Ja det ser så ut men har det läckt 1gång så borde det läcka fler gången så att säga testa lägg typ en bit hushållspaper på där och sitt sedan o håll koll om den blir blöt blir den inte det så borde den ju inte läcka för den borde ju inte läcka 1gång endast :S

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

har testat att blåsa med tryckluft, inga ändringar drog lite lätt med fingret det är fortfarande svartare på högra sidan och vitare på vänster. Men det borde vara destillerat vatten i den? dvs inte leder ström. tog en bättre bild nu med Bild det ser mycket skumt ut.

Slutna vattenkylningsystem innehåller avjoniserat destillerat vatten, dock med vissa tillsatser. Destillerat vatten är inte helt oförmögen att leda ström. Detta då vissa vattenmolekyler spontant på något sätt kan jonisera. Men det är så små mängder att det inte skadar några komponenter, problemet är istället att vattnet blir joniserat och därmed strömförande direkt när det kommer i kontakt med bla damm. Så tyvärr så brukar bla GPU'n pajja om vattenkylningen till CPU'n går sönder.

Fungerar ditt grafikkort fortfarande?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Slutna vattenkylningsystem innehåller avjoniserat destillerat vatten, dock med vissa tillsatser. Destillerat vatten är inte helt oförmögen att leda ström. Detta då vissa vattenmolekyler spontant på något sätt kan jonisera. Men det är så små mängder att det inte skadar några komponenter, problemet är istället att vattnet blir joniserat och därmed strömförande direkt när det kommer i kontakt med bla damm. Så tyvärr så brukar bla GPU'n pajja om vattenkylningen till CPU'n går sönder.

Fungerar ditt grafikkort fortfarande?

Grafikkortet fungerar prima men får panik ibland när H70n typ tuggar vatten om du förstår vad jag menar. Ljudet låter ungefär som det kokar i den.
Det händer allt oftare om man jämför med några veckor sen när den var tyst 24/7. Men får testa med det gamla hederliga hushållspappret och se om den fortfarande läcker, om den gör det blir det en reklamation..

Permalänk
Medlem

Hade den läkt borde du ju ha fått sänkta egenskaper på kylaren samt att den bör börja låt mer om vatten sipprar ut då pumpen får in luft.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det är något medel som de använder när de löder grafikkortet. Tror inte det är vatten.
Har sett flera grafikkort som ser ut så.
Det senaste var ett Gainward GF Gtx 570 Phantom och det var oöppnat.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Jag skulle tro att det är något medel som de använder när de löder grafikkortet. Tror inte det är vatten.
Har sett flera grafikkort som ser ut så.
Det senaste var ett Gainward GF Gtx 570 Phantom och det var oöppnat.

Jag tror du har rätt, olika flussmedel eller rengöringsmedel kan få olika vita/svarta rester som kan vara genomskinliga till en början, men synas mer efter en tids värme. Har jobbat med lödning i många år och det blir så ibland.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

Grafikkortet fungerar prima men får panik ibland när H70n typ tuggar vatten om du förstår vad jag menar. Ljudet låter ungefär som det kokar i den.
Det händer allt oftare om man jämför med några veckor sen när den var tyst 24/7. Men får testa med det gamla hederliga hushållspappret och se om den fortfarande läcker, om den gör det blir det en reklamation..

Jag tror du fått ett måndagsexemplar som inte fyllts ordentligt och då tuggar pumpen pga luftfickor. Kan jämföras med en kaffebryggare i slutet av bryggningen som börjar slurpa upp det allra sista vattnet som blandas med luft.

Bara att skicka in på reklamation.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Navve:

Grafikkortet fungerar prima men får panik ibland när H70n typ tuggar vatten om du förstår vad jag menar. Ljudet låter ungefär som det kokar i den.
Det händer allt oftare om man jämför med några veckor sen när den var tyst 24/7. Men får testa med det gamla hederliga hushållspappret och se om den fortfarande läcker, om den gör det blir det en reklamation..

Även om den inte läcker kommer du få en ny. Finns många H-kylare som har det problem så det ska inte vara nåt problem att få den ombytt. Det ligger en lapp i förpackningen som säger att du ska skicka den direkt till Corsair, men det kan du välja att skita i. Jag skickade min direkt till Inet och det tog inte många dar innan jag fick en ny.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Även om den inte läcker kommer du få en ny. Finns många H-kylare som har det problem så det ska inte vara nåt problem att få den ombytt. Det ligger en lapp i förpackningen som säger att du ska skicka den direkt till Corsair, men det kan du välja att skita i. Jag skickade min direkt till Inet och det tog inte många dar innan jag fick en ny.

Har varit i kontakt med corsair nu. Dom ska skicka en ny nu. det var inga problem

Skickades från m.sweclockers.com