Vintertid, vem vill ha det egentligen?

Permalänk
Medlem

Vintertid, vem vill ha det egentligen?

Till helgen ska vi återigen ställa tillbaka klockan en timme för att få vintertid. Varför varför varför? Varför kan vi inte hålla oss kvar vid sommartid året runt? Som bekant så blir det ju mörkare och mörkare ju senare på året det blir och det är ju helt klart trevligare när det är ljust kl 9 på kvällen än när det är mörkt redan kl 3 på eftermiddagen.

Genom att ställa om klockan till vintertid så gör vi det en timme mörkare när det redan automatiskt blir mörkare. Om solen skulle kunna hålla sig uppe till kl 4, varför skulle någon då vilja att ställa om klockan så att den går ner kl 3 istället? Det är ju riktigt jobbigt att kliva upp på morgonen och gå till jobb/skola när det är mörkt för att sedan dra hem igen när det är mörkt. Otroligt deprimerande!

Vad tycker ni? Borde vi ha sommartid året runt eller kan ni finna någon fördel med att ställa tillbaka klockan?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Till helgen ska vi återigen ställa tillbaka klockan en timme för att få vintertid. Varför varför varför? Varför kan vi inte hålla oss kvar vis sommartid året runt? Som bekant så blir det ju mörkare och mörkare ju senare på året det blir och det är ju helt klart trevligare när det är ljust kl 9 på kvällen än när det är mörkt redan kl 3 på eftermiddagen.

Genom att ställa om klockan till vintertid så gör vi det en timme mörkare när det redan automatiskt blir mörkare. Om solen skulle kunna hålla sig uppe till kl 4, varför skulle någon då vilja att ställa om klockan så att den går ner kl 3 istället? Det är ju riktigt jobbigt att kliva upp på morgonen och gå till jobb/skola när det är mörkt för att sedan dra hem igen när det är mörkt. Otroligt deprimerande!

Vad tycker ni? Borde vi ha sommartid året runt eller kan ni finna någon fördel med att ställa tillbaka klockan?

Men om vi ställer tillbaka klockan så blir det ju ljusare på morgonen...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Men om vi ställer tillbaka klockan så blir det ju ljusare på morgonen...

Ja men varför skulle man vilja det? Visst, det finns kanske dom som har nytta av det, men jag och de jag känner har alltid bara stört oss på att under vintern få dra iväg när det är mörkt på morgongen och sen när ljuset kommer så är man ändå inomhos, så man får aldrig nytta av den där ljusa extratimmen, men även om jag skulle få det, så skulle jag hällre vilja ha den på eftermiddagen. för är man ledig så kan det vara kul att kunna vara ute i ljuset en timme mer. På morgonen sover man ändå när ljuset kommer när man är ledig, så ingen nytta där.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Entusiast

Nej det känns mest irriterande faktiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja men varför skulle man vilja det? Visst, det finns kanske dom som har nytta av det, men jag och de jag känner har alltid bara stört oss på att under vintern få dra iväg när det är mörkt på morgongen och sen när ljuset kommer så är man ändå inomhos, så man får aldrig nytta av den där ljusa extratimmen, men även om jag skulle få det, så skulle jag hällre vilja ha den på eftermiddagen. för är man ledig så kan det vara kul att kunna vara ute i ljuset en timme mer. På morgonen sover man ändå när ljuset kommer när man är ledig, så ingen nytta där.

Även om vi inte skulle vrida tillbaka klockan så skulle solen gå ned runt 4 istället för 3 (om vi kollar i December), dvs skulle det inte bli något ledig timme med sol där heller. Däremot håller jag med om att hålla på att ställa om ger inte så mycket i ett modernt samhälle, men vi skulle lika gärna kunna skippa att ställa fram klockan till sommartid.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Även om vi inte skulle vrida tillbaka klockan så skulle solen gå ned runt 4 istället för 3 (om vi kollar i December), dvs skulle det inte bli något ledig timme med sol där heller. Däremot håller jag med om att hålla på att ställa om ger inte så mycket i ett modernt samhälle, men vi skulle lika gärna kunna skippa att ställa fram klockan till sommartid.

Håller inte med om det senaste du skrev då det är väldigt trevligt på sommaren att sitta ute länge innan solen går ner. Hade jag fått bestämma skulle klockan vara en en timme före normalt på vintertid och två timmar före normal på sommartid. D.v.s. när jag nu skriver detta inlägg så hade det varit trevligt om klockan var 9.08 istället för 8.08.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Ryssarna kör sedan i år konstant sommartid så du har medhåll!

http://www.vasabladet.fi/Story/?linkid=148930

Skrivet av President Medvedev:

Enligt Medvedev "blir korna olyckliga och förstår inte varför de mjölkas vid en annan tid än vanligt".

När det gäller människor oroade sig presidenten för att det orsakar stress och sjukdomar och påverkar biorytmen när man måste ställa om klockan till sommar- och vintertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Håller inte med om det senaste du skrev då det är väldigt trevligt på sommaren att sitta ute länge innan solen går ner. Hade jag fått bestämma skulle klockan vara en en timme före normalt på vintertid och två timmar före normal på sommartid. D.v.s. när jag nu skriver detta inlägg så hade det varit trevligt om klockan var 9.08 istället för 8.08.

Solen går ned under sommaren? Tycker det är ljust dygnet runt under sommaren.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Ryssarna kör sedan i år konstant sommartid så du har medhåll!

http://www.vasabladet.fi/Story/?linkid=148930

Kul att det finns fler som känner som jag gör. Och som någon annan skrev så känns det omodernt att hålla på att ställa om klockan. Jag önskar att även Sverige går samma väg och behåller konstant sommartid.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Solen går ned under sommaren? Tycker det är ljust dygnet runt under sommaren.

Njae det är det ju inte riktigt. Visst, det blir väl aldrig riktigt svart som på vintern och speciellt inte längst norr i Sverige, där går väl solen aldrig ner, men längre söderut så går den ner, dock så är det ju ändå betydligt ljusare under sommaren.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Vintertid/sommartid/annat, bryr mej inte så mycket, vad jag är emot är omställandet.
Bestäm samma tid året runt!

Permalänk
Medlem

Vintertid måste vara det sämsta påhittet någonsin. Behåll sommartid året om så kan vi alla njuta av sol och värme.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

När det är morgon ska man gå upp och då ska det vara ljust. När det är kväll ska man gå och lägga sig och då ska det vara mörkt.

Slutsats: Idiotförslag av TS.

Konstant vintertid kanske skulle vara något däremot.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Proffsmoddare

Håller med TS. Har själv undrat samma sak flertalet gånger.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Testpilot

Vintertid är ju den så kallade normaltiden, för att vi ska ha konstant sommartid måste vi isåfall byta tidszon till vilket jag tror krånglar till det en hel del då större delen av EU-länderna använder samma tidszon som vi. Jag ser hellre att vi har normaltid året runt, trevligare med ljus på vägen till jobbet än hem.

Ryssland har för övrigt inte bytt till sommartid utan tagit bort den och flyttat fram sin normaltid

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Klart att vi ska ha vintertid, orka vänta fram till 16 för att första stjärna ska dyka upp på himlen så att man kan börja vräka i sig om man kan börja redan klockan 15.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hunden:

Vintertid är ju den så kallade normaltiden, för att vi ska ha konstant sommartid måste vi isåfall byta tidszon till vilket jag tror krånglar till det en hel del då större delen av EU-länderna använder samma tidszon som vi. Jag ser hellre att vi har normaltid året runt, trevligare med ljus på vägen till jobbet än hem.

Ryssland har för övrigt inte bytt till sommartid utan tagit bort den och flyttat fram sin normaltid

Vilken av dem? Ryssland ligger väl i typ 10 tidszoner eller något sådant. Har de flyttat allt en tidszon?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läst nånting om att folk faktiskt mår sämre under sommarhalvåret tack vare tidsomställningen. Men jag har inga källor så ni får ta det med sju nypor salt.

Jag skulle däremot personligen föredra vintertid året om. Tycker det är meningslöst att gå upp en timma tidigare i ett halvår.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zotamedu:

Vilken av dem? Ryssland ligger väl i typ 10 tidszoner eller något sådant. Har de flyttat allt en tidszon?

Jupp, allt är flyttat: http://en.wikipedia.org/wiki/Moscow_Time

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Har för mig att jag läst nånting om att folk faktiskt mår sämre under sommarhalvåret tack vare tidsomställningen. Men jag har inga källor så ni får ta det med sju nypor salt.

Jag skulle däremot personligen föredra vintertid året om. Tycker det är meningslöst att gå upp en timma tidigare i ett halvår.

Samma här, sommartiden är ok fram till och med första halvan av september efter det känns tiden... fel.
Morgnarna blir så helsike sega.
Att det blir mörkt tidigare på dagen stör mig inte alls pga av allt ljus som vi människor bidrar med. Men morgonljuset är så viktigt för att överhuvudtaget komma igång.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hunden:

Oj, Ryssland har 9 tidszoner men ligger tekniskt sett i 12. Ryssland är galet stort...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Det som stör mig är att "vintertid" är normaltid. Vinter borde inte vara normalt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ska vara normaltid konstant, då visar min klocka solens upp-och-nedgång rätt hela året.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Samma här, sommartiden är ok fram till och med första halvan av september efter det känns tiden... fel.
Morgnarna blir så helsike sega.
Att det blir mörkt tidigare på dagen stör mig inte alls pga av allt ljus som vi människor bidrar med. Men morgonljuset är så viktigt för att överhuvudtaget komma igång.

Morgonljuset har man ju absolut ingen nytta av då man kliver upp, är inomhus och äter frukost och sen sticker man till jobbet för att fortsätta att vara inomhus. Dessutom sent på året så är det ändå mörkt när man drar till jobbet trots att man har ställt tillbaka klockan, so whats the point?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Morgonljuset har man ju absolut ingen nytta av då man kliver upp, är inomhus och äter frukost och sen sticker man till jobbet för att fortsätta att vara inomhus. Dessutom sent på året så är det ändå mörkt när man drar till jobbet trots att man har ställt tillbaka klockan, so whats the point?

Poängen är att det är omöjligt att ta sig upp om det är mörkt ute. Jag som är kvällsmänniska skulle hellre se trippel vintertid. Dvs, att vi ställer tillbaka klockan 3 timmar så när klockan visar 6 är den egentligen 9. Då vaknar man ju ändå av sig själv.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Poängen är att det är omöjligt att ta sig upp om det är mörkt ute. Jag som är kvällsmänniska skulle hellre se trippel vintertid. Dvs, att vi ställer tillbaka klockan 3 timmar så när klockan visar 6 är den egentligen 9. Då vaknar man ju ändå av sig själv.

Jag är kvällsmänniska jag också men tänker precis tvärt om. För det första tar jag mig upp ändå även om det är jobbigt, så då har jag hellre ljus på eftermiddagen/kvällen då jag är ledig. Jag kan gärna tänka mig att ställa fram klockan 2 timmar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Vintertid ftw.
Ta bort det andra skitet.

Och medans man håller på kan man radera sommaren och hösten också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Det som stör mig är att "vintertid" är normaltid. Vinter borde inte vara normalt.

Jag är inne på ditt spår. Avskaffa vintern. Den har inte här att göra. Bevara Sverige Somrigt! Vintern kan gått sticka hem till nordpolen och Sibirien igen där den hör hemma.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vintertid, inget annat gäller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Ja men tänk på kossorna! De lever efter "soltid", när nu solen går upp allt senare så får de gå upp enligt deras soltid gå upp allt tidigare för att mjölkas. Detta hade i o.f.s kunnat lösas genom att arla kommer och hämtar mjölken 1h senare vintertid, men detta ställer till med en massa besvär som att hålla ordning på olika tider. Mycket enklare är det att jordens befolkning anpassar sin klockor så att korna ska få det bra.

Annars så bryr jag mig inte så mycket om vinter/sommartid, då det inte påverkar mig ett skvatt. (lite anpassningsbar får man allt vara)
Däremot vill jag att det satsas på forskningen för den där bromsraketen så att ett dygn blir minst 30h istället. Som det är idag hinner man knappt göra ett skvatt innan man ska lägga sig igen, bättre vore med längre dagar och sedan längre nätter att sova på.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".