Rosetta Stone språkutbildning

Permalänk
Medlem

Rosetta Stone språkutbildning

Är lite inne på att lära mig flera språk. Men jag känner att jobbet tar upp för mycket huvudbry redan. Så jag googlade lite efter språkutbildning via mjukvara. Jag fann då en mjukvara som heter RosettaStone.

De erbjuder olika nivåer beroende på språk. När den sista nivån är genomförd så menar de på att man ''Ser, hör, läser, skriver,talar''. Väldigt basic ändå det förstår jag. Allt detta till priset av ca 5000kr (paketpris 3 nivåer).

Frågan är bara om det fungerar eller om man riskerar att köra fast så att det bara är bortkastade pengar? Ingen som använt sig av mjukvaran?

Exempel:

Ryska 3 nivåer http://www.academica.se/ryska.asp

Tyska 5 nivåer http://www.academica.se/tyska.asp

Permalänk
Medlem

En amerikansk kompis till mig började lära sig svenska med Rosetta Stone. Det hon saknade ibland var förklaringar på engelska till vad övningarna gick ut på, mycket får man klura ut själv genom att titta på foton och försöka förstå vad som menas. Det fick till följd att hon lärde sig lite "fel" här och där. Tror iofs hon piratkopierade hela klabbet så eventuella tillbehör typ handbok fick hon ju inte med. Om nån sån ens medföljer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Självinlärning av språk är inget jag som språklärare kan rekommendera . Dels är sannolikheten att man kommer att lära sig felaktigheter mer än bara överhängande, dels så tappar man mycket av lärandet när man inte får realtidsfeedback. Besitter man inte en hög kunskap om språk (och helst behärskar ett närbesläktat språk) så är det dömt att ge ett "katastrofalt" resultat. Lägg ner stålarna på en studiecirkel eller något i stället.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Entusiast

Känns som om det där kan vara ett bra komplement till studier men som den galna illern påpekar så tjänar man på en riktig lärare som kan påpeka när man gör fel. Just mjukvaran har jag hört bra saker om förr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

Självinlärning av språk är inget jag som språklärare kan rekommendera . Dels är sannolikheten att man kommer att lära sig felaktigheter mer än bara överhängande, dels så tappar man mycket av lärandet när man inte får realtidsfeedback. Besitter man inte en hög kunskap om språk (och helst behärskar ett närbesläktat språk) så är det dömt att ge ett "katastrofalt" resultat. Lägg ner stålarna på en studiecirkel eller något i stället.

Skulle du rent av hävda att dylika språkprogram är humbug eller säljs på felaktiga grunder? (Dvs att det kanske fungerar som komplement, men att sälja det som "det enda som behövs" gör det till humbug)

Jag är nyfiken eftersom det är sällan man hör akademiker inom humaniora tala om pseudovetenskap (det händer förstås, men sällan jämfört med naturvetenskap).

Är detta något tveksamt i stil med "självhjälpsböcker" och "intelligenshöjande" CD-skivor för barn, etc?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag självinlärning av språk fungerar lika bra som självinlärning av valfritt annat ämne, dvs väldigt bra om du har de rätta materialen och diciplinen som behövs för det. Alla lär sig på olika sätt, och kanske du skulle föredra en kurs. Om du inte har möjlighet att gå en sådan, se åtminstonde till att kolla vilka böcker som används av kurser på diverse högskolor. Se till att köpa facit för övningar också så har du större delen av din lärare i pappersformat.

Personligen tycker jag att RosettaStone är ett jävla påhitt som överlever på naivt folk som tror att de kan lära sig ett språk över en helg, samt de som fått för sig att de måste kunna lite av något språk när de är ute och reser. Det du får är en massa meningar utan någon som helst förklaring för hur de är uppbyggda eller hur du skulle gå tillväga för att bygga din egen mening. Men som sagt, alla lär sig på olika sätt och kanske detta funkar för vissa.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Risken är kanske som jag förstår att man får en dålig grund.
Och en dålig grund kan få huset att rasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Skulle du rent av hävda att dylika språkprogram är humbug eller säljs på felaktiga grunder? (Dvs att det kanske fungerar som komplement, men att sälja det som "det enda som behövs" gör det till humbug)

Jag är nyfiken eftersom det är sällan man hör akademiker inom humaniora tala om pseudovetenskap (det händer förstås, men sällan jämfört med naturvetenskap).

Är detta något tveksamt i stil med "självhjälpsböcker" och "intelligenshöjande" CD-skivor för barn, etc?

Jag går inte så långt som att kalla det för humbug. Att däremot tro att A-sson och B-sson kan plocka upp ett paket och lära sig ett språk flexibelt och på en högre nivå än att man kan fråga om vägen till järnvägsstationen och att beställa en öl, ja det är inget annat än att underskatta hur komplext det är att lära sig ett språk. Det skulle säkerligen duga bra för smala syntetiska språk - så som esperanto - men knappast för "riktiga" språk.
Även om man besitter höga kunskaper i lingvistik, generell grammatik och så vidare så kan man inte bortse från det faktum att även om du kan lära dig språket "korrekt" så kommer det att gå långt mycket långsammare än om du skulle lära dig det i interaktion med andra.

Så, nej ... någon ren pseudovetenskap handlar det inte om, bara om ett redskap för en väldigt smal och ineffektiv inlärning med ökad risk för ett minst sagt mediokert resultat.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

Självinlärning av språk är inget jag som språklärare kan rekommendera . Dels är sannolikheten att man kommer att lära sig felaktigheter mer än bara överhängande, dels så tappar man mycket av lärandet när man inte får realtidsfeedback. Besitter man inte en hög kunskap om språk (och helst behärskar ett närbesläktat språk) så är det dömt att ge ett "katastrofalt" resultat. Lägg ner stålarna på en studiecirkel eller något i stället.

Håller med eftersom det är sant.:)

Skrivet av Crazy Ferret:

Jag går inte så långt som att kalla det för humbug. Att däremot tro att A-sson och B-sson kan plocka upp ett paket och lära sig ett språk flexibelt och på en högre nivå än att man kan fråga om vägen till järnvägsstationen och att beställa en öl, ja det är inget annat än att underskatta hur komplext det är att lära sig ett språk. Det skulle säkerligen duga bra för smala syntetiska språk - så som esperanto - men knappast för "riktiga" språk.
Även om man besitter höga kunskaper i lingvistik, generell grammatik och så vidare så kan man inte bortse från det faktum att även om du kan lära dig språket "korrekt" så kommer det att gå långt mycket långsammare än om du skulle lära dig det i interaktion med andra.

Så, nej ... någon ren pseudovetenskap handlar det inte om, bara om ett redskap för en väldigt smal och ineffektiv inlärning med ökad risk för ett minst sagt mediokert resultat.

Nu finns det människor som klarar av att läsa in ett helt språk på egen hand MEN dessa är ofta akademiker som jobbar med eller på annat sätt kommer i kontakt med språk. Det är ju lite som att jämföra en mekaniker: jobbar du med bilmotorer är ju steget inte så långt till att kunna lära sig hur en båtmotor fungerar och hur den ska lagas. Men att ge en novis en bil eller båtmanual med lite bilder som hintar på vissa sidor (jmf. Rosetta's bilder) om hur man lagar respektive fordonstyper, ja dessa skulle då JAG inte vilja åka i eller med någon!:)

Klok kille för övrigt den där Crazy Ferret!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

Självinlärning av språk är inget jag som språklärare kan rekommendera . Dels är sannolikheten att man kommer att lära sig felaktigheter mer än bara överhängande, dels så tappar man mycket av lärandet när man inte får realtidsfeedback. Besitter man inte en hög kunskap om språk (och helst behärskar ett närbesläktat språk) så är det dömt att ge ett "katastrofalt" resultat. Lägg ner stålarna på en studiecirkel eller något i stället.

Är inte studiecirklar rätt så ytliga dom med?:O Ungefär som datorkurserna för pensionärerna: de får lära sig saker fast ändå inte liksom?:P Typ hur en dator ser ut och hur man sätter på den.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Inte bättre att skriva in sig till några kurser som hålls på någon höskola nära dig? Samt chatta med folk som använder detta språk?

EDIT:
Att läsa mycket på det språk du tänker lära dig är ju också bra, du lär dig massor av ord och hur dom används osv vilket kan vara svårt om man kanske lyssnar på filmer och inte riktigt hör alla ord för att dialekten är konstig

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Är inte studiecirklar rätt så ytliga dom med?:O Ungefär som datorkurserna för pensionärerna: de får lära sig saker fast ändå inte liksom?:P Typ hur en dator ser ut och hur man sätter på den.:P

Ska erkännas att jag inte har full koll på hur studiecirklar och dylikt fungerar i dag, men jag skulle tro att det varierar rätt så kraftigt mellan vilka handledare man hittar. Vissa går in helhjärtat för det medan vissa extraknäcker som studieledare för att deras mysticismbutik knappt går runt. Sedan varierar det självklart med grupperna ... Hamnar man med en grupp gamla tanter som läser spanska bara för att de ska ha något att göra tillsammans och inte direkt bryr sig om studieresultatet, ja då blir det självklart inte lika mycket resultat som om du har turen att hamna med ett dussin ambitiösa elever som faktiskt vill lära sig språket. Oavsett vilket kan jag nästan garantera att gemene mans studieresultat med Rosetta Stone i bästa fall kommer få samma utfall som gruppen kaffetanter ovan.

Gällande din liknelse så kan den säkerligen stämma i mångt och mycket, frågan är bara huruvida det räcker med att man vet hur en dator ser ut, hur man sätter igång den och får en förståelse för hur man startar en webbläsare. Det är långt ifrån alla som har ett behov att känna till vad ett moderkort är, hur man överklockar sin processor och varför systemdisken i ett windowssystem har just beteckningen C.

Däremot måste tillstås att tanken på att pröva på RS har slagit mig, om inte annat just för att se resultatet för någon som jag anser ha relativt stora möjligheter att uppnå ett vettigt resultat. Frågan är om man ska plocka upp franskan som legat på hyllan sedan förra seklet eller om man skulle gå hårt ut med något helt främmande språk. Det får dock inte vara ett alltför ovanligt språk då jag i slutänden måste verifiera resultatet på något vis ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

*Kloka ord i vanlig ordning från Crazy Ferret:)*

Beklagligtvis tror jag att RS ligger i parameter med tanterna som bara läser spanska för umgängets skull och där det faktiska lärandet blir sekundärt. Jag har själv kikat på RS och det har ungefär de brister som damgruppen ovan har. I varje fall så är RS inte något för en ambitiös elev.:)

Exempel: du får ett ord i RS, "Linnea" t.e.x. men du får inte veta varför "Linnea" har ett -a på slutet av ordet och varför Gatto har ett -o i slutet i av det ordet. Du får heller inte veta att "Llinnea" och "Gatto" har två olika artiklar och det värsta (i detta exemplet) är att RS ger intrycket av att respektive bokstäver (a och o) bara råkar finnas där av en slump. Eller ja, det är så jag tolkar RS när man tittar på det vid en första anblick.

Vill TS lära sig glosor så duger väl RS till detta, men - enligt mig - får RS med knapp nöd Godkänt som språkprogram. Det är nog något för dom nyfikna tanterna som umgås med varandra i slutändan som jag ser det.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!