Permalänk
Medlem

Laptop till htpc?

Tjenare. Har läst lite om htpc och det verkar väldigt smidigt, men som student känner jag inte för att punga ut x-antal tusen kroner för en till dator då jag byggde ihop en ny nyligen. Men idén slog mig att jag har en laptop liggandes här hemma som fungerar rätt bra.

Så min fråga är om man på något sätt skulle kunna plocka ut alla delar från laptopen och bygga in den i en liten låda eller något? (Dvs ett litet chassi)
Även att ta bort fläkten som sitter på den och köpa en ny större, bättre och tystare. Sen möjligtvis något nytt grafikkort till den.

Antar att det skulle bli lite krångligt, men är det möjligt så är jag villig att testa i alla fall.

Tacksam för alla svar!

/Big Lars

EDIT: Anledningen till att jag skulle vilja göra detta är för att det skulle vara bättre med en liten låda/chassi att ha det i istället för en hel laptop som låter som ett flygplan och tar mer plats.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Ingen?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk

det känns som att experterna har huserat på annat håll i ett par dagar nu. Själv har jag inte tittat mycket inuti en laptop men jag har svårt att tro att det skulle vara krångligt att flytta ut delarna så länge man är försiktig. Vad jag vet så brukar dock grafik vara integrerat i moderkortet på dem men fläktbytet borde inte vara några problem alls.

Permalänk
Rekordmedlem

Att ta isär en är nog inga problem, och att ev köpa ett grafikkort på tex ebay går också om den har ett löst, kylare o dyl går att modifiera om man vill, så ja det går.men tänk på att en atom eller fusion inte är dyr, så att köpa grafikkort o dyl kanske inte är ekonomiskt försvarbart, även om det är tekniskt möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Tjenare. Har läst lite om htpc och det verkar väldigt smidigt, men som student känner jag inte för att punga ut x-antal tusen kroner för en till dator då jag byggde ihop en ny nyligen. Men idén slog mig att jag har en laptop liggandes här hemma som fungerar rätt bra.

Så min fråga är om man på något sätt skulle kunna plocka ut alla delar från laptopen och bygga in den i en liten låda eller något? (Dvs ett litet chassi)
Även att ta bort fläkten som sitter på den och köpa en ny större, bättre och tystare. Sen möjligtvis något nytt grafikkort till den.

Antar att det skulle bli lite krångligt, men är det möjligt så är jag villig att testa i alla fall.

Tacksam för alla svar!

/Big Lars

EDIT: Anledningen till att jag skulle vilja göra detta är för att det skulle vara bättre med en liten låda/chassi att ha det i istället för en hel laptop som låter som ett flygplan och tar mer plats.

Går själv i liknande tankar ang en acer 1410, min tanke är att frilägga den helt från chassit, och på nåt sätt bygga in den i en tavelram med "dolda hål" för div kontakter/utgångar. Iden bygger på att anv burken både som htpc och digital fotoram, den kommer alltså att hänga på väggen. Kommer om möjligt att välja passiv "låg" kylning till cpu och gpu från ett skrotat g kort från en stationär.

Permalänk
Medlem

Vad är det för latop du har? hur gammal är den? vet att min laptoip jag köpte för 3-4 år sen hade lite problem att spela upp 1080p. laggade till lite här och var.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Rekordmedlem

Ett radeon hd 2400 är absolut minimum för att få "nästan flytande" 1080 upspelning, det funkar med lätta filmer men rycker lite när det blir mycket att göra, så har man nått bättre är det bra, fullt stöd för allt ljud kom med 4000 serien, 3-4 år är ungefär gränsen för när det började gå att köra hd film på icke highend laptops men har den integrerad grafik så är det kring max 2 år som gäller för 1080

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

skulle nog säga att ett atom moderkort med inbyggt grafikkort och ett chassi med nätdel kommer kosta lika möe som att skaffa ett nytt graffe till laptopen om det äns går dvs...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1049055/itx

sen tar du hårddisken och dvdläsaren från laptopen så drar du in den kostnaden.

sen kör du XBMC live eller linux på den som operativsystem

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så länge den har prestandan i laptopen klarar att spela upp din media utan lagg är det inga problem att bygga om datorn till en annan låda.

Permalänk
Medlem

Datorn är en HP Pavillion DV9700 (tror jag den heter, har den inte jämte mig just nu men uppdaterar om jag ser något annat)
Den är 3,5 år gammal och den klarar inte av 1080p filmer, därför jag tänkte på nytt grafikkort.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle nog säga att ett atom moderkort med inbyggt grafikkort och ett chassi med nätdel kommer kosta lika möe som att skaffa ett nytt graffe till laptopen om det äns går dvs...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1049055/itx

sen tar du hårddisken och dvdläsaren från laptopen så drar du in den kostnaden.

sen kör du XBMC live eller linux på den som operativsystem

Låter rätt smart! Hur kan man göra med internminnet då? Går det att köra med laptopens?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Datorn är en HP Pavillion DV9700 (tror jag den heter, har den inte jämte mig just nu men uppdaterar om jag ser något annat)
Den är 3,5 år gammal och den klarar inte av 1080p filmer, därför jag tänkte på nytt grafikkort.

Ska du sätta nytt grafikkort i din bärbara dator?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Låter rätt smart! Hur kan man göra med internminnet då? Går det att köra med laptopens?

sorry missade minnen men lägg till 200:- för 2gb ram eller nått

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1049067/itx2

så nu med fri frakt också

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Ska du sätta nytt grafikkort i din bärbara dator?

Nja.... Som jag skrev i mitt första inlägg så skulle jag vilja plocka isär alla delarna från laptopen och lägga in i ett litet chassi och även försöka kanske fixa något nytt grafikkort till det.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

sorry missade minnen men lägg till 200:- för 2gb ram eller nått

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1049067/itx2

så nu med fri frakt också

Detta låter vettigt, fick mig att tänka om. Kanske ska låta laptopen vara som den är och köpa det du lade i kundvagnen + DVD läsare och en liten HDD

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Nja.... Som jag skrev i mitt första inlägg så skulle jag vilja plocka isär alla delarna från laptopen och lägga in i ett litet chassi och även försöka kanske fixa något nytt grafikkort till det.

Jo men det är ju inte så att du trycker fast ett nytt grafikkort i en pci e port. är väl bara vissa tillverkares bär bara datorer som kan köra "externa" grafikkort

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Jo men det är ju inte så att du trycker fast ett nytt grafikkort i en pci e port. är väl bara vissa tillverkares bär bara datorer som kan köra "externa" grafikkort

Okej bra att veta så att jag inte köper något grafikkort då haha. Jag kan inte nånting om detta!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Detta låter vettigt, fick mig att tänka om. Kanske ska låta laptopen vara som den är och köpa det du lade i kundvagnen + DVD läsare och en liten HDD

Normalt sett passar inte laptop minnen i stationära datorer. Men i små moderkort finns det undantag. De som säljs idag kör då med ddr3, vilket din tre år gamla laptop antagligen inte har. Så minne kommer du inte undan att köpa.

Men dvd + hdd finns ju att sno från laptopen. Då sparar du iaf 700kr antagligen mer pga de stigande hdd prisarna. http://www.inet.se/artikel/8903465/slimline-sata-for-tex-slim... Behövs då till dvd:n då den kontakten är lite krympt. Kan dock vara bäst att kolla vilka kontakter som används innan du beställer.
Är det den övre (på bilden) fungerar adaptern jag länkade annars är kontakten antik. http://www.laptopparts101.com/wp-content/uploads/2008/12/sata...
Hårddisken s-ata anslutning antar jag att du vet hur ser ut. Men se till att kolla så där inte sitter någon specialadapter på som lurar dig att tro att det inte är s-ata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Datorn är en HP Pavillion DV9700 (tror jag den heter, har den inte jämte mig just nu men uppdaterar om jag ser något annat)
Den är 3,5 år gammal och den klarar inte av 1080p filmer, därför jag tänkte på nytt grafikkort.

Då borde din dator ha ett 8600M GS kort i sig, vilket stöder GPU accelerering.
D.v.s 1080p skall fungera bra, gör det inte det så är problemet snarare på mjukvarusidan än hårdvaran.
Du kan inte heller byta grafikkort i den då det är integrerat på moderkortet.

En varning också, denna laptop (om den nu är en dv9700) har nVidias problemchip, d.v.s en BGA modell som efter många uppvärmingar/nedkylningar tappar kontakten med sockeln.
Och såklart då slutar att fungera (det -kan- gå att fixa, men är inget för den ovana, och fixen blir ofta temporär).

Om du kan leva med att den går sönder (kan ske snabbt, eller inte alls) så föralldel kör på, annars så skulle jag varken spela eller köra DXVA på den.
Men det faktum att den efter snart 4 år faktiskt fortfarande fungerar kan betyda att du har haft tur med den och att grafikchippet faktiskt är bra monterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Då borde din dator ha ett 8600M GS kort i sig, vilket stöder GPU accelerering.
D.v.s 1080p skall fungera bra, gör det inte det så är problemet snarare på mjukvarusidan än hårdvaran.
Du kan inte heller byta grafikkort i den då det är integrerat på moderkortet.

En varning också, denna laptop (om den nu är en dv9700) har nVidias problemchip, d.v.s en BGA modell som efter många uppvärmingar/nedkylningar tappar kontakten med sockeln.
Och såklart då slutar att fungera (det -kan- gå att fixa, men är inget för den ovana, och fixen blir ofta temporär).

Om du kan leva med att den går sönder (kan ske snabbt, eller inte alls) så föralldel kör på, annars så skulle jag varken spela eller köra DXVA på den.
Men det faktum att den efter snart 4 år faktiskt fortfarande fungerar kan betyda att du har haft tur med den och att grafikchippet faktiskt är bra monterat.

Grafikkortet är ett 8400 GS tror jag. Vet att ett tag låg jag modellen strax under som ett spel krävde, men min polare hade ett 8600.

Låter alltså som en bättre idé att köpa det som någon lade i kundvagnen, dvs chassi, moderkort och internminnen.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Även 8400GS fixar GPU accelerering (har ett själv).
Men som sagt, nån bra långsiktig HTPC lösning är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Även 8400GS fixar GPU accelerering (har ett själv).
Men som sagt, nån bra långsiktig HTPC lösning är det inte.

Om du skulle göra en så billig htpc som möjligt, men få ut mycket av den. Vad skulle du välja för grejer? Länka gärna en kundvagn om du har tid!
(Menar att den ska klara av 1080p)

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Valfritt mini-ITX zacate kort, E-350 eller E-450 kvittar om det bara är filmtittande som gäller: c:a 1000:-
4gb minne, SO-Dimm eller vanligt beror på moderkortet du valt: c:a 300:-
Billigt mini-ITX chassi med nätdel: c:a 600:-
HD snor du från din laptop, med lite tur har den även en användbar slim DVD spelare.

Vad jag skulle valt:
http://www.dustinhome.se/asus-e35m1-i-amd-e-350-mini-itx/prod...
http://www.dustinhome.se/compucase-mini-itx-8k01bs-120w-black...
http://www.dustinhome.se/dimm-ddr3-4gb-1333mhz-cl9-(1x4gb)/pr...
Under 2000 inlk frakt och du får grejer som är gjorda för HTPC bruk.

Dock så för ett par hundralappar till så får du en:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960215
Helt paket inklusive fjärr, dock inget OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Valfritt mini-ITX zacate kort, E-350 eller E-450 kvittar om det bara är filmtittande som gäller: c:a 1000:-
4gb minne, SO-Dimm eller vanligt beror på moderkortet du valt: c:a 300:-
Billigt mini-ITX chassi med nätdel: c:a 600:-
HD snor du från din laptop, med lite tur har den även en användbar slim DVD spelare.

Vad jag skulle valt:
http://www.dustinhome.se/asus-e35m1-i-amd-e-350-mini-itx/prod...
http://www.dustinhome.se/compucase-mini-itx-8k01bs-120w-black...
http://www.dustinhome.se/dimm-ddr3-4gb-1333mhz-cl9-(1x4gb)/pr...
Under 2000 inlk frakt och du får grejer som är gjorda för HTPC bruk.

Dock så för ett par hundralappar till så får du en:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960215
Helt paket inklusive fjärr, dock inget OS.

Är du helt säker på att den sistnämnda produkten du länkar till är ett helt paket?
Tänker på texten på Zotacs hemsida "Space for a 2.5-inch hard drive and a 204-pin DDR3-1066 SO-DIMM slot enables users to customize the internals of the ZOTAC ZBOX nano AD10 to their own needs..."

Edit: Lyssnade till reklamvideon och det visar sig vara precis som du säger, det följer med 2GB ram-minne och en 320GB hårddisk.

Edit2: Och lyssnade man ända till slutet visar det sig att det är AD10 plus modellen som har det. Den är ungefär en 1000 krona dyrare.

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper