Copyswede halverar kopieringsavgiften på hårddiskar och USB-minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Ett enklare sätt är som du förmodligen redan göra så här http://www.sweclockers.com/artikel/14427-extern-lagring-utan-...

Ja, så kan man också göra. Men jag skickar redan idag efter mycket datorprylar från Tyskland, England och USA. Det går alldeles utmärkt att bara slänga med några USB-minnen, inga problem alls!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morkul:

Någon här men lite juridisk kunskap som kan förklara vad skiljeförfarande egentligen innebär, eller kanske kan länka till en sida med "skiljeförfarande For Dummies". Försökte googla själv och fick lite väl avancerade svar.

Skiljeförfarande är en privat förhandling när man inte vill att offentligheten ska se vad parterna bråkar om, eller för att hålla en affärsdié hemlig eller om man vill att processen ska gå snabbare (i offentliga domstolar tar allt väldigt lång tid), t.e.x. om man inte vill förlora pengar på en utdragen process.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Beslut tagan av en skiljenämnd kan inte överklagas, det kommer krävas lagändring i så fall. Jag tror det mer handlar om ren självbevarelsedrift där CS, precis som du säger, är pinsamt medvetan om orimligheten i deras anspråk och genom att ge efter hoppas man berättiga sin egen existens. Tragiskt nog finns det ingen insyn i skiljnämndens förfarande så det kan slå åt båda hållen om det sitter puckon där. Vi håller tummarna!

Jo jag är orolig för att det sitter oinsatta människor där och det kan då slå åt fel håll. Tänk om Copyswede vinner? Det som är helt otroligt är ju att branschorganisationen för alla återförsäljare och handlare har gått med på ett skiljeförfarande.:O Beslutet går som sagt inte att överklaga.:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Må de brinna i helvetets eldar iallafall.

Haha, faktiskt sant!

Men som det har varit nämnd förut här på sweclockers, jag fattar inte hur dom kan ta en avgift på extern hdd och usb minnen, jag tror det måste vara max 1 av 1000 som använder extern hdd och usb minnen för att kopiera privat. *Alla* har internet i dag, vem orkar leve som på 90 talet då?

Man blir ju bara trött! Ebay FTW!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Haha, faktiskt sant!

Men som det har varit nämnd förut här på sweclockers, jag fattar inte hur dom kan ta en avgift på extern hdd och usb minnen, jag tror det måste vara max 1 av 1000 som använder extern hdd och usb minnen för att kopiera privat. *Alla* har internet i dag, vem orkar leve som på 90 talet då?

Man blir ju bara trött! Ebay FTW!

Haha, jag väntar spänt på när de börjar ta ut en avgift på alla bredband för "privatdelning" eller kanske lägga på en avgift på routers? Varför inte bara införa en skatt som alla betalar direkt till copyswede, bara att lägga till den brevid kommunalskatten och kyrkoskatten!

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Så klart inte.. Copyswede såg ju att de inte kunde konkurera med APB så de valde en annan lag att tjäna pengar på.. För att vara riktigt ärlig.. Finns ens privatkopiering idag? Sedan att Copyswede försöker straffa alla pga. vad ett par få gör är bara komiskt! Girigheten regerar tydligen.

Well. Copyswede grundades 1982 och copyswede 2003 vilket innebär över 20 års skillnad, eller om man vill att copyswede har en ålder som är nära 300% av APBs. De agerar inte på samma marknad med samma mål heller. Det har aldrig handlat om att konkurrera här. Så copyswede har inte alls blivit undanträngda av APB. Har du några källor på motsatsen?Man kan inte kräva logisk argumentation av någon annan om man själv inte beter sig bättre.

Men jag instämmer i frågeställningen hur vanlig privatkopiering är idag. Det är en jävligt dold hemlighet tydligen. Ingenstans har det presenterats siffror på hur vanligt det är med privatkopiering idag och inte heller hur utvecklingen ser ut generellt eller hur vanligt det är att man använder externa hårddiskar eller USBminnen gör detta. Jag tycker det borde vara en självklarhet att kunna presentera dessa siffror som grund för den nya hårddisk- och USBavgiften. Men icke...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra, men inte bra nog!

Permalänk

haha kommer bli som med alkoholen, billigare att importera alkohol som blivit exporterat från sverige än att köpa den direkt från systembolaget x)

70cl sprit, ca 200kr i sverige
70cl sprit nån annanstans ca 35kr

folk verkar ju dock tycka det är okej, så om några år så kommer nog folk vara okej med det här med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Well. Copyswede grundades 1982 och copyswede 2003 vilket innebär över 20 års skillnad, eller om man vill att copyswede har en ålder som är nära 300% av APBs. De agerar inte på samma marknad med samma mål heller. Det har aldrig handlat om att konkurrera här. Så copyswede har inte alls blivit undanträngda av APB. Har du några källor på motsatsen?Man kan inte kräva logisk argumentation av någon annan om man själv inte beter sig bättre.

Men jag instämmer i frågeställningen hur vanlig privatkopiering är idag. Det är en jävligt dold hemlighet tydligen. Ingenstans har det presenterats siffror på hur vanligt det är med privatkopiering idag och inte heller hur utvecklingen ser ut generellt eller hur vanligt det är att man använder externa hårddiskar eller USBminnen gör detta. Jag tycker det borde vara en självklarhet att kunna presentera dessa siffror som grund för den nya hårddisk- och USBavgiften. Men icke...

Menar bara att Copyswede verkar vilja ha hela kakan så de vänder sig mot en helt annan lag för att tjäna pengar. För ingen person i sina sinnesfullabruk tror att varenda person som innehar en extern hårddisk privatkopierar?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Skiljeförfarande är en privat förhandling när man inte vill att offentligheten ska se vad parterna bråkar om, eller för att hålla en affärsdié hemlig eller om man vill att processen ska gå snabbare (i offentliga domstolar tar allt väldigt lång tid), t.e.x. om man inte vill förlora pengar på en utdragen process.

Tycker att någonting som vi kanske kommer bli tvingade till att betala borde tas upp i offentlig process...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintz:

Fortfarande är en idiotisk avgift som vi måste lida för...

+1

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomas_88:

Tycker att någonting som vi kanske kommer bli tvingade till att betala borde tas upp i offentlig process...

Jo jag håller med ---> *Absolut* och det är därför jag är förvånad över att företrädarna för handeln går med på detta. Copyswede är ju som vi tidigare konstaterat bara ett enda stort luftslott.:/:(

In någon annan Copyswedetråd så såg man deras löner, herregud alltså, jag hade också velat ha 28 000 kr. i månaden för att bara sitta och "tillvarata branschens intressen". Nej fy fan detta är ju rena bilförsäljartakterna. Synd att dom slutade med Insider.:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

tror ingen bryr sig om den avgiften nu efter pris höjningen

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur övriga samhället skulle se ut om alla organisationer och lobbygrupper hade lika mycket makt som CopySwede?

* Toaletten på ICA kostar nu 6 kr istället för 5kr pga. alla våldtäkter som sker på offentliga toaletter. 1 kr ska gå till brottsofferfonden.
* När man köper ny bil tillkommer en avgift på +5% som går till sadelmakarnas riksförbund pga. uteblivna intäkter.

Finns det någon som överhuvudtaget tycker detta är en bra idé?
Det kanske är lätt att säga ja till ett sådant beslut om man själv inte drabbas negativt av det. Att såna här beslut fattas bakom våra ryggar är dock antidemokratiskt, omoraliskt och argumenten för det grundar sig inte i fakta.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är kritiken mot Copyswede är väldigt felriktad. Det är en organisation med ett uppdrag och anställda, det är självklart att de gör allt inom deras makt för att kunna fortsätta. Vill man klaga, klaga rätt; riksdag och regeringspartier de senaste 25åren som kunnat ta bort detta.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Klassisk metodik för att introducera något som man vet på förhand kommer att vara negativt.
Inled med något som är värre än det som planerats, sedan får man det egentliga att verka "bättre" genom att förbättra det som var värre...