Permalänk

Ersättare till HD4870x2

Hejsan. Jag söker en ersättare till mitt HD4870x2 då det nu börjar sura när jag spelar BF3. Söker förslag på grafikkort, högsta belopp: 3000 kr. Gärna ett grafikkort som inte låter som en airbus som mitt tidigare kort gjorde.

Någon som har bra förslag?

Övriga komponenter i min dator:
Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz 1333MHz

Corsair 8 GB, 800 MHz, PC6400

Corsair TX 650W

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Låter det där överjävligt mycket när det blir varmt? Blir det mycket varmt som mitt tidigare HD4870x2?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte huruvida du tänkt att köra crossfire, men om du tänkt det så kan det bli lite krångligt med det där kortet om du inte har ett moderkort som passar. Som du ser så tar det där kortet upp tre platser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Låter det där överjävligt mycket när det blir varmt? Blir det mycket varmt som mitt tidigare HD4870x2?

Har ett 6970 med referenskylning, blir 90C i BF3, så låter en del. Vet inte hur det är med just det kortet, men borde låta en bra bit mindre iaf.
Annars kan man alltid byta till ett http://www.inet.se/artikel/5321951/arctic-cooling-accelero-xt...

Permalänk
Skrivet av Dikth:

Nu vet jag inte huruvida du tänkt att köra crossfire, men om du tänkt det så kan det bli lite krångligt med det där kortet om du inte har ett moderkort som passar. Som du ser så tar det där kortet upp tre platser.

Nej, har tänkt göra mig av med mitt HD4870x2, får störningar ibland när jag spelar. Det har lite skavanker efter värmen tror jag.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Har ett 6970 med referenskylning, blir 90C i BF3, så låter en del. Vet inte hur det är med just det kortet, men borde låta en bra bit mindre iaf.
Annars kan man alltid byta till ett http://www.inet.se/artikel/5321951/arctic-cooling-accelero-xt...

Jag har ett 6970 som blir max 65 i bf3

http://www.inet.se/artikel/5409166/gigabyte-radeon-hd6970-204...

även i princip helt ljudlös

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TehSweede:

Jag har ett 6970 som blir max 65 i bf3

http://www.inet.se/artikel/5409166/gigabyte-radeon-hd6970-204...

även i princip helt ljudlös

Jag sa att jag har referenskylning, svårt?

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Jag sa att jag har referenskylning, svårt?

Edit* fick för mig att han linkade och fråga om det jag hade och det var dne frågan du inte kunde svara på.

Den är dvs denna : http://www.inet.se/artikel/5409166/gigabyte-radeon-hd6970-204... som jag har. Som skulle bli bra för dig MiN!m3_Linne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Låter det där överjävligt mycket när det blir varmt? Blir det mycket varmt som mitt tidigare HD4870x2?

Jämfört med ditt nuvarande kort kommer 6970 kortet låta mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Jag sa att jag har referenskylning, svårt?

Han säger att hans kort utan referenskylare har bättre temp och förmodligen lägre ljudnivå, varför klagar du på det? Han försöker bara hjälpa TS med val av grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Han säger att hans kort utan referenskylare har bättre temp och förmodligen lägre ljudnivå, varför klagar du på det? Han försöker bara hjälpa TS med val av grafikkort.

Exakt det som var min tanke. Trodde dock det var det kortet han linkade som han inte visste temp på. Men uttalandet består. Den är både tyst och blir inte jätte varmt
Vet inte ens vad som menas med referenskylning. verkar vara när det är täckande som.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Han säger att hans kort utan referenskylare har bättre temp och förmodligen lägre ljudnivå, varför klagar du på det? Han försöker bara hjälpa TS med val av grafikkort.

Han säger att hans kort utan referenskylning har bättre temp än mitt kort med referenskylning. De två går inte att jämföra tempmässigt.

"Jag har ett 6970 som blir max 65 i bf3"
Hjälper inte TS.

"http://www.inet.se/artikel/5409166/g...6970-2048mb-oc

även i princip helt ljudlös"
Hjälper TS.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Han säger att hans kort utan referenskylning har bättre temp än mitt kort med referenskylning. De två går inte att jämföra tempmässigt.

"Jag har ett 6970 som blir max 65 i bf3"
Hjälper inte TS.

"http://www.inet.se/artikel/5409166/g...6970-2048mb-oc

även i princip helt ljudlös"
Hjälper TS.

Fick för mig att du linkade mitt kort, däravn det lite konstiga svaret

och nämnde temp pga "Det har lite skavanker efter värmen tror jag. " bara för att lägga till att den inte blir varm som hans förra heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Han säger att hans kort utan referenskylning har bättre temp än mitt kort med referenskylning. De två går inte att jämföra tempmässigt.

"Jag har ett 6970 som blir max 65 i bf3"
Hjälper inte TS.

"http://www.inet.se/artikel/5409166/g...6970-2048mb-oc

även i princip helt ljudlös"
Hjälper TS.

Det hjälper väl ändå TS att han skriver att ett kort med annan kylare bara blir 65C? Han ger honom ett exempel på ett kort med bättre kylare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Det hjälper väl ändå TS att han skriver att ett kort med annan kylare bara blir 65C? Han ger honom ett exempel på ett kort med bättre kylare.

Ingen har rekommenderat ett kort med referenskylning, de som har nämnts har två och tre fläktar. Det enda mitt kort har tagits in för är som ljudjämförelse. Citera inte igen.

Permalänk

Bumpar tråden istället för att fylla forumet med en ny.

Har helt glömt bort att kolla längden som mitt chassi tillåter för att kortet ska få plats.
Längden som mest är 27.9 mm

Mitt nätaggregat är ett: Corsair 650W CMPSU-650TXEU

Har börjat fundera på ett 7950 eller gtx580, fast det finns kanske risk för flaskhals då?

Permalänk
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Bumpar tråden istället för att fylla forumet med en ny.

Har helt glömt bort att kolla längden som mitt chassi tillåter för att kortet ska få plats.
Längden som mest är 27.9 mm

Mitt nätaggregat är ett: Corsair 650W CMPSU-650TXEU

Har börjat fundera på ett 7950 eller gtx580, fast det finns kanske risk för flaskhals då?

Det blir nog en flaskhals, men man kan ju skaffa bättre med tiden

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Hejsan. Jag söker en ersättare till mitt HD4870x2 då det nu börjar sura när jag spelar BF3. Söker förslag på grafikkort, högsta belopp: 3000 kr. Gärna ett grafikkort som inte låter som en airbus som mitt tidigare kort gjorde.

Någon som har bra förslag?

Övriga komponenter i min dator:
Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz 1333MHz

Corsair 8 GB, 800 MHz, PC6400

Corsair TX 650W

Skrivet av El_Raspberry:

ett 6970 med Asus kylare är väldigt svalt så oroa dig inte över ljudnivå eller temperaturer

detta kortet klarar sig fint på ett 650w nätagg om det inte tappat mycket av sin kraft genom åren eftersom du kört crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Bumpar tråden istället för att fylla forumet med en ny.

Har helt glömt bort att kolla längden som mitt chassi tillåter för att kortet ska få plats.
Längden som mest är 27.9 mm

Mitt nätaggregat är ett: Corsair 650W CMPSU-650TXEU

Har börjat fundera på ett 7950 eller gtx580, fast det finns kanske risk för flaskhals då?

7870 kommer ju snart och kanske ligger bra till, det är ju inte långt efter 7950 och kommer ligga lägre i pris, kanske så att man när det väl behövs kan skaffa ett till utan alltför stor kostnad och köra två såna i CF om ett par år.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av 1337manne:

Det blir nog en flaskhals, men man kan ju skaffa bättre med tiden

Isåfall måste jag vänta tills 7870 eller sänka mina krav? :/

EDIT: Risk med flaskhals ifall jag går på ett Geforce 570?

Permalänk
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Isåfall måste jag vänta tills 7870 eller sänka mina krav? :/

EDIT: Risk med flaskhals ifall jag går på ett Geforce 570?

Jag hade kört på ett bättre grafikkort och sedan skaffa bättre CPU med tiden

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

TS: Bara klocka proppen så klarar du dej fint med tex. GTX580 eller 7970/7950 eller vänta på 7870 som jag funderar på !

Har samma propp som du fast oc 3,5 ghz

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

EDIT: Risk med flaskhals ifall jag går på ett Geforce 570?

Vad menar du skulle "flaska"?
650W corsair duger till idag alla förekommande singel GPU, med mycket marginal kvar. (det är väl bara MARSII som skulle kunna vara ett problem av dual GPU korten)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Vad menar du skulle "flaska"?
650W corsair duger till idag alla förekommande singel GPU, med mycket marginal kvar. (det är väl bara MARSII som skulle kunna vara ett problem av dual GPU korten)

Menade mera angående att cpun drar ner.

Permalänk
Skrivet av Jycklo:

TS: Bara klocka proppen så klarar du dej fint med tex. GTX580 eller 7970/7950 eller vänta på 7870 som jag funderar på !

Har samma propp som du fast oc 3,5 ghz

Hur mycket minne har du? Och vad har du för kort nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Hur mycket minne har du? Och vad har du för kort nu?

4 Gb 1066 mhz minnen samt 4870

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Skrivet av Jycklo:

4 Gb 1066 mhz minnen samt 4870

aha. Kanske ska fundera om att köpa 580 eller 7950 då.

Permalänk
Medlem

Gör du så men jag hade nog inte köpt 580 i nuläget !

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Skrivet av Jycklo:

Gör du så men jag hade nog inte köpt 580 i nuläget !

Varför inte?