Överklocka q9550 - Kommer jag att göra rätt?

Permalänk

Överklocka q9550 - Kommer jag att göra rätt?

Hade tänkt överklocka min processor, q9550, inför BF3. Efter att ha läst lite guider, så gör jag denna tråd för att beskriva exakt hur jag tänkt göra, för att se vilka fel jag potentiellt kommer att göra.

Mitt system:

Mitt BIOS:

Har köpt till en Cooler Master Hyper TX3 för kylning.

Så, jag går in i bios, letar reda på CPU ratio setting, som jag sätter på 8.5, och fsb frequency, som jag ökar lite. Det jag är lite osäker på är vilka andra installningar jag ska ändra. Folk säger att jag inte ska ha volten på auto eftersom moderkortet automatisk kanske kommer att höja för mycket, stämmer det?

När jag ändrat FSB till 340 (2,89 ghz, är det för stort steg?) så går jag ut ur bios, och stresstestar cpu'n ett tag, om det är stabilt, så höjer jag fsb till 350, och så vidare... Och om det blir ostabilt så höjer jag volten, och där är jag också osäker på hur mycket. Sen fortsätter jag bara så länge som det går (hade tänkt nån stans på 3,5 ghz).

Så, säg att jag gjorde exakt som jag skrev, hur mycket kommer gå åt helvete?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk

Hej, jag körde min q9400 i 3,8Ghz utan större svårigheter.

Dock så va denna vattenkyld, med riktig vattenloop (inte H50 eller annat klaffs)

Ditt moderkort kommer säga ifrån ifall dina inställningar inte fungerar. Då stannar datorn upp innan windows och startar om för att själv ställa in sig på senast fungerande bios, eller default.

Osäker på hur dina minnen gillar ökningen av fsb'n. Men cpu'n klarar absolut oc

Det är bara att testa sig fram, kommer du in i windows så är du en bra bit på väg.
Som du skriver så är vcore den krångliga biten att få till rätt.
Min qz9650 vill ha 1,45Vcore för att stabilt arbeta i 4,2Ghz t.ex.
Ha lite koll på din arbetstemperatur också (load).
Idle är inte lika viktig.

/ Lycka till

Permalänk

Tack för snabbt svar. Du tror inte att jag höjer för mycket då? Och skulle jag lämna volten på automatiskt eller inte?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

För när jag hade en Q9550 så körde jag min i 485*8,5 vilket gav ca 4,12ghz om ja minns rätt då hade jag 1,4 vcore, tror aldrig ja låg över 70 grader i load med corsair H50 så du borde gå en bit till tycker jag

EDIT: Hittade min gamla tråd om detta med resultat där folk postat sina inställning kolla lite här

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Skrivet av Pontus94:

För när jag hade en Q9550 så körde jag min i 485*8,5 vilket gav ca 4,12ghz om ja minns rätt då hade jag 1,4 vcore, tror aldrig ja låg över 70 grader i load med corsair H50 så du borde gå en bit till tycker jag

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Hur mycket höjde du din fsb med varje steg? Kommer ju ta en jävla tid med stresstestning om man bara höjer lite i taget.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Hej, jag körde min q9400 i 3,8Ghz utan större svårigheter.

Dock så va denna vattenkyld, med riktig vattenloop (inte H50 eller annat klaffs)

Ditt moderkort kommer säga ifrån ifall dina inställningar inte fungerar. Då stannar datorn upp innan windows och startar om för att själv ställa in sig på senast fungerande bios, eller default.

Osäker på hur dina minnen gillar ökningen av fsb'n. Men cpu'n klarar absolut oc

Det är bara att testa sig fram, kommer du in i windows så är du en bra bit på väg.
Som du skriver så är vcore den krångliga biten att få till rätt.
Min qz9650 vill ha 1,45Vcore för att stabilt arbeta i 4,2Ghz t.ex.
Ha lite koll på din arbetstemperatur också (load).
Idle är inte lika viktig.

/ Lycka till

Dock är H50 riktig vattenkylning oavsett vad du tycker!!!!!

Visa signatur

Nej Slipknot är inte heavy metal!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av warhead:

Dock är H50 riktig vattenkylning oavsett vad du tycker!!!!!

Det är absolut inte riktig vattenkylning..Ända dom är gjorda för är att konkurrera med luftkylda system som sen jag ser väldigt praktiskt och smart tänkt.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Hur mycket höjde du din fsb med varje steg? Kommer ju ta en jävla tid med stresstestning om man bara höjer lite i taget.

Höjde först till 400 sen till 450 tror ja, sen stegvis med 10 till 485 tror jag

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

hipstergamer: hur många stickor har du i burken? det står dual asså 2st 4x2 ?
eller är det dualx2

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Bean:

hipstergamer: hur många stickor har du i burken? det står dual asså 2st 4x2 ?
eller är det dualx2

Det är 4st 2gb.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Sitter på exakt samma moderkort och CPU som dig för tillfället, ska se vad jag har för inställningar för att nå upp till 3,4 GHz så vet du vad som fungerar stabilt för mig iaf.

EDIT:
Har ingen vettig bild, så blir att knappa in manuellt.
Mina inställningar (som jag ändrat, resten är på default/auto):

Ai Overclock Tuner......................[Manual]
FSB Frequency............................[400]
PCIE Frequency...........................[100]
FSB Strap to Northbridge..............[400]
DRAM Frequency.........................[DDR2-800MHz]

DRAM Timing Control...................[Manual]
CAS# Latency.............................[5 DRAM Clocks]
DRAM RAS# to CAS# Delay..........[5 DRAM Clocks]
DRAM RAS# Precharge................[5 DRAM Clocks]
DRAM RAS# Activate to Precha.....[15 DRAM Clocks]

(Default på 'DRAM RAS# Activate to Precharge' är 18 så det är inte säkert att det är stabilt för dig om du nu har samma specs på minnena som jag har då det är över specifikationerna, rekommenderar att du låter timingsen vara på standard för dina minnen så att du inte får krascher p.g.a. att minnet inte pallar)

CPU Voltage...............................[1.21875]
CPU PLL Voltage.........................[1.50]
DRAM Voltage............................[1.80] (samma här, använd det som är standardspänning för dina minnen om du inte klockar dom)
NB Voltage.................................[1.20]
SB Voltage.................................[1.10]
PCIE SATA Voltage.....................[1.50]

Spänningarna kan ju behöva justeras något för just din rigg, men detta fungerar stabilt för mig med riggen i signaturen.

Mer läsning och inställningar för just q9550:n (använde dessa länkar då jag klockade själv):
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/805622-q9550-e0-fin...

Permalänk

Schysst. Tror du har exakt samma minne som jag också.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Det är 4st 2gb.

Okej för vad jag tycker med P5 moderkort så är det svårt att klocka processorn till maximalt med 4 st stickor på moderkortet tro mig jag har testat många P5 moderkort men i bios finns det fin inställningar man kan ta del av som jag tycker är onödigt egentligen för man behöver inte mer än 4g minne i dagens spel tex men du kanske redigerar media vad vet jag då är inte processorn som hanterar allt. men ialf jag tog bort 2 av minnena (innan körde 8gb Dominator) och körde dual 4gb sen lyckades jag klocka q9650 mycket bättre och det är nog samma med dig om du vill dra upp processorn till bra hastighet och stabilt så ska du nog ta bort 2 minnen sen testa dig fram till resultat vem vet du kanske kan klara alla 4 slottar med bra resultat till processorn..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Har också hört om det med minnena, har dock som tur är inte haft några som helst problem med fyra minnen i min rigg klockad till 3,4GHz. Den klocken gjorde jag dessutom innan jag satte in de två extra stickorna. Har väl haft tur helt enkelt, tror det varierar från bräda till bräda om den pallar fyra stickor eller inte.

Uppdaterade f.ö. min originalpost med mina inställningar och lite länkar.

EDIT:
Dock så är ju mina minnen nästan inte alls överklockade (minimalt tightade timings), kan vara därför det fungerar så pass bra.

Permalänk
Skrivet av warhead:

Dock är H50 riktig vattenkylning oavsett vad du tycker!!!!!

Det finns vattenblandning i en H50 ja, men riktig vattenkylning bör väl prestera bättre en Noctuas höfläktar t.ex.?

Det finns flera fördelar med en sådan simpel lösning gentemot luftkylning:

+ Priset är riktigt bra
+ Du kan placera radiatorn dit slangarna tillåter
+ cpu-blocket tar inte speciellt mycket plats på moderkortet

Men också någon nackdel:

- Värmeavledningsförmågan är inte bättre än de bästa fläktlösningarna
- Risk för läckage finns
- Fler rörliga delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Det finns vattenblandning i en H50 ja, men riktig vattenkylning bör väl prestera bättre en Noctuas höfläktar t.ex.?

Det finns flera fördelar med en sådan simpel lösning gentemot luftkylning:

+ Priset är riktigt bra
+ Du kan placera radiatorn dit slangarna tillåter
+ cpu-blocket tar inte speciellt mycket plats på moderkortet

Men också någon nackdel:

- Värmeavledningsförmågan är inte bättre än de bästa fläktlösningarna
- Risk för läckage finns
- Fler rörliga delar

Måste tilldela en nackdel till

-Kyler inte moderkortets kretsar
Det får man tillägga själv om man inte har ett ventilerat chassi med topp fläkt eller låg fläkt.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Johen:

När jag ska höja volten, är det säkert att sätta den på det värdet du har med en gång eller ska jag börja med nåt mindre?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Det är helt säkert. Har sett folk använde betydligt högre spänningar uppemot en 1,4v vid högre klocks.
Du kan pröva med använda samma spänning som jag till att börja med så har du något att utgå ifrån.

Permalänk

Okej, tack för hjälpen!

Skrivet av Johen:

(Default på 'DRAM RAS# Activate to Precharge' är 18 så det är inte säkert att det är stabilt för dig om du nu har samma specs på minnena som jag har då det är över specifikationerna, rekommenderar att du låter timingsen vara på standard för dina minnen så att du inte får krascher p.g.a. att minnet inte pallar)

Så jag ska bara lämna alla inställningar för minnet på auto då?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta 'DRAM Timing Control' till manual bara och sen inte röra något mer under den menyn, d.v.s. låta minnet stå inställt på 5-5-5-18 så att inte moderkortet får för sig att ställa om någonting självt. Sen så kan du sätta spänningen på RAM:et manuellt till 1.80v (om det nu är standardspänning).

Bäst är att försöka hålla minnena på stock settings så att man vet att det inte är dom som sätter stopp om systemet börjar gå instabilt, så se till att minnena inte går över 800MHz fram tills att du vill nå över 3,4GHz gränsen (då blir du tvungen att klocka minnena i vilket fall).

Permalänk

Jag antar att samma gäller alla volt-inställningar för cpu'n också? Att inte ha dem på auto, alltså.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Ja, är vanligtvis bäst att ställa in alla spänningar manuellt när man klockar så att inte moderkortet för för sig att kräma på mer än vad som faktiskt behövs.

Permalänk

De inställningar som inte du angett då? Ska jag lämna dem på auto? (se längst när på min bios-bild).
Och ska jag sätta CPU ratio setting på 8,5 eller ska jag låta det vara auto? Går det inte upp till 8,5 automatiskt under stress? Är ju onödigt att köra i 3,4 ghz när man surfar internet.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Som du nämner kan 'CPU Ratio Setting' vara kvar på auto så klockar den bara upp sig när den behöver. De inställningar som jag inte har angett har jag inte rört, alltså står de på auto eller det som är förinställt.

Permalänk
Skrivet av Johen:

Som du nämner kan 'CPU Ratio Setting' vara kvar på auto så klockar den bara upp sig när den behöver. De inställningar som jag inte har angett har jag inte rört, alltså står de på auto eller det som är förinställt.

Vad har du för kylning? Tror du en cooler master tx3 räcker för 3,4 ghz?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Den lär räcka, första gången jag kom upp i 3,4GHz körde jag fortfarande på stock kylaren, använder numera en Arctic Freezer Pro (Rev. 2). Den du har räcker gott och väl, håll dock fortfarande koll på temperaturerna när du klockar för säkerhets skull.

Permalänk

Testade dina inställningar. 10 sekunder efter windowsinloggningen fick jag bluescreen. Provade att sänka fsb till 350 med samma volt, och då sa moderkortet ifrån med "overclock failed" efter jag rebootade. Är det mina minnen som strular, tro?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Kan vara, se till att dom inte körs över 800Mhz om det nu är det de är avsedda för, men pröva med att höja 'CPU Voltage' något för att se om det fungerar bättre, ta allting i små steg och experimentera lite liksom.

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

Testade dina inställningar. 10 sekunder efter windowsinloggningen fick jag bluescreen. Provade att sänka fsb till 350 med samma volt, och då sa moderkortet ifrån med "overclock failed" efter jag rebootade. Är det mina minnen som strular, tro?

Om du bara ska ändra multipliern så ändras inte dina andra inställningar men om du ska ändra Fsb så övercklokar du även minnerna och HT link
Börja med att ställa ner minnena ett snäpp som dom inte flaskar (jag skulle även plocka ur så du bara har 2*2 gb så du ser om det är något fel med hur många minnen du har, men det är ju helt upp till om du orkar) sen så ställ ner HT link till 1800 du får ändå ingen bättre prestanda om den är över 2000 hur som helst

viktigaste är att du ställer in vcore manuelt , är inte lika viktigt med dom andra voltsen
Ta reda på volt taket på din cpu alltså ungerfär hur mycket du kan dra på förens den tar skada/steks och sen så höjer du bara volten innom dessa gränser och försöker få din setup stabil

tips testa bara 10 minuter i prime tills du hittat en setup du är nöjd med , sen så testar du den i 2 timmar och om den kraschar så dra ner den ett snäpp bara (så slipper du testa prime i 2 timmar efter varje ändring hehe)

För att hålla koll på Tempen så rekomenderar jag CoreTemp , och försök hålla dig under 65 i load om du nu inte vet exakt vad du gör
Hoppas det funkar!

Permalänk
Skrivet av Pettson27:

tips testa bara 10 minuter i prime tills du hittat en setup du är nöjd med , sen så testar du den i 2 timmar och om den kraschar så dra ner den ett snäpp bara (så slipper du testa prime i 2 timmar efter varje ändring hehe)

Dra ned vad ett snäpp? Volten eller fsb?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder