Hur viktig har smaken varit för framgång?

Permalänk
Medlem

Hur viktig har smaken varit för framgång?

En knepig fråga kanske.
Hur viktig har smaken hos t.ex Red Bull varit för att göra den så framgångsrik?
Coca Cola? Fanta? Vitamin Water? Oboy (i sverige, dricker nån det förresten?)?

Nu tänker jag främst primitiva söta drycker och inte nån Whisky som är mer komplext.
Hur mycket har smaken spelat in för att göra de ovan nämda drycker så populära?
Vad är det annars som spelar in?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Tror det är delvis sockret som man kanske inte tänker så mycket på men som kan ge en glädjekick.

Permalänk

Finns det något speciellt med just sötdrickor som urskiljer betydelsen på upplevt njutning och popularitet? Ts sa inte whiskey, men på vilket sätt är den mer komplext?

Coca colas framgång handlar om god smak, mycket reklam, låga priser och bra distributionskanaler, där drycken finns oavsett vilken butik/restaurang man är på. Detta till skillnad från t ex fanta, som visserligen många restauranger också har, men många av dessa säljer tysk skit smakar som typ svavelsyra. (ofattbart att sådan fanta kan gå ner utan att fräta sönder strupen)

Det var för några år sedan en test där man fick pröva coca cola eller pepsi, där de flesta valde pepsi, men ändå köper de flesta coca cola. Och det beror nog på att många upplever varumärket coca cola som bättre. När smaken och priset är i princip densamma, så finns det ingen större mening att krångla till det. (för min egen del kvittar det fullständigt vilken av dessa två)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

För just red bull tror jag dom bygger en hype runt det, för det finns billigare energi drycker som ger samma effekt o smakar likadant. Coca Cola där emot lever mera på sin smak, jag köper gärna billigare märken medan många kompisar hellre går utan o väntar på the real deal

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droih:

För just red bull tror jag dom bygger en hype runt det, för det finns billigare energi drycker som ger samma effekt o smakar likadant. Coca Cola där emot lever mera på sin smak, jag köper gärna billigare märken medan många kompisar hellre går utan o väntar på the real deal

Precis. Vet inte men är säkert så att red bull inte var först med den typen av dricka/smak. Men att de lyfta fram att detta är originalet och att alla andra är billigare kopior.

Varför drickorna heter/är som de är, är annars enkelt. Det finns knappt några burkar/flaskor i kyldiskarna som inte har coca cola märket på sig. Till och med "MER" drickan är coca cola för dem som inte vet om detta.

Zingo är B medans Fanta är A. Reklamen avgör, tycker själv zingo med sin äkta apelsin i sig är goare

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Monster tror jag absolut inte har nåt sin framgång genom smaken, den är extremt hypad och väl marknadsförd.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag köper red bull för att det känns häftigt med en tjur på burken. Man vill ju liksom bli lika stark. Kan vara bra för att impa på brudar.

Nja, ärligt talat så är jag lite sockernarkoman och gillar den lite sötsura smaken på Red bull.

Men jag tror absolut att all reklam och trams kring red bull påverkat mycket när det gäller dess framgång.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Tycker inte att det är särskilt stor skillnad på olika color. Lägg i en mentos och vänta ett tag innan ni smakar så märker ni att smaken nästan bara är kolsyra. Coca-cola var väl bara först?

Med lite reklam tror jag att ubuntu cola hade ägt marknaden!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Eftersom Dr. Pepper är så pass stort kan inte smaken ha så stor betydelse. Nej, men det har nog en viss betydelse, jag brukar välja den läsk jag tycker är godast när jag får välja, då ofta pommac. I red bulls fall är det lite annorlunda tycker jag, den testade väl inte folk, i början iaf, för att den skulle vara god utan för att man skulle känna sig pigg. Jag tror det, tillsammans med att de har marknadsfört sig på ett vis som fått det verka som man är lite cool om man dricker det, har gjort mer för dryckens framgång. Smaken är ju knappast värd att betala ett så pass högt pris för.

Permalänk
Medlem

Handlar nog mest om smak till en början, antingen gillar man en läsk eller inte. Själva smakerna brukar ju dessutom se ganska lika ut - cola (dvs kanel/vanilj/citrus), citron-lime, apelsin, "energidryck", och varianter på dessa står väl för 99% av marknaden eller så. Vilket märke man sen väljer handlar nog mest om profilering och marknadsföring mer än vad man vill tro. Det hela går så snabbt när man öppnar kylen i affären och tar en läsk att det nästan sker undermedvetet, och då kör man väl oftare på ett säkert kort. Är nog inte många i snabbköpet som står och tvekar mellan Fanta och "Apelsinläsk" från random bryggeri när dom plockar ner en burk i förbifarten. Burkens design och profileringen har väl, medvetet eller omedvetet, också inverkan. Gymmande spännisar dricker nog ofta redbull trots att en kopp kaffe innehåller exakt samma aktiva ämne och jag tror inte att jättemånga killar dricker cherry coke med dess rosa-vita burk. När jag tänker efter så har jag själv aldrig druckit en sådan men jag gillade cherry coke när jag var liten och den kom i en fräck och mindre feminin röd-svart burk, har aldrig valt den den designändringen trots att jag vet att jag egentligen gillar smaken. Man tänker inte så mycket när man står framför läskkylen helt enkelt

Sen finns det ju specialfall där smaken är eller har blivit en del av själva profileringen. Dr Pepper ("Can you handle the taste?") och vanilla coke är väl dom bästa exemplen. Lite sådär offtopic vill jag nämna att jag är grymt besviken på nylanseringen av Magic. Älskade den förut men den nya smaken är vidrig och inte alls som förr. Där spelar smaken definitivt in för mig iaf!

Permalänk
Medlem

För mig -även om det var omedvetet- verkar det som om det viktigaste var hur mycket något syntes. Jag köpte coca cola för att den syntes mest i tv. Sen upptäckte jag att priset spelade också in

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Chivas Regal, överhypad genomsnitts whisky för dyra pengar.
För all del inte direkt äcklig, men ingen höjdare för sitt pris.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Smaken har nog inte varit viktig alls om man sätter det i förhållande till effektiv marknadsföring och rätt distributionskanaler. Sedan tror jag att många av "de stora" märkena har ett sådant inpräntat varumärke vilket leder till att konkurrenter har svårt att slå sig fram, trots att de smakar bättre (vilket för visso är väldigt individuellt).

Tänker man dryck och "Jul" så går tanken obehindrat till coca-colas "humming peace and come(?)"-melodi till julgransbelysningsklädda röda lastbilar som rör sig genom ett vinterlandskap, vilket man sett otaliga gånger genom åren, som exempel. Även om julmust är en personlig favoritsmak vid julbordet.

För att nämna ett märke som jag inte har sett någon reklam för annat än i butiker (vad jag vet) utan endast börja köpa efter rekommendationer från vänner och bekanta, så är det Zeunerts. Där är smaken så bra/god enligt många att den marknadsförs mycket på egen hand, från mun till mun.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.