Överclockning i5 2500k med asus asus p8z68-v pro

Permalänk
Medlem

Överclockning i5 2500k med asus asus p8z68-v pro

Hejsan har lite fråga angående klocka i5 2500k med detta moderkort asus p8z68-v pro.

Jag kör nu 4.4 ghz offset mode . Kör på medium -30 får en volt på 1.27 typ i full load och har Internal PLL Overvoltage disabled, allt funkar stabilt.

Men ökar jag till 4.5 ghz så hänger sig datorn vid windows loggan. Gick in i biosen och satte Internal PLL Overvoltage på enabled och datorn startade men fick blåskärm direkt och en jävla massa cold boots när jag försöker starta datorn. Jag fick gå upp till 1.35 volt för att få systemet stabilt men har fortfarande en jävla massa cold boots .

Så min fråga, varför kan jag ha 4.4 ghz på så låg volt som 1.27 kanske till och med mindre. Men 4.5 funkar knappt på 1.35 bara för jag måste ha skitet Internal PLL Overvoltage för att datorn ens ska starta?

Permalänk
Medlem

-

Jag vet faktiskt inte anledningen till dina problem ! jag har själv clockat min Cpu till 4.5 stabilt och har endast rört multipliern och har en volt på 1.32 som max !

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rsnova:

Jag vet faktiskt inte anledningen till dina problem ! jag har själv clockat min Cpu till 4.5 stabilt och har endast rört multipliern och har en volt på 1.32 som max !

Bara lite nyfiken, varför står det att du har 1.35vcore i din sign?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Bara lite nyfiken, varför står det att du har 1.35vcore i din sign?

måste ha skrivit fel : / sorry !

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Avstängd

4ghz som nedklockas

Tja.
Jag försöker överklocka min 2500k på ett asus p8z68-v pro. Problemet är att varken mjukvaran "TurboV Evo" eller manuell överklockning i Bios ger någon effekt.
TurboV Evo säger följande under installationen: TurboV Evo does not support this model.
Jag har följt två olika guider på hur jag ska överklocka i Bios. Jag har alltså aktiverat manuell överklockning och satt Base Clock (mulitpler) på 40 och 100 mhz. Det står då att target speed är 4000mhz vilket låter rimligt. Därefter har jag satt CPU Voltage på 1,3v så att det räcker till.
Minnena G.Skill Ripjaws 4x4GB kör standard 1600 mhz med 1,5v.
Jag sparar en "OC Profil" och trycker sedan F10, sparar och startar om. Väl inne i windows så testar jag med CPU-Z och OCCT som skriver ut att kärnorna är på 1600mhz. När jag startar Super Pi då ökar mhz till 4000mhz på varje kärna vilket alltså stämmer.

Går det att avaktivera den automatiska nedklockningen?
Kör ni med nedklockning eller kör ni 4ghz + hela tiden?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

låter min 2600K klocka ner sig i idle, och kör med offset. inbillar mig att det är bättre för cpun i längden. kör den i 4.8GHz och får max 1.42v under stress test (IBT)

TS vad har du ställt loadline calibration på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen poäng med att låta processorn bränna på fullt när det inte behövs.. Jag har min 2600k ställd på mult. 35 i bios, och ändrar med turboEVO-programmet till 44-45 när det behövs....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.