Projektarbete inom el, hjälp med idéer tack.

Permalänk

Projektarbete inom el, hjälp med idéer tack.

Jag har påbörjat ett projektarbete inom el. Jag ska bygga ihop en dator och kunna fjärrstyra den. Jag ska även koppla in en/flera övervakningskamera(or) som jag ska då kunna se med genom fjärrstyrningen. Det är väl inte allt för avancerat, så vad mer ska jag göra som ingår i ämnet el? Total idétorka.

Kom gärna med idéer om vad jag kan göra som inte blir ett projektarbete till i sig Helst något som man gör själv, inte att man köper en färdig produkt och trycker på start om man säger så.

Jag har datordelarna, men inget chassi. Så chassi + kamera ska jag skaffa.

Permalänk
Medlem

Fixa belysning som är styrd av dator, dvs. i sin tur fjärrstyrd. Du behöver bara något form av kontrollerkort du kan programmera och ansluta till USB eller liknande. Sen koppla kontrollerkortet till lite reläer och vips har du belysning med.

Permalänk
Medlem

Telldus tellstick plus lite nexa fjärrströmbrytare. Då styr du enkelt belysningen i huset med hjälp av datorn. Sedank an du med programvara programmera belysningen. Möjlighet att läsa av/logga husets elförbrukning i datorn? Glöm heller inte läsa på om vilka regler som gäller med övervakningskameror