Hur minimerar jag risken för ESD skador billigt?

Permalänk
Medlem

Hur minimerar jag risken för ESD skador billigt?

Mina senaste 4 datorbyggen har det varit något mindre problem med som t.ex. BSOD eller bara "mega frysning" men extremt slumpmässigt ibland när man spelar och ibland när man bara surfar. Memtest eller andra stressprogram för att felsöka resulterar aldrig i krash.
Därför misstänker jag att någon komponent möjligen har fått någon mindre ESD skada som gör att det ibland blir något fel och därmed BSOD. Så nu tänker jag minimera risken för ESD.

Någon som vet vart man kan inhandla en billig antistatmatta?

Sen hur fungerar det med antistatmatta, vissa ställen säger att man ska lägga datorn på den andra säger att man ska stå på den.

Utöver det har jag läst att man ska ha hög luftfuktighet.

Så det låter som antingen badrummet eller köksbänken skulle fungera utmärkt eller? Diskbänken är ju ganska ordentligt jordad..

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

antistatmatta hittar du nog inte billigt någonstans, mer än begagnat kanske.

Dock tror jag mer dina frysningar beror på minnesfel eller något annat än ESD-skador. Har byggt många datorer i mitt yrke och har inga ESD-mattor, armband eller något sådant utan håller endast konstant kontakt med chassit för att ha samma potential.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

antistatmatta hittar du nog inte billigt någonstans, mer än begagnat kanske.

Dock tror jag mer dina frysningar beror på minnesfel eller något annat än ESD-skador. Har byggt många datorer i mitt yrke och har inga ESD-mattor, armband eller något sådant utan håller endast konstant kontakt med chassit för att ha samma potential.

Samma här, har aldrig någonsin använt något av dessa saker, och mina byggen har alltid fungerat bra.
Edit: Ha inte fleece kläder på dig, och klia dig inte i håret. Ta i chassit innan du pillar på komponenterna så borde du klara dig.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Fenomen, åtgärder, verktyg och mycket därimellan har diskuterats otaliga gånger här på sweclockers.com. Gör en snabb sökning över samtliga forumkategorier så hittar relevanta svar på dina frågor ganska snabbt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Har byggt mer än 50 datorer och aldrig haft esd armband vet man vad man pysslar med så är det inga problem..

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

blomvatten gör bäst i att vara lite trevligare i fortsättningen, vore väl tråkigt med semester från forumet så tätt inpå registreringen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har byggt flera gånger utan något skydd men om du är väldigt orolig för detta använd ESD-armband och stå på typ ett vanligt golv, ingen matta. Kanske strunta i fliströjor och dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Mina senaste 4 datorbyggen har det varit något mindre problem med som t.ex. BSOD eller bara "mega frysning" men extremt slumpmässigt ibland när man spelar och ibland när man bara surfar. Memtest eller andra stressprogram för att felsöka resulterar aldrig i krash.
Därför misstänker jag att någon komponent möjligen har fått någon mindre ESD skada som gör att det ibland blir något fel och därmed BSOD. Så nu tänker jag minimera risken för ESD.

Någon som vet vart man kan inhandla en billig antistatmatta?

Sen hur fungerar det med antistatmatta, vissa ställen säger att man ska lägga datorn på den andra säger att man ska stå på den.

Utöver det har jag läst att man ska ha hög luftfuktighet.

Så det låter som antingen badrummet eller köksbänken skulle fungera utmärkt eller? Diskbänken är ju ganska ordentligt jordad..

Ett vanligt ESD armband är det enklaste och mest prisvärda skyddet, och egentligen ska man inte behöva något mer än det då riskerna för ESD skador minskar markant med ett. Så skaffa ett sådant för kanske 20-50kr och så kopplar du det direkt till chassit.

Och till de som säger att man inte behöver oroa sig, När ett ESD armband kan fås för cirka 20kr så är det väl ändå ingen idé att chansa? Riskerna för skador av statisk elektricitet är verkliga, och märks oftast inte alls förens efter en viss tid. Tex så kan en komponent sluta fungera ett halvår efter att man byggt ihop dator, då utan att man vet att ESD var orsaken.

Permalänk
Medlem

Jao nå håll i lådan, ta i diskbänken före, ha ej på dig statiska kläder typ som mjukisbyxor, finns en tygsort som suger åt sig mycket ström. annars tar du om du är livrädd för det en högtalarkabel med kopparen framme snurrar runt den runt armen sedan nånstans där du vet att det finns ordentlig jord, dregla/svetta inte på produkterna då du installerar och ha en form av ordning och organisation så blir det nog bra, problemet du har haft låter som Ram minnen.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

esdarmband och esdhandskar är ju det billigaste och enklaste sättet att skydda sig, fäster du armbandet i chassit så kom ihåg att vissa är lakade så att armbandet blir verkningslöst.
kan ju även köpa esdskor och dra in esdgolv och skapa ett epa utrymme men då far priset upp en aning

edit:
kom ihåg att risken för esdskador är större nu när vintern har börjat komma.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Jao nå håll i lådan, ta i diskbänken före, ha ej på dig statiska kläder typ som mjukisbyxor, finns en tygsort som suger åt sig mycket ström. annars tar du om du är livrädd för det en högtalarkabel med kopparen framme snurrar runt den runt armen sedan nånstans där du vet att det finns ordentlig jord, dregla/svetta inte på produkterna då du installerar och ha en form av ordning och organisation så blir det nog bra, problemet du har haft låter som Ram minnen.

Att ta i diskbänken eller elementet kan vara lika meningslöst som att inte göra något alls.
Det du INTE vill ha en är statisk urladdning, oavsett vilket "håll" den går åt, därför ska man, som nämnts tidigare i tråden, ha samma "potential" som datorn. Detta uppnås helt enkelt genom att ta i datorn.. som gärna sitter i ett jordat uttag fast med "switchen" på baksidan av nätagget satt till "av".

Och, som joelgbg säger, fäst det inte i någon lackad del av chassit, fäst det i "metall".

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Använd helst ett ESD-armband. Annars ta då och då i datorns chassi eller något jordat.
Om du sitter, använd trästol eller metallstol.
Bär bomullskläder.
Gå inte på syntetiska mattor.
Var barfota.

Permalänk
Medlem

Dra till Kjell och köp din ett ESD-armband.
Spring sedan hem och langa fram datordelarna, dra fram dem till köket och släng upp dem på diskbänken.
Klä sedan av dig naken och sätt på dig ESD-armbandet och avjorda dig.
Vips, nu kan du montera i frid och fröjd!

Skämt åsido, ett armband skall räcka.

Permalänk
Medlem

att ta då och då i chassit är inte att rekommendera då det räcker att du tar 1 steg eller rör på armarna/benen lite så har du byggt upp tillräckligt med elektricitet för att förstöra komponenter i datorn.
vissa komponenter vanligen ic-kretsar kan gå sönder redan vid ca 3-5v, så vrider du på huvudet så har ditt hår laddat upp nog med energi för att det ska kunna gå sönder.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Vågar man ens starta datorn om grejerna är så känsliga. Jag menar man måste ju ta på den då också.

Permalänk
Medlem

Finns många trådar om detta, som privatperson är det antistatarmband/handskar som gäller.
Använd inte kläder som i sig är isolatorer och laddar mycket statiskt (fleece etc).
Se till att du har samma potential som komponenten du skall handskas med (jord har inget med det hela att göra)

Ta i antistatpåsarna, och koppla antistatarmbandet i datorn.

P.S.
Att säga att jag byggt X antal datorer utan antistat skydd och det inte har varit några problem är som att säga att man inte har några virus och inget antivirusskydd. Hur vet man det? ... Det gör man inte.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Det är märkligt vad folk gör för att jorda sig när syftet med ESD-armband är att få samma potential på komponenten som på chassit.

Jag skulle aldrig riskera en dyr komponent för ett armband som man t.o.m. kan få gratis vid hårdvaruköp.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Lite informativ läsning gällande ESD. Finns otaliga rapporter och beskrivningar inom detta område.
Genomgående beskrivning och åtgärder: http://www.radio-electronics.com/info/electronics-design/esd/...
Ett par bilder på skadade ledare och wafers: http://www.static-sol.com/library/articles/ESD_damage.htm

Urdrag från http://www.radio-electronics.com/info/electronics-design/esd/... :
"The basis of any ESD protection strategy is to ground or bring all elements in the ESD protected area to the same potential. In this way there is no potential difference between any items that might cause a current to flow. Everything in the ESD protected area must be included and this includes tools, ESD mats and ESD surfaces as well as the electronics assemblies themselves and components. Lastly the humans working on boards must also be included."

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701