Telia VDSL2 60 Mbit, dålig hastighet och fel annonsering

Permalänk
Medlem

Telia VDSL2 60 Mbit, dålig hastighet och fel annonsering

Har precis för ett par dagar sedan fått mitt Telia VDSL2 inkopplat.
På sidan står det 30-60Mbit download vilket var ett krav enligt post och telestyrelsen. Tidigare skrev de i stil med "upp till 60Mbit", men post och telestyrelsen fick så många klagomål att hastigheterna inte upplevdes att de fick sätta en lägsta gräns som man kunde förvänta sig.

Så långt allt bra. Jag får ut Max ca 46Mbit download vilket jag tycker är helt ok ändå. Det är ju trots allt via telenätet och är ändå en hyffsad hastighet.
Det jag stör mig på är hur de annonserar ut upload hastigheten och vad jag får ut.

På sidan står nämligen "upp till 12Mbit" trots att post och telestyrelsen har förbjudit operatörerna att skriva så. Istället borde det stå nåt i stil med 6-12Mbit.
Jag får ut ynka 4Mbit vilket jag inte anser som OK då det endast är 1/3 av Max. Hur ska jag veta vad som anses OK när de inte skriver rätt, d.v.s. ett intervall?

Jag har för övrigt kollat mot andra servrar och med http://bredbandskollen.se men det ger ungefär samma resultat.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Har precis för ett par dagar sedan fått mitt Telia VDSL2 inkopplat.
På sidan står det 30-60Mbit download vilket var ett krav enligt post och telestyrelsen. Tidigare skrev de i stil med "upp till 60Mbit", men post och telestyrelsen fick så många klagomål att hastigheterna inte upplevdes att de fick sätta en lägsta gräns som man kunde förvänta sig.

Så långt allt bra. Jag får ut Max ca 46Mbit download vilket jag tycker är helt ok ändå. Det är ju trots allt via telenätet och är ändå en hyffsad hastighet.
Det jag stör mig på är hur de annonserar ut upload hastigheten och vad jag får ut.

På sidan står nämligen "upp till 12Mbit" trots att post och telestyrelsen har förbjudit operatörerna att skriva så. Istället borde det stå nåt i stil med 6-12Mbit.
Jag får ut ynka 4Mbit vilket jag inte anser som OK då det endast är 1/3 av Max. Hur ska jag veta vad som anses OK när de inte skriver rätt, d.v.s. ett intervall?

http://www.speedtest.net/result/1563561842.png

Jag har för övrigt kollat mot andra servrar och med http://bredbandskollen.se men det ger ungefär samma resultat.

Ring o klaga?
Om du inte är nöjd kan du väl gå tillbaka till ditt gamla bredband eftersom dem angett något dem inte har tillåtelse till!

Visa signatur

Phenom II x4 955 BE | 4gb ddr3 1333 mhz Corsair | Asus Gtx 560 ti | Samsung f3 500mb | Corsair 500w 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av uni4cycle:

Ring o klaga?
Om du inte är nöjd kan du väl gå tillbaka till ditt gamla bredband eftersom dem angett något dem inte har tillåtelse till!

Har tyvärr inget att gå tillbaka till. Jag har nyligen flyttat till helt ny ort. Där jag bodde innan hade jag fiber 100/100 som funkade skitbra. Här kan jag som bäst välja Telia VDSL2.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag får ut 59,xx ner och 11.xx upp.. med samma abb.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Jag får ut 59,xx ner och 11.xx upp.. med samma abb.

Det låter riktigt bra! Grattis Jag hade dock nöjt mig med den downloadhastighet jag har och om jag åtminstone fått 6-8Mbit upp, men det här är ju uselt.
Tilläggas är att jag bor så centralt som man bara kan på den ort jag bor. Tittar jag ut genom mitt fönster så ser jag torget och gatan där alla butiker ligger.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Jag får ut 59,xx ner och 11.xx upp.. med samma abb.

Förresten, har du också modemet Thomson TG789vn?
Vad har du för firmware version?
Vad står det kom du klickar på "bredbandsanslutning" inne på modemsidan?
För mig står det:

Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 4.823 / 45.862

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det låter riktigt bra! Grattis Jag hade dock nöjt mig med den downloadhastighet jag har och om jag åtminstone fått 6-8Mbit upp, men det här är ju uselt.
Tilläggas är att jag bor så centralt som man bara kan på den ort jag bor. Tittar jag ut genom mitt fönster så ser jag torget och gatan där alla butiker ligger.

Bara för att du bor så centralt betyder det inte att telestationen står så centralt också..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Bara för att du bor så centralt betyder det inte att telestationen står så centralt också..

Jag bor tydligen 670 eller om det var 680 meter från stationen. Hyffsat nära ändå.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd

Hade kunnat döda för det bredbandet... sitter på 4mbit idag (6-8) dock får jag rabatt av BBB pga den dåliga hastigheten. Betalar 180kr typ istället för 250kr+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag bor tydligen 670 eller om det var 680 meter från stationen. Hyffsat nära ändå.

Tror hastigheter börjar sjunka efter 5-600 :/ har 850 meter kabelväg till stationen och 500 meter gångsväg -.- segt. Undra vilka hastigheter jag kan räkna med när vdsl2 kommer :/

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Men det dumma är som sagt at dom har annonserat ut upp till 12Mbit upload. Hade dom istället skrivit 3-12 så hade det fortfarande varit dåligt, men svårare för mig att klaga. Nu är det "upp till 12 Mbit" och då räknar jag med minst hälften av det, vilket jag inte får.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om du tycker att det är dåligt, din förbindelse är som den är. Du har förmodligen så bra fart som du kan få på din koppar oavsett leverantör, för det hoppas jag att du vet att leverantören på ett kopparnät spelar väldigt väldigt liten roll. Nu är det förvisso VDSL2 du har och just den tjänsten är de inte många som kan leverera.

VDSL2 brukar man i teorin prata om 1200 meter på ungefär innan det är kört att kunna få tjänsten. Men sen är inte avståndet hela sanningen heller utan det beror på kvaliteten på kopparn på den sträckan också. Det finns 0.4, 0.5 och även 0.9 tjocklek på kopparledningarna som spelar roll. Området där du bor spelar roll (äldre eller nyare koppar) och givetvis skarvarna på vägen till dig spelar in, även om det är luftburet eller inte.

Men det här med upp till trodde jag var borta också faktiskt. Jag har för mig att alla leverantörer hade intervallbenämningar numera.

Men skit samma egentligen, du kommer nog inte kunna få bättre om nu den tekniska supporten inte ser några uppenbara problem på linan, tex. hur det dämpar på upp och nedlänken och om det går mycket crc-fel eller inte. Man pratar om en dämpning på en hundradel av avståndet i meter, Exempel 600 meter = 6dB cirkus. Det är på nedlänken, upplänken brukar vara ca hälften.

Sen kan jag informera dig om att skanova, dom som faktiskt bestämmer när det är befogat att skicka en tekniker eller inte inte har någon som helst garanti på upplänken utan endast nedlänken. Nu kan det vara olika beroende på avtal mot operatörerna men i stort har skanova samma gränsvärden. Operatörerna strävar däremot att ge dig som kund så mycket som det bara går, de har ingen vinst i att ha en kund som inte är nöjd. Men det är som sagt skanova som bromsar underhållet på kopparledningarna eftersom det är dyrt att skicka tekniker på att laga en utdöende infrastruktur. Dsl som teknik kommer att vara nästan lika ovanligt ca 2015 som uppringt internet är idag. Den teknik som kommer att växa snabbast är mobilt bredband och det kommer vara väldigt vanligt som ersättare av det fasta bredbandet, i hemmet alltså, inte bara som mobilt bredband utan även i hemmet som primärt bredband.

Jaja, nog om detta...

Lycka till med ditt bredband!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Förresten, har du också modemet Thomson TG789vn?
Vad har du för firmware version?
Vad står det kom du klickar på "bredbandsanslutning" inne på modemsidan?
För mig står det:

Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 4.823 / 45.862

Jag har använd Thomson, fick samma prestanda där som nu med zyxel. Minns inte riktigt resultat, men fick connect på 65xxx ner, upp minns Jag inte. Men Jag är så nära min tele station att Jag nästan har en lägenhet inuti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Jag har använd Thomson, fick samma prestanda där som nu med zyxel. Minns inte riktigt resultat, men fick connect på 65xxx ner, upp minns Jag inte. Men Jag är så nära min tele station att Jag nästan har en lägenhet inuti.

Skickades från m.sweclockers.com

Lyx!

Dom borde stoppa ut lite fler telestationer lite här och var så att fler än bara några få personer har nära till telestationen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Lyx!

Dom borde stoppa ut lite fler telestationer lite här och var så att fler än bara några få personer har nära till telestationen.

Jo precis, eller så drar man fiber direkt istället för att sätta upp "nya" gamla telefonstationer för att leverera adsl som är utdöende

Snacka om dålig investering...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jo precis, eller så drar man fiber direkt istället för att sätta upp "nya" gamla telefonstationer för att leverera adsl som är utdöende

Snacka om dålig investering...

Självklart har du rätt i det Har haft fiber i de senaste två lägenheterna och under ca 5-6 års tid, så att nu nedgradera sig på det här sättet är inte kul

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Självklart har du rätt i det Har haft fiber i de senaste två lägenheterna och under ca 5-6 års tid, så att nu nedgradera sig på det här sättet är inte kul

Då jag har så nära till telestationen, ringde jag Telia i sommar och sa att jag själv kunde betala för fiber ifrån stationen och hem, men det vil dom inte göra till trots av att det finns fiber där, då dom vill inte sälja till villa'er, surt!

Har väl typ 10 meter från husvägg till telestationen.(men 67meter telefon kabel i jord)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulle:

Hade kunnat döda för det bredbandet... sitter på 4mbit idag (6-8) dock får jag rabatt av BBB pga den dåliga hastigheten. Betalar 180kr typ istället för 250kr+

Inte för att vara den som är den, men... betalar 89 kr för 100 Mbit.

Permalänk

Jag fick mitt VDSL2 inkopplat idag till min förvåning (fick vänta ett tag) och hastigheterna var ju lite över förväntan måste jag säga. Så på den fronten blev jag positivt överraskad. Svarstiderna var lite sämre än innan med 24 Mbit (12-15 ms) mot nuvarande ~22 ms.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Hur?

Tja har du 60Mbit igenom Telia är det från början alltså standard VDSL2 eller ADSL?
Jag bor 100m från min telestation och har du bara bredband eller bredband med telefoni ihop?

Permalänk
Medlem

FYI: Reglerna som gäller om de inte levererar inom den lägsta gränsen är att man ska kunna säga upp eller nedgradera abonnemanget. Så även om det hade gällt samma regler för upload (är inte säker vad som gäller exakt) så skulle ditt enda alternativ vara att nedgradera till Telia 8 eller säga upp abonnemanget helt.