Zalman CNPS12X väger 1 kg med tre fläktar och sex värmeledningsrör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HugSeal:

Fast det är ju tvärtom.
Någon kommer med påståendet att han kan designa en bättre kylare än de som tillverkas idag genom några enkla förändringar. Alltså att alla de termofysiker etc. som har som jobb att designa en så bra produkt som möjligt, eftersom det kundsegmentet kylaren riktar in sig mot tar reda på recensioner och ser vad som verkligen är BÄST, inte kan lika mycket som honom om värme-ledning/förflyttning och allmän termoteori.

Kommer man med det påståendet så hamnar bevisbördan där, inte på den som säger att det är fel.

Fast om du menar vad du skriver så har du ju inte läst igenom mitt korta inlägg. Eller förstått det iaf.

1. Du antar att jag tagit ställning eller valt sida i nå gnabb. Det har jag inte.

2. Det jag tar upp är för det första ett ifrågasättande av var bevisen är när inlägget avrundades med att detta inlägg fungerade som ett motbevis. Det var alltså ordvalet motbevis jag undrade över då det inte fanns några direkta bevis i inlägget. Är jag tydlig nog nu?
För det andra slängdes orden fakta och information fram som en brist från motparten. Inlägget i fråga var dock inte så välfyllt av detta heller utan det var mest tyckande. Även om jag håller med om vad som tycktes i inlägget så var inlägget inge bra motbevis och inte fullproppat med fakta. Det enda jag egentligen kommenterade var att någon kastat sten i glashus ;). Eller ja, jag lade in en liten twist med attityd också.

Jag tycker faktiskt du bör ta en titt på vad jag skrev igen och fundera en en extra gång. Skall man verkligen som i detta fall behöva förklara ett så kort och koncist inlägg? Det var inte särskilt otydligt.

EDIT:
Inlägg som var skrivet när jag var lite väl trött. Onödigt grinigt från min sida.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare skrivare. troligtvis skapar dem en fläkt som bryter moderkortet illa kvikt. eller? Tror det ligger lite tester bakom det hela, Men ja 1 kilo låter lite väl.

jag har en gammal trotjänare idag..En zalman cnps9700 NT. har för mig den väger omkring 700g + Visst inte lika mkt som 1 kilo, MEN jag åkte nyligen på lan, brottom som jag hade tänkte jag inte på att plocka av kylaren. In i bilen o brände iväg.. efter att jag hade åkt ca 6 mil nånting och relativt nyligen åkt förbi 3 fargupp som nästan får bilen att flyga i 30km/h kom jag på. hmm jag kanske inte borde låta datorn stå upp. stannade. lade den ner och åkte vidare.. datorn har inte fått några fel. inget moderkort är knäckt och skulle dom knäckas så pass lätt som alla tror hade det brutits av för läge sedan vi detta lag, Tro mig, de e inte den finaste vägen i sverige.

Jag funderar faktiskt på att köpa denna, Min börjar bli i slöaste laget nu. Hoppas de kommer lite tester på sweclockers på den snart. eller de kanske det redan har jag jag missat de? ^^

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

Tror man blandat ihop kvadratmeter och kvadratfot. 9.6 kvadratfot = 0.89m2, vilket låter rimligt.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DigitalEmu:

Tror man blandat ihop kvadratmeter och kvadratfot. 9.6 kvadratfot = 0.89m2, vilket låter rimligt.

Låter väldigt rimligt! Det där köper jag rakt av.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast om du menar vad du skriver så har du ju inte läst igenom mitt korta inlägg. Eller förstått det iaf.

1. Du antar att jag tagit ställning eller valt sida i nå gnabb. Det har jag inte.

2. Det jag tar upp är för det första ett ifrågasättande av var bevisen är när inlägget avrundades med att detta inlägg fungerade som ett motbevis. Det var alltså ordvalet motbevis jag undrade över då det inte fanns några direkta bevis i inlägget. Är jag tydlig nog nu?
För det andra slängdes orden fakta och information fram som en brist från motparten. Inlägget i fråga var dock inte så välfyllt av detta heller utan det var mest tyckande. Även om jag håller med om vad som tycktes i inlägget så var inlägget inge bra motbevis och inte fullproppat med fakta. Det enda jag egentligen kommenterade var att någon kastat sten i glashus ;). Eller ja, jag lade in en liten twist med attityd också.

Jag tycker faktiskt du bör ta en titt på vad jag skrev igen och fundera en en extra gång. Skall man verkligen som i detta fall behöva förklara ett så kort och koncist inlägg? Det var inte särskilt otydligt.

Insåg hur skumt mitt inlägg var. Menade mer att just det har blivit motargumenterat och gott nog motbevisats tidigare i tråden även om källhänsvisnignarna varit varierande.
Just det inlägget var verkligen inte ett motbevis på något sätt vilket jag inser att det var vad du menade. Och twistar med attityd är ju bland det bästa som finns. Klart man skall ha med det (Inser att det kan uppfattas som extremt ironiskt/sarkastiskt i skriven text men det var uppriktigt)

Håller med till fullo att det inlägget inte var ett motbevis. Och mislyckades ganska totalt med att få fram vad jag menade. Skyller på sömnbrist. Hmm, tårta någon?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Att bryta sönder ett moderkort kräver ganska mycket kraft, men tyvärr är inte de små ytmonterade komponenter på kortets fram och baksida lika starka. Böjer man kortet någon eller några centimeter så låter det som ett smatterband.
Även om komponenterna inte går av/krossas så kan det bli sprickor.
Jag har för mig att småkondingarna var mest känsliga.

De sitter ju inte fast med gummiband utan är fastlödda stummt mot kortets yta.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Ang min dator, jag citerar mig själv:
"Ta tex CNPS12X, plocka bort fläkten i mitten, fyll upp utrymmet med flänsar, plocka även
bort hörnfläktarna och fyll upp med flänsar.
"Kapsla" in hela kylaren i ett "rör" typ, och sätt en fläkt i ena ändan att suga luft genom
kylaren, och jag kan beta min dator på att det blivit stor märkbar skillnad."

Jag är helt säker på att det fortfarande stämmer.

Om det vore så enkelt, varför tror du inet det är vanligare än det är, utan att istället är den stora majoriteten av tornliknande kylare baserade på en pushfläkt på kylaren?
Vore din lösning optimal i alla lägen så skulle någon släppa en sån kylare, det är jag övertygad om.

Anledningen att det sannolikt inte skulle funka att göra så på denna kylare är att flänsarna sitter väldigt tätt, och gör du dem så stora och "djupa" som du tänkt, så kommer det bli väldigt svårt att suga in luft genom flänsarna. Du kommer sannolikt inte klara få ut ett bra flöde hur mycket du än drar på sugfläkten! Det lär bli som en dammsugare där man sätter för röret: fläkten bara "suger vakuum" och varvar upp extra i onödan.
(detaljerna om tex Bernoulli-effekten har ju tagits upp redan)

Men visst finns det flänsar med ungefär samma tänk som du har... Kolla tex Thermalright HR01 och det tillhörande röret man kopplar till bakfläkten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Åhå, där ser man... Men framgår det i informationen nånstans?

Det är bara nåt jag antar. Om man kollar på hur fläktbladen är vinklade kan man ana att de kommer snurra åt olika håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om det vore så enkelt, varför tror du inet det är vanligare än det är, utan att istället är den stora majoriteten av tornliknande kylare baserade på en pushfläkt på kylaren?
Vore din lösning optimal i alla lägen så skulle någon släppa en sån kylare, det är jag övertygad om.

Anledningen att det sannolikt inte skulle funka att göra så på denna kylare är att flänsarna sitter väldigt tätt, och gör du dem så stora och "djupa" som du tänkt, så kommer det bli väldigt svårt att suga in luft genom flänsarna. Du kommer sannolikt inte klara få ut ett bra flöde hur mycket du än drar på sugfläkten! Det lär bli som en dammsugare där man sätter för röret: fläkten bara "suger vakuum" och varvar upp extra i onödan.
(detaljerna om tex Bernoulli-effekten har ju tagits upp redan)

Men visst finns det flänsar med ungefär samma tänk som du har... Kolla tex Thermalright HR01 och det tillhörande röret man kopplar till bakfläkten.

Jag förstår precis vad du menar, och jag hade det i tankarna också.
Men jag tyckte inte att flänsarna satt så jäkla tajt att det skulle bli den effekten..
Skulle vara himmmla kul att testa.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Ser fan rätt stabil ut. Undra om man kanske ska köpa den..fast frågan är om den får plats. Får kolla upp detta först känner jag

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Känner till en kille som är 15 år, han hade nyss börjat raka sig med rakapparat. Han har en speldator och kör alltid med ena sidan helt öppen och har en monsterkylare Noctua på över 1Kg, monterat på mobbot. I alla fall en dag så satt han vid datorn och rakade sig inför sina polare. Han ville spela lite Allan ballan inför sina polare så han kom på att han ville se hur det lät om man körde med trimmern mot kylaren. Han tyckte väl det lät coolt då han försökte göra lite beat, men det slutade i katastrof. Vibrationerna av detta fick mobbot att gå sönder.

Morsan hans blev skitförbannad då datorn för 12K var helt ny. Stackars sate! Så kan det gå med Skit Bakom Spakarna!

Denna Zalman kylare tycker jag var snygg i alla fall och den verkar tyst. Säker bra kylförmåga också, dock lite för dyr tycker jag. Min smärtgräns för CPU kylare ligger på 600Kr.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Hade varit fett med en Jr. Modell av en sån här kylare med typ 92mm fläktar så den passar oss som har lite ont om utrymme på höjden.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Känner till en kille som är 15 år, han hade nyss börjat raka sig med rakapparat. Han har en speldator och kör alltid med ena sidan helt öppen och har en monsterkylare Noctua på över 1Kg, monterat på mobbot. I alla fall en dag så satt han vid datorn och rakade sig inför sina polare. Han ville spela lite Allan ballan inför sina polare så han kom på att han ville se hur det lät om man körde med trimmern mot kylaren. Han tyckte väl det lät coolt då han försökte göra lite beat, men det slutade i katastrof. Vibrationerna av detta fick mobbot att gå sönder.

Morsan hans blev skitförbannad då datorn för 12K var helt ny. Stackars sate! Så kan det gå med Skit Bakom Spakarna!

Denna Zalman kylare tycker jag var snygg i alla fall och den verkar tyst. Säker bra kylförmåga också, dock lite för dyr tycker jag. Min smärtgräns för CPU kylare ligger på 600Kr.

Hahahahha made my night

Permalänk
Medlem

Verkar småsvårt att byta ut mittenfläkten när lagren i den har skurit efter fyra års hårt dammknuffande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Verkar småsvårt att byta ut mittenfläkten när lagren i den har skurit efter fyra års hårt dammknuffande..

Därför ser man till att ha BRA dammfilter i chassit samt att man städar chassit iaf en gång i månaden. För då behöver man inte oroa sig för sånt. Sen underlättar de ju att man har ett rent hem oxå så de inte finns en massa damm för fläktarna att suga i sig..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Därför ser man till att ha BRA dammfilter i chassit samt att man städar chassit iaf en gång i månaden. För då behöver man inte oroa sig för sånt. Sen underlättar de ju att man har ett rent hem oxå så de inte finns en massa damm för fläktarna att suga i sig..

Fläkar pajar ändå, förr eller senare, och det är fortfarande dumt med fläktar som inte är lätta att byta ut.
(Jag byter hellre fläkt med nåra års mellanrum än dammsuger en gång för ofta )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

moderkortet skulle nog klara minst 10 kilo utan problem. kretskorten är extremt hållbara.

Denna kylare kan nog bli en riktig utmaning till nh-d14. hoppas på tester!

Många verkar inte veta det men det finns redan en utmanare till NH-D14 och som slår den med någon procent i de flesta test. Den ligger även på samma prisnivå:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=733925

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Många verkar inte veta det men det finns redan en utmanare till NH-D14 och som slår den med någon procent i de flesta test. Den ligger även på samma prisnivå:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=733925

fast det vet jag om, men jag har även sett många tester i vilket den inte klarar av att komma ikapp nh-d14 i mycket högre överklockningar. det jag vill se hos en processorkylare är att den ska ta överklockade processorer väldigt bra, precis som nh-d14 (nu säger jag inte att silverarrow är dålig på det, men i dom testerna jag såg så kom den knappt ikapp i vissa tester)

Permalänk
Medlem

Kan väll tycka att den kunde haft en solid bas i stil med Cooler Master V8. Men den kommer nog vara rätt effektiv ändå ser det ut som. Undrar dock om vikten kan bli ett problem. Speciellt om man flyttar runt och transporterar datorn.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om den kyler kasst (vilket jag inte tror den gör iofs). Ska ha en sån enbart "for looks".

Permalänk
Medlem

Xbitlabs har nyligen testat denna kylaren:

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/zalman-cnps1...

Citat:

Composite heatpipes combined with improved Whole-Direct Touch Heatpipes technology, large two-array heatsink with V.F.P. (Variable Fin Profile) and I.H.D. (Interactive Heatpipe transfer Design), three quiet nine-blade fans, universal and reliable retention mechanism supporting the new LGA 2011 platform made Zalman CNPS12X an impeccable cooling system without any drawbacks. We could hypothetically consider high price of $99 to be one of them, but not in the super-cooler segment, where the price doesn’t really matter. Now we should only wait for this masterpiece to become widely available, because it will undoubtedly make a terrific Christmas or New Year gift.

We are proud to award Zalman CNPS12X cooler with our Editor's Choice title as the best air cooler available today:

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

1Kg är väl inte så märkvärdigt?

Verkligen inte.

Skrivet av Luxor ABC80:

NEJ. Hävstångsprincipen och vibrationer. Moderkortet grundmatrial kommer nog att hålla förr eller senare kommer någon av fläktarna börja vibrera pga slitage. När 1 kg klump börjar röra på sig och vibrationerna fortplantar sig ner på moderkortet så kommer någon av ledningarna gå av. Alternativ kommer någon annan komponent på moderkortet att gå sönder. 3 fläktar triplar chanserna. För att inte tala om interferns mellen fläktarna. Man fördröja det med högre kvalitet på fläktarna men det kommer att hända! Eftersom de flesta som köper sådana här kylare också kör överklockat (mer värme) och därigenom får fläktarna arbeta hårdare så kommer moderkortet gå sönder snabbare än normal drift. Om man tex tar en Dell precision så har man aldrig fläktar på CPU kylaren utan de sitter på chassit och har "tunnel inslutning" av luften. De flesta märkes datorer har dessa lösningar. Orsaken till detta är ökad livslängd. Och visst byter du till nytt moderkort 1 gång om året och använder kvalitet så kanske du klara dig.
Personligen har jag råkat ut för detta och förespråkar vattenkylning på överklockade system.

Tack för ett gott skratt, det behövde jag. Det är Måndag trots allt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Kylaren är definitivt bra! Kanske inte den bästa på marknaden, den var ganska dyr för det man faktiskt får.