Permalänk
Medlem

Hur mycket ska man spara?

Hej!

Det är så att måste få lite råd angående det här.

Det är så att jag för några månader sedan efter jag fick ut min lön för sommarjobbet på 15k som jag tänkte på att börja spara "seriöst", ungefär 11k gick åt datorkomponenter, böcker och en telefon (kan låta relativt mycket) och jag fick då över 4k som jag hade tänkt spara, plus 500kr från studiebidraget varje månad. Allt för att livet skulle bli lite enklare när jag väl tar körkort och läser vidare (slippa ta så mycket lån) fast har nu stött på några problem då jag inte känner att de pengar som jag har kvar räcker till. Från de 1050 jag får varje månad så går 99kr åt Spotify Premium, 150kr åt gymmet, och 100kr till från diverse andra prenumerationer som jag anser vara nödvändiga. Efter sedan ha dragit de 500kr för att sätta in på kapitalkontot så har jag 201kr kvar.

Det blir oftast dock inte så här lite då beroende på hur mycket jag får jobba på helgerna så kan jag dra in lite mer, mellan 400-1500kr per månad. Om man bara tittar på pappret så ser det väl relativt nog med pengar för en gymnasiestuderande elev som bor hemma men i slutet av månaden så har jag väl om jag har tur runt 100kr kvar då de resterande pengarna jag får över går åt spel, diverse komponenter om jag känner för det, spel (Brukar oftast inte köpa spel så mycket, men nu när BF3 har släppts och Skyrim kommer snart etc), småutgifter vid köp av dricka, mat och liknande. Då jag även håller på att starta företag så blir det nog även lite mer utgifter. Det har även hänt att jag "lånat" lite pengar av kapitalkontot för att tänka att jag sätter tillbaka dem igen.

Då kommer min fråga; hur mycket ska jag spara? Det är inte så roligt att varje månad ha i princip 0kr kvar nästan på mitt vanliga konto, men sedan vill jag inte heller undvika att spara då jag ser det som en bra investering för framtiden - särskilt då jag någon gång ska flytta hemifrån, skaffa körkort etc. Men jag får då även räkna in MÖJLIGA framtida inkomster av t.ex. sommarjobb och helgjobb, mitt nystartade företag etc.

Vad anser ni? Behöver jag se över mina prioriteringar kanske och fortsätta spara som jag gör? Borde jag "leva livet" som vanliga 16-åringar gör (även om jag inte definierar leva livet som att slösa alla pengar du har och aldrig spara..)?

Mvh

Permalänk

Jag försökte själv att spara 500kr i början utav studiebidraget, men det är inte rimligt. Så det blev 200kr som sparades varje månad. Och sen ett jobb när det inte var skola, exempelvis sälja glass, butiksbiträde.

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk

Jag fyller 16 i april nästa år, och jag börjar fan bli orolig över att jag måste börja spara nu.

Om jag var du skulle jag leva livet några år till, men nu är ju inte jag du så du får göra vad som känns bäst för dig. Jag personligen hade inte kunnat sluta tänka på pengar hit och pengar dit vilket hade resulterat i en sämre skolgång. Om du känner att du behärskar ansvaret så fortsätt spara vettja!

Lycka till!
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Jag fyller 16 i april nästa år, och jag börjar fan bli orolig över att jag måste börja spara nu. https://static.flashback.org/img/smilies2/cry.gif

Om jag var du skulle jag leva livet några år till, men nu är ju inte jag du så du får göra vad som känns bäst för dig. Jag personligen hade inte kunnat sluta tänka på pengar hit och pengar dit vilket hade resulterat i en sämre skolgång. Om du känner att du behärskar ansvaret så fortsätt spara vettja!

Lycka till!
mvh

Alltid bra att spara något i alla fall. För många tänker inte på framtiden tyvärr, sedan sitter de där och måste låna skiten ur CSN + bidrag.

Permalänk
Medlem

Klart man ska spara!
Men för att hinna spara så mycket att man kan skära ner DRASTISKT på lån från CSN så får du börja bra tidigt.
Sparar du 300 kr i månaden vilket jag kan se som en okej summa, så är det 3600kr per år. Och de gör inte mycket på ditt eventuella studielån. Du kanske måste flytta till annan stad osv. därför många faktiskt tar ut max på sitt lån.
Att man ska spara för eventuella utgifter som kommer med studerandet tycker jag allt. Möbler, tandläkare, olycka osv.
Men att tro att man på bara sitt studiebidrag ska kunna dra in så mycket pengar på att spara och fortfarande leva ett tonårsliv är för mig orealistiskt.

Tipsar starkt om att hitta nått skönt jobb.
Jag spara INGET(jag levde mitt liv som ungdom, med smuggelsprit/öl och allt därtill ^^) förens jag precis fyllt 19 och börjat sista terminen på gymnasiet, men då fixa jag jobb på helger och kvällar på en korvkiosk, vilket dryga ut min kassa med 6-7 tusen kr i månaden. Och de är fan inget att fnysa åt som en gymnasiestudent, de var sköna tider det

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Under gymnasietiden sparade jag det jag inte gjorde slut på, jag sommarjobbade och klarade mig fint även fast jag bodde själv i lägenhet, började jobba dagen efter examen och jobbade och reste i tre år innan jag började läsa på högskola. Går nu tredje året på utbildningen och har fortfarande inte behövt använda lån från csn och har ca 200k i buffert.

Summa summarum, ett mellanår och jobba mellan studierna kan vara vist!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som en mycket sund inställning att du funderar på att spara iallafall.
Alltför många svenskar verkar bara ta mängder med lån och aldrig bry sig om riskerna eller att de någonsin ska kunna betala tillbaka.

Själv har jag alltid sparat. Hur mycket har berott på min livssituation, men det har alltid blivit en del över oavsett.
Eller rättare sagt, jag anpassar mig alltid så att det blir över om jag så ska tvingas leva på bröd och vatten.

Jag bodde kvar hemma tills jag började få egen lön på forskarutbildningen på universitetet och därmed kunde jag slippa ta studielån. Datorprylar unnade jag mig inte mycket under gymnasietiden. Det är ändå dyr lyx som man får skippa om man vill spara.
Men det var inga enorma summor som det gick att spara under gymnasietiden.
På universitetet var det egentligen bara böcker, SL-kort och mat som kostade. Det gick runt och blev lite att spara från bidraget varje månad.
Sedan när man väl fick riktig lön så är det ju löjligt mycket man kan spara varje månad.
Nu har har jag en väldigt stor "buffert".
Dock känns det lite löjligt nu när jag funderar på att så småningom skaffa bostadsrätt (när den värsta finansiella kalabaliken lagt sig). Jag har riktiga pengar att satsa och måste tävla med ansvarslösa lånetomtar som bjuder över varandra med bankernas pengar...
Tror jag ska vänta lite och låta det där ohållbara systemet fallerera först..

Angående TS fråga så skulle iallfall jag helt enkelt aldrig använda alla pengar som kommer in varje månad.
Skulle jag ha för mycket utgifter så skulle jag göra nedskärningar. Det mesta är inte livsnödvändigt.
Känslan man får av att veta att man faktiskt går plus hela tiden tycker jag är otroligt viktig. Annars vet man ju att det man håller på med är ohållbart i längden.

Där kan jag störa mig rätt ordentligt få folk som gråter ut i tv om hur pengarna inte räcker till för hyran osv. I de allra flesta fall handlar det om dåliga prioriteringar. Hyran betalas först, punkt slut. Sedan kommer allt annat. Det är inte en mänsklig rättighet att unna sig lite av allt möjligt hela tiden. Har man det kärvt måste man ta ansvar (tom extra stort ansvar) för sin ekonomi.
Klarar man inte hyran trots att man lever på vatten och knäckebröd så får man inse att man inte har råd med boendet och flytta till något billigare.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Spara är sunt, men se till att sparande inte blir prio ett. Var inte dumsnål. Ät hellre nyttigt och gott än lägg undan 200 SEK osv.
Dessutom, du är jätteung. nrä du tio år senare kollar tillbaka på ditt sparande så komemr du fnissa lite åt dina hundralappar och undra vad du tänkte göra med dem. Tusen kronor i månaden är inte mycket alls. När du får ditt första riktiga jobb, är singel, fri från knodd och bor i din första egna källare, då kommer du lyckas lägga undan 5 lax i månaden. Det är lite mer, och frågan är om inte spenderade hundra är värda mer i dag än hundra spenderade i morgon och vise versa.
Men små hundra är annars bra att ha som buffert. Så lägg pengarna till din buffert istället för ditt sparande, säger jag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag tycker att det låter som en mycket sund inställning att du funderar på att spara iallafall.
Alltför många svenskar verkar bara ta mängder med lån och aldrig bry sig om riskerna eller att de någonsin ska kunna betala tillbaka.

Själv har jag alltid sparat. Hur mycket har berott på min livssituation, men det har alltid blivit en del över oavsett.
Eller rättare sagt, jag anpassar mig alltid så att det blir över om jag så ska tvingas leva på bröd och vatten.

Jag bodde kvar hemma tills jag började få egen lön på forskarutbildningen på universitetet och därmed kunde jag slippa ta studielån. Datorprylar unnade jag mig inte mycket under gymnasietiden. Det är ändå dyr lyx som man får skippa om man vill spara.
Men det var inga enorma summor som det gick att spara under gymnasietiden.
På universitetet var det egentligen bara böcker, SL-kort och mat som kostade. Det gick runt och blev lite att spara från bidraget varje månad.
Sedan när man väl fick riktig lön så är det ju löjligt mycket man kan spara varje månad.
Nu har har jag en väldigt stor "buffert".
Dock känns det lite löjligt nu när jag funderar på att så småningom skaffa bostadsrätt (när den värsta finansiella kalabaliken lagt sig). Jag har riktiga pengar att satsa och måste tävla med ansvarslösa lånetomtar som bjuder över varandra med bankernas pengar...
Tror jag ska vänta lite och låta det där ohållbara systemet fallerera först..

Angående TS fråga så skulle iallfall jag helt enkelt aldrig använda alla pengar som kommer in varje månad.
Skulle jag ha för mycket utgifter så skulle jag göra nedskärningar. Det mesta är inte livsnödvändigt.
Känslan man får av att veta att man faktiskt går plus hela tiden tycker jag är otroligt viktig. Annars vet man ju att det man håller på med är ohållbart i längden.

Där kan jag störa mig rätt ordentligt få folk som gråter ut i tv om hur pengarna inte räcker till för hyran osv. I de allra flesta fall handlar det om dåliga prioriteringar. Hyran betalas först, punkt slut. Sedan kommer allt annat. Det är inte en mänsklig rättighet att unna sig lite av allt möjligt hela tiden. Har man det kärvt måste man ta ansvar (tom extra stort ansvar) för sin ekonomi.
Klarar man inte hyran trots att man lever på vatten och knäckebröd så får man inse att man inte har råd med boendet och flytta till något billigare.

Beroende på hur situationen ser ut för nuläget så brukar jag oftast se över prioriteringarna, men aldrig långsiktigt. Sedan förstår jag så klart att det finns vissa saker som alltid går först, som jag även nu tar hänsyn till.

I alla fall, för att inte vara för naiv eller optimistisk nu så är min position på det jobb som jag har nu i princip säkrad till nästa år efter sommaren och efter det om jag nu skulle söka efter något annat jobb utan utbildning så har jag fått i princip två års branschvana och en introduktion till arbetsmarknaden. Även om att hitta något jobb efter kan bli svårt beroende på hur allt ser ut då, så tror jag att jag kan ha det lite enklare än de som inte fick jobb så tidigt som jag. Även om det inte finns så många möjligheter för mig att jobba än på helger så ser jag det som att det är bättre än ingenting. Jag har heller ingen aning om hur mitt företag kommer att gå, om det nu går plus eller inte.

Tror jag ska dra ned någon hundralapp på sparandet.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska "leva livet" som du skrev. Att spara ~500kr i månaden räcker tyvärr inte till så mycket senare i livet.
500kr är mer för dig nu än vad det (troligtvis) kommer vara senare.

Tycker för övrigt att många är onödigt rädda för CSN-lån. Bara man läser något man vet att man vill och avser avsluta så ser jag inga som helst problem med att ta CSN-lån.

Permalänk
Medlem

Visst spara är bra men ser det ganska onödigt och spara för framtiden i den åldern när man får så pass lite pengar.
Menar spara 200-300kr månaden i 3år? 7200 -10800. Detta gör inte nån direkt skilldnad på ev lån, och när du väl börjat jobba kan man betala av en sån summa på 1-2 månadader utan problem.

Nä ha lite kul istället för dom kronorna:)

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på de saker du verkligen vill, men inte en massa skräp. Spendera inte pengar du inte heller(kanske svårt om man inte har kreditkort), så ska du se att det löser sig.

Permalänk
Medlem

Spara så mycket som du behöver spara.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av opox:

Spara så mycket som du behöver spara.

Precis vad jag också tänkte.
Viktigt att spara precis allt du kan men snåla inte för mycket:)

Permalänk
Medlem

Sätt igång ett sparande för sakens skull, det är nyttigt att lära sig. Det behöver inte vara mera än några hundringar per månad, men sedan när du blir med arbete så har du en vana, bara att höja summan du lägger undan.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Att bränna 11k på saker när du sommarjobbat och sedan börja spara några hundralappar var nog grundfelet du gjorde.

Om du istället skulle lagt undan 4000 spänn så är ju det bättre än att spara 300 spänn varje månad i ett helt år.

Sen är 4000 spänn inte så mycket o komma med heller så har man inte ett mål med sparandet så är frågan om det är lönt, utom som buffert för mindre och oväntade utgifter.

Sparar själv inte så mycket just nu, betalar hellre av krediter/lån, men har alltid som mål att ha alla resor och boende osv på semestern betalt på kontot innan den börjar, så kan budgeten rulla som vanligt de veckor man är ledig.

Vänta bara tills du har räkningar på 15-20k i månaden
(hus/lgh, bil, försäkringar, mat, resor mm mm)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Sätt igång ett sparande för sakens skull, det är nyttigt att lära sig. Det behöver inte vara mera än några hundringar per månad, men sedan när du blir med arbete så har du en vana, bara att höja summan du lägger undan.

Precis min tanke. Det är bra att utveckla denna nyttiga vana. Inte för att de pengar du sparar nu kommer att vara speciellt betydelsefulla i framtiden, utan för att du får en rutin på det hela.
Sedan är det klart att du inte behöver göra livet direkt plågsamt för dig bara för att kunna lägga undan så mycket som möjligt. Se bara till att lägga undan någonting varje månad.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Att bränna 11k på saker när du sommarjobbat och sedan börja spara några hundralappar var nog grundfelet du gjorde.

Om du istället skulle lagt undan 4000 spänn så är ju det bättre än att spara 300 spänn varje månad i ett helt år.

Sen är 4000 spänn inte så mycket o komma med heller så har man inte ett mål med sparandet så är frågan om det är lönt, utom som buffert för mindre och oväntade utgifter.

Sparar själv inte så mycket just nu, betalar hellre av krediter/lån, men har alltid som mål att ha alla resor och boende osv på semestern betalt på kontot innan den börjar, så kan budgeten rulla som vanligt de veckor man är ledig.

Vänta bara tills du har räkningar på 15-20k i månaden
(hus/lgh, bil, försäkringar, mat, resor mm mm)

Jag sa som sagt att jag lade in resterande 4k på sparkontot.

Permalänk

Vad är det för mening med att spara 500 spänn i månaden? Varför ska du leva som en uteliggare för 6000 om året? Är det värt det?
6000 tjänar du ihop på en vecka när du har börjat jobba.

Jag säger såhär: Lev livet, gå på krogen eller bio, köp cigg, ha fickpengar.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Mja, okej, men körkort då? Behöver jag väl också.
Fast det är först om två år. Så lite kommer jag väl allt spara.

Permalänk
Medlem

Jag sparade ca 3000kr i månaden sen jag va 15 år gammal. Under gymnasie tiden så sparade jag mellan 5000-10 000kr per månad. Har dock alltid haft någon typ av inkomst från arbete sen jag va 15 år gammal. Va lite jobbigt att behöva jobba efter plugget till sent på kvällen och ännu jobbigare att hinna med läxor och plugga men på något sätt gick det ihop.

Fast kan väll inte påstå att jag sparade pengarna.. jag "hann" inte bränna dom helt enkelt

Så vad jag vill säga med detta är att försök fixa jobb! skitsamma va det är för något, svart eller vitt, cash is king!

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Jag sparade ca 3000kr i månaden sen jag va 15 år gammal. Under gymnasie tiden så sparade jag mellan 5000-10 000kr per månad. Har dock alltid haft någon typ av inkomst från arbete sen jag va 15 år gammal. Va lite jobbigt att behöva jobba efter plugget till sent på kvällen och ännu jobbigare att hinna med läxor och plugga men på något sätt gick det ihop.

Fast kan väll inte påstå att jag sparade pengarna.. jag "hann" inte bränna dom helt enkelt

Så vad jag vill säga med detta är att försök fixa jobb! skitsamma va det är för något, svart eller vitt, cash is king!

Jag har som tidigare sagt ett jobb! Är det ingen som läser hela? :<
Jag har dock endast möjlighet att jobba vissa helger och inte på kvällar.

Permalänk
Medlem

Det är ALLTID bra att ha en buffert med sparpengar. Även om du kanske i nuläget kan spara undan några hundralappar i månaden så är det i alla fall en bra start till din framtida buffert. Jag kan hålla med vissa om att några hundralappar i månaden inte är några stora summor men det är någon form av sparande och det är viktigt!

Oavsett om din budget tillåter dig att spara 200kr eller 2000kr per månad så är det viktigt att ha ett sparande. I din ålder så är de oförutsedda kostnaderna betydligt lägre än den dagen du har lägenhet eller hus. Så även om du kanske kan spara undan några tusen om året så kanske den bufferten är lagom i relation till vad som kan tänkas bli en oförutsedd kostnad.

Tycker absolut inte att du ska leva ett tråkigt liv för att du ska spara alla pengar du får in men precis som när man är vuxen måste man göra prioriteringar för att kunna spara plus leva samtidigt. Kan man få in det tänket i unga år så har man nog mycket vunnet när man blir äldre. Ett eventuellt deltagande i Lyxfällan blir genast mer avlägset

Eftersom jag gillar att resa så prioriterar jag bort en del i min vardag till förmån för att kunna spara 3-5000:-/månad. Men jag bor i bostadsrätt och äter ute varje dag och har ändå råd att spara ordentligt

Permalänk
Hedersmedlem

Spara är aldrig fel, speciellt inte den dagen man behöver pengarna. Det är dock bra att ha något att spara till, körkort är en bra sak när man är yngre att ha som "sparmål".

Sen ska man för den delen inte bli dumsnål och sitta och vända på varje litet öre man får in, men man behöver ändå inte rensa kontot sista dagen innan det är dags för studiebidrag eller lön.

Jag har försökt spara en del varje månad ända sen studiebidragstiden, ibland har det blivt en hel del, andra månader har varit ett stort minus på sista raden. I slutändan har det ändå gett en hygglig buffert som gör att det är lätt att köpa det jag vill ha nu, utan att tänka på att det ska bli lön igen eller behöva låna för småsummor.

Huvudsaken är att man ha koll på vart pengarna går och varför de går dit. Vet man inte det, då går de åt fortare än man kan ana

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Du är villig att lägga ner 11 tusen på en dator, men vill inte ta studielån?

Mitt tips är, va inte rädd för studielån! Plugga något som ger jobb så har du det återbetalat på bara något år om du vill.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Inaktiv

Sparande är bra oavsett belopp. Det är grunden till en sund ekonomi. Det spelar ingen roll om du tjänar 100k i månaden om du bränner 120k. Spara till körkortet. Det är ett bra verktyg att ha i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har väl förstått nu att det är väl ganska onödigt att spara långsiktigare än till körkortet, som jag ändå kommer att få ut på ett eller annat sätt (föräldrar, dock vill jag försöka betala det mesta själv) så jag kan lika gärna dra ner på sparningen till 200kr och sätta in pengarna på kapitalkontot när jag får något över från jobb och sommarjobb, jul och födelsedagar.

Permalänk
Medlem

Jag går första året på gymnasiet och sparar 550:- av mitt studiebidrag varje månad. Jag har gjort det sen jag var 12-13 år (då det var villkoret för att jag skulle få mitt barnbidrag) och visst, vissa månader kan det bli tight då jag har lite dåliga ovanor som man kanske inte borde ha i den här åldern, men.. man lever ju bara en gång å andra sidan.

Visst, 550:- är inte mycket för någon som har en fast anställning och får ut 20 rent i månaden, men det blir pengar i slutändan iallafall. Det känns ganska skönt att veta att man har nästan 30 000 på ett konto med pengar som jag sparat ihop själv (en del pengar från födelsedagar, sommarjobb, julaftnar (säger man så?) osv har oxå hamnat på det kontot).
Kanske inte ger så mycket i slutänden, men man vet ändå att man har att ta av om det skulle behövas. Sen vet jag att när jag är 18 så kommer jag kunna ta körkort för mina egna pengar t.ex.

Nu ska jag försöka hitta ett helg/lov jobb som man kan få in några extra tusenlappar på så jag kan dryga ut sparandet lite också.

Permalänk
Medlem

Att lära sig att spara är ett väldigt smart drag, ju tidigare desto bättre. Aktiemarknaden kan jag verkligen rekommendera dig att sätta dig in i. Läs böcker, samla fakta och erfarenhet. Spara du rätt kan du köpa en bostadsrätt/studera med låga eller inga lån när dina polare har lån och 20k i räkningar som exempel. Det lönar sig extremt bra att spara i unga år.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Jag fyller 16 i april nästa år, och jag börjar fan bli orolig över att jag måste börja spara nu. https://static.flashback.org/img/smilies2/cry.gif

Om jag var du skulle jag leva livet några år till, men nu är ju inte jag du så du får göra vad som känns bäst för dig. Jag personligen hade inte kunnat sluta tänka på pengar hit och pengar dit vilket hade resulterat i en sämre skolgång. Om du känner att du behärskar ansvaret så fortsätt spara vettja!

Lycka till!
mvh

Jag sörjer med dej Ljungan! Blir själv 16 nästa år, fast på nationaldagen :cry:
Blir ju inte lättare då jag ska gå gymnasium typ 500+mil från mitt hem och måste betala för egen lägenhet :/
Hoppas man får in 20k+ på sommarjobb nästa år, så man klarar sig ett tag
_

Råd till TS är väll att jobba så mycket som möjligt mellan studierna.
butiksbiträde, barnvakt (mindre skoj dock ), hundvakt och andra saker som dina grannar kan behöva hjälp med