HP 2311GT bjuder på 3D med passiva glasögon

Permalänk
Medlem

imo så är 3d väldigt overrated, kan tänka mig att tekniken blir skoj om ett antal år.
det som talar för denna skärmen dock var ju att den var väldigt prisvärd.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ceogar:

Jag har 3 st 3D skärmar och spelar väldigt mkt med det så jag vet vad jag snackar om.

Jag kan garantera att om man ligger på säg 70-80 fps utan 3D så ligger man inte i 30-40 med 3D.

Crysis 2 tex låg jag på 70 utan och ca 50 med.

Bara för att datorn genererar 2 bilder betyder det inte att den drar 2x så mkt resurser.

Googla lite charts så ser ni att jag har rätt.

Jag ochså testat det med mina LG skärmar och det beror helt och hållet på din dator och ja den kan halvera men beror på vilken hårdvara du har men den behöver inte halvera den så båda har rätt men som sagt i vilka datorer

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av blackeagle:

"Another benefit to passive 3D glasses is that since the viewer is being shown both images at once it does not half the frame rate of the content like active glasses do."

Han har rätt...

Passivt fungerar inte som aktivt. Man ser bägge bilderna samtidigt och glasögonens polarisering gör att rätt öga ser rätt bild.
Aktiva stänger ju om vartannat och då får du köra dubbel fps.

Upplösningen i höjdled blir halverad, det är priset man får betala i det här fallet.
Noterar också att 3D fungerar både för ATI/AMD och Nvidia, på den här skärmen.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03025195.pdf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

VIlket pris ligger den på? Största problemet för mig är att min nuvarande skärm har ett underbart utbud med ingångar för den har 2x HDMI, DVI, VGA, komponent, komposite, S-Video etc och det är underbart som retrosammlare att koppla in div äldre TV-spel till den, så kraven för mig är även många ingångar :/

Dyr som fan, över 5000 spänn. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856956
Några gamla portar har den inte heller vad jag minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Upplösningen i höjdled blir halverad, det är priset man får betala i det här fallet.
Noterar också att 3D fungerar både för ATI/AMD och Nvidia, på den här skärmen.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03025195.pdf

Fast det är inget problem eftersom att hjärnan lägger ihop allt till 1080 ändå.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MiG|ISbit:

Finns aktivt passiva skärmar också. Dvs att hela skärmen byter polarisering för varje frame. Blir ju varannan-bild precis som med aktiv, men man slipper dyra glasögon. Det tror jag kommer va aktuellt för mig nu snart när jag vill köpa 3D.

Var finns de skärmarna? har aldrig hört talas om skiftande polarisering till annat än projektorer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

skummade igenom snabbt...läste att det var ett retarded filter

börja så sakta tro att jag är teknik fientlige efter att ha analyserat ,min ståndpunkt till 3d...

Här har du inte bara retarder utan superretarder
http://www.youtube.com/watch?v=t1XdnT_-u1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Var finns de skärmarna? har aldrig hört talas om skiftande polarisering till annat än projektorer.

möjligen blandas det ihop med de nya 4K-3DTV som bibehåller full 1080 utan alternating gate, (pris för en 40' runt en halv miljon just nu antagligen) eller den äldre tekniken med rolling gate för glasögonfri 3D. (dvs den Nintendo 3DS och nån gammal bärbar dator använde, har för mig det var en HP den med fö)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

möjligen blandas det ihop med de nya 4K-3DTV som bibehåller full 1080 utan alternating gate, (pris för en 40' runt en halv miljon just nu antagligen) eller den äldre tekniken med rolling gate för glasögonfri 3D. (dvs den Nintendo 3DS och nån gammal bärbar dator använde, har för mig det var en HP den med fö)

Inte undra på - 40 fot är ganska stort

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

ja, du behöver ha dubbel fps mot annars, men det är lika för passiv & aktiv 3D.

För passiv 3D halveras upplösningen då pixlarna delas upp för vardera öga. FPSen förblir densamma.

Om detta ökar eller minskar prestandan beror på ett flertal olika faktorer.
Dels har ju upplösningen halverats vilket snabbar på renderingen, men å andra sidan måste två kameror renderas vilket kan försämra prestandan beroende på hur väl spelet är optimerat för sådana situationer.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaiNeaA:

Inte undra på - 40 fot är ganska stort

rena fyndet mao, men hur många armbågar eller anklängder är det?

tror det är bäst att övergå till metriken här så man inte förvirrar mer...

Skrivet av Cyborg666:

F
Om detta ökar eller minskar prestandan beror på ett flertal olika faktorer.
Dels har ju upplösningen halverats vilket snabbar på renderingen, men å andra sidan måste två kameror renderas vilket kan försämra prestandan beroende på hur väl spelet är optimerat för sådana situationer.

det är sant, jobbet för datorn är inte bara halverat + dubblerat utan kanske snarare halverat + 120% eller mer efter stigande upplösning.

hursomhelst så tror jag inte det alltid kommer bli en fråga om att sätta upp prestanda efter vad som datorn klarar utan skärmen, så det blir lite av en ickefråga. 60Hz motiverar inte direkt mer som vissa typer av spelare kräver.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eiai:

Äntligen passivt 3D till datorn! Blir definitivt ett köp.

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24... har funnits flera månader och jag själv sitter med en sådan nu.

Varför är så många förvånade över passiv 3D till datorskärmar när LG haft denna skärm ute ett bra tag. Använder den själv nu och jag tycker den fungerar bra. i vissa spel märker man dock att upplösningen halverats (Hjärnan lägger inte alls riktigt ihop den halva upplösningen man får till vardera öga). Har märkt av detta lite grann i F1 2011. I CoD och Fifa 12 märks det inte alls.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Var finns de skärmarna? har aldrig hört talas om skiftande polarisering till annat än projektorer.

Kan fan inte hitta nu när jag sökte efter det. Måste varit nån concept-modell som jag blev glad över för nåt tag sen.

Men var finns de projektorerna?! Har letat som en galning senaste åren efter sådana projektorer, alternativt en aktiv skiva att sätta framför valfri projektor med hög hertz.
Vore så jäkla najs. Den nödvändiga silverskärmen är ett mindre problem.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MiG|ISbit:

Men var finns de projektorerna?! Har letat som en galning senaste åren efter sådana projektorer, alternativt en aktiv skiva att sätta framför valfri projektor med hög hertz.
Vore så jäkla najs. Den nödvändiga silverskärmen är ett mindre problem.

Har inte sett de riktat till privatpersoner, är nog en begränsad marknad för biografer i dagsläget.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]