Permalänk
Medlem

Trådlöst långsamt med Asus RT-N56U

Har precis skaffat en Asus RT-N56U. Den ska ju klara upp till 300 Mbit trådlöst, men det står att min anslutning bara går i 65 mbit när jag kollar anslutningens status. Detta stämmer även bra med den faktiskt hastigheten, då jag kan flytta filer i ca 4 MB/s till den HDD jag anslutit till routern.

Min dator (en Asus N53SV) klarar n-standarden, så jag tror inte felet ligger där. Signalstyrkan är inte heller problemet, för hastigheten är samma oavsett var i lägenheten jag sitter.

Någon som vet vad felet kan bero på? Tacksam för hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem

Mät med iperf, och kolla även om det finns andra nät på 2,4Ghz, vill du ha bra fart så skaffa en dator som stödjer 5Ghz

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Pulade runt lite med inställningarna både för routern och nätverkskortet, och lyckades faktiskt höja hastigheten till 150 Mbit, vilket jag tror är det datorn klarar som högst.

Ändrade Channel bandwidth från 20 Mhz till 20/40. Dessutom gick jag in på egenskaperna för nätverkskortet och under fliken avancerat ändrade jag "AdHoc 11n" från disable till enable.

Permalänk
Rekordmedlem

40 Mhz kanalbredd är inte standard på 2,4ghz bandet, kan funka om du är ensam i etern, annars är det stor chans att den verkliga kapaciteten sjunker om du mäter den, även om uppkopplingen visar högre värde, för att veta om det är bra eller inte bör du testa verklig hastighet, kör ett test med iperf.
Adhoc är att ansluta direkt mellan 2 datorer utan att gå via en router, så det är skumt om du skulle behöva ha den funktionen på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

40 Mhz kanalbredd är inte standard på 2,4ghz bandet, kan funka om du är ensam i etern, annars är det stor chans att den verkliga kapaciteten sjunker om du mäter den, även om uppkopplingen visar högre värde, för att veta om det är bra eller inte bör du testa verklig hastighet, kör ett test med iperf.
Adhoc är att ansluta direkt mellan 2 datorer utan att gå via en router, så det är skumt om du skulle behöva ha den funktionen på.

Tack för svar!
Jag försökte med iperf tidigare, men fick det inte att fungera. "Connection failed" får jag, trots att jag stänger ner brandväggen tillfälligt. Gjorde istället ett test att föra över filer, och fick mycket riktigt lägre hastighet - ca 5 MB/s.
Tack för info om Adhoc, då kan jag ta och stänga av det igen.

Det finns rätt många andra nätverk i närheten. Räknar till 10 st som har 3-5 pinnar, så det kanske helt enkelt är störningar som gör att hastigheten inte blir bättre?

5 Ghz är dessvärre inget alternativ, dels för att jag inte planerar att köpa ny dator på åtminstone ett år, och dels för att täckningen på det bandet inte är tillräckligt bra där jag sitter.

Permalänk
Rekordmedlem

Ni delar alla på utrymmet, och det får bara plats 3 kanaler som inte överlappar o stör varandra på 2,4 Ghz, så har du många nät i närheten blir det segt. Det var skumt om du inte fick genom trafik med iperf, går det att pinga mellan datorerna ? och har du några säkerhetsprogram i datorerna som stoppar iperf, för det bör funka om ditt nät funkar ok, säkerhetsprogram kan strypa farten på nätet de med om datorn inte orkar med, men det borde din göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, det är väldigt konstigt. Det fungerar att pinga, men iperf går inte.

Känns lite surt att betala över 1000 kr för en router och ändå få denna låga hastighet. Den enda förbättringen mot min gamla Dlink dir-524 är stabiliteten.

Permalänk
Rekordmedlem

Det betyder nog att nån mjukvarufirewall blockerar trafiken

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.