Intel tar andelar på grafikmarknaden, AMD och Nvidia tappar

Permalänk
Melding Plague

Intel tar andelar på grafikmarknaden, AMD och Nvidia tappar

Fortsatta satsningar på integrerad grafik i CPU ger effekter på grafikmarknaden. Tack vare Sandy Bridge ökar Intel sina marknadsandelar samtidigt som både AMD och Nvidia backar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Synd att det inte går bra för AMD måste jag faktiskt säga.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Hjälpsam

Skulle vilja veta hur det är mätt med datorer som har både Intel och AMD eller nVidia chip i sig?

Visst att Intel har plockat marknadsandelar på bärbart med SB från framför allt AMD's lågbudget (ingen ville köra Intel GMA crappen som var innan). Men hur räknas det om man har både SB och någon annan i samma dator, blir det en pinne till båda lagen då eller?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Synd att det inte går bra för AMD måste jag faktiskt säga.

Det beror ju lite på hur man ser det, dom har ju gått med vinst de senaste kvartalen.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hoppas åtminstone att detta bidrar till billigare priser på entusiastmarknaden. AMD kan vara väldigt glada för llano.

Permalänk
Medlem

Amds processorer kan inte mäta sig med intel med amds gpu i cpu samt externa gpu är bra så det är nog därför de är kvar i matchen.

Att nvidia tappar så dramatiskt mycket är inte förvånande, det är ju något jag och andra förutspått. De kör bara på separata kretsar och grafikkort. Eftersom den integrerade gpun i cpun är så pass bra minskar efterfrågan på nvidias krestar samt att amd kör strömsnålare kretsar som ändock levererar bra prestanda.
Nvidia kommer fortsätta att bli marginaliserade för standard datorer och laptops men leva vidare på grafikkort och precis som amd, grafikkort till speldatorer/ grafiker och vissa typer av servrar. Att nvidia inte är med i cpu matchen med integrerad gpu förlorar de starkt på och kommer fortsätta att minsta marknadsandelar för. Dessutom måste nvidia bli bättre på prestanda / watt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

kan man kalla intels grafik för grafik?
Jag tycker deras grafik inte håller måttet för det och deras statistik är ointressant

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Nvidia skulle nog tjäna på att slå ihop sig med Intel, som AMD med ATi

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

kan man kalla intels grafik för grafik?
Jag tycker deras grafik inte håller måttet för det och deras statistik är ointressant

För en server, eller bara rent ut sagt en dator på ett litet kontor, ja Intel's CPU'r mer mer en tillräckliga för så got som de flesta fallen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IceDread:

Att nvidia tappar så dramatiskt mycket är inte förvånande, det är ju något jag och andra förutspått. De kör bara på separata kretsar och grafikkort.

Skrivet av QuinnoX:

Nvidia skulle nog tjäna på att slå ihop sig med Intel, som AMD med ATi

nVidias fokus ligger på att utveckla och förankra ARM marknaden nu med Tegra III och kommande generationer.

Vi kommer nog få se en del intressant på ARM fronten under 2012-2013 med Win8 ARM. Microsoft kör en Apple och löser en helhetslösning med dator, surfplatta och mobiltelefoni under samma OS (ja olika OS för x86 och ARM, men igenkänning och kompatibilitet för gemene man är det som räknas i det stora hela).

Min spådom är att x86 kommer börja tappa marknadsandelar till ARM på mobila enheter och bärbara datorer vilket ger nVidia en helt annan konkurrenssituation mot Intel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Jag skulle gissa på att inte ens 10% av alla som har intel-grafik använder den.
(sandy bridge)

edit: Borde inte diagrammen bli lite skeva, när det till exempel är väldigt många som har en sandy-bridge med intel-grafik, men använder ett externt AMD eller nVidia-grafiikort?

Permalänk
Medlem

Tror nog att procent och procentenheter blev en sak i denna artikel..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eppebansen:

kan man kalla intels grafik för grafik?
Jag tycker deras grafik inte håller måttet för det och deras statistik är ointressant

Ja, bara för den inte klarar BF3 betyder inte att den är dålig.

Grafiken är fruktansvärt funktionell och gör ett dedikerat grafikkort onödigt.

Skrivet av _MmattiasS_:

Jag skulle gissa på att inte ens 10% av alla som har intel-grafik använder den.
(sandy bridge)

Jag tror snarare att det är minst 50% åt det interna HD2000/3000 användandet.

Alla laptops, Macbooks, HTPC, företagsdatorer, konsumentprodukter. Kom ihåg att vi är minoriteten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

kan man kalla intels grafik för grafik?
Jag tycker deras grafik inte håller måttet för det och deras statistik är ointressant

Den duger för allt utom spel (i vettig FPS, upplösning och grafikkvalitet), vilket är intressant för kontorsburkar, surfburkar, HTPC, små serverdatorer etc.

Rent allmänt kan man väl säga att integrerad grafik inte duger särskilt långt för spelande, inte ens AMD's integrerade grafik.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Intel tågar fram och kör över allt i sin väg, lite läskigt faktiskt.

Sen kan man ju alltid ifrågasätta dessa siffror. Jag köpte en 2500k samt ett 6950, båda lär räknas in i ekvationen.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, bara för den inte klarar BF3 betyder inte att den är dålig.

Grafiken är fruktansvärt funktionell och gör ett dedikerat grafikkort onödigt.

Många använder inte ens intels interna grafik utan får den på köpet så jag tycker inte att det är en rättvis statistik

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eppebansen:

Många använder inte ens intels interna grafik utan får den på köpet så jag tycker inte att det är en rättvis statistik

Jag tror du underskattar något extremt hur mycket det faktiskt används.

Tänk dig att alla Macbooks använder intels inbyggda grafik, redan där har vi väldigt många procent.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vill se intel göra riktiga grafikkort. Deras inbyggda presterar bra med tanke på storlek och strömkrav. Förstår att de ökar i andelar. Varför köper man ett externt under tusenlappen idag? En anledningen jag kan komma på är om man kör bulldozer utan grafikkrav, men vem är så dum?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Vill se intel göra riktiga grafikkort. Deras inbyggda presterar bra med tanke på storlek och strömkrav. Förstår att de ökar i andelar. Varför köper man ett externt under tusenlappen idag? En anledningen jag kan komma på är om man kör bulldozer utan grafikkrav, men vem är så dum?

Intel var på väg att göra dedikerade grafikkort, Larrabee.

Men det blev inte direkt något av det, mer än Knight's Ferry vilket är ett beräkningskort och inte grafikkort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Vill se intel göra riktiga grafikkort. Deras inbyggda presterar bra med tanke på storlek och strömkrav. Förstår att de ökar i andelar. Varför köper man ett externt under tusenlappen idag? En anledningen jag kan komma på är om man kör bulldozer utan grafikkrav, men vem är så dum?

AMD Llano

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag tror du underskattar något extremt hur mycket det faktiskt används.

Tänk dig att alla Macbooks använder intels inbyggda grafik, redan där har vi väldigt många procent.

Jag tror han menar att om du köper en intel cpu med integrerad grafik, men ska använda datorn den
ska sitta i till spel, och därför köper ett "vanligt" grafikkort (6970 tex), så får du intels cpu-grafik
på köpet utan att använda den.
Men cpu-grafiken kommer ändå räknas med i statistiken eftersom du köpt den.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

AMD Llano

Men det är ju inte heller en bra anledning att köpa externt grafikkort under tusenlappen?
Är bara till en bulldozer det behovet egentligen finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foster D:

Jag tror han menar att om du köper en intel cpu med integrerad grafik, men ska använda datorn den
ska sitta i till spel, och därför köper ett "vanligt" grafikkort (6970 tex), så får du intels cpu-grafik
på köpet utan att använda den.
Men cpu-grafiken kommer ändå räknas med i statistiken eftersom du köpt den.

Jag förstår vad han menar, men det är fortfarande en väldig minoritet vi räknar med här.

Användare som faktiskt kör dedikerad grafik är extremt liten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Men hur många använder GPUerna i SB? Det vore desto mer intressant att veta. Att de säljer många förstår man ju när SB går åt som smör i solsken, men... ja, ni förstår.

Köper man Sandy Bridge separat så lär man i alla fall ha nog med koll för att även skaffa en dedikerad grafikprocessor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

kan man kalla intels grafik för grafik?
Jag tycker deras grafik inte håller måttet för det och deras statistik är ointressant

Så t.ex. en Nissan Micra ska inte räknas med i statistiken för bilförsäljning?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Men hur många använder GPUerna i SB? Det vore desto mer intressant att veta. Att de säljer många förstår man ju när SB går åt som smör i solsken, men... ja, ni förstår.

Köper man Sandy Bridge separat så lär man i alla fall ha nog med koll för att även skaffa en dedikerad grafikprocessor.

Skulle gissa på 50-60%, minst.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Var det inte så att varenda dator som köptes med ett intel gpu i sig räknades till statistiken?
Även fast den inte används? Borde ge väldigt missvisande statistik.
Har ett flertal datorer med intel gpu'er i sig hemma men alla har ett diskret grafikkort jag använder.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag tror du underskattar något extremt hur mycket det faktiskt används.

Tänk dig att alla Macbooks använder intels inbyggda grafik, redan där har vi väldigt många procent.

Hur menar du nu?

Väldigt många macbooks har även dedikerad grafik, vilket är i linje med inlägget du citerade, men som du motsäger i ett uttalande som dock motsäger sig självt.

Till vilket läger ska vi räkna den procenten? Det är ju där problemet ligger, statistiken är lite missvisande.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illusi0n:

Hur menar du nu?

Väldigt många macbooks har även dedikerad grafik, vilket är i linje med inlägget du citerade, men som du motsäger i ett uttalande som dock motsäger sig självt.

Till vilket läger ska vi räkna den procenten? Det är ju där problemet ligger, statistiken är lite missvisande.

Nej, det gör jag inte. Macbooks använder det integrerade. Det var det jag menade.

Fast den procenten tror jag räknas åt båda läger.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Med statistik så kan man vrida och vända tills den säger precis det du vill höra. Så det beror på vem som frågar i statistiken.
Skulle tro det kommer säljas en hel del dedikerade grafikkort nu med släpp av en del spel, främst BF3

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus