Permalänk

Pwr fan eller cha fan?

Hej tänkte koppla in mina 3 medföljande fans in på mitt asus p8z68-v moderkort men blev lite förvirrad över vart ja ska sätta dom, cha eller pwr? Skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunshysam:

Hej tänkte koppla in mina 3 medföljande fans in på mitt asus p8z68-v moderkort men blev lite förvirrad över vart ja ska sätta dom, cha eller pwr? Skillnad?

Bör bara vara beteckningarna som skiljer, CHA för chassi, PWR för nätaggregat som har extern fläktkontakt (ovanligt nu för tiden, och brukar bara vara den gula tråden med varvtal som man kopplar då).

Det brukar vara 12V i dem allihop, bara CPU_FAN som skiljer sig iom 4-pins PWM. (Nyare moderkort kan ha ett eller flera 4-pins till CHA-fläktar med dock)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Hittade bara 2 st cha och den ena va 4 pin och andra 3 pin de andra 2 va pwr de båda e 3 pin alla mina 3 fans e 3pin ska ja använda 2 pwr å 1 cha med 3 pin?

Permalänk
Skrivet av gunshysam:

Hittade bara 2 st cha och den ena va 4 pin och andra 3 pin de andra 2 va pwr de båda e 3 pin alla mina 3 fans e 3pin ska ja använda 2 pwr å 1 cha med 3 pin?

Punkter och kommatecken kan ibland vara bra att använda, jag fick läsa ditt stycke 4 gånger för att förstå vad du menade. Vidare så heter det "är" och inte "e".

För att svara på frågan så kan du sätta fläktarna i vilka uttag du vill. Om du också vill styra fläktarna med något program kan det vara så att enbart vissa uttag fungerar för detta.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunshysam:

Hittade bara 2 st cha och den ena va 4 pin och andra 3 pin de andra 2 va pwr de båda e 3 pin alla mina 3 fans e 3pin ska ja använda 2 pwr å 1 cha med 3 pin?

Mitt har dubbla CPU_Fan 4-pins, några CHA som är 4-pins och några som är 3-pins, så länge jag inte sätter chassifläktar i CPU-portarna så är det lugnt.

Om du inte bryr dig om att se varvtalen kan du ju annars köra med molex-adapter (gamla 4-pins till IDE-enheterna). Dessa kan man koppla till fasta 12V, 5V eller mellan 12 och 5 och på så vis få 7V. Man brukar få med iaf 12V-kopplade adaptrar när man skaffar fläktar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

På ASUS bör du sätta dom på CHA-FAN.
Dom uttagen kan styras från BIOS så du slipper köra dom för fullt hela tiden, det kan inte PWR-FAN som ger fulla 12V hela tiden.
Om du sätter dom på cha-fan och aktiverar fläktstryrningen i BIOS slipper du en helt del onödigt fläktljud när datorn inte jobbar hårt.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

Ok tack alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunshysam:

Hittade bara 2 st cha och den ena va 4 pin och andra 3 pin de andra 2 va pwr de båda e 3 pin alla mina 3 fans e 3pin ska ja använda 2 pwr å 1 cha med 3 pin?

Hahaha ren jävla mindfuck när jag försökte läsa det du skrev här de första gångerna.

Permalänk

Haha XD sitter å skriver på en iphone... Blir så trött på att skriva på den, sry folks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunshysam:

Haha XD sitter å skriver på en iphone... Blir så trött på att skriva på den, sry folks.

Nu är ju inte jag så inne på iOS, men Android har ju iaf tangentbord som stavar åt dig, tom fyller i orden. Bättre än T9

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd

Undrade just varför Fan Expert inte styrde fläkten på PWR_FAN. Kollade bruksanvisningen men "helt puckat nada" av Asus att inte orka skriva ut det. Kanske är jag överkänslig men fattar inte alls varför de utelämnar detta till eget experimenterande.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Nu är ju inte jag så inne på iOS, men Android har ju iaf tangentbord som stavar åt dig, tom fyller i orden. Bättre än T9

Finns på iOS med, men han kanske stängt av det eller lagt in egna "ord".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Hade en Ipad ett tag och den stavade eller lade in ord åt en. Gick inte att få bort. Sålde Ipaden och köpte en slöare Android-platta istället. Man får ju kompromissa om man vill göra saker på sitt eget vis och inte endast som Redmont vill.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Undrade just varför Fan Expert inte styrde fläkten på PWR_FAN. Kollade bruksanvisningen men "helt puckat nada" av Asus att inte orka skriva ut det. Kanske är jag överkänslig men fattar inte alls varför de utelämnar detta till eget experimenterande.

PWR är nätagget, alltså 12v hela tiden.