Ingen rusning efter Ultrabooks – sämre försäljning än väntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

jag vill ha en ultrabook med ivy bridge processor och inbyggt grafik som stödjer dx11..

^ this

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamemagican:

Det skulle man nästan kunna säga i förv'g nästan ingen som behöver en ultrabook

Folk behöver väl ultrabooks lika mycket som folk behöver macbook air's, och de säljer. Så?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så kommer nog Ultrabooks att bli väldigt populära om någon iteration eller två av Moores lag. Ivy Bridge eller nästa generationers Llano, strömsnåla processorer med tillräckligt kraftiga grafikkretsar för att klara av uppspelning av all sorts film är det vanliga människor behöver.

Andelen Svenssons som redigerar film eller bilder i stor skala och därför verkligen behöver en massa prestanda tror jag är försvinnande liten. Det folk gör ute i stugorna är att surfa runt på blocket, hemnet och att titta på kattvideos på youtube. Sedan vill man ha möjligheten att titta på film på semestern.

När en vettig streamingtjänst à la Netflix kommer till hela Europa kommer dessutom "behovet" av en DVD-läsare att helt försvinna.

Min nästa bärbara kommer nog att bli en MacBook Air. Sen kommer jag nog att försöka hålla mig från att uppgradera två kanske tre år till, det beror på hur många år jag får ut ur min nuvarande MacBook. Inte så mycket för prestandans skull utan snarare för batteritiden. Det enda jag behöver av en bärbar är att den klarar av att spela upp film i 1080p på min U2711.

För spel har jag ju ändå en speldator liksom...

Skrivet av Palme_570:

Inte för att vara sån. Men vem "BEHÖVER" en tunn dator ? Är det så jävla känsligt att man inte ens orkar kånka på 5 kg längre ? :S De går utför..

Titta på mobiltelefonmarknaden runt 2000. Vi gick mot mindre och mindre telefoner, min favorit är väl Nokia 8210 som var så liten att den knappt gick att använda. Då handlade det om att vi hade tillräckligt bra batteritid, prestanda osv och då ville folk ha lättare telefoner och var beredda att betala för det.

Som det är nu använder de flesta sin dator för att surfa och maila. En ultrabook klarar dessa två uppgifter galant. Sen om man behöver bära med sig datorn någon stans så väger den inte så mycket vilket gör att det hela till en angenäm upplevelse.

Sen handlar det inte så mycket om att man inte orkar bära 5 kg utan att man inte orkar bära 5 kg extra. När jag går till skolan eller jobbet har jag med mig mina träningskläder också. Det innebär att vikten snabbt springer iväg, 5 kg kanske blir 10 och då är det inte så kul längre.

Skrivet av Flamemagican:

Det skulle man nästan kunna säga i förv'g nästan ingen som behöver en ultrabook

Konceptet ultrabook är det folk vill ha, som med mobiltelefonerna. Problemet i dagsläget är att prestandan inte finns där riktigt. Komponenterna blir för dyra och priset springer iväg för mycket helt enkelt, folk vill ha lätta och tunna datorer, men de måste vara användbara också, se netbooks.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Triton242:

Jag skulle inte få plats med en 5kg tung dator i min väska.

Det där var det dummaste och mest felaktiga jag hört på länge, om du inte orkar med 5kg extra är en sak, men 5kg kan vara väldigt liten volym, så att inte få plats är ett dumt påstående.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Titta på mobiltelefonmarknaden runt 2000. Vi gick mot mindre och mindre telefoner, min favorit är väl Nokia 8210 som var så liten att den knappt gick att använda.

<3 Och den gick visst att använda. Fina snakerekord på den luren! T66, däremot... Som dessutom var sjukt instabil.

Ååååh T39m!

tack för nostalgin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där var det dummaste och mest felaktiga jag hört på länge, om du inte orkar med 5kg extra är en sak, men 5kg kan vara väldigt liten volym, så att inte få plats är ett dumt påstående.

Kan du visa en bärbar dator med samma volym som en ultrabook men som väger 5 kilo?!
Inte direkt så att dator A består av "massiv" helium och den andra utav osmium. Utan datorer är uppbyggda utav ungefär samma materiel, det gör att en 50% tyngre dator innebär större volym.

Permalänk
Medlem

Ultrabook är väl mer för att visa upp sig och lite status mer än att den är "så smidig". För sånn skillnad är det inte mot vanlig laptop. En surfplatta är betydligt billigare och kanske roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ultrabook är väl mer för att visa upp sig och lite status mer än att den är "så smidig". För sån skillnad är det inte mot vanlig laptop. En surfplatta är betydligt billigare och kanske roligare.

Det är olika användingsområden anser jag. En netbook och ultrabook skulle jag använda till att skriva uppsatser, det skulle aldrig fungera på en surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

De som vill ha en bärbar dator är de som inte bryr sig om den är tunn utan tittar mest på priset. Man kan få lika bra datorer för billigare peng som är tjockare. Sedan har väl inte dessa nån optisk enhet, vilket gör att många väljer bort den för det skulle jag tro.

De som verkligen måste ha en tunn dator, har nog redan en Macbook Air då den är i samma prisklass och de som använder den vill nog ite byta i första taget

De som vill ha en bärbar dator bryr sig inte om den är tunn utan tittar mest på priset... now wait, då ska det väl ha en stationär om de inte bryr sig om datorns storlek?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där var det dummaste och mest felaktiga jag hört på länge, om du inte orkar med 5kg extra är en sak, men 5kg kan vara väldigt liten volym, så att inte få plats är ett dumt påstående.

Är du säker på att du har citerat rätt här...?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

jag vill ha en ultrabook med ivy bridge processor och inbyggt grafik som stödjer dx11..

Indeed väntar själv på en Ivy Bridge ultrabook.
Fram tills dess skaffar jag mig nog en ASUS Transformer Prime.

Permalänk
Skrivet av xaedon:

Träningsväska till universitetet varje dag?

Jag har då aldrig en dator med till skolans ens. Femte året och ser ingen nytta med det. Äger faktiskt ingen bärbar dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad jag vill ha är en energisnål fläktlös netbook, men samtidigt byggd med kvalité så den inte ser ut som en plastleksak. Intel Atom eller AMDs C-serie passar mig fint när det gäller bärbara datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Inte för att vara sån. Men vem "BEHÖVER" en tunn dator ? Är det så jävla känsligt att man inte ens orkar kånka på 5 kg längre ? :S De går utför..

De som ofta flyttar sin dator längre sträckor och bär på den mestadels vill nog ha en tunn, lättare dator.

Skrivet av MooD:

De som vill ha en bärbar dator bryr sig inte om den är tunn utan tittar mest på priset... now wait, då ska det väl ha en stationär om de inte bryr sig om datorns storlek?!

Det finns de som även flyttar runt datorn. Alla vill inte ha en stationär tyvärr

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Hade jag varit behov av en ny bärbar dator hade jag utan tvekan köpt en UX31.
Men nu har jag redan en fungerande laptop, och väntar hellre tills det kommer modeller med Ivy Bridge. Då köper jag en direkt!

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Den är ju på tok för dyr för att konsumenter ska välja den i stället för en Macbook Air. Jag skulle välja den billigaste Macbook Air för 9300kr vilken dag som helst före denna kopia för 9990kr, eller som någon skrev, en ASUS Transformer Prime. Sänker dom priset så får dom garanterat en storsäljare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Ser ingen orsak över huvudtaget att välja en Ultrabook framför en surfplatta.

Skriva på kanske? Använda Windowsprogram?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jag tar gärna en Ultrabook idag, men tyvärr saknas några (för mig) elementära funktioner - 3/4G och GPS. Acer saknar märkligt nog även USB 3.0. Drömmen vore det föregående tillsammans med NFC och Thunderbolt, ja för att kunna ersätta min nuvarande bärbara, samt slippa en surfplatta och samtidigt vara framtidssäkrad och stödja Windows 8.

Drömma får man ju!

Permalänk
Medlem

Undrar om inte världsekonomin har bidragit till mindre marknad för lyxigare bärbara också? Fast det kanske var med i ursprungskalkylen. Ska de lösa det här får de väl utse ultrabook till årets julklapp så löser sig allt

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

En Ultrabook skulle passa mig som handsken, drar mig både en och två gånger innan jag släpar och kånkar på min 13,3 laptop på 1.8Kg
Och en Mac air är inget alternativ för mig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Den är ju på tok för dyr för att konsumenter ska välja den i stället för en Macbook Air. Jag skulle välja den billigaste Macbook Air för 9300kr vilken dag som helst före denna kopia för 9990kr, eller som någon skrev, en ASUS Transformer Prime. Sänker dom priset så får dom garanterat en storsäljare.

Men för de som vill ha en PC då? För de som inte ser någon fördel att äga en Apple produkt?

Ultrabook är allt annat än "prisvärda" produkter. Självklart har det med användnings området att göra men om man ser till det man får för pengarna hårdvarumässigt så är det inte mycket.

Permalänk
Medlem

hmm vad hade de väntat sig? dessa är väl främst för resande affärsmän, svindyra med kass grafik och i den prisklassen konkurrerar de dessutom med apple.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Det jag använder en bärbar till är till och med overkill med en netbook. Så prestandan behövs inte förbättras. Däremot är skärmen, tangentborden, musplattan (med allt vad den innebär) mycket viktigare.

Man behöver inte en i7 för att kolla film, surfa runt på swec/facebook osv. En atom klarar ju till och med 1080p, och då har man en skärm som inte ens klarar 720p.
Om jag skulle få för mig att spela, vilket jag ytterst sällan gör, så gör jag det på min stationära eller xbox.

En Atom klarar inte att mjukvarudekoda 1080p.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Precis som väntat med andra ord.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Får se om det blir någon skillnad när de börjar säljas i europa, 17 november har jag för mig? Tänk om det är något som europeer gillar bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

En Atom klarar inte att mjukvarudekoda 1080p.

Oftast är det ju Atom-Nvidia och då löser det problemet sig via hårdvaran. Min lilla Atom-n280 klarar att visa vissa 1080p-filer, då är den dock uppklockad 15% och grafikchippet upplåst till lite högre klocka. Tror att nyare varianter av Atom kan klara 1080p med sin inbyggda grafik, men ren mjukvarudekodning är nog rätt kört även för de kraftigaste Atomerna.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jag tror att ultrabooks kommer att få fart när fler modeller finns tillgängliga, priset gått ner nån tusing och när Ivy Bridge kommer ut. Att döma av det som skrivits här så är det det vad folket vill ha.

Permalänk
Medlem

Tänker köpa en när vi får se Ivy och thunderbolt i dom.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

4000 mer för 0,4 kg mindre? Jag tror nog de flesta accepterar att datorn väger lite mer till ett mycket bättre pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

4000 mer för 0,4 kg mindre? Jag tror nog de flesta accepterar att datorn väger lite mer till ett mycket bättre pris

Enda nackdelen med det resonemanget är väl att det är svårt att hitta en tyngre dator med liknande specs i den storleksklassen skärmmässigt. Dessutom har UX31 betydligt bättre upplösning än de flesta i segmentet. Men själv har jag funderat på Asus mellanting som är några tusen billigare. Där är det dock skärmen som sabbar för mig.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W