Mp3-spelare med bäst ljud?

Permalänk
Medlem

Mp3-spelare med bäst ljud?

Vilken mp3-spelare tycker ni har bäst ljud som ni någonsin har lyssnat på? Alltså är ute efter en spelare som har grymt ljud helt enkelt. Har för närvarande en Meizu 6SL och har precis beställt en Cowon S9 och väntar på leverans.

Permalänk
Rekordmedlem

Det skiljer inte särskilt mycket alls om du bortser från deras förmåga att driva hörlurar, men anslutna till ett seriöst ljudsystem så låter de som stödjer flac bäst, och skillnaden i övrigt mellan spelarna är inte stor alls, men lyssnar man via de medföljande skämten till lurar så blir det annat, men då handlar det om att man utvärderar kassa 10kr lurar och inte spelaren. ljudet skiljer så pass lite att jag faktiskt skulle säga äpple, för de går att använda som fjärrkontroll med rätt program, ska man bara ha den till musik så kör på telefonen, det är inte värt att släpa på en pryl till i onödan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skiljer inte särskilt mycket alls om du bortser från deras förmåga att driva hörlurar, men anslutna till ett seriöst ljudsystem så låter de som stödjer flac bäst, och skillnaden i övrigt mellan spelarna är inte stor alls, men lyssnar man via de medföljande skämten till lurar så blir det annat, men då handlar det om att man utvärderar kassa 10kr lurar och inte spelaren. ljudet skiljer så pass lite att jag faktiskt skulle säga äpple, för de går att använda som fjärrkontroll med rätt program, ska man bara ha den till musik så kör på telefonen, det är inte värt att släpa på en pryl till i onödan.

Som sagt har en Meizu 6SL och har haft en Ipod Nano 3 och Meizu utklassar den totalt i ljud. Har även en HTC HD2 och den har inte en suck mot Meizun. Har även spelaren hängandes runt halsen och en stor klumpig telefon funkar inte. Har även några andra spelare och det är skillnad på spelare det kan jag lova. Som sagt det är bara ljud jag är ute efter, inget annat och Apple är snygga men de har värdelöst ljud. NEXT

Hörlurar som jag har till mp3-spelare

Shure SE215

AKG K450

Permalänk
Rekordmedlem

Men vad ansluter du lurarna i ? eller menar du vilken mp3 spelare har bästa integrerade hörlusrförstärkare? för det är inte samma sak. mp3 spelare är dåliga på att driva låga impedanser och då blir det en filterfunktion i kombination med luren, men lastar du den med säg 10kohm så presterar de ofta likvärdigt.
Och varför måste du ha den hängande runt halsen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vad ansluter du lurarna i ? eller menar du vilken mp3 spelare har bästa integrerade hörlusrförstärkare? för det är inte samma sak. mp3 spelare är dåliga på att driva låga impedanser och då blir det en filterfunktion i kombination med luren, men lastar du den med säg 10kohm så presterar de ofta likvärdigt.
Och varför måste du ha den hängande runt halsen?

Jag ansluter lurarna direkt till spelaren och som sagt och vill ha åsikter om spelare med bra ljud helt enkelt. Har spelaren runt halsen då jag tränar boxning, lyfter skrot, cyklar och springer. Självklart skulle man få bäst ljud med en hörlursförstarker kopplad till spelaren men det blir för klumpigt helt enkelt. Har nog haft 10-15 mp3-spelare men den enda jag vart nöjd med är just Meizu SL6 och det är en kinesisk spelare men bör ej växlas med billig annan kinesisk skit. Meizun har jag haft i snart 4år och den har gått igenom en hel del. Meizun finns inte att få tag på längre i Sverige så jag beställde en Cowon S9.

Permalänk
Medlem

iaudio (cowon) tycker jag hade bäst ljud tidigare och hade överlägset högst uteffekt (kunde driva ett par akg hd 242 på hyfsad volym med min iaudio7), nu vet jag ingen som satsar så hårt på ljudkvalitet längre då mp3-spelare är närmast utkonkurrerade. iriver var det många som tyckte hade bra ljud också men jag personligen föredrog iaudio före dom...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

iaudio (cowon) tycker jag hade bäst ljud tidigare och hade överlägset högst uteffekt (kunde driva ett par akg hd 242 på hyfsad volym med min iaudio7), nu vet jag ingen som satsar så hårt på ljudkvalitet längre då mp3-spelare är närmast utkonkurrerade. iriver var det många som tyckte hade bra ljud också men jag personligen föredrog iaudio före dom...

Ja de flesta använder telefonen idag men de har sämre ljud samt är klumpigare och så vill man inte ha en lur för 5papp när man tränar. Det är väl bara de som tränar eller vill ha bäst ljud köper mp3-spelare idag, inte medelsvensson helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Ja de flesta använder telefonen idag men de har sämre ljud samt är klumpigare och så vill man inte ha en lur för 5papp när man tränar. Det är väl bara de som tränar eller vill ha bäst ljud köper mp3-spelare idag, inte medelsvensson helt enkelt.

men med minskad efterfrågan sjunker ju utbudet, och framförallt på såna där ljudet är prioriterat. har inte sagt nånstans att telefonerna har bra ljud, men det är smidigare att ha allt i ett tycker de flesta

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Vilken mp3-spelare tycker ni har bäst ljud som ni någonsin har lyssnat på? Alltså är ute efter en spelare som har grymt ljud helt enkelt. Har för närvarande en Meizu 6SL och har precis beställt en Cowon S9 och väntar på leverans.

Har du beställt en S9 så lär du inte bli besviken. Sitter på en sjäv och ljudet är kalas

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudkvaliten sitter i lurarna och dess drivare, skaffar man bra lurar och nått vettigt att driva dem med blir det bra, telefonen fungerar bara som lagringsplats och eventuellt manövreringsenhet, sedan använder man dnla eller a2dp för att sända ut ljudet trådlöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Har du beställt en S9 så lär du inte bli besviken. Sitter på en sjäv och ljudet är kalas

OK, har du jämfört den med några andra spelare? Såg själv att det inte finns någonstans att ha neckstrap på den men har funderat att skruva ut 2 skruvar och sätta en bockad metallremsa där och så tar man lite längre skruv och skruvar dit och då kan man hänga den runt halsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

OK, har du jämfört den med några andra spelare? Såg själv att det inte finns någonstans att ha neckstrap på den men har funderat att skruva ut 2 skruvar och sätta en bockad metallremsa där och så tar man lite längre skruv och skruvar dit och då kan man hänga den runt halsen.

Enda referensen jag har är en 2:a (tror ja) iPod. Ljudet var förvisso trots dess ålder helt ok, men det är en ganska klar skillnad

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ljudkvaliten sitter i lurarna och dess drivare, skaffar man bra lurar och nått vettigt att driva dem med blir det bra, telefonen fungerar bara som lagringsplats och eventuellt manövreringsenhet, sedan använder man dnla eller a2dp för att sända ut ljudet trådlöst.

trådlöst? jag har alltid kört 3,5mm, och då påverkar ju spelarens förstärkning, men visst är lurarna viktigast för ljudkvaliteten

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

En liten följdfråga...
Kommer en HTC Desire flaska ett par Sennheiser IE6 mycket eller kommer det ändå låta okej?
Vet att den inte driver mina AKG K271 MKII så bra, men då är det ju lite skillnad mellan dom och IE6orna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Källan är ofta kritisk

Min erfarenhet är att mp3 kan låta bra men ofta är begränsningarna i källan, alltså mp3 filen. Efter det är det dåliga utgångssteg i spelarna som inte kan spela med alla lurar. Med rätt matchade lurar och spelare kan en enkel spelare låta riktigt trevligt. En enkel liten sansa clip kan faktiskt låta trevligt med flac filer och rätt lurar. Häng inte på största fetaste AKG studio lurarna och tro den spelar trevligt.
Vill man gotta sig i liknande myter o fakta så finns det en blogg som förgyller några timmar.
Test av sansa clip+
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/sansa-clip-measured.html
Sen kan ni titta runt på allt om impedanser hos hörlurssteg och lurar och vad som faktiskt spelar roll och inte är låtsas förväntningar.

Permalänk

Hittar du en Mp3-spelare med bra ljud som du dessutom kan hänga runt halsen får du gärna säga till!

Har letat efter samma sak i ett halvår nu. Hade en Iriver, har nu en Cowon x7. Riktigt bra ljud, batteriet håller i en månad mellan laddningarna och bra storlek på disken, MEN: den är lika smidig som en tegelsten och ska man använda touch-skärmen behöver man nästan en tegelsten att trycka med också. Den funkar i väskan på vägen till jobbet eller på stranden på semestern, men inte när man tränar eller liknande.

Vore tacksam för svar om du fått någon lösning på problemet!

Visa signatur

Corsair Carbide 275R | FSP650W 80+ Gold | i5 3570K @ 4.6GHz | 16GB RAM @ 1800MHz | GTX980 WindForce OC