Seagate skrotar "Green" – går över till 7 200 rpm och hybridlagring

Permalänk
Medlem

Haha, så nu kommer Seagate bara göra saker som jag inte använder. SSD för system+program+spel och green för lagring är det ultimata, knäpptyst, kallt, och snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmster:

Ooh, trevligt!
Har alltid stört mig på att utveckligen har gått från prestanda till tystnad/mindre strömförbrukning. Ser fram emot hur detta blir!

Raptor? Sen är typ en modern 5400rpm disk snabbare än en äldre 7200rpm disk, tex en nyare Samsung jag skaffade mig på 7200rpm förvisso spöade min Raptor som var utav första generationen.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar drar ändå så lite. Skillnad mot grafikkort och CPU som är de överlägset största bovarna när det gäller energiförbrukning. "Green" hårddiskarna är väl mest bara för företag som har massor med datorer och där varje watt räknas. För mig att en 5400rpm drar ca 6W och en 7200rpm drar 9W medan ett grafikkort kan dra flera hundra Watt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ljudnivå och tempratur är prio #1 för mig när jag väljer lagrings-disk.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Rörelseenergi... elektrisk energi omvandlas till rörelseenergi... skivorna snurrar.

Visst blir en del av energin värme... men inte lika stor del. Notera att exemplet var två hårddiskar som drar lika mycket ström.

Det finns inget som är friktionsfritt så rörelseenergin kommer omvandlas till värme. I stort sätt all form av energi omvandlas till värme förr eller senare.

Edit: modifierade [Quote]

Permalänk

Tydligen kommer de ha kvar sina 5400rpm diskar och det är 5900rpm diskarna som ska bort.
http://news.idg.no/cw/art.cfm?id=C368B7EE-A374-4071-45A5B3075...

Permalänk
Medlem

Grundläggande fysik.

Skrivet av GaMeR2K5:

Ja det verkar ju logiskt.

Rörelseenergi... elektrisk energi omvandlas till rörelseenergi... skivorna snurrar.

Visst blir en del av energin värme... men inte lika stor del. Notera att exemplet var två hårddiskar som drar lika mycket ström.

Om nu skivorna hade en konstant ökande rotationshastighet vore det sant. Men då rotationshastigheten är konstant är även rörelseenergin konstant. Friktionen gör vad den kan för att minska rörelseenergin. Elektrisk energi matas in i motorn för att hålla rörelseenergin konstant.
Kontinuerligt sker omvandling av energi El > rörelse > värme (friktion).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Green = låg temperatur = perfekt i htpc eller mediastreamer, allt jag bryr mig om
Sen använder jag bara WDs hårddiskar i alla fall då de funkat bäst för mig, men det är ju en smaksak

Permalänk
Medlem

Fabriken är väl förstörd ändå, varför annars steg priserna på diskarna med 50%?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hårddiskar drar ändå så lite. Skillnad mot grafikkort och CPU som är de överlägset största bovarna när det gäller energiförbrukning. "Green" hårddiskarna är väl mest bara för företag som har massor med datorer och där varje watt räknas. För mig att en 5400rpm drar ca 6W och en 7200rpm drar 9W medan ett grafikkort kan dra flera hundra Watt.

Min lilla HTPC har ett nätagg på 65W, så där finns inte så mycket över till strömslukande hårddiskar. Nu tänker jag troligen inte ha mer än en 2,5":s i den ändå (kanske SSD utöver det) men där kan man fundera på antal W också för lagring..

I industrin betyder det mer ekonomiskt, men i små byggen och exempelvis laptops med strömsparfunktioner på CPU och GPU (APU för AMD) så kan de där watten betyda en del också.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Många bäckar små. Tänk lite större nästa gång.

Tja, är väl jag som kan störa mig på folk som känner sig miljövänliga, trots att deras "miljövänliga" val i praktiken ger en försumbar skillnad på det stora hela.

Typ, "Min produkt är kattvänlig för den är bara tillverkad av 49 kattungar istället för 50. Känns bra att göra en insats för katterna."

Permalänk
Skrivet av Frux:

Tja, är väl jag som kan störa mig på folk som känner sig miljövänliga, trots att deras "miljövänliga" val i praktiken ger en försumbar skillnad på det stora hela.

Typ, "Min produkt är kattvänlig för den är bara tillverkad av 49 kattungar istället för 50. Känns bra att göra en insats för katterna."

Won't somebody please think of the children!?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Fabriken är väl förstörd ändå, varför annars steg priserna på diskarna med 50%?

Deras fabriker är intakta, dock är det underleverantörerna som är drabbade.
Pratade med Seagate torsdags förra veckan.

Topic: Att köpa 7200 rpm är ju bara waste... SSD till allt i sin ws och eco diskar till allt i fs (förutom os-disk)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Tja, är väl jag som kan störa mig på folk som känner sig miljövänliga, trots att deras "miljövänliga" val i praktiken ger en försumbar skillnad på det stora hela.

Typ, "Min produkt är kattvänlig för den är bara tillverkad av 49 kattungar istället för 50. Känns bra att göra en insats för katterna."

Individtänket gör att man drar den slutsatsen. Men om 1000 pers efterfrågar 49-kattsdatorn så räddas 1000 katter. Detta är inte heller någon större vinst kanske men om datorn sålde lite extra på grund av argumentet "köp en dator, rädda en katt" så kommer troligen fler ta efter och då sjunker plötsligt mängden dödade katter betydligt mer. Jag är dock en hundmänniska, så lite kattsvinn är ok i mina ögon..

Antar att du skippat lågenergilampor, katalysator och låter bilen stå på tomgång dygnet runt..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Tja, är väl jag som kan störa mig på folk som känner sig miljövänliga, trots att deras "miljövänliga" val i praktiken ger en försumbar skillnad på det stora hela.

Typ, "Min produkt är kattvänlig för den är bara tillverkad av 49 kattungar istället för 50. Känns bra att göra en insats för katterna."

Tänk dig ett stort företag som köper typ 10,000 kattvänliga produkter om året. Multiplicera med 100 andra företag och över en 5-års period så blir det rätt många kattungar tillslut.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hatar min 5400 disk, jag hör då aldrig den ändå och det enda den gör är att vara långsam, jag har den som lagring men varje gång jag ska skicka över något till den tar det ett antal sekunder för den att starta, Tacka vet jag min velociraptor och min ssd. Snabbhet > ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Jag hatar min 5400 disk, jag hör då aldrig den ändå och det enda den gör är att vara långsam, jag har den som lagring men varje gång jag ska skicka över något till den tar det ett antal sekunder för den att starta, Tacka vet jag min velociraptor och min ssd. Snabbhet > ljud

Det är väl alla Gröna hårddiskars egenskap att sova så fort som dom inte har nått att göra.
Raptorn är ju en ettrig hdd 10000varv och alltid på hugget

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...