Permalänk
Melding Plague

Asus Zenbook UX31

Billiga netbooks är på fallrepet och istället satsar datortillverkarna på ultraportabla bärbara datorer med kraftfullare hårdvara. SweClockers testar Asus första Ultrabook: Zenbook UX31.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Chip chip!

Skulle kunna tänka mig att ha denna datorn som sängdator, men tangentbordet och pekplattan oroar lite med tanke på trögheten i tangenterna. Pekplattans prestanda bör väl kanske gå att fixa med mjukvara.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Häftigt. Men vill nog ändå ha lite mer krut, speciellt GPU-delen. Om konceptet håller till Ivy Bridge, eller en AMD fusion lösning i samma formfaktor kommer, så kan det kanske blir ett köp

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv

Som vanligt en helt rutten skärm. Kan inte tillverkarna bara ta sig i kragen å släppa bärbara modeller som inte ligger över 15k med IPS, eller en BRA skarm överhuvud taget?!

Permalänk
Medlem

Faaasen åxå, jag har ju väntat på denna dator ett halvår och denna recension gjorde mej redigt tveksam.

Hur är skärmen i jämförelse med MBA´s skärm måntro ?

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Musikälskare

Trevlig ide och de är positivt att PC-folket får lite alternativ när de kommer till bärbara, men i slutändan är det ingen Macbook air direkt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Härlig sågning, men helt rätt! Fattar, fattar, fattar inte hur man inte kan sätta dit en bra musplatta. Samma för andra märken, Dell har också mystiska fördröjningar på en del laptops.

Emil, kunde du inte skrivit lite på tangentbordet så man fick en känsla för hur det är?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Funderade på denna men får tänka om. Om inte de mest fundamentala sakerna som tangentbord och pekplatta fungerar till 100% är det illa. Air verkar fortfarande vara bäst inom genren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av darkly:

Hur är skärmen i jämförelse med MBA´s skärm måntro ?

Vi jämförde med MBA-skärmen, men vbalde att inte analysera det djupare i artiklen då det har lätt att bli ganska subjektivt. Vår (subjektiva) uppfattning är dock att skärmen hos Air är strået vassare om man ser till vinklar och färger, dock har den ju lägre upplösning och inte samma maximala ljusstyrka.

Skrivet av Cheewie:

Emil, kunde du inte skrivit lite på tangentbordet så man fick en känsla för hur det är?

Det är mycket svårt att förmedla känsla över video på det sättet, speciellt eftersom tangenterna inte låter något direkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tror nog att man kanske inte ska hoppa på dom allra första ultrabook som kommer, men konceptet är trevligt.
Sedan varför testa med spel, dessa är inte tänkta att spelas på riktigt inga lite mer grafiska fps spel,

En sån här modell behöver bra skärm tangentbord och pekplatta,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ggustavsson:

Tror nog att man kanske inte ska hoppa på dom allra första ultrabook som kommer, men konceptet är trevligt.
Sedan varför testa med spel, dessa är inte tänkta att spelas på riktigt inga lite mer grafiska fps spel,

En sån här modell behöver bra skärm tangentbord och pekplatta,

Det är helt enkelt den testsvit vi har kört för bärbara, och där har vi referenser. Tanken är att fylla på listan med ytterligare resultat framöver. Ska man se det krasst är allt utom allmänprestanda (tänk PCMark) rätt ointressant för datorer i den här klassen. De viktiga aspekterna är snarast byggkvalitet, batteritid och som du säger tangentbord och pekplatta. Det är också anledningen till att vi inte lägger någon nämnvärd vikt vid speltesterna i sammanfattningen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

chip chip?

Konstigt att ni ger skärmen massor av negativ kritik utan att illustrera problemet :/

Permalänk
Medlem

pinsamt lik macbook air utseendemässigt tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

pinsamt lik macbook air utseendemässigt tycker jag!

Asus var dock före apple med kilform.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Marxor:

Funderade på denna men får tänka om. Om inte de mest fundamentala sakerna som tangentbord och pekplatta fungerar till 100% är det illa. Air verkar fortfarande vara bäst inom genren.

Frågan är hur stor del Windows har i att pekplattan inte fungerar helt optimalt. Jämför man samma MBP körandes OSX och Win7 så är det helt omöjligt att inte notera hur mycket bättre pekplattan fungerar under OSX.

Jag noterar i.o.f.s inget lagg som Asus datorn har, men saker som tap-to-grab/tap-to-release fungerar riktigt dåligt, blir rätt typ 1 av 3 på Windows men blir rätt i princip varje gång under OSX. Något känns fel med two-finger-scroll, väldigt ofta som jag scrollar för långt eller (mer vanligt) för kort under Windows, medan det är otroligt exakt under OSX.

Vad det gäller scroll-delen har jag läst en förklaring i att det är hur/vilka meddelanden som genereras till applikationen under Windows som är problemet. Dessa meddelanden konstruerades för "snurr-hjul" där det är relativt långt mellan "hacken" (få medelanden per tidsenhet), medan two-finger-scroll genererar jämförelsevis enormt med medelanden per tidsenhet. Så förklaringen var i stil med att Windows har helt enkelt en för grov skala på hur lite en sådant meddelande kan scrolla fönstret. Om det är sant så lär det väl fixas i.o.m Win8 får man utgå ifrån.

Väldigt trist att läsa om tangentbord (är också en sådan som trycker löst) och den dåliga skärmen (glossy och dålig betraktningsvinkel). Däremot så hoppas jag att 1600x900 blir normen för upplösning på 13" ultrabooks.

Sedan en kommentar om motivationen bakom Ultrabook. Tror Intel bryr sig rätt lite om huruvida datorn är en MBA eller en ultrabook-PC, båda har en relativt dyr ULV CPU från Intel. Intel tog fram ultrabook-konceptet till stor del som ett mot-drag mot pekplattor. Personligen tror jag det är helt rätt strategi, tycker det är komiskt när folk tror att en pekplatta någonsin kommer kunna ersätta en PC med Intel/AMD processor.
1. Massor med program finns bara i binärform, kompilerat för x86. Man kan i.o.f.s rent teoretisk emulera x86 på ARM, men prestanda skulle bli bedrövligt
2. Prestanda. De absolut snabbaste ARM baserade pekplattorn som finns idag kan fortfarande inte spöa en Atom CPU för netbooks... Den SNB CPU som sitter i en ultrabook är 5-7 gånger snabbare än en Atom.
3. Har sett mig själv och andra skriva på pekplattor. Visst fungerar det, men har man någorlunda korrekt fingersättning så skriver man LÅNGT mycket snabbare på ett tangentbord.

Pekplattor är och förblir en leksak (fast en rätt rolig sådan) samt ett arbetsredskap för några få specifika uppgifter där en vanlig dator av någon anledning är väldigt opraktiskt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

pinsamt lik macbook air utseendemässigt tycker jag!

Lik - Ja
Pinsamt - Inte alls

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hoppas man slipper dessa plastiga macbooks snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Frågan är hur stor del Windows har i att pekplattan inte fungerar helt optimalt. Jämför man samma MBP körandes OSX och Win7 så är det helt omöjligt att inte notera hur mycket bättre pekplattan fungerar under OSX.

Jag noterar i.o.f.s inget lagg som Asus datorn har, men saker som tap-to-grab/tap-to-release fungerar riktigt dåligt, blir rätt typ 1 av 3 på Windows men blir rätt i princip varje gång under OSX. Något känns fel med two-finger-scroll, väldigt ofta som jag scrollar för långt eller (mer vanligt) för kort under Windows, medan det är otroligt exakt under OSX.

Vad det gäller scroll-delen har jag läst en förklaring i att det är hur/vilka meddelanden som genereras till applikationen under Windows som är problemet. Dessa meddelanden konstruerades för "snurr-hjul" där det är relativt långt mellan "hacken" (få medelanden per tidsenhet), medan two-finger-scroll genererar jämförelsevis enormt med medelanden per tidsenhet. Så förklaringen var i stil med att Windows har helt enkelt en för grov skala på hur lite en sådant meddelande kan scrolla fönstret. Om det är sant så lär det väl fixas i.o.m Win8 får man utgå ifrån.

Väldigt trist att läsa om tangentbord (är också en sådan som trycker löst) och den dåliga skärmen (glossy och dålig betraktningsvinkel). Däremot så hoppas jag att 1600x900 blir normen för upplösning på 13" ultrabooks.

Sedan en kommentar om motivationen bakom Ultrabook. Tror Intel bryr sig rätt lite om huruvida datorn är en MBA eller en ultrabook-PC, båda har en relativt dyr ULV CPU från Intel. Intel tog fram ultrabook-konceptet till stor del som ett mot-drag mot pekplattor. Personligen tror jag det är helt rätt strategi, tycker det är komiskt när folk tror att en pekplatta någonsin kommer kunna ersätta en PC med Intel/AMD processor.
1. Massor med program finns bara i binärform, kompilerat för x86. Man kan i.o.f.s rent teoretisk emulera x86 på ARM, men prestanda skulle bli bedrövligt
2. Prestanda. De absolut snabbaste ARM baserade pekplattorn som finns idag kan fortfarande inte spöa en Atom CPU för netbooks... Den SNB CPU som sitter i en ultrabook är 5-7 gånger snabbare än en Atom.
3. Har sett mig själv och andra skriva på pekplattor. Visst fungerar det, men har man någorlunda korrekt fingersättning så skriver man LÅNGT mycket snabbare på ett tangentbord.

Pekplattor är och förblir en leksak (fast en rätt rolig sådan) samt ett arbetsredskap för några få specifika uppgifter där en vanlig dator av någon anledning är väldigt opraktiskt.

Intressant att du blandar in både Windows 8 och "pekplatta någonsin kommer kunna ersätta en PC med Intel/AMD processor" i samma inlägg. Hur ser ditt resonemang kring en pekplatta med Intel/AMDprocessor då? Starka ord "någonsin" och "är och förblir", må jag säga.

Permalänk
Medlem

Besviken på touchen-paden.. Ska man behöva köpa mac pga en sån skitsak?

Permalänk
Medlem

Man har väl blivit skadad, men jag vill verkligen se dedikerad GPU i dessa, eller åtminstone en Intel-modell som klarar 3D hyfsat. Denna duger väl i och för sig till Source-spel och liknande, vilket alltid är trevligt. Något som jag även saknar i UX31 som inte nämndes i recensionen är avsaknaden av bakgrundsbelyst tangentbord. Det är ändå något som kan ses som rätt standard på lite dyrare maskiner i dagsläget.

Själv har jag ögonen på Samsung Series 7 eller Chronos som de även verkar kallas. Där finns det både backlit keyboard och AMD-GPU. De är ju dock såklart lite tjockare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ni kunde inte se någon anledning till att strömkontakten sitter så löst? Men det kan jag
Det är jättebra, för om nån går och snubblar på strömsladden så åker den ur istället för att en lätt liten dator sopas ner i golvet.

Permalänk
Medlem

Klaga inte på ultrabooks än. Detta är ju den första, ge det lite tid . . .

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Klaga inte på ultrabooks än. Detta är ju den första, ge det lite tid . . .

Den första macbook airen var väl inte helt åt helvete?

Visst den var dyr.. Men den fungerade. Att touchpaden laggar är ju oacceptabelt!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sysop:

Intressant att du blandar in både Windows 8 och "pekplatta någonsin kommer kunna ersätta en PC med Intel/AMD processor" i samma inlägg. Hur ser ditt resonemang kring en pekplatta med Intel/AMDprocessor då? Starka ord "någonsin" och "är och förblir", må jag säga.

Visst, man ska aldrig säga aldrig. Pekplattan kommer inte ersätta en barbar PC inom överskådligt tid då

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst, man ska aldrig säga aldrig. Pekplattan kommer inte ersätta en barbar PC inom överskådligt tid då

Du verkar snöa in på begreppen tycker jag, vad är det som säger att en pekplatta inte kan vara en bärbar PC och vice versa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst, man ska aldrig säga aldrig. Pekplattan kommer inte ersätta en barbar PC inom överskådligt tid då

Pekplattor har redan ersatt bärbar pc för vissa arbetsområden för vissa människor. Känner själv folk som övergett sin bärbara dator för en iPad..
Sen tycker jag du tänker fel om Atom vs ARM också. Det är helt ointressant om Atom är snabbare, det enda som spelar roll är om ARM är tillräckligt snabb, och det är dom återigen för många arbetsområden för många människor.

Kort sagt: du har fel

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Det är mycket svårt att förmedla känsla över video på det sättet, speciellt eftersom tangenterna inte låter något direkt.

Hur känns tangentbordet jämfört med mba? När jag skrev på en så blev jag trött i fingrarna och det var största anledningen till att det inte blev något köp. Är de tyngre än så får jag la vänta på bättre dar

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Ni kunde inte se någon anledning till att strömkontakten sitter så löst? Men det kan jag
Det är jättebra, för om nån går och snubblar på strömsladden så åker den ur istället för att en lätt liten dator sopas ner i golvet.

Bra poäng, dock kanske de menade att själva kontakten inte var så robust?

Vad säger Swec?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Jag kommer med gott samvete beställa denna produkt. Litar på asus och hoppas de släpper bättre mjukvara inom en snar framtid Länge leve Zenbooook!

Visa signatur

Ludacris@live.se