Carmack skyller Rage-problem på dåliga drivrutiner

Permalänk

I det här fallet kunde jag nog bry mig mindre om grafik-inställningar i spelet. Det ser inte vidare bra ut ändå i och med att allt är så lågupplöst.

Sen tyckte jag personligen inte det var så farligt buggigt, men jag fick ändå igång spelet. Tyckte det var värre att spelet var så förbaskat tråkigt. Inga roliga vapen att leka med (utom möjligen det man får leka med under dom runt 30 sista minuterna i spelet). Dessutom känns det som om spelet har personlighets-kris. Det vet inte om det ska vara ett hardcore FPS eller ett RPG. Börjar bli riktigt trött på spel som kallas "FPS" där man spenderar 80% av tiden med att leta efter föremål på marken, i lådor et.c. Racingen var (sorgligt nog) det roligaste i spelet.

Sen kan alla ni tomtar som påstår att kosol säljer bättre än PC visa lite riktigt statistik på detta. Och då menar jag inte statistik på spel som utvecklas i första hand mot konsol-multiplayer (t.ex. som postats tidigare i tråden MW2 och BFBC2 och då inte ens med statistik för nedladdningar eller efterskick via post).

Sen kan jag för övrigt säga att logist sätt behöver det inte alls ha att göra med att det "säljer bättre på konsol". Om man har två olika marknader (A och B) som är lika stora och man vill sälja till båda, vad gör man? Om man utvecklar till Marknad A, så kan man inte sälja produkten till marknad B utan stora omkostnader. Om man utvecklar till marknad B så kan man sälja till Marknad A med några smärre justeringar (d.v.s. kostnader) av produkten. Om du utvecklar till Marknad B har du sålunda fördubblat antalet potentiella kunder, även om båda marknaderna är lika stora. Så länge kostnaden för att porta ett konsol-spel till PC är mindre än vad man kommer att tjäna på försäljningen på PC så är det ett ekonomiskt enkelt val att göra. För att ett spel ska utvecklas exklusivt till PC krävs alltså att marknaden är väsentligt större (tänk dubbla) än den hadde blivit om man utvecklat till konsol och sen portat.

Sen kan man även tillägga att de flesta konsol-spelare är mer villiga och ta en risk och köpa en okänd titel eftersom dom sedan kan byta in spelet mot något annat. När såg du senast någon försöka sälja ett begagnat spel med multiplayer till PC? Just det. Vidare finns det flera saker som gör det billigare att utveckla till konsol. Lägre standarder på kvalité och lägre krav från kunderna t.ex.

Så snälla, ni som påstår att spel säljer mer till konsol, tänk lite. Och kom med ordentlig fakta om ni ska försöka föra det argumentet.

Och allt detta utan att ens komma in på piratkopiering. OjOj. Piratkopiering är f.ö. inte relevant när man pratar om försäljning. Om du inte kan klura ut varför så kan du låta bli att du upp det tills du har läst på lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Du var mig en uppkäftig jäkel.

Om Bad Company 2 inte sålt bra till PC hade EA ALDRIG vågat ha PC som ledarplattform till BF3. Om du kollar EAs senaste kvartalsrapport så står det klart och tydligt att de tjänar mest på PC, totalt sett.

Den uppkäftiga jäveln strikes back!
In your face, nuff said, just sayin, och allt vad kiddddsen idag skriker ut:

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111102/dice-konsolerna-hu...

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Den uppkäftiga jäveln strikes back!
In your face, nuff said, just sayin, och allt vad kiddddsen idag skriker ut:

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111102/dice-konsolerna-hu...

Inget nytt, Men dom satsa ju på PC först och när dom "kände sig klara" så tog dom tag i dom andra två konsolerna.

Känns inte helt fel att göra så. Dom kunde lika gärna gjort en konsolport rakt av eller skitit i PC marknaden för den är "för liten".

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam

Jag tycker att det är bra att han sätter lite press på AMD och Nvidia, snart kommer deras rutiner spela Rage som en dröm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |