Permalänk

Råd om HTPC-bygge

Hej!

Efter att ha varit inaktiv här i flera år av någon anledning så har jag nu återvänt ^^
Har precis köpt ny lägenhet och TV och allt som hör där till, så det som fattas nu är en vettig HTPC för att kunna streama film till och lite andra saker. Med andra ord inget jätte fancy...

Det jag har som krav är dock att den skall klara av att spela upp 1080p filmer som streamas över nätverket där hemma.

Har satt ihop en lista på inet här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1076863/htpc

Är detta på tok för mycket kraft? Har aldrig byggt en HTPC tidigare, utan endast servrar och lite kraftigare stationära ^^

Edit: Skall byta nätagget mot ett modulärt istället då jag inte kommer använda alla de kablarna

Permalänk
Medlem

PS3,Xbox, Boxee, Popcorn eller laptop som HTPC

Hej!
Jag vill dela min erfarenhet med Dig ang HTPC för hemmabruk.
Jag tror att folk ofta tar sig in i väldigt påkostade HTPC bygge, utan att fundera över vad man behöver egentligen.
Ofta med motivation att den ska bli uppbyggbart, uppgraderingsbart senare eller vill spela eller sörfa på nätet osv.
Jag skulle föreslå först att man ser omkring sig hemma och tittar vad kan man använde av dem som redan finns hemma.
T.ex att se filmer i 1080 upplösning går bra med en vanligt laptop, har provat med en 5 års gammalt modell och även med en Asus Eee, de går väldigt finnt. Laptopen klara även DVD filmer i HD kvalitet, lyssna musik på dem går också bar i stereo kvalitet. Nyare laptop modeller har ofta digitalt utgång så flerkanalsmusik och flerkanalsljud till HD filmer går också bra. Det finns många bra gratisprogram som agerar som front-end för streamande medier, flesta av dem har inbyggt webläsare, youtube, flickr appar.
Jag har själv en server hemma för att streama, lagra medier. Har provat flera metoder och utrustning som agerade som HTPC.
Boxee var senaste, jag var väldigt nöjd med kvaliten av filmer, musik även av flerkanalsljud, den kan spela upp flesta av tänkbara formaten.
(Boxee köpte jag som present till en vän.(under 2000Kr))
PS3 har jag provat också, väldigt bra som HTPC maskin. Installerade Twonky media server (kostar c:a 139Kr) på servern hemma, fungerar utmärkt. Spelar av flesta formatet, men behöver ställa in ganska mycket om man har flac och mkv filer att spela upp, men besväret med den belönar sig snabbt. PS3 kostade under 3000Kr.
Twonky server fungerar bra ihop med Xbox om du vill prova med den. Fungerar med smarta telefoner som fjärkontroller för "flerrumslösning" eller som spelare!
Om man tittar vilka hårdvara har dem mediaspelare som går att köpa färdigt då ser man att deras är inte den starkaste, de ganska snåla med resurser, men dom fungerar bra och gör det perfekt som de ska göra, flesta har regelbundet uppdateringar och nya appar att installera på dem.
Jag skulle gärna föreslå dig att satsa på en PS3, med något mediaserver på servern, då får du en bra HTPC under 3000Kr. Och då får du en gratis blueray spelare och en bra spelmachin.
Hälsningar: Zoltan