Sjukskriven i nystartat företag

Permalänk
Medlem

Sjukskriven i nystartat företag

Tjo, jo det är som så att jag råkade ut för en olycka för ca 4 veckor sedan. Blev påkörd av en bil i 70. Är fortfarande sjukskriven och och kommer säkert vara det i en eller 2 veckor till. Hur funkar det med försäkringskassan och sådant när mitt företag startades förra året och inte blev aktivt föräns sent i slutet på förra året. Inga löner betalades då ut från företaget det året.

Detta skriver försäkringskassan.

"Vad gäller när företaget är nystartat?

När du startar ett företag får du under 24 må¤nader en sjukpenninggrundande inkomst som minst motsvarar vad en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft.

De 24 månaderna räknas från det att du gjort en skatte-och avgiftsanmälan till Skatteverket."

Förarens försäkringsbolag ska då betala mig den summan som jag förlorar på att vara sjukskriven men då hag inte kan visa på några deklarerade inkomster och så vidare så kan det vara svårt att visa vad jag skulle tjäna. Vi hade en del jobb som skulle startat som jag kan visa på men hur ska jag visa vad hade tjänat på det? säg att jag fakturerar 340kr i timmen. Av dessa pengar skulle det allra mesta kunna plockas ut i ren lön. till mig själv. Säg att jag då skulle ha en lön på 250kr i timmen. Jag kan utan problem få påskrifter av dessa personer som jag skulle jobbat åt och så vidare för att verifiera att detta faktiskt stämmer. Kommer detta räcka för förarens försäkringsbolag?

Ringde och snackade med dem och de pratade något om att detta kunde vara något men snackade fortfarande om att de ville se den deklarerade uppgifterna från förra året och så vidare. Tycker att det känns väldigt förvirrande. Någon som vet hur allt detta funkar och sköts?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Äh, skicka in något bara. Gör som det står och gissa lönen hos en som är fast anställd och gör samma saker som dig. Huruvida du var fullt belagd under månaden eller inte spelar mindre roll.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Ring o fråga.

Permalänk
Medlem

Bolagsform? Skilljer lite i reglerna.
När du startar ett företag får du under 24 må¤nader en sjukpenninggrundande inkomst som minst motsvarar vad en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft. Gäller inte i AB som exempel.