Intel tar andelar på grafikmarknaden, AMD och Nvidia tappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Synd att det inte går bra för AMD måste jag faktiskt säga.

Som jag förstod tabellen så har AMD ökat sin försäljning med 9,9%. Dock har Intel ökat sin med 28,5% och därmed tagit andelar ifrån AMD.

Permalänk
Medlem

Vi alla vet att statistiken inte är "rättvis", men då måste vi fråga oss själva hur mycket av statistiken är det?
Det att män är överrepresenterade i trafikolyckor är inte en "rättvis" siffra, då män också är överrepresenterade i trafiken.
Eller det att fler våldsbrott begås är inte heller någon "rättvis" siffra eftersom man inte ansåg att en örfil var som något som behövdes anmälas, idag så gör många det. Så självklart visar statistiken att vi blir våldsamare.

Statistik är alltid snedvriden och bör därav alltid tas med en stor nypa salt!

Permalänk

Så där kan man ju inte räkna, intels grafik är ju påtvingad skit..
Typ integrerad dynga som man inte kan välja bort, t ex windows följer ju med nya datorer vare sig man vill eller ej, för att slippa windows så köper man äpple.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Det är inte bra alls.

Intel håller på att bli ensamma på marknaden. Snart måste ju EU o USA reagera.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Vid Sork-Britt Ankas bävertofs! Varför köpte man inte en näve aktier i detta monstuösa företag medan tid var. Dom går ju fram som en curlingborste i IT branschen. Fortsätter det så här så blir Intelprollar ouppnåeliga bland dagdrivare och lågavlönade. Pöbeln får låta sig väl smaka av sekunda vara i form av AMD och Nvidia för processorkraft respektive grafikberäkning. Först när adeln har njutit av de senaste spelen i ett par år så kommer trashankarna inslirandes på servrarna med sitt mög som först då orkar med uppgiften hjälpligt. Dock blir de flesta lämpliga övningsmål för de blåblodade och välbärgade då fps och träning befinner sig på apstadiet.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag förstår vad han menar, men det är fortfarande en väldig minoritet vi räknar med här.

Användare som faktiskt kör dedikerad grafik är extremt liten.

"Extremt liten" skulle innebära mindre än 1% i min värld. Eftersom Intel är hiskeligt överrepresenterad i denna (nära nog fullständigt meningslösa) statistik, så innebär det sannolikt att mer än 50% av användarna kör med dedikerad grafik. Det kallar jag "majoritet".

Den här statistiken vore intressant om, och endast om, den var säkerställd med vilken grafikdel som i praktiken används; den integrerade eller den dedikerade, för maskiner som har båda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Så där kan man ju inte räkna, intels grafik är ju påtvingad skit..
Typ integrerad dynga som man inte kan välja bort, t ex windows följer ju med nya datorer vare sig man vill eller ej, för att slippa windows så köper man äpple.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock finns det ju många laptops som säljs utan dedikerad grafik, där användaren är nöjd med grafikprestandan som den är, och har man en laptop med optimusteknik är ju det inbyggda grafikkortet välkommet.

Ang det sista där så kom jag lite spontant att tänka på ur askan in i elden.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Intels dominans på grafiksidan kan tillskrivas dom millioner kontorspc som finns, där räcker grafiken långt.
Att sedan varje SB som säljs med integrerat grafik också räknas in även om användaren också kör något dedikerat kort gör det lite snett.

Kolla Steam HW survay och intel har under 2% av marknaden.
(ok, det är en spelportal och ingen spelar med intel integrated om dom har ett val)
http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Extremt liten" skulle innebära mindre än 1% i min värld. Eftersom Intel är hiskeligt överrepresenterad i denna (nära nog fullständigt meningslösa) statistik, så innebär det sannolikt att mer än 50% av användarna kör med dedikerad grafik. Det kallar jag "majoritet".

Den här statistiken vore intressant om, och endast om, den var säkerställd med vilken grafikdel som i praktiken används; den integrerade eller den dedikerade, för maskiner som har båda.

Tror att du kraftigt överskattar dedikerade grafikkort.
Säljs säkert 10 gånger så många kontorsdatorer med endast intelgrafik som datorer där det finns oanvänd integrafik och dedikerat grafikkort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Intels dominans på grafiksidan kan tillskrivas dom millioner kontorspc som finns, där räcker grafiken långt.
Att sedan varje SB som säljs med integrerat grafik också räknas in även om användaren också kör något dedikerat kort gör det lite snett.

Kolla Steam HW survay och intel har under 2% av marknaden.
(ok, det är en spelportal och ingen spelar med intel integrated om dom har ett val)
http://store.steampowered.com/hwsurvey

Du läste fel. Intel har 6,22%, övriga 1,69%.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziip59:

Vid Sork-Britt Ankas bävertofs! Varför köpte man inte en näve aktier i detta monstuösa företag medan tid var. Dom går ju fram som en curlingborste i IT branschen. Fortsätter det så här så blir Intelprollar ouppnåeliga bland dagdrivare och lågavlönade. Pöbeln får låta sig väl smaka av sekunda vara i form av AMD och Nvidia för processorkraft respektive grafikberäkning. Först när adeln har njutit av de senaste spelen i ett par år så kommer trashankarna inslirandes på servrarna med sitt mög som först då orkar med uppgiften hjälpligt. Dock blir de flesta lämpliga övningsmål för de blåblodade och välbärgade då fps och träning befinner sig på apstadiet.

Haha, underbart skrivet!

Sitter själv med en Macbook och jag tycker faktiskt inte alls att intels integrerade grafik är dålig på något sätt. Den gör det den ska och mer där till, utan att behöva använda sig utav ett dedikerat strömslukande externt grafikkort.

Men ja, framtiden för nVidia ligger onekligen inom ARM branchen med Tegra prollen, samt topp segmentet för dedikerade grafikkort. Skulle inte förvåna mig om "medelklassen" och den "undre" klassesn grafikkort snart blir utfasade till fördel för de integrerade.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Entusiast

Nvidia gjorde tydligen helt rätt i att satsa på Tegra för inom några är är de borta från grafikkortsmarknaden. Pengarna ligger inte i dyra spelkort utan i enklare kort som säljs i märkesdatorer och nu när integrerade kretsar är lika bra eller bättre än dedikerade kort i prisklassen 500 kr så blir det inte mycket pengar kvar. Nvidia lär snart bara köra ARM, mobil grafik och tung GPGPU. Kvar för spelare blir nog integrerat eller AMD. Om nu inte Nvida lyckas så bra med Tegra att de kan låta de intäkterna täcka förluster från grafikkorten.

Det är väl både bra och dåligt för oss konsumenter. Det är ju trevligt att slippa köpa ett löst grafikkort till alla enklare datorer. Det blir ju billigare och färre saker som kan gå sönder. Lite synd på minskad konkurrens bara. Fast intel kanske gör ett nytt försök med spelkort om ett par år om de nu får ordning på Knights Ferry någon gång.

För övrigt verkar vissa här tro att alla sitter på dedikerade grafikkort. Medlemmar på SweC och liknande sidor är en minoritet på marknaden. Det som säljs är företagsdatorer och det i enorma mängder. Grafikkort som kostar mer än 500 kr är en nischmarknad och inte standard som folk verkar tro. Extra komiskt är det med alla Appleägare som verkar tro att macbooks skulle göra någon större skillnad för statistiken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du läste fel. Intel har 6,22%, övriga 1,69%.

Oups, jaja, 6.22 är ändå rätt långt ifrån dom 60% som uppvisas i artikeln

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Skulle vara intressant att se hur det ser ut med endast dedikerade grafikkort när det gäller Radeon och Geforce.

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Oups, jaja, 6.22 är ändå rätt långt ifrån dom 60% som uppvisas i artikeln

Men ändå riktigt många. 1 av 16 steamanvändare sitter alltså och gejmar med intel grafik, eller satt oåtminstone med intelgrafik när de blev utvalda till statistiken.

Hur många intelbestyckade icke gejmingdatorer tror du det säljs det för varje intelbestyckad gejmingdator?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Men ändå riktigt många. 1 av 16 steamanvändare sitter alltså och gejmar med intel grafik, eller satt oåtminstone med intelgrafik när de blev utvalda till statistiken.

Hur många intelbestyckade icke gejmingdatorer tror du det säljs det för varje intelbestyckad gejmingdator?

Jag var nog antagligen lite otydlig i mitt resonemang, det som redovisas i artikeln är sålda(?) enheter, det som redovisas på t.ex steam är det som faktiskt används(?), inte därmed sagt att det har någon jätteinverkan på artikelns siffror, men det är nog lite "jämnare" i verkligheten, även om det är 10k office på varje gamer.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Självklart så påverkas ju sifforna när en del köper både i5/i7 och ett eller flera GTX 5xx eller HD 69xx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nvidia gjorde tydligen helt rätt i att satsa på Tegra för inom några är är de borta från grafikkortsmarknaden. Pengarna ligger inte i dyra spelkort utan i enklare kort som säljs i märkesdatorer och nu när integrerade kretsar är lika bra eller bättre än dedikerade kort i prisklassen 500 kr så blir det inte mycket pengar kvar. Nvidia lär snart bara köra ARM, mobil grafik och tung GPGPU. Kvar för spelare blir nog integrerat eller AMD. Om nu inte Nvida lyckas så bra med Tegra att de kan låta de intäkterna täcka förluster från grafikkorten.

Det är väl både bra och dåligt för oss konsumenter. Det är ju trevligt att slippa köpa ett löst grafikkort till alla enklare datorer. Det blir ju billigare och färre saker som kan gå sönder. Lite synd på minskad konkurrens bara. Fast intel kanske gör ett nytt försök med spelkort om ett par år om de nu får ordning på Knights Ferry någon gång.

För övrigt verkar vissa här tro att alla sitter på dedikerade grafikkort. Medlemmar på SweC och liknande sidor är en minoritet på marknaden. Det som säljs är företagsdatorer och det i enorma mängder. Grafikkort som kostar mer än 500 kr är en nischmarknad och inte standard som folk verkar tro. Extra komiskt är det med alla Appleägare som verkar tro att macbooks skulle göra någon större skillnad för statistiken.

Om det händer så kommer det att innebära slutet för PC spelandet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Om det händer så kommer det att innebära slutet för PC spelandet.

För att?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Men det var värst vad alla sitter och gnäller om att det går att vrida statistik hur man vill etc. Dessa siffror berör försäljning i första hand och faktisk användning långt längre ner i skalan. Hur svårt är det att förstå?

Kan hålla med om att det blir något tvetydigt med statistiken om man räknar med alla integrerade grafikkretsar, för varje såld SBenhet och jämföra den siffran för varje såld diskret enhet, men det är väl snarare så att det borde balansera upp siffran för diskreta enheter än tvärtom?

Sållar mig till dem som börjar bli lite orolig för Intels växande övertag på marknaden, men det löser sig med tiden skulle jag kunna tro. I värsta fall blir det som på den gamla goda tiden, med Intel som det dyrare och mer prestandainriktade alternativet och AMD som det mer prisvärda per krona, med tydligare gränsdragning än vad det är idag.

Tänk på att konkurrens bidrar till utveckling. Efter en tid som ensam herre på täppan kommer utvecklingen att stanna av och det ger tid för de andra att komma ikapp. Om inte konkurrenterna bestämmer sig för att lägga sig ner och självdö. Det sistnämnda är väl inte så troligt, för det är ett ganska dumt sätt att försöka tjäna pengar på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om det händer så kommer det att innebära slutet för PC spelandet.

Behöver du verkligen ett rejält grafikkort för att spela spel idag på PC?
Majoriteten av alla spel är konsolportar (låga krav) och de flesta exklusiva har sämre grafik än konsoldito (WoW/Diablo/Dota/Sc2/Sims). Den största aktiva spelmarknaden på PC är casual gaming via ex. Facebook, god tvåa kommer "fula" mmo som WoW och på stark tredjeplats har vi Sims och liknande.
Spel som Bf3 ligger inte högt i statistiken, och även om det är snyggt på PC utvecklades även det primärt för konsol (syns på vad som erbjuds jämfört med BF2).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av illusi0n:

Hur menar du nu?

Väldigt många macbooks har även dedikerad grafik, vilket är i linje med inlägget du citerade, men som du motsäger i ett uttalande som dock motsäger sig självt.

Till vilket läger ska vi räkna den procenten? Det är ju där problemet ligger, statistiken är lite missvisande.

De versioner av Macbook som säljer absolut mest idag är MBP 13" och MBA 11/13". Alla dessa har numer bara Intels inbyggda grafik.

Har själv en MBP 15" och skulle faktiskt föredra att den INTE hade haft ett diskret grafikkort. Har matt (hur står folk ut med glossy?) hi-res skärm, vilket leder till att de ändå inte går att spela trots diskret GPU, i alla fall inte i full upplösning.

OSX försöker lura ut vilket kort den ska använda, problemet är att jag kör en del program, bl.a. Chrome, som använder ett grafik-API som gör att OSX byter till det diskreta kortet
Om man däremot tvingar OSX till att endast använda GPUn i CPUn så ökar batteritiden med ca 1 timme och jag kan definitivt inte märka någon skillnad i prestanda i de program jag använder.

Så resultatet för mig är att jag nu fått betalat för en finnes (diskret GPU) som i slutändan gör produkten sämre (kortare batteritid). Vet inte hur många som använder datorn ungefär som mig, men alla som kör MBP på mitt jobb har i alla fall lika lite användning av en diskret GPU som jag har.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Behöver du verkligen ett rejält grafikkort för att spela spel idag på PC?
Majoriteten av alla spel är konsolportar (låga krav) och de flesta exklusiva har sämre grafik än konsoldito (WoW/Diablo/Dota/Sc2/Sims). Den största aktiva spelmarknaden på PC är casual gaming via ex. Facebook, god tvåa kommer "fula" mmo som WoW och på stark tredjeplats har vi Sims och liknande.
Spel som Bf3 ligger inte högt i statistiken, och även om det är snyggt på PC utvecklades även det primärt för konsol (syns på vad som erbjuds jämfört med BF2).

Vänta lite här nu... Jag har förvisso ingen statistik att luta mig mot, du får gärna visa dina källor men rent spontant så:

Ja.. man behöver ett bra graffakort, det som kräver mest sätter ribban för vilket kort du behöver
Sämre grafik än konsoll? Jo men tjena.. konsollspelen ser ut som kom hjälp mig... fruktansvärt ålderstiget.
Vad jag sett ang Bf3 så ändrades det fokus för att lanseringarna skulle ske samtidigt, dvs dom har inte försakat grafik på pc för konsollen.
Bf3 har bra mkt bättre kvalitet på ljud/grafik än BfBC2.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Vänta lite här nu... Jag har förvisso ingen statistik att luta mig mot, du får gärna visa dina källor men rent spontant så:

Ja.. man behöver ett bra graffakort, det som kräver mest sätter ribban för vilket kort du behöver
Sämre grafik än konsoll? Jo men tjena.. konsollspelen ser ut som kom hjälp mig... fruktansvärt ålderstiget.
Vad jag sett ang Bf3 så ändrades det fokus för att lanseringarna skulle ske samtidigt, dvs dom har inte försakat grafik på pc för konsollen.
Bf3 har bra mkt bättre kvalitet på ljud/grafik än BfBC2.

Jasså, det som kräver mest borde ju då vara samaritan-demot epic visade, krävde ju lagomt...eller det flera år gamla Crysis?
De Pc exklusiva har ju iaf jämförtbart dålig grafik med konsolexklusiva om inte sämre, jämför Uncharted med Diablo 3 eller TF2, eller varför inte Halo?

Sen är det kul att du återigen pratar om endast grafik, du tror alltså att den enda (väsentliga) skillnaden mellan en konsolport och ett dedikerat PC-spel vore HD-texturer och okomprimerat flerkanaligt ljud?
Du missar saker som att BF3 stödjer som bäst 1/2 av det antal spelare som Bf2 gör? Att moddar helt saknas, precis som privata servrar? Att banorna i spelet är väldigt små och att luftrummet är löjligt litet? Att fysiken är begränsat, gameplayet förenklat och fördummat till CoD nivå?
Men så länge grafiken är bra och ljudet ok så går det bevisligen utmärkt att lura folk, å andra sidan är det ju bara de saker som man kan reflerktera över utan någon som helst erfarenhet eller tidigare kunskap (min mormor kan också säga att grafiken är snygg, men fattar inget om modar, spelare eller draw-distance) som exempel.

Minns den tiden då riktiga spelare log lite glatt mot p12orna som pratade om snyggast grafik som om det vore avgörande, gamers som vet vad innehåll och kvalité är. Super Mario på NES är ljusår bättre än Crysis (eller mario i 3D fr den delen). Spel kan vara primärt utvecklade/anpassade för konsol och ändå få "snygg" grafik på PC, vilket lurar många okunniga som inte ser bortom pixelarna (eller som i BF3 all bloom som ska dölja den dåliga grafiken).

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt statistikunderlag ...ge mig siffror som gäller enbart stationära tack, grafiken i en lapptop är tämligen ointeresant fall man inte är en p12a som tror man ska använda dem för å spela.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZOiDVOiD:

Riktigt dåligt statistikunderlag ...ge mig siffror som gäller enbart stationära tack, grafiken i en lapptop är tämligen ointeresant fall man inte är en p12a som tror man ska använda dem för å spela.

På vilket sätt är det intressant att veta vad för grafikkort det sitter i enbart stationära datorer och hur hade du tänkt dig att man skulle undersöka saken? Är du nyfiken på alla stationära datorer eller är det bara datorer som folk har hemma? Kanske bara datorer som används till spel eller kanske bara datorer byggda på torsdagar som är mellan 3 och 6 månader gamla med minst två blåa dioder i chassit?

Att få tag på relevant data är en av de svåraste bitarna med statistik. Att sedan analysera det är inte så svårt egentligen men ändå misslyckas folk rejält med det.
När det gäller grafikkort finns det två vettiga sätt, antingen kollar man på hur många kort det säljs totalt vilket är enkelt eller så använder man sig av en spelsajt som till exempel Steam och tittar på vad som används där. Det sista alternativet går att ändra så att man ringer runt till ett par tusen personer också om man känner för det.

Båda sätten har sina för och nackdelar och framförallt svarar de på helt olika frågor. Tittar man på ren försäljningsstatistik får man ju reda på de faktiska marknadsandelarna men det säger inget om vilka kort som används mest och till vad. Att undersöka en specifik urvalsgrupp säger däremot inte lika mycket om den totala marknaden om man inte väljer gruppen väldigt noga men den kan svara på andra frågor. Tittar man på statistiken från Steam till exempel kan man lätt avgöra vilka grafikkort som är vanligast hos deras målgrupp, det vill säga datorspelare. Det är kanske intressant för någon som spelar men för den stora marknaden är det rätt ointressant.

Den här undersökningen ville bevisligen ha svar på frågan: "vilka marknadsandelar har de olika grafikkortstillverkarna" och de lyckades den bra med. De har alltså ett väldigt bra underlag för sin undersökning. Sen att du vill ha svar på en helt annan fråga är en annan sak som inte har med undersökningen att göra.

Sensmoralen är: Klaga inte på svaret bara för att du inte förstår frågan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24