Permalänk
Medlem

Flamman i Linköping

Hejsan,

Hur är det att bo i Flamman i Linköping? Är det ett schysst ställe att bo på om man skall studera? Är det många som studenter som där?

Berätta gärna ni som vet något om detta.

Tack på förhand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var ett väldigt populärt område när jag pluggade för 7 år sedan, antagligen eftersom det ligger närmare stan än andra områden (själva universitetet ligger lite avsides). Det bodde även många fler tjejer där än i t.ex. Ryd, pga närheten till sjukhuset antar jag, så om du mest kommer att träffa killar om dagarna kan att bo där vara ett sätt att bredda ditt umgänge..

Visa signatur

Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Alltså är alla män Sokrates.

Permalänk
Medlem

Fler tjejer på grund av närhet till ett sjukhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Fler tjejer på grund av närhet till ett sjukhus?

Det är fler tjejer än killar som läser på medfak. De har de flesta föreläsningar osv i lokaler vid sjukhuset.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Det är fler tjejer än killar som läser på medfak. De har de flesta föreläsningar osv i lokaler vid sjukhuset.

Ah, okej, tänkte inte riktigt så långt. Tänkte att postaren trodde att tjejer över lag föredrar att bo nära sjukhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Ah, okej, tänkte inte riktigt så långt. Tänkte att postaren trodde att tjejer över lag föredrar att bo nära sjukhus.

Haha! Det var kanske inte helt glasklart uttryckt, men jag menade det precis så som kode förklarade.

Visa signatur

Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Alltså är alla män Sokrates.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hapone:

Ah, okej, tänkte inte riktigt så långt. Tänkte att postaren trodde att tjejer över lag föredrar att bo nära sjukhus.

Egentligen vet vi väl inte vad som orsakar vad? Ett typiskt fall av korrelation.

Permalänk
Medlem

Okej, men hur är det att bo där idag, någon som vet? Hur är det att bo där i jämförelse med Ryd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Okej, men hur är det att bo där idag, någon som vet? Hur är det att bo där i jämförelse med Ryd?

Rent bostadsmässigt är det nog ingen större skillnad mellan Ryd och Flamman, och det finns populär studentkrog på båda ställena osv osv. Flamman har inga större mängder rydsligister, däremot, och det skulle ha räckt för mig, så här efter att ha bott i Ryd i 7 år (och därefter direkt efter första lönen på riktigt jobb flytta till T1-delen av Valla istället). Det är väl förstås inte egentligen så mycket bus i Ryd, antar jag, men efter att ha fått fönsterruta krossad och även fått rutan bombarderad av ägg och snöbollar så har jag själv inte så mycket övers till Ryd.

Edit: Ser man på var i Linköping bostadsområdena ligger så vinner nog flamman även där, mittemellan centrum och campus är rätt vettigt om man pluggar (eller för den delen jobbar på universitetet). Många studentföreningar är väl i och för sig lite rydcentriska, men det är väl åas inget större problem att ta sig dit även om man inte bor där.

Sammanfattningsvis skulle jag nog ha valt Flamman över Ryd om jag var student, speciellt om det är på HU jag ska studera. Men Ryd är rätt okej det med, de flesta sjuksköterske- och läkarstuderande jag känt bodde dock aldrig kvar länge i Ryd efter inflyttning. De flesta flyttade iofs till T1, och det är också ett bostadsområde jag kan rekommendera.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Har inte bott i Linköping som student, men jag har bott där hela livet fram tills i år. Fick jag välja skulle jag absolut välja Flamman. De flesta anledningarna har redan nämnts i tråden:

  • På bra avstånd, både från campus och centrum

  • Lugnare område

  • Nära till både studentställen (Flamman) och andra uteställen (typ NH och Platå)

Permalänk
Medlem

OKej, tack så mycket för era svar.

Jag prioriterar ganska högt att få träffa nya människor och stifta bekantskap med dessa, så att man itne behöver känna sig ensam som person när man flyttar dit. Men jag antar att man träffar rätt mycket studenter som bor i Flamman, samt kommer man väl förmodligen ge sig ut någon annanstans och träffa annat folk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

OKej, tack så mycket för era svar.

Jag prioriterar ganska högt att få träffa nya människor och stifta bekantskap med dessa, så att man itne behöver känna sig ensam som person när man flyttar dit. Men jag antar att man träffar rätt mycket studenter som bor i Flamman, samt kommer man väl förmodligen ge sig ut någon annanstans och träffa annat folk.

Du behöver inte oroa dig för att du ska träffa för lite folk på Flamman, det bor massor av studenter där. Instämmer med allt som skrivits hittils. Jag hade också valt Flamman framför Ryd. Har flera vänner som bott kvar där under hela studietiden, men alla jag känner ute i Ryd har flyttat.

Permalänk
Hedersmedlem

Påbörjar mitt tredje år som resident i Ryd nu och skulle vilja ge lite positiv kritik, det känns som det varit lite för lite av det. Flamman är säkert ett väldigt trevligt ställe att bo i, jag har bara varit på puben där. Ryd har jag själv inte upplevt som speciellt hemskt men jag har väl fått höra en del. Som område är det ganska trevligt, det finns gott om öppen gräsmatta, skog med bra joggingspår, tennisbanor, lite butiker, vårdcentral nära osv. Det är väldigt nära till campus Valla. Stan och köpcentret Tornby ligger inte speciellt långt bort om man cyklar, det kan inte ta mer än 20 min. Det bor väldigt mycket studenter här och är rätt socialt på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Egentligen vet vi väl inte vad som orsakar vad? Ett typiskt fall av korrelation.

Ja, det kan ju varit så att de smällde upp sjukhuset i närheten av ett ställe där det ryktas bo mycket tjejer ifall de skulle ha en utbildning på sjukhuset...

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera:

Korridorsrum i Flamman eller en lägenhet i Ryd?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Om vi säger såhär, alla jag har känt som bott i korridor har flyttat efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Om du vill träffa folk snabbt är det nog korridor som gäller. Då har du ju iaf snabbt 7 pers som du kommer se hyfsat ofta. Sedan varierar ju korridorskultur ganska mycket från korridor till korridor också, vissa har mer gemensamma aktiviteter än andra.

Men för all del, jag bodde i korridor i två omgångar under min studietid, och skulle nog aldrig vilja göra det igen. Föreningar är ett bra sätt att träffa liksinnade på, hur som helst.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är korridoren precis ovanför puben är Flamman helt ok

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem

Jag har ännu en fråga, denna gången om Ryd.

Hur är det att bo på Björnkärrsgatan?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brajan:

Jag har ännu en fråga, denna gången om Ryd.

Hur är det att bo på Björnkärrsgatan?

BK är bra skit.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W