Permalänk
Medlem

Hjälp med Htpc!

Hej på er!
Har tänkt bygga mig en liten htpc men är lite osäker på delarna, har plockat ihop en inköpslista men jag tror att chassit verkar vara för litet
Vill ha ett så litet chassi som möjligt men har inte hittat några som jag gillat riktigt.
Och ni får mer än gärna plocka ihop en inköpslista, men jag vill helst inte lägga ut mer än 4000 :-

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1071122/olofss0n

EDIT: Är kanske bara onödigt med 8gb ram?

Permalänk
Medlem

Liiten? Då skulle jag satsat på den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=960215, mindre lär du inte få tag i!

Permalänk
Medlem

En aning för litet chassi kanske, letar efter ett chassi där en processorkylare från intel får plats och det ska vara så litet som möjligt.
Ursäkta om jag förklarar dålig men det börjar bli sent för mig
https://www.inet.se/artikel/6909301/silverstone-nt01-e-nitrog... Den kylaren borde väl kunna vara tillräckligt låg för chassit?

Permalänk
Medlem

Ska du ha bra bild på dina HD filmer rekommenderar jag istället Zotac Z68ITX-B-E, men bara köp detta moderkortet om din tv stöder 24Hz till 100%!

Ser nu att du har valt socket 1156, byt till moderkortet ovan, och kombiner med en 1155 cpu med låg strömförbrukning, och köper du boxed medföljer kylare.

Jag tycker 4GB RAM räcker till HTPC.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Ska du ha bra bild på dina HD filmer rekommenderar jag istället Zotac Z68ITX-B-E, men bara köp detta moderkortet om din tv stöder 24Hz till 100%!

Men det moderkortet är lite utanför min budget
Och dom flesta tvapparater stöder väl minst 50 hz och uppåt ?
Är det en dålig dator jag plockat ihop eller
Och du får gärna plocka ihop en dator till mig men vill helst att det inte ska överstiga 4500:-.

Permalänk

Någon Llano lösning kanske skulle funka, eller drar det för mycket ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofss0n:

Men det moderkortet är lite utanför min budget
Och dom flesta tvapparater stöder väl minst 50 hz och uppåt ?
Är det en dålig dator jag plockat ihop eller
Och du får gärna plocka ihop en dator till mig men vill helst att det inte ska överstiga 4500:-.

Nja dårligt är det väl inte, men gammal cpu/socket med hög strömförbrukning och utan att jag har kollat upp nogrant troligen sämre grafik än 1155, dock har hw decode på 1155 inte bra bildkvalité tycker jag, sedan om det inte har händ något på senare tid stöder inte HD2000/HD3000 24Hz(eller 23.96 som det som oftast är)

Men när du inte vet vad 24Hz är, kommer du troligen inte sakna det, och då duger nog en i3 på socket 1155 ändå.

Såg inte att det moderkortet har gått så mycket upp i pris sedan jag köpte det, och den som låg som lägst pris va inte äns rätt moderkort....

Sedan har du ju som någon nämnde Llano, bättre onboard grafik än socket 1155, troligen billigare(har inte så bra koll på AMD nu för tiden), men sämre prestanda och högre strömförbrukning än 1155 på samma frekvens.

Jag tycker en HTPC ska ha så låg strömförbrukning som möjligt(= lägre värmeutveckling och potensielt mindre kylare/ljudnivå), men inte låg prestanda.

Kör på något liknande som du redan valt men på socket 1155, så blir det nog bra.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Nu blir man ju lite förvirrad nästan
Men 24hz menas väl med att det spelas upp med 24 bildrutor sekunden?
Och jag tror inte att min tv har stöd för de där med 24 hz då det är en budget tv.

Och jag tänkte även ha datorn till lite spel, så om jag byter ut moderkortet till ett 1155 så blir det bra eller
Har byggt ihop några datorer men då var dom avsedda för spel och inte för hd uppspelning, så jag kan inte så mycket om de än

Får hoppas att ni står ut med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Liiten? Då skulle jag satsat på den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=960215, mindre lär du inte få tag i!

Alltså, den här kompletterar du bara med minne o hårddisk, funkar sedan utmärkt som HTPC och till skillnad mot Intel så funkar 24hz bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Alltså, den här kompletterar du bara med minne o hårddisk, funkar sedan utmärkt som HTPC och till skillnad mot Intel så funkar 24hz bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske räcker för OP, men man får vad man betalar, en riktigt! seg dator..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Byter ut moderkortet mot ett 1155 så får vi se hur de går

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Olofss0n:

Hej på er!
Har tänkt bygga mig en liten htpc men är lite osäker på delarna, har plockat ihop en inköpslista men jag tror att chassit verkar vara för litet
Vill ha ett så litet chassi som möjligt men har inte hittat några som jag gillat riktigt.
Och ni får mer än gärna plocka ihop en inköpslista, men jag vill helst inte lägga ut mer än 4000 :-

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1071122/olofss0n

EDIT: Är kanske bara onödigt med 8gb ram?

Trådtitlar skall tydligt beskriva trådens innehåll. Ge tråden ett bättre namn. Otydliga titlar leder till ett oöverskådligt forum vilket gör att ingen vill läsa sig igenom femhundra trådar med titeln "Hjälp".

/Mod.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers