Permalänk
Medlem

Reglera en laptop fläkts hastighet?

Tja flickvännens fläkt drar mig till vansinne, löste en polares döda fläkt genom att skarva om den till usb, funkade ju skit fint och den låter inte allt för högt men flyttar tillräckligt för luft att den ska leva.

men jag undrar om det finns någon "reglerare" som man kan styra fläkthastigheten med, att jag kapar av vi säger Röda kabeln och sätter en reglator där mellan som man snurrar på så höjs och sänks hastigheten? finns sådana VÄLDIGT småa då?
klippa ut hål på sidan bara och sätta ut den därifrån så reglerar man vid behov, är detta möjligt?

och nu vill jag inte ha någon zalman fläktkontroll eftersom detta är en laptop. likt en dimmer fast då mycket mindre?

menar, det fungerar med en knapp att stänga av och sätta på (har testat på en annan dator) så en reglator borde väl då också fungera?
Laptopen är ändå såpass gammal att vi inte bryr oss om den speciellt mycket...
vad sägs?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

Tja flickvännens fläkt drar mig till vansinne, löste en polares döda fläkt genom att skarva om den till usb, funkade ju skit fint och den låter inte allt för högt men flyttar tillräckligt för luft att den ska leva.

men jag undrar om det finns någon "reglerare" som man kan styra fläkthastigheten med, att jag kapar av vi säger Röda kabeln och sätter en reglator där mellan som man snurrar på så höjs och sänks hastigheten? finns sådana VÄLDIGT småa då?
klippa ut hål på sidan bara och sätta ut den därifrån så reglerar man vid behov, är detta möjligt?

och nu vill jag inte ha någon zalman fläktkontroll eftersom detta är en laptop. likt en dimmer fast då mycket mindre?

menar, det fungerar med en knapp att stänga av och sätta på (har testat på en annan dator) så en reglator borde väl då också fungera?
Laptopen är ändå såpass gammal att vi inte bryr oss om den speciellt mycket...
vad sägs?

Bara att köpa en potentiometer så är problemet löst, finns i storlekar på <1cm till >8 fast på sidan då jag inte har nån idé hur man gör infinitytecken-....

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

ALT GR + knappen över Stjärnan som du gör "^^" med, tryck två ggr så

okej och man kopplar in kabel i Potentiometer och fortsätter den till ena ändan? O.o svårt å se hur den funkar

edit: såhär??
http://www.n0.se/v/f/8727a_potentiometer.jpg

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

ALT GR + knappen över Stjärnan som du gör "^^" med, tryck två ggr så

okej och man kopplar in kabel i Potentiometer och fortsätter den till ena ändan? O.o svårt å se hur den funkar

edit: såhär??
http://www.n0.se/v/f/8727a_potentiometer.jpg
http://www.n0.se/v/f/8727a_potentiometer.jpg

Yes, en potetiometer är en reglerbar resistor.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Okej, hur vet man att en såan KOMMER fungera att den inte bränns för att man drar för mycket el igenom?
tex. denna http://www.conrad.se/MIN_POTENTIOMETER_CA6_H_10K_LIN_STEHEND1...

Jag tänker gör man en resistor mellan två saker och man drar genom för mycket el så bränns den ju, kanske samma här? står ju ingenting om hur mycket dessa orkar eller är de ett säkert kort att den kan ta 5-/12v? veti nte hur mycket en laptop fläkt drar nämligen

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

Okej, hur vet man att en såan KOMMER fungera att den inte bränns för att man drar för mycket el igenom?
tex. denna http://www.conrad.se/MIN_POTENTIOMETER_CA6_H_10K_LIN_STEHEND1...

Jag tänker gör man en resistor mellan två saker och man drar genom för mycket el så bränns den ju, kanske samma här? står ju ingenting om hur mycket dessa orkar eller är de ett säkert kort att den kan ta 5-/12v? veti nte hur mycket en laptop fläkt drar nämligen

"Högsta tillåtna spänning 100 V" problem?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Rekordmedlem

Själv har jag gjort en energiprofil som gör så att fläkten inte startar, det är ett alternativ det med, jag har satt cpu max på 72% för på 73 så drar mina fläktar igång, och man märker ingen skillnad i prestanda heller vid normalt användande och vid filmspelning, och behöver man fullfart så är det bara att växla profil, med ett klick.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

Jag tänker gör man en resistor mellan två saker och man drar genom för mycket el så bränns den ju, kanske samma här? står ju ingenting om hur mycket dessa orkar eller är de ett säkert kort att den kan ta 5-/12v? veti nte hur mycket en laptop fläkt drar nämligen

Du tänker helt rätt, en potentiometer är samma sak som en resistor(fast variabel då), och de klarar inte av särskilt mycket. Spänningen(volt) är inget problem, det är effekten som bränner dem.

Den som du länkade klarar t.ex. upp till 100 volt, men bara en belastning på 0.1 watt. Fläkten drar mer än så.

Är datorn ny? Om inte, och problemet blivit värre med tiden så är det säkert kylflänsarna som är fulla med damm.. rensa dem så blir den tyst och fin igen. Oavsett vilket så ska inte fläktarna låta särskilt mycket vid normal användning, och gör de det så är något annat fel. Och stryper du dem kommer datorn bli varmare och svara med att öka dem igen

EDIT; aha, du skrev att den var gammal. Prova med att städa ur den innan du gör något annat då

Permalänk
Medlem

den har blivit städad 2 ggr innan och var liiiite tystare men lät lika högt 2 dagar senare
nej men vi får väl lära oss hur mycket fläkten ska snurra på

tips på vad en fläkt kan dra i W?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nico.v:

tips på vad en fläkt kan dra i W?

Det brukar stå på märkningen på den, men 2-3w är ganska normalt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.