Permalänk
Medlem

Ska byta moderkort behöver lite hjälp!

Hej! Jag ska byta mitt nuvarande moderkort (Fujitsu-Siemens 1826-G) mot en MSI G41M-P28, Socket-775. Mitt nuvarande kort är 30.5 x 24.5 CM brett och det nya är 24.5 x 20 CM. Mitt "skal är en Scaleo X och det nu varande sitter perfekt med skruv, jag ska uppgradera för att jag behöver mer RAM och en bättre CPU. Frågan är om jag behöver byta skal eller om jag kan sätte ett mindre moderkort i Scaleon.

Tack på förhand! /Kalle

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fujitsu kortet är ett ATX kort.
MSI kortet är ett mATX kort.

Köper du ett vanligt datorchassi så passar dessa kort utan problem, skruvhålen sitter där dom ska, man får flytta runt distanser dock på chassit.
I din låda kan det vara så att Fujitsu inte har hålen för mATX kort färdiga, men jag skulle gissa på att det kommer funka.
Dessutom bör du kontrollera hur kablagen till powerknappen/reset/LEDs är gjorda - i märkesdatorer är det oftast special så att dom inte enkelt går att sätta på andra moderkort (kolla manualen för MSI kortet och jämför med kablarna i datorn) - annars för du klippa/löda om du har kunskapen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att USB, 3,5 mm ljud osv. Inte sitter likadant på det nya moderkortet, dessutom om jag sätter in det nya kanske jag behöver skruva in nya skruvar. Vet du vilket chassi som skulle passa till det nya moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soctor:

Jag har märkt att USB, 3,5 mm ljud osv. Inte sitter likadant på det nya moderkortet, dessutom om jag sätter in det nya kanske jag behöver skruva in nya skruvar. Vet du vilket chassi som skulle passa till det nya moderkortet?

ATX och mATX chassin passar. Kolla http://www.inet.se/kategori/89/staende-tower-

mATX lådor är något mindre i storlek och du får därför plats med färre hårddiskar osv. Men du kommer inte kunna stoppa in ett ATX kort om du ska uppgradera senare.

Jag personligen gillar Fractal Design Define lådorna (tysta och bra genomtänkta lådor)
Dom finns i både mATX och ATX.
ATX: http://www.inet.se/artikel/6901316/fractal-design-define-r3-u...
mATX: http://www.inet.se/artikel/6900464/fractal-design-define-mini...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soctor:

Jag har märkt att USB, 3,5 mm ljud osv. Inte sitter likadant på det nya moderkortet, dessutom om jag sätter in det nya kanske jag behöver skruva in nya skruvar. Vet du vilket chassi som skulle passa till det nya moderkortet?

För länge sen när jag bytte moderkort sist, så fick man med den plåten för moderkortet där de små uttagen sitter (usb och hela det där köret) med i moderkortskartongen, så det borde bara vara att byta ut den delen.

Visa signatur

"Gee Bender, how are you going to get past those bars?" "I don't now, I guess I just have to BEND them! Moron!" -Bender

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

ATX och mATX chassin passar. Kolla http://www.inet.se/kategori/89/staende-tower-

mATX lådor är något mindre i storlek och du får därför plats med färre hårddiskar osv. Men du kommer inte kunna stoppa in ett ATX kort om du ska uppgradera senare.

Jag personligen gillar Fractal Design Define lådorna (tysta och bra genomtänkta lådor)
Dom finns i både mATX och ATX.
ATX: http://www.inet.se/artikel/6901316/fractal-design-define-r3-u...
mATX: http://www.inet.se/artikel/6900464/fractal-design-define-mini...

Jag hr också kollat på den men jag undrar också om det finns speciella storlekar på hårddiskar för att jag har två i min gamla som jag skulle behöva flytta in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahpluth:

För länge sen när jag bytte moderkort sist, så fick man med den plåten för moderkortet där de små uttagen sitter (usb och hela det där köret) med i moderkortskartongen, så det borde bara vara att byta ut den delen.

Tack för svaret! Jag har bestämmt mig för att byta chassi så det behövs nog på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soctor:

Jag hr också kollat på den men jag undrar också om det finns speciella storlekar på hårddiskar för att jag har två i min gamla som jag skulle behöva flytta in.

Om du menar storlek rent fysiskt så finns det 3.5" och 2.5" diskar.
3.5" är mest normalt i stationära datorer om det inte gäller SSD diskar för dom är 2.5" -> Båda passar i dessa chassin.

Om du inte bytt diskar i din dator, så har du 3.5" diskar som kommer funka.

I bärbar datorer gäller 2.5" eller speciella mindre diskar, men det ska du inte bry dig om i detta fall

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahpluth:

För länge sen när jag bytte moderkort sist, så fick man med den plåten för moderkortet där de små uttagen sitter (usb och hela det där köret) med i moderkortskartongen, så det borde bara vara att byta ut den delen.

Skrivet av MadFred:

Om du menar storlek rent fysiskt så finns det 3.5" och 2.5" diskar.
3.5" är mest normalt i stationära datorer om det inte gäller SSD diskar för dom är 2.5" -> Båda passar i dessa chassin.

Om du inte bytt diskar i din dator, så har du 3.5" diskar som kommer funka.

I bärbar datorer gäller 2.5" eller speciella mindre diskar, men det ska du inte bry dig om i detta fall

Tack för svaret, jag har 2 st men det kanske finns plats för det.