SVT ser våldsspel på Gamex 2011

Permalänk
Medlem

Tappade nästan hakan när jag såg inslaget. Jag blir dels uppretad över hur fel deras fakta är och dels att de är så partiska. Det är föga förvånande att SVT är alienerade med spelbranschen då det inte är den enda branschen som SVT inte vill kännas vid. Det är taskigt av dom att fältintervjua barn om saken. De skulle lika gärna kunna säga "Men visst är väl ändå...." och då skulle barnen med stor sannolikhet säga "jaa jo i och för sig". Jag är rätt säker på att det finns de som påverkats negativt, men jag skulle säga att man inte kan säkerställa ett statistiskt samband mellan våld och just spelvåld. Det finns säkert andra bakomliggande faktorer som livssituation eller någonting annat. Det är när jag ser inslag som detta som jag känner mig nöjd över att jag inte betalar den där partiske reporterns lön.

I övrigt skulle jag vilja tacka för alla sköna kommentarer som förgyllde kvällen.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Tycker inte att inslaget var så hemskt. "Experten" fick ju kommentera utan att bli avbruten eller få mothugg genom medvetna misstolkningar av hans ord. Det avslutades inte med en "spel är hemskt" sensmoral utan snarare med "det är inte så farligt som ni tror".

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebelfry:

Svara på din egen fråga vad som ¨SVT gör som är bra, ''nyanserat'' och riktad mot våran (iaf min) åldersgrupp 18-30?

Babel
Korrespondenterna
Uppdrag granskning
Dox
Debatt
Blågula drömmar
Vetenskapens värld
Kobra
Musikspecial
Skavlan

Dessa program riktar sig kanske inte direkt till åldersgruppen du tar upp, men är väl inte helt fel heller? I alla fall för 25 och uppåt? Vetenskapens värld har jag själv gillat sen jag var tonåring.
Programmen ovan innehåller i alla fall en substans och ett djup som man sällan ser i andra svenska kanaler (med undantaget för TV 4 ibland).
Sen finns där ju en hel del mer på SVT också.

Skrivet av thebelfry:

Jag är iaf trött på alla ''fråga doktorn'' och ''dags att rensa i rabatterna'' program..

Kanske dags att öppna ögonen lite?
http://svtplay.se/alfabetisk

Klart SVT försöker just tilltala många och klart detta innebär att vissa inte gillar vissa program.

Skrivet av thebelfry:

Jag personligen tittar mycket på 6an.

Aha, latjolajbans-kanalen?
Ser man på programmen hos 6:an så känns det mer som åldersgruppen 13-21 passar bättre in.
http://www.tv6.se/programs/abc

Känns inte i närheten så bett som SVTs utbud. Typ 90% amerikanska serier.
Men det är kanske det som ungdomen av idag vill ha? Själv är jag 33 nu, så jag begriper väl inte längre hur det ligger till.

Vill tillägga att jag också tycker om att kika på 6:an ibland, men om man skulle ta bort SVT och ersätta med en kanal som 6:an hade mitt hopp för mänskligheten nog sjunkit än mycket lägre än vad det redan har.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

SVT = största dynga du kan hitta generellt, storebror som ska tycka och tänka åt dig. Patetiskt...
Inte för att kanal 5 (driv med de "udda") eller kanal 4 (försöker vara SVT) eller kanal 3 (hemmafru TV). Tacka vet jag Discovery och liknande, bra TV för folk med lite vett i skallen och egna åsikter
SVT är perfekt för pensionärer och andra 65+-are (mental ålder) ^^

Skrivet av AplAy:

DET HÄR ÄR EXAKT _VARFÖR_ JAG INTE TÄNKER BETALA TV-AVGIFT!!!

Om jag ska betala TV-Avgift för TV-kanaler som sägs ska vara fria och inte propaganda-aktiga som Fox Channel exempelvis så borde SVT vara det men nej nej de ska börja snacka skit och leka moralkärringar (fan vad jag hatar sådana människor, dra åt helvete med er och hoppa från Alnö-bron).

Det är så patetiskt och jag kollar knappt på TV ens ändå så det är väl tur för mig, och ja, nu är det väl fler barn på skolan som dör pga BF3-spelet och andra skjutspel.

Alltså, SVT får inte överdriva och vara obalanserade, men att folk här är just det är OK?
Bara för att en eller ett par reportrar på SVT gör ett onyanserat inslag behöver man väl inte dra hela kanalens alla program och reportrar över en kam?
Jag tycker också att det var dåligt gjort av SVT, men att hela världen rasar samman och att man blir sååååå förbannad och ALDRIG ska betala TV-avgiften någonsin känns som ett överdriven och pubertal reaktion. Fast ni kanske är i puberteten?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det bästa med hela reportaget är killen som håller upp trollface i bakgrunden.

Haha! Ja! Så jävla skön!

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Medlem

Det här verkar vara SVT's lite nyare linje, onyanserade inslag med felaktiga fakta och extremt hård vinkling på små detaljer så de framlyfts som extremt stora och problematiska.

Well de e bara å inse, all media idag är att likställa med en ding ding värld

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

Roligt att någon gjorde parallellen med hårdrocksskräcken på 80-talet, tycker det är väldigt snarlikt. Tror det är farligt att dessa inslag kommer då äldre inte spelat själva och bildar förutfattade meningar.

Tycker även parallellen med SF är riktigt dålig, Sverige gör bara skitfilmer som inte har möjlighet att exporteras bortsett från kanske Millenium-trilogin. BF3 och liknande vänder sig ju till hela världen och en rättvis parallell vore att jämföra med hollywood där spelandet fortfarande är försvinnande litet i jämförelse.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Förutom att vissa detaljer var helt fel och tagen ur luften tycker jag inte att inslaget var så där jätte farlig.
Har sett värre inslag i tysk TV där dom tom skapar en direkt anknytning till skolmassakrar och ställer frågan hur många potentiella massmördare det finns bland gamers. Där ochså politiker hur knappt vet hur man stänger av en dator på rätt sätt uttalar sig om datorspel och kallar WoW och Sim City för FPS killerspel.
Visst har våld ökat med tiden i alla europäiska samhällen men jag tror inte att datorspel är felet.
Felen går att hitta på helt andra håll. Tex familjepolitik perspektivlöshet hos vuxna och ungdomar pga dåliga jobbchancer och liknande.
Massinvandring som skapar sociala problemkvarter i storstäder där det så gott som inga mögligheter finns att ta sig ur som utlänning.
Men visst är det lättare att skylla på datorspel, socialt isolerade och mobbade individer när dom väl tickat ur än att medger offentligt att ens egen social- och familjepolitik har gått åt helvete pga insparingar i den sociala sektorn.
Politiken måste fatta att alla samhällen oavsedd land eller språk behöver trygga jobb, rättvisa löner och en social säker framtid.
Men sånt skapar man inte med en politik som gynnar företag som flyttar sina arbetstillfällen till lågavlönade länder utan sociala sytem eller fackföreningar bara för att dom vill ger superrenditer till aktieägare. Det är sånt som skapar förtvivlade individer och därmed våld i samhället. Hoppas dom fattar det. Kolla gekland och hur våldsamt dom agerar mot regeringen och staten. Men nej det är väl bara BF och CoD serien som skapat deras massprotester eller hur?

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med dig i resonemanget.

Skrivet av Traumklang:

Visst har våld ökat med tiden i alla europäiska samhällen men jag tror inte att datorspel är felet.

Men det där med att våldet faktiskt ökar är något media försöker tuta i oss med slagkraftiga rubriker. Det är inte något forskarna står bakom. Samhället blir inte mer och mer osäkert, och våldet ökar inte med tiden ;). Så det finns ingen anledning att leta syndabockar för skenande siffror om våldsvågor. Drivkraften om att hitta en syndabock kommer troligen från osäkerheten de känner som inte förstår. Ungefär som hur främlingsfientlighet fungerar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tycker inte det var så himla fel ändå?
visst är man rätt insatt så känner man av att de har fel men de är ändå inne lite på rätt spår kan man tycka.

Hur många har tex inte sett en halvbra film där varena pojke förmodas vara hacker och kan knäcka NASA eller diverse platser bara sådär för att de 'kan'?
Man stör sig på detaljer för att man vet om hur det egentligen ligger till.

Jag tycker SVT är bra.
De gör massa bra debattprogram och dokumentärer och utbildningssyfte. annat än Sunk 4an som bara gör tråkig humor och långdragna program serier som vägrar dö och de verkar dessutom vara helt Emot kungahuset och lyfter alltid fram det dåliga i saker och ting.
SVT har iaf den punkten att de inte få ta något parti i frågan och ska vara rak på sak och inte vinkla det till någon annans fördel.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Undra vilka krigspel historien värsta massmördare som Hitler, Stalin, Djingis Khan, Jack the Ripper m.fl. spelade, något måste man ju ha att skylla på.

Visa signatur

i5 2300
8 GB 1333
XFX HD 6870 1 GB
Cooler master silent pro 500w
Cooler master 690 II

Permalänk
Skrivet av Rosenknopp:

Undra vilka krigspel historien värsta massmördare som Hitler, Stalin, Djingis Khan, Jack the Ripper m.fl. spelade, något måste man ju ha att skylla på.

Svälta Räv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Permalänk

TV4 har ju ett lite mer avslappnat och humoristiskt tonläge och Özz går snabbt ut med att han inte vet särskilt mycket om det och är kass på att lira. Dessutom visar de även upp att det finns andra spel, förutom krigsspel och tar upp att de våldsamma spelen faktiskt har åldersgräns, likt våldsamma filmer.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=g...
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=g...

Tyckte det var lite kul i SVT's inslag förresten att de buntar ihop krigsspel, actionspel och äventyrsspel och säger att "action och äventyrsspel är den absolut största genren med 22%" och får det till att låta som att det är en majoritet. Hmm 22% och då inte ens renodlade krigsspel, det betyder att MINST 78% INTE är krigsspel. Men de visar inget mer än snabbt undanglidande vimmelbilder på spel som inte är krigsspel, vaddå vinklat? Vad var meningen med att gå på Gamex om de ändå bara skulle ta upp krigsspel, de kunde ju lika gärna suttit i studion och lirat BF3 eller CoD och tagit diskussionen därefter. Inslaget ger ju ingen övergripande bild över vad som verkligen fanns på mässan.

Skönt att de hade en sansad kille som fick ge en lite mer nyanserad bild när de sedan gick över till studion.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

svt är fan sämst, vilka sopor har gjort o godkänt det här inslaget. tre högstadielever?? det va fan den lägsta nivån jag har sett på tv sen jag började...

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Det bästa med hela reportaget är killen som håller upp trollface i bakgrunden.

Skrivet av herbman:

Haha! Ja! Så jävla skön!

Tack, det var jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr bowen:

svt är fan sämst, vilka sopor har gjort o godkänt det här inslaget. tre högstadielever?? det va fan den lägsta nivån jag har sett på tv sen jag började...

Spel tas väl fortfarande inte riktigt på allvar och är väl inte speciellt prioriterad i budgeten på svt.

Jag kan förstå mycket av det här med moralkritiken, folk spränger folk i bitar i spel och tycker det är kul utan att tänka på vad de egentligen håller på med. Sen när de får frågan så säger de bara "det är ju bara ett spel". Spel ska var kul och underhållande så tycker man krig och våld är kul så borde man fundera på hur man är funtad. Spelen är så avancerade grafikmässigt sätt och många utspelar sig i verklighetstrogen miljö, inte konstigt att icke-gamers höjer på ögonbrynen.

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att skratta åt småkidsen som bara bryr sig om grafik. Nu är det kanske så att Sweclockers inte är rätt ställe för mig som absolut inte bryr mig om grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junhager94:

Tack, det var jag

Well played sire! ^^

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Medlem

Fick svar från SVT;

"Hej Michael, och Daniel, som också mailat mig i samma ärende.

Jag läste inläggen på sweclockers i fredags men hade inte ett konto som krävdes för att svara och hade tyvärr inte tid att fixa ett sådant. Ägnade en stor del av fredagseftermiddagen och kvällen åt att på twitter diskutera vår Gamexbevakning. Har också fortsatt att svara på twitter under helgen. Så det har verkligen väckt engagemang.
Ni får väldigt gärna publicera följande rader på Sweclockers:

Aktuellts inslag i torsdags från spelmässan Gamex har verkligen väckt engagemang, både här på Sweclockers debattforum och på twitter. Jag har försökt svara på de flesta av twitterinläggen under helgen.
Först och främst: det är oerhört bra att få inspel och synpunkter från alla er som är inne i spelvärlden. Det var tack vare inläggen på sweclockers och twitter som vi uppmärksammades på en felaktighet i inslaget. Vi uppgav att Battlefield 3 sålt i 40 miljoner exemplar och Call of Duty Modern Warfare 3 i 100 exemplar.( Det senare spelet släpps dessutom först på tisdag..) Därför rättade vi förstås detta i fredagens aktuelltsändning. Rätt uppgift är att det är spelserierna Battlefield och Call of Duty som sålts i 40 miljoner respektive 100 miljoner exemplar, enligt speltillverkarna själva.
Jag var själv inte inblandad i torsdagens upplägg kring Gamex-rapporteringen, men vet att redaktionen valde vinkeln våldsspelen för att de har ett stort utrymme på mässan( även om det självfallet finns många,många andra titlar också), och för att diskussionen kring våldsspel, åldersrekommendationerna, föräldrars ansvar och kompistryck är en viktig diskussion i många familjer. En stor och viktig tittargrupp för Aktuellt är småbarns- och skolbarnsföräldrarna där data- och tvspel är en stor del av vardagen.
Jag spelar själv dataspel hyfsat ofta( främst av typen Oblivion,Fallout,Half-Life,Far Cry,Mass Effect). Fantastiska spel, om ni frågar mig, men definitivt inga spel jag skulle låta min 10-åring spela. Däremot vet jag att flera av hans jämnåriga kompisar tillåts spela spel med 16 och 18-årsrekommendationer, kanske för att föräldrarna inte har koll, kanske för att de inte bryr sig. Så ämnet är motiverat att ta upp.
Ändå förstår jag naturligtvis att det känns tröttsamt för er seriösa spelare att höra våldsspelsdiskussionen gång på gång. Men aktuelltsatsningen måste också ses i sin helhet. Där fanns också SVT:s spelexpert Thomas Arnroth i studion. Han gav tydligt uttryck åt att Gamexmässan också innehåll mkt mer än våldsspel. Dessutom gav han sin mening att spel med våldsinslag inte är skadliga för dem som spelar.
Spelrapporteringen i SVT Nyheter bör också ses i en helhet. Rapport sände för några dagar sedan ett inslag som handlade om de svenska spelutvecklarna bakom framgången med Battlefield 3. SVT:s nyhetswebb rapporterade från Gamex med vinkeln att piratpartiet m fl utestängts från mässan, och Kulturnyheterna berättade nyligen om den realism som präglar det kommande spelet Call of Duty Modern Warfare 3.
Men än en gång - kul att engagemanget är så stort. Alla de synpunkter vi fått är viktiga för oss - kanske särskilt de gånger vi får mothugg. Det ger oss nya insikter.

Hälsningar
Anders Sundkvist, planeringsredaktör SVT Nyheter/ st f ansvarig utgivare Aktuellt. "

Nå, vad tycker ni ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Spel tas väl fortfarande inte riktigt på allvar och är väl inte speciellt prioriterad i budgeten på svt.

Jag kan förstå mycket av det här med moralkritiken, folk spränger folk i bitar i spel och tycker det är kul utan att tänka på vad de egentligen håller på med. Sen när de får frågan så säger de bara "det är ju bara ett spel". Spel ska var kul och underhållande så tycker man krig och våld är kul så borde man fundera på hur man är funtad. Spelen är så avancerade grafikmässigt sätt och många utspelar sig i verklighetstrogen miljö, inte konstigt att icke-gamers höjer på ögonbrynen.

Aaaa. Med exakt samma retorik kan jag beskriva hobbyfiskares intresse på ett vridet sätt.

En aktivitet som blivit populär i Sverige är att tortera djur. Det kallas sportfiske och går ut på att föra in vassa metallföremål i levande fiskar likt satanisters ritualer med att spika upp kattungar på dörrar. Nöjet består i att när fisken fått det vassa föremålet fastkilat i kroppen dra i detta så att fisken känner smärta och vill komma loss. Då gäller det att dra emot. Det är kampen som lockar. En del hobbyfikare väljer även att döda djuret för att sedan förtära dess kropp då det enligt dem "förhöjer uppleveslen".
Här handlar det dessutom om riktiga liv. För nöjes skull leker man med ett djur som är skadat och kämpar för sitt liv.
För att citera din mening med små ändringar:
Hobbyer ska var kul och underhållande så tycker man tortyr och våld är kul så borde man fundera på hur man är funtad. Lidandet är på riktigt och utspelar sig i verkligheten, inte konstigt att icke hobbyfiskare höjer på ögonbrynen.

Ja. Det är ju faktiskt riktiga liv man leker med. Ändå anser troligen majoriteten att hobbyfiskare inte blir sinnessjuka mördare på grund av deras aktivitetsintresse ;). Det enda jag egentligen vill ha sagt med mitt exempel är att retoriskt listiga liknelser inte alltid återspeglar verkligheten på ett rättvist sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dz2:

Fick svar från SVT;

"Hej Michael, och Daniel, som också mailat mig i samma ärende.

"Text"

Hälsningar
Anders Sundkvist, planeringsredaktör SVT Nyheter/ st f ansvarig utgivare Aktuellt. "

Nå, vad tycker ni ?

Väldigt trevligt!

Enda som var aningen synd var att Anders inte skapade konto här i forumet och skrev det där själv direkt i tråden. Men det viktiga var ju att budskapet levererats.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aaaa. Med exakt samma retorik kan jag beskriva hobbyfiskares intresse på ett vridet sätt.

En aktivitet som blivit populär i Sverige är att tortera djur. Det kallas sportfiske och går ut på att föra in vassa metallföremål i fiskar likt satanisters ritualer med att spika upp kattungar på dörrar. Nöjet består i att när fisken fått det vassa föremålet fastkilat i kroppen dra i detta så att fisken känner smärta och vill komma loss. Då gäller det att dra emot. Det är kampen som lockar. En del hobbyfikare väljer även att döda djuret för att sedan förtära dess kropp då det enligt dem "förhöjer uppleveslen".
Här handlar det dessutom om riktiga liv. För nöjes skull leker man med ett djur som är skadat och kämpar för sitt liv.
För att citera din mening med små ändringar:
Hobbyer ska var kul och underhållande så tycker man tortyr och våld är kul så borde man fundera på hur man är funtad. Lidandet är på riktigt och utspelar sig i verkligheten, inte konstigt att icke hobbyfiskare höjer på ögonbrynen.

Ja. Det är ju faktiskt riktiga liv man leker med. Ändå anser troligen majoriteten att hobbyfiskare inte blir sinnessjuka mördare på grund av deras aktivitetsintresse ;). Det enda jag egentligen vill ha sagt med mitt exempel är att retoriskt listiga liknelser inte alltid visar hur verkligheten måste se ut.

Ja jo men jag menar att någonstans så borde väl ens värderingar etc spela någon roll i vad jag uppfattar som "kul". Något som jag är starkt emot och avskyr är väl inte roligt och något jag gillar bara för att det är på ett spel.

Oh btw så gillar jag inte sportfiske. All jakt på djur som inte är för mat/överlevnads skull är jag emot.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Ja jo men jag menar att någonstans så borde väl ens värderingar etc spela någon roll i vad jag uppfattar som "kul". Något som jag är starkt emot och avskyr är väl inte roligt och något jag gillar bara för att det är på ett spel.

Oh btw så gillar jag inte sportfiske. All jakt på djur som inte är för mat/överlevnads skull är jag emot.

Jag tror ju inte att hobbyfiskare i allmänhet är för tortyr på människor så varför skulle då spelare vara intresserade av att utföra det samma i verkligheten. Det viktiga är att det finns en tydlig distinktion mellan att döda människor på riktigt och "något annat". Vi kan med lätthet skilja på att döda fiskar och att döda människor precis som att vi med lätthet kan skilja på spel och verklighet även om spelet ser verkligt ut.
Och det är ju dessa värderingar som är intressanta i mitt exempel. Så jag tar i högsta grad upp att folks värderingar spelar roll.

Ett roligt tankeexperiment är att byta ut fisken i mitt exempel mot hjortar. Det hade blivit ramaskri om folk hade betett sig likadant med proceduren innan djuret dör om folk hade fångat hjort på ett liknande sätt som när man fiskar. För vi är ovana vid ett sådant handlande. Och vi bryr oss om ett däggdjur som exempelvis en hjort medan vi inte bryr oss särskilt mycket om en fisk som inte ens kan skrika när den har ont. Ungefär som att vi inte bryr oss om de vi skjuter på i spel. Datorkaraktären kan visserligen skrika, men vi vet ju med säkerhet att ingen faktiskt kommer till skada här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Haha jag minns förlängesen när ett svenskt program (minns tyvärr inte vad det hette) gjorde ett reportage om GTA vice city, och kallade det spelet för "kallblodiga mördare". Dom nämnde även att alla som spelar det skulle börja mörda i sitt verkliga liv också... Man kan inte vara så allmänt klok när man säger ut sådanna idiotiska påståenden i tv.

Det är vetenskapligt bevisat att "våldsamma spel" inte ger negativa "effekter" på hjärnans olika delar, inklusive "våldsamma filmer".

Jag tror personligen att när ett barns förälder får höra sådant, så går dom på det och tillåter inte sitt barn att spela "våldsamma spel", så så dom kallar det, helt enkelt. Vuxna människor ska kunna skilja på vad som är verkligt våldsamt och på vad som är fantasi våldsamt.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av X2Power:

Det är vetenskapligt bevisat att "våldsamma spel" inte ger negativa "effekter" på hjärnans olika delar, inklusive "våldsamma filmer".

Njäe. Man har kanske inte kunnat hitta bevis på att våldet i spel och film ger negativa effekter på hjärnan. Jag vet inte hur det ser ut på denna front riktigt.

Men det är skillnad på att inte hitta bevis på något och att bevisa att något inte existerar.

Jämför det med liv på andra planeter i vårt solsystem. Vi har inte kunnat hitta några ordentliga bevis på detta. Men det är felaktigt att dra slutsatsen att vetenskapen har bevisat att det inte finns liv på de andra planeterna runt vår sol. Det enda vi kan säga är att vi fram till idag inte hittat några bevis för det.
Eller ett annat exempel om rymden. Svarta hål kunde man troligen inte hitta på 1300talet då varken kunskap eller redskap för att hitta dessa fanns tillgängliga. Att man inte kunde se dem då innebär "troligen" inte att det inte fanns svarta hål på 1300talet. Med den information de hade då hade det varit direkt felaktigt att säga att svarta hål inte finns.

Alltså. Den enda slutsatsen man kan dra om nu forskningen tydligt pekar på ett håll är att det inte hittats några bevis för ett samband mellan våldsamma spel och negativa hjärneffekter. Det går inte att säga att man med forskning bevisat att detta samband inte existerar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag håller med dig i resonemanget.

Men det där med att våldet faktiskt ökar är något media försöker tuta i oss med slagkraftiga rubriker. Det är inte något forskarna står bakom. Samhället blir inte mer och mer osäkert, och våldet ökar inte med tiden ;). Så det finns ingen anledning att leta syndabockar för skenande siffror om våldsvågor. Drivkraften om att hitta en syndabock kommer troligen från osäkerheten de känner som inte förstår. Ungefär som hur främlingsfientlighet fungerar.

Jag ser i din sign att du bor i Göteborg. Göteborg är bland en av städerna i Sverige som har stora problem med våld och massinvandring. Jag har själva varit i GBG många gånger och känner folk som bor där sen många år tillbaka. Alla som jag känner där berättar samma sak om hur stadsdelar har förändrats till det negativa under dom senaste 3 decennier. Jag vet inte hur gammal du är men det är ochså mitt intryck att storstäderna har fått större och fler problemkvarter samt ökat våldspotential.
Samma sak kan man nog säga om Malmö (där många av mina vänner bor) och Sthlm där halva släkten lever.
Alla har i stort sätt gjort samma iaktagelse. Och när jag är på besök där, ser jag förändringarna ganska tydliga ochså. så det är ingen subjektiv grej man bara fantisera ihop.
Den enda storstaden jag vet och som jag har levt i som våldet verkligen minskade i kraftigt, är New York i USA. Där har dom verkligen lyckats att sänka brottsstatistiken ordentligt. Men annars :-/

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Skrivet av X2Power:

Haha jag minns förlängesen när ett svenskt program (minns tyvärr inte vad det hette) gjorde ett reportage om GTA vice city, och kallade det spelet för "kallblodiga mördare". Dom nämnde även att alla som spelar det skulle börja mörda i sitt verkliga liv också... Man kan inte vara så allmänt klok när man säger ut sådanna idiotiska påståenden i tv.

Det är vetenskapligt bevisat att "våldsamma spel" inte ger negativa "effekter" på hjärnans olika delar, inklusive "våldsamma filmer".

Jag tror personligen att när ett barns förälder får höra sådant, så går dom på det och tillåter inte sitt barn att spela "våldsamma spel", så så dom kallar det, helt enkelt. Vuxna människor ska kunna skilja på vad som är verkligt våldsamt och på vad som är fantasi våldsamt.

Jag kommer ihåg det där. Kan det varit kontroll kanske? Eller så var det uppe på nyheterna. Jag minns tydligt att de gick ute både med våldet och de 'nakna' tjejerna osv. mycket snack där.

Att Svt bara sänder skit enligt vissa så har de la aldrig sett tex sajber eller Kontroll eller några liknande program på tv? Visst det är den gamla skolan även om kontroll inte är så dammigt ännu.
SVT sänder mycket roligt ibland. tex Svenska hemligheter / Hemliga Svenska rum etc. Många här inne gillar tex UE eller lite mytomspunnaplatser eller varför inte. Vi alla har väl växt upp till pedobear i rutan här eller?

Seriöst. Större delen av inläggenhär kommer nog mycket från yngre personer som varken har flyttat hemifrån eller fått sin dator av farsan som de har tjatat sig till?

Jag anser inte att SVT alltid faller mig i smaken. hade jag velat så hade jag nog vilja tittat i deras arkiv och betalat för det jag hade velat se och sen låtit resten ligga för någon annan som vill titta. Många här inne har ju en dröm om att arkiven ska öppnas etc.

Jag är själv uppväxt med datorer på ett ynkliga mhz och har upplevt AMD 1Ghz rekord över intel. Flame war?
Jag spelade i mina yngre dar spel som Sim City 2000, Doom, Pinball Fantasys.
Jag anser inte att varken grafiken har påverkat mitt val vad jag väljer att unna mig lite nöje och spela spel. Allting ifrån tidigt 80tal och framåt har man testat i princip. Jag har kommit fram till att idag läggs det förstor vikt på grafiken och inte känslan. Därför hänger jag kvar på äldre spel som redan har alltid det där som anses som nytt i varje spel osv.

Vem här har inte Telefraggat någon i UT 99 med gore påslaget eller kört med instatgib och sett kroppsdelar flyga all väldens väg? Detta är ändå över 10 år tillbaka. jag kan inte minnas någon större uppståndelse om det då och då var Sverige ett annat land vi lever idag iaf.

Inte har jag dödat någon eller har åkt i finkan för slagsmål etc. Ändå har jag spelat våldsamma spel och sett det mesta på tv och på nätet. Mycket man helst inte ens skulle vilja ha sett.

Att hjärnaktiviteten sjunker enlighet vissa kan jag inte hålla med om häller. Man blir bra på det man håller på med dagligen. Vem har inte haft sitt favoritspel och kunnat alla genvägar eller slänger iväg ett chansskott med vapnet itron att det är troligt att det står någon där etc.

Det är lika så ute i verkligheten yrken. Jobbar man med ett jobb man trivs med så hittar man genvägar och blir bättre. Man blir snabbare på att hitta lösningar på problem och den snabbaste och bästa lösningen. kan man inte det så har man valt fel genre.

Innehåller säkert lite stavfel och sånt där.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Traumklang:

Jag ser i din sign att du bor i Göteborg. Göteborg är bland en av städerna i Sverige som har stora problem med våld och massinvandring. Jag har själva varit i GBG många gånger och känner folk som bor där sen många år tillbaka. Alla som jag känner där berättar samma sak om hur stadsdelar har förändrats till det negativa under dom senaste 3 decennier. Jag vet inte hur gammal du är men det är ochså mitt intryck att storstäderna har fått större och fler problemkvarter samt ökat våldspotential.
Samma sak kan man nog säga om Malmö (där många av mina vänner bor) och Sthlm där halva släkten lever.
Alla har i stort sätt gjort samma iaktagelse. Och när jag är på besök där, ser jag förändringarna ganska tydliga ochså. så det är ingen subjektiv grej man bara fantisera ihop.
Den enda storstaden jag vet och som jag har levt i som våldet verkligen minskade i kraftigt, är New York i USA. Där har dom verkligen lyckats att sänka brottsstatistiken ordentligt. Men annars :-/

Fast det där med att "våldet ökar" ´är en klassiker. Regionala och tillfälliga öknigar rapporteras inte som detta utan endast som ökat våld. Mord och misshandelsfall har kanske ökat sedan 200 år tillbaka men inte i förhållande till folkökningsmängden.
Jag vill understryka att uppfattningen om "det förfallande samhället" inte alls behöver ha att göra med hur det faktiskt ser ut.
Jag rekommenderar David Eberhards bok I trygghetsnarkomanernas land : Sverige och det nationella paniksyndromet för en närmre analys av fenomenet.
Det är säkert så att alla i din omgivning upplever att städerna blir mer och mer våldsamma. Det betvivlar jag inte. Själv har jag dock en helt annan syn på saken och vännerna i min omgivning har inte gett mig några som helst signaler om det du pratar om. Däremot har jag märkt av att fler och fler medier rör sig från att försöka skildra världen objektivt till att man istället väljer skandaljournalistik då det är lättare att få lönsamhet med denna modell.

Ett klassiskt uttryck är ju att det var bättre förr. Uttrycket är inte direkt nytt. Så har man väl sagt i alla tider. Om detta faktiskt skulle stämma så måste det ha varit himmelriket att leva på 1300talet. Man kan ju fråga sig om vi verkligen har det bättre idag än då. En annan fråga är om vi idag upplever att vi idag har det bra jämfört med hur folk på 1300talet upplevde att de hade det då.

Alltså, jag vill inte sopa alla världens faktiska problem under mattan. För det finns såklart mängder med problem överallt. Men jag litar inte på att folks uppfattning om saker och ting alltid är den mest korrekta bilden då denna bild av världen som sagt kan upplevas som förfallande när siffrorna snarare visar en trend som kan vara oförändrad eller till och med förbättrad. Återigen - boken jag tipsade om ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Comrade Konrad Stpaniuk, Så jävla rätt GO Polski