Får inget IP av DHCP på min FreeNAS-burk

Permalänk
Medlem

Får inget IP av DHCP på min FreeNAS-burk

Har tidigare kört FreeNAS på en USB-sticka på en annan dator och det har fungerat galant. Dock dog den datorn när blixten slog ner för drygt ett år sedan så jag har sedan dess varit utan NAS.

Nu har jag dock fått en laptop över (Lenovo T410) och jag har gjort en ny USB-installation av FreeNAS. MEN, jag får inget IP till den, jag har testat allt jag kan komma på och det fungerar heller inte om jag ger den ett statiskt IP. När jag testar att köra auto-config så säger den att jag inte har någon länk i nätverkskortet, men jag ser ju att det blinkar.

Om jag kör utan USB-sticka och bootar Win7 så får jag IP ifrån routerns DHCP-server och allt är frid och fröjd.

Min första tanke var att nätverkskortet kanske inte stöds men isåfall borde jag väl inte ens kunna se adaptern när jag går in i inställningar?

Någon som haft samma problem?

Just ja, jag tänkte att det kanske var något fel på min router också (Asus RT-n56u) eftersom den har en tendens att krångla ibland så den har jag kört total återställning på..

Jag kör inte nyaste versionen av FreeNAS utan jag är på den sista versionen av 0.7-serien.

Permalänk

Har ditt moderkort måhända Realtek RTL8111E integrerat nätverkskort? Det har nämligen jag och jag hade samma problem som du, till det att jag hittade den här tråden: http://sourceforge.net/apps/phpbb/freenas/viewtopic.php?f=9&t...

De flesta 0.7 versioner har inte drivrutiner till det nätverkskortet. Jag kom runt det genom att använda den här versionen av FreeNAS http://www.peach.ne.jp/archives/freenas/7S-FreeNAS-amd64-Live...

Nu fungerar det som det ska!
Funderar dock ändå på att köpa ett Intel NIC då Realtecs sägs vara krabbiga i belastning...

Hoppas det hjälper

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0kkiplast:

Har ditt moderkort måhända Realtek RTL8111E integrerat nätverkskort? Det har nämligen jag och jag hade samma problem som du, till det att jag hittade den här tråden: http://sourceforge.net/apps/phpbb/freenas/viewtopic.php?f=9&t...

De flesta 0.7 versioner har inte drivrutiner till det nätverkskortet. Jag kom runt det genom att använda den här versionen av FreeNAS http://www.peach.ne.jp/archives/freenas/7S-FreeNAS-amd64-Live...

Nu fungerar det som det ska!
Funderar dock ändå på att köpa ett Intel NIC då Realtecs sägs vara krabbiga i belastning...

Hoppas det hjälper

Tack för svar, jag har ett Intelkort men jag ska testa denna versionen ändå.

Funderar på att testa 0.8 också men den har väl inte fått torrentstöd ännu? Är ju lite därför jag vill köra freenas från första början egentligen

Permalänk
Medlem

Nej 8.0 har inte stöd för Torrent, det är en planerat feature dock och kommer någon gång under Q3 2012 om jag inte minns helt fel. Om du har intel bör du dock ha stöd för det i Freenas. Kan du testa att ssha in i maskinen och köra dhclient bnx0 eller vad ditt kort heter?

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

Nej 8.0 har inte stöd för Torrent, det är en planerat feature dock och kommer någon gång under Q3 2012 om jag inte minns helt fel. Om du har intel bör du dock ha stöd för det i Freenas. Kan du testa att ssha in i maskinen och köra dhclient bnx0 eller vad ditt kort heter?

Jag lyckas varken pinga till eller från datorn när jag bootat freenas. Kör jag DHCP så får jag 0.0.0.0 och efter att ha kört lite google skillz så verkar det som att när man får 0.0.0.0 efter att ha kört DHCP så betyder det att man har ett kort som inte stöds av freenas..

Permalänk

Mm men testa den versionen med. Är ju lätt som en plätt med usb. Men det är som spixx säger troligt att det faktiskt stöds av freenas, då det är ett intelkort.

Förövrigt håller jag med dig om version 8. Är främst torrent och rsync jag vill ha servern till, och inget av det finns ju. Samtidigt är det flera saker som 7an inte stödjer, SATA3 t.ex...

Är ett trixande mellan versioner...

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC