OLPC vill släppa surfplattor från luften i utvecklingsländer

Permalänk
Skrivet av lolight:

Det är bättre om de själva startar företag. Utländska företag kommer bara utnyttja dem. Kina kom dit det är pga att staten tvingade folket att utbilda sig. Inte pga sweatshops. De har en plan för hur de ska konvertera landet till ett modernt land. Och det är en ganska smart plan. Som många i I-värden ännu inte har fattat.
Det är fortfarande ett mycket fattigt land.
Hur vida utländska företag tillför ekonomin något eller ej kan diskuteras. Det är inte helt självklart. Det kan många gånger vara rent negativt. För de kunde arbetat med annat. mjo, men främst pga att tex Europer var arbetsamma, tekniskt duktiga, men främst pga att vi inte var trångbodda. Dvs det fanns massor av tillgångar och mark.
Nej, det är helt rätt ände. Jag skulle vilja säga att det är den enda möjliga vägen.

Skrivet av lolight:

främst pga att tex Europer var arbetsamma, tekniskt duktiga, men främst pga att vi inte var trångbodda. Dvs det fanns massor av tillgångar och mark..

Flera av afrikas länder toppar listan på lägst befolkningstäthet, och den industriella revolutionen startade i england som har si sådär 10-15ggr så hög befolkningstäthet som Sverige, och närmare 100ggr så tätt som vissa afrikanska länder. Så din tes om att den industriella revolutionen främst kommer ifrån "att vi inte var trångbodda" är ju helt felaktig.

Anledningen är istället den goda handelsförbindelser som England skaffat sig.. dvs utländskt kapital, dvs samma sak som utländska företag i dagsläget.

Skrivet av lolight:

Hur vida utländska företag tillför ekonomin något eller ej kan diskuteras. Det är inte helt självklart. Det kan många gånger vara rent negativt. För de kunde arbetat med annat.

Stämmer endast om det faktiskt finns något annat likartart inhemskt alternativ. Vilket hela poängen är att det inte finns, det är därför så många länder i afrika har en såpass katastrof-artad ekonomisk situation. Därav kommer min poäng med att utländska företag kommer först (i form utav "välgörenhet") och sedan så småningom så växer inhemska varianter fram också.

Poängen står fortfarande kvar, vill man på riktigt hjälpa afrika så ska man se till att skapa en arbetsmarknad.. inte skänka massa onödigt tjafs i PR-syfte, inte skicka ner massa halv-nyktra kändisar som "utbildar" afrikanerna i helt oväsentliga saker. Media ser alltid till att hylla alla totalt värdelösa PR-jippon som förs i "välgörenhetens namn" det är därför som välgörenhet är ett populärt sätt att gottgöra en skandal på.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Naturligtvis skall man bygga skolor och utbilda folk, det gör de ju också. Men dessutom ser de till att de får billiga datorer, så att de lär sig använda dem. I dagsläget är det ju en väldigt god ide' att ha datorvana om man tänkt gå vidare i sina studier. Får man sedan tillgång till internet kan man få tillgång till extremt mycket kunskap och böcker, vilket gör det till ett billigare sätt att distribuera kunskap än att trycka upp böcker och transportera ut på landsbygden (man kan ju redan förinstallera hundratals böcker på en lap-top, även med blygsamma lagringsresurser).
Att jämföra utdelandet av lap-tops i skolorna här i Sverige, där egentligen alla har råd att skaffa sig en egen lap-top och för det mesta redan har minst en dator i hemmet redan, samt har sin skolgång tryggad redan, med utdelandet av väldigt billiga och rudimentära lap-tops till en befolkning som inte har råd att skaffa egna datorer och som har en hunger att lära sig, är väldigt malplacerad. Det är att jämföra äpplen och ärtor (päron var för likt ).
Att utbilda sig är för många i Sverige ett nödvändigt ont (för att få ett lite mer välbetalt jobb än man får annars, alt. för att slippa a-kassa), för någon i ett u-land är det en dröm och en chans att skaffa sig ett drägligt liv.

Dude, läste du igenom mitt inlägg ordentligt? Jag menar ordentligt? Var någonstans hoppar jag på tanken att det inte skall finnas datorer i Afrika eller att barnen skall ha dem? Vidare vill jag upplysa herrn att jag är införstådd i att det får plats flera böcker på sparsamt utrymme....tack...
Det jag försökt förmedla, samt skall göra ytterligare ett försök att denna gång förtydliga är; Jag tror inte att datorer släppta från en helikopter är en bra idée för att: (och läs noga nu)
- Det inte har gjorts en nog bra bakgrundsanalys över vad det får för konsekvenser. (läs igenom stycket med mobiltelefonerna som du citerade första gången, försökte dra en parallell där...)
- Tror inte att de har utgått från befintlig undervisning (med klausulen; där den finns (inte alla byar som hade undervisning vad man kunde läsa i artikeln)) för att utveckla undervisningen. Om laptops i Sverige inte kan implementeras på ett bra sett i undervisning, varför skulle de göra det i Afrika? Har du ett bra svar så får du gärna dela med dig, så kanske de kan implementera det i svensk undervisning.
- Har de gjort någon undersökning över på vilket sätt undervisningen kommer vara som mest tillgänglig för dem? (svårigheter som i att EX. Etiopien har 83 officiella språk, och över 200 dialekter på dessa språk...De Semtiska språken har 231 tecken och de är bara en del av Etiopien som har dessa... hoppas de åtminstone har alla teckenuppsättningar för alla de olika språken och dialekterna... Efter det så har vi bara 53 suveräna stater till i Afrika...
En anekdot (du som gillar dessa med tanke på päron, äpplen och ärtor) Skulle jag gett dig en dator med Pite-mål som språk skulle du lika gärna kunna försöka lära dig Arameiska eller Hibreiska (och då har du fortfarande fördelen att Piteåbor använder det latinska teckenuppsättningen, en lyx som jag misstänker att inte alla kommer att ha på ställen där helikoptern kommer passera))

Sist så tror jag att arbetstillfällena som att bygga upp egna skolor i respektive länder, skulle ge dem arbetsmöjligheter, vilka kommer nu indirekt gå till asien (vilka jag gissar kommer att tillverka de superbilliga datorerna) eller varför inte en egen fabrik. Detta tror jag skulle hjälpa respektive land mer än bara datorerna i sig...observera att jag fortfarande inte förvägrar några barn datorer, ser bara hur man kunde göra det hela från vilken nivå det nu kommer landa på till bättre...

Avslutningsvis.
Jag hoppas verkligen (så att det är tydligt) att de har tagit in alla faktorer i beräkning, jag hoppas verkligen det. Nog för att jag kan vara cynisk ibland men jag vill inte förvägra någon lycka. För att summera inlägget, jag hoppas att de kommer att fungera för dem, men jag tror inte att det kommer att göra det på grund av ovan nämnda faktorer.

Jag hoppas ha klargjort mina tankar med detta inlägg. Har du fler synpunkter eller behöver mer klargörelse, så skall jag försöka bistå med dessa imån av tid och lust.
//

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lösbonde:

Stämmer endast om det faktiskt finns något annat likartart inhemskt alternativ. Vilket hela poängen är att det inte finns, det är därför så många länder i afrika har en såpass katastrof-artad ekonomisk situation. Därav kommer min poäng med att utländska företag kommer först (i form utav "välgörenhet") och sedan så småningom så växer inhemska varianter fram också.

Poängen står fortfarande kvar, vill man på riktigt hjälpa afrika så ska man se till att skapa en arbetsmarknad.. inte skänka massa onödigt tjafs i PR-syfte, inte skicka ner massa halv-nyktra kändisar som "utbildar" afrikanerna i helt oväsentliga saker. Media ser alltid till att hylla alla totalt värdelösa PR-jippon som förs i "välgörenhetens namn" det är därför som välgörenhet är ett populärt sätt att gottgöra en skandal på.

Det klart att det finns en arbetsmarknad. Ett land arbetar med det de alltid har arbetat med. Främst jordbruk och skogsindustri. Finns många exempel på länder som har har haft en god ekonomi. Men sedan när väst kommer ner dig för "att hjälpa dem" Då går det riktigt snett. Resultatet blir ofta att landet blir fattigt medan landet som "hjälper" blir rikt. Sök på youtube om economic hitman. Många kaffeodlingar, chocklad, palmolja, kött till macdonalds mfl. Är en ren plundring av landet.

Det hade varit mycket bättre om landet hade fått behålla sina tillgångar.

Ang OLPC. Så finns det massor folk som är negativa. Det ställe upp en massa orsaker till varför det ej kan fungerar. Men det finns en massa saker som talar för också. Negoponte vet vad han fixar med. Men ytterst vet ingen hur det kommer att gå. Är det då ett motiv för att inte försöka?

OLPC kommer att starta verksamheten i mindre skala för att utvärdera. Utvärderingen leder sedan till justeringar. Fast personligen tror jag det är väldigt bra. Kanske mest för den yngre generationen och främst för den där datakillen eller Plugghästen som finns i varje by. H*n får nu chansen att utbilda sig.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Det klart att det finns en arbetsmarknad. Ett land arbetar med det de alltid har arbetat med. Främst jordbruk och skogsindustri. Finns många exempel på länder som har har haft en god ekonomi. Men sedan när väst kommer ner dig för "att hjälpa dem" Då går det riktigt snett. Resultatet blir ofta att landet blir fattigt medan landet som "hjälper" blir rikt. Sök på youtube om economic hitman. Många kaffeodlingar, chocklad, palmolja, kött till macdonalds mfl. Är en ren plundring av landet.

Det hade varit mycket bättre om landet hade fått behålla sina tillgångar.

Ang OLPC. Så finns det massor folk som är negativa. Det ställe upp en massa orsaker till varför det ej kan fungerar. Men det finns en massa saker som talar för också. Negoponte vet vad han fixar med. Men ytterst vet ingen hur det kommer att gå. Är det då ett motiv för att inte försöka?

OLPC kommer att starta verksamheten i mindre skala för att utvärdera. Utvärderingen leder sedan till justeringar. Fast personligen tror jag det är väldigt bra. Kanske mest för den yngre generationen och främst för den där datakillen eller Plugghästen som finns i varje by. H*n får nu chansen att utbilda sig.

Poängen var att riktig välgörenhet hade varit att skicka ner produktion ner till afrika, dvs exempelvis montera ihop tv-skärmar eller liknande, inte att skövla landet på dess tillgångar.

Att ett sådant alternativ hade varit betydligt mer lönsamt för landet än att skicka ner laptops, kläder, telefoner etc.

Det är någonting som de flesta tror jag inser, dock är det ingenting som företagen kommer tjäna pengar på, däremot kan man tjäna pengar på välgörenhet i form utav pr-jippo. OLPC är utan tvekan ett pr-jippo.

"Kasta ner laptops ifrån helikoptrar" Begrepp för att få mer uppmärksamhet - mer reklamvärde.
"Laptops till barn som inte kan läsa" Begrepp som skapar uppmärksamhet och diskussion - mer reklamvärde.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lösbonde:

Poängen var att riktig välgörenhet hade varit att skicka ner produktion ner till afrika, dvs exempelvis montera ihop tv-skärmar eller liknande, inte att skövla landet på dess tillgångar.

Det finns sådana företag ja. Nike är ett sådant exempel. Faktum är att sko-industri finns mycket i sådana länder. Men som jag skrev tidigare. Det debatteras fortfarande om dessa monteringsföretag verkligen ger landet något positivt. För då måste lönen ge pengar som du kan köpa mat från utlandet för. Och det måste vara mer mat än vad du kan odla på den tid som du inte jobbar med odling utan limmar skor. Personligen tror jag det går något svagt plius men inte mer.

Citat:

Att ett sådant alternativ hade varit betydligt mer lönsamt för landet än att skicka ner laptops, kläder, telefoner etc.

Jag anser inte det. Dessutom så utesluter det ena inte det andra.

Citat:

Det är någonting som de flesta tror jag inser, dock är det ingenting som företagen kommer tjäna pengar på, däremot kan man tjäna pengar på välgörenhet i form utav pr-jippo. OLPC är utan tvekan ett pr-jippo.

OLPC är inte ett PR jippo. Möjligen gör de vissa saker ibland för att få bidrag från rika företag och investerare. Men ur mottagare landets synvinkel är det inte så. En enda OLPC är ungefär kostnaden för 4-5 läroböcker där nere. Dessutom ger den ljus på kvällarna då de inte har någon belysning. De kan göra bankaffärer. Skvaller. Tips om hur de bäst odlar, eller hur man sköter sin ko. Lokal politik, Utbildning via lokala videos. Nyheter.

Citat:

"Kasta ner laptops ifrån helikoptrar" Begrepp för att få mer uppmärksamhet - mer reklamvärde.
"Laptops till barn som inte kan läsa" Begrepp som skapar uppmärksamhet och diskussion - mer reklamvärde.

Kan man inte läsa så kan man lära sig det via datorn.

Permalänk

Men herre gud.... Vad är det för fel på böcker?

Permalänk

Hoppas de inte ärvt en paketerare från cdon när de ska slänga ut burkarna från helikoptern

Permalänk
Avstängd
Skrivet av '[FOs:

Draedon;11568913']Men herre gud.... Vad är det för fel på böcker?

De är dyra och går sönder.

Permalänk
Medlem

Hur ska dom ladda plattorna då?
OCh jag tror mer på att dom kommer gå som valuta, mer än för att lära.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExoduZ:

Hur ska dom ladda plattorna då?
OCh jag tror mer på att dom kommer gå som valuta, mer än för att lära.

Det finns en vev. Och ev fotpedal har jag hört.
4 minuter på veven ska räcka en helt ok stund med datorn. Det är ingen platta utan en bärbar dator med speciell skärm.

Permalänk

Ge dem 3G också så kan vi möta dem i bf3 eller WOT

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO