Långsam Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Medlem

Långsam Corsair Force 3 120gb

Hej!

Har precis installerat win7 på min Corsair Force 3 120gb och den verkar ovanligt långsam. Den är precis lika snabb som mina vanliga samsung f3 500gb. Trim är aktiverat och den sitter i en sata3 port.

Någon som vet vad det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTSeven:

Hej!

Har precis installerat win7 på min Corsair Force 3 120gb och den verkar ovanligt långsam. Den är precis lika snabb som mina vanliga samsung f3 500gb. Trim är aktiverat och den sitter i en sata3 port.

Någon som vet vad det kan vara?

Gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump av resultatet här så slipper vi gissa

Permalänk
Medlem

Här kommer en bild. Känns väldigt långsam.

http://imageshack.us/f/38/asssdbenchcorsairforce3.png/

Jag har även testat att byta mellan Marvell connectorn och Intel connectorn utan någon större skillnad. Har ett Asus P867-m Pro moderkort.

Permalänk
Medlem

Har även gjort testet med atto nu. Där får jag 550/510. Är det bara något fel på as-ssd?

Permalänk
Medlem

Vad är det för SATA3-port? Marwells SATA3-kontroller är så erbarmligt dåliga att det inte är någon mening att använda dem...

Permalänk
Medlem

Verkar som AS SSD som strular. Får också sjukt låg skrivhastighet med min corsair force gt 120. Däremot min read hamna på normala 509. Använder Intels port.

Permalänk
Medlem

Kör på Intel-kontrollern nu och det verkar funka iaf=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Verkar som AS SSD som strular. Får också sjukt låg skrivhastighet med min corsair force gt 120. Däremot min read hamna på normala 509. Använder Intels port.

Inget strul, alla sandforcebaserade diskar komrpimerar data för ökad livslängd/prestanda, as-ssd använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat medan atto använder data som är lätt att komprimera. Program/os/spel brukar gå rätt bra att komprimera så i verklgheten så hamnar prestandan någonstans mellan resultaten som as-ssd och atto visar.

Skrivet av CTSeven:

Har även gjort testet med atto nu. Där får jag 550/510. Är det bara något fel på as-ssd?

Se ovan

Skrivet av CTSeven:

Kör på Intel-kontrollern nu och det verkar funka iaf=)

Det gjorde du väl när du testade också? Tror f.ö. att det är ungefär där som resultaten i as-ssd brukar hamna, kan kolla lite närmare på det imorgon...

Permalänk
Medlem

har samma problem. får 200 ungefär med crystal och as ssd
men 510 med atto. har sabertooth moderkort. kopplat till den bruna sata 3. alltså inte marwell

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.....

Jag har en liten fråga som kanske för många är solklar, men jag vill bara kolla om jag tänker rätt
innan jag börjar om ifrån början.

Det är så att jag stoppade i en Corsair SSD Force Series GT 120gb i helgen.
Nu i efterhand kom jag på att jag kopplade in den på SATA2 och installerade
W7 ( Har kört den i HD tune och kommer upp runt 180-200mb ).
Igår så testade jag bara att koppla in den på SATA3 (gSATA) då ser jag att
w7 laddas men sen blir det bara helt svart. 2:a gången jag startade om den
så blev det bara svart efter bios genomgången.

Är det så att jag måste sätta i den i SATA3 formatera och sen installera på
nytt så den kanske för gsata drivers eller kan det vara nått annat som spökar?

Jag har Gigabyte GA-P55A-UD3 Rev 1.0 (Core™ i5).

/ MvH

Freddan.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

har samma problem. får 200 ungefär med crystal och as ssd
men 510 med atto. har sabertooth moderkort. kopplat till den bruna sata 3. alltså inte marwell

Adeles för lite information för att kunna ens förstå problemet

Lägg upp en skärmdump med ett test med as-ssd så får vi se hur det ser ut.

Permalänk
Antielefant

Dina SATA-600 kör inte på samma kontroller som dina SATA-300 då P55 inte har inbyggt stöd för SATA-600. Det enklaste är att installera om Windows. Dock bör det påpekas att SATA-600 kretsarna på P55 väldigt ofta är de ökända Marvell-kretsarna som sällan har bättre allmänprestanda än Intels egna SATA-300.

Äkta SATA-600 hittar du bara på Sandy Bridge- och AM3+-moderkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Dina SATA-600 kör inte på samma kontroller som dina SATA-300 då P55 inte har inbyggt stöd för SATA-600. Det enklaste är att installera om Windows. Dock bör det påpekas att SATA-600 kretsarna på P55 väldigt ofta är de ökända Marvell-kretsarna som sällan har bättre allmänprestanda än Intels egna SATA-300.

Äkta SATA-600 hittar du bara på Sandy Bridge- och AM3+-moderkort.

Så du "menar" att jag kan ligga kvar på Sata2 istället för att chansa på att det ska gå snabbare med Sata3?

/ Mvh

Freddan

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Antielefant

Ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Uppdatera drivers/bios/firmwire till senaste o följ sedan den här guiden om du inte är nöjd: http://www.tech-forums.net/pc/f128/ssd-tweak-guide-236563/