Vad ska jag spela för spel? -Strategi

Permalänk
Medlem

Vad ska jag spela för spel? -Strategi

Haft lite tråkigt idag och kom på att jag saknade att spela.
Men hittar inget bra, så jag söker rekommendation.

Strategi är det som gäller. Inte FPS.

De jag spelat senast:
Tropico, kul men lite småsegt.
Settlers7, lite för barnsligt.
Civilization 5, mycket bra men spelat för mycket.

Andra favoriter är C&C, alla Tycoon, Caesar3 osv.

Några tips vad jag ska kolla på?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

OpenTTD (Transport tycoon klon), om du inte redan har spelat sönder det.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Anno 1404 tycker jag är rätt kul, finns en expansion och den tidigare var väldigt intressant också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

OpenTTD (Transport tycoon klon), om du inte redan har spelat sönder det.

Haha, så totalt sönderspelat! Över 1000h tror jag det slutade på. Kasst med räknare i spel.

Skrivet av muzzi:

Anno 1404 tycker jag är rätt kul, finns en expansion och den tidigare var väldigt intressant också.
[YOUTUBE]3Z3v1uGwc3c[YOUTUBE]
[YOUTUBE]0d-q3mT0OwY[YOUTUBE]

Blir alltid förvirrad med de här ANNO, har spelat ett som var kul.
Kommer inte ihåg vilket och det ser väldigt lika ut på bilderna.

Ska testa 1404 Venice.

Tack!

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Testa något av Totalwar spelen gärna Empire

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Age Of Empires 2.

En klassiker!

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Age of empires 2 är riktigt kul att lana, om du vill ha något lite nyare som är roligare single och med strangers finns Age of Mythology som har en otroligt bra single player campaign samt multiplayer med kart-möjligheter och speltyper som aldrig tar slut!

Köp inte AoE 3, en riktig besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Testa något av Totalwar spelen gärna Empire

Att jag missat detta, ser riktigt riktigt bra ut. Tusen tack!

Nu har jag så jag klarar mig ett bra tag.

Age Of Empires har jag aldrig gillat, vet inte varför.

Laddar ner demo för anno 2070, någon testat?
Så jag har något redan i kväll.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Age of empires 2 är riktigt kul att lana, om du vill ha något lite nyare som är roligare single och med strangers finns Age of Mythology som har en otroligt bra single player campaign samt multiplayer med kart-möjligheter och speltyper som aldrig tar slut!

Köp inte AoE 3, en riktig besvikelse.

Håller med på alla punkter.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Om du tycker om RTS så är väl Starcraft 2 det självklara valet. Eller Dawn of war 1/2-spelen, själv gillar jag ettan bättre än tvåan, men finns folk som tycker tvärtom också. Kolla in båda spelen samt Starcraft 2 och se vad du tycker

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Monkeyapa:

Köp inte AoE 3, en riktig besvikelse.

Tycker du.

Permalänk
Medlem

Company of Heroes! Det bästa RTS som finns... Spelas än idag av många och går att få tag på för en billig peng.

Permalänk
Medlem

Laddade ner ANNO 2070, vilket jäkla skit!
Bara för det struntar jag i att testa 1404 venice och går direkt på total war.

Starcraft går lite väl snabbt om jag fattat det rätt. Det är nog roligast i MP vilket inte är min grej.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Company of Heroes! Det bästa RTS som finns... Spelas än idag av många och går att få tag på för en billig peng.

Håller med!!
Förbannat bra spel multiplayer.
Så in i helvetes synd bara att CoH Online lades ner, var om möjligt ännu bättre än orginalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Tycker du.

Visst, en smakfråga, men har man spelat föregående Age of- spelen har aoe3 ett helt annat villagersystem, allt får man genom hemstaden med cards, truppsystemet är inte sig likt osv. Det känns verkligen inte som en värdig efterträdare helt enkelt. Det enda som är hyffsat bra är grafiken, spelkänslan finns inte där IMO.

Permalänk

Total War: Shogun 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Medlem

Starcraft 2 och Company of heroes. Testa båda du kommer inte bli besviken!

Permalänk
Medlem

Silent hunter (lite äldre men bra strategispel)

Alla former av Red alert !! kul enkelt och välgjort

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Anno 2070 släpps senare denna månaden

Annars Total War: Shogun 2, Sengoku, Starcraft 2

Permalänk
Medlem

Total War: Empire är en riktigt fin blandning av strategi och RTS så det var ett bra val. Company of Heroes är det bästa RTS spelet om du inte vill ha det allt för snabbt.

Jag skulle personligen rekommendera Mount & Blade. Det är en blandning av strategi och RPG med riktigt roliga strids moment.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Eftersom alla pekar åt RTS-spel, låt mig ta fasta på att OP har haft mycket kul med Civilization V, d.v.s. turn-based. Det kan låta som en dum rekommendation men låt mig föreslå Civilization IV. Det är långt mer avancerat än femman och om du gillar strategi borde det falla dig i smaken eftersom du faktiskt tvingas att tänka i riktigt stor utsträckning på de högre svårighetsgraderna. Jag har spelat samtliga spel som rekommenderas ovan och inget av dem når samma komplexitetsgrad som CivIV, samtidigt som det inte känns komplext för komplexitetens skull. Jag har spelat det sen det kom (2005 var det väl?) och jag är lite trött nu, det erkänner jag, men jag spelar det fortfarande för jag har inte hittat nån värdig efterträdare. Det är absolut inte felfritt, men fantastiskt bra ändå.

Jag rekommenderar att du införskaffar det andra expansionspaketet Beyond the Sword plus sista patchen 3.19 för det inkluderar en hel drös med förbättringar som "communityn" arbetat fram under fyra års tid.

Och vad du än gör, akta dig för Civ IV: Colonization - det är en nedbantad spinoff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeus:

Haft lite tråkigt idag och kom på att jag saknade att spela.
Men hittar inget bra, så jag söker rekommendation.

Strategi är det som gäller. Inte FPS.

De jag spelat senast:
Tropico, kul men lite småsegt.
Settlers7, lite för barnsligt.
Civilization 5, mycket bra men spelat för mycket.

Andra favoriter är C&C, alla Tycoon, Caesar3 osv.

Några tips vad jag ska kolla på?

Tjena, "American Conquest" gammalt, men hel grymt! Comand and Conquer spelen (Generals) är också riktigt bra! Några

Permalänk

Alla Total War spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeus:

Laddade ner ANNO 2070, vilket jäkla skit!
Bara för det struntar jag i att testa 1404 venice och går direkt på total war.

Starcraft går lite väl snabbt om jag fattat det rätt. Det är nog roligast i MP vilket inte är min grej.

Spelet släpps senare i månaden..

Permalänk
Medlem

Anno 2070 finns som demo och det är det jag testade.

Även kört demo av total war, det var inte heller min grej.
Vill bygga mer och kriga mindre. Civ är bättre på den punkten tycker jag.

Följande kvar att testa:
-Company of heroes
-Starcraft 2
-Anno 1404, trotts det kassa 2070
-Mount & Blade

Men helst letar jag efter något med lite mer "bygg".

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeus:

Anno 2070 finns som demo och det är det jag testade.

Även kört demo av total war, det var inte heller min grej.
Vill bygga mer och kriga mindre. Civ är bättre på den punkten tycker jag.

Följande kvar att testa:
-Company of heroes
-Starcraft 2
-Anno 1404, trotts det kassa 2070
-Mount & Blade

Men helst letar jag efter något med lite mer "bygg".

Testa Stronghold 1 & Stronghold: Crusader. Det är väldigt mycket bygg, och en del krig med. Dock så går det bra att spela modes där uppdragen går ut på att bygga istället för att kriga. T.ex. samla ihop 100 invånare, samla ihop tillräckligt med mat till vintern, bygga en katedral etc.

Slösa inte din tid med tvåan dock, de gjorde den för grötig och komplicerad.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Company of heroes=mycket bra!

Uppdraget härmed slutfört.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

company of heroes.....

bästa rts som funnits och finns...lagt mer många många många timmar på denna och gör det fortfarande. inte lika spammigt som SC2

det sorgliga är att det inte verkar komma något mer spel...dom kör dawn of war ist

finns för en billig peng, se till att köpa så att du får alla 4

Permalänk
Medlem

Gillar du Grand Strategy? (episk karta över hela jorden + komplexa spel)

Isåfall kan jag rekommendera Victoria 2 som är helt unikt. Mkt diplomati, ta hand om befolkningen och bygga upp sin nation.

PS, company of Heroes är väl inte så mkt "bygga mer och kriga mindre" ?

Permalänk

Empire Earth - Men of War Assault Squad

Om du är ute efter RTS och vill åt något som är enkelt att komma in i samt har goda utvecklingsmöjligheter rekommenderar jag Empire Earth. Inget du ger dig in på själv, dom flesta du hittar online nuförtiden är härdade veteraner (ett av få spel där det finns motstånd online ). Är ni några stycken är det bara att kika på SaveEE för instruktioner om hur ni går till väga för att få igång det online.

Gillar du WWII, taktiska strider och RTS, då rekommenderar jag verkligen att du kikar på Men of War: Assault Squad. Helt underbart spel, verkligen utmärkt, sweet jesus vad bra det är. Jag vet inte ens var jag ska börja beskriva det, relativt realistiskt med direktkontroll för att sammanfatta det kort. Aningen svårare att komma in i, men tveklöst värt det! Även här finns det motstånd online