6950 crossfire Pros & Cons

Permalänk
Medlem

6950 crossfire Pros & Cons

Tjenare,
Jag funderar på att köpa 2 stycken 6950 2gb och sätta i crossfire istället för att köpa ett GTX580 så nu undrar jag vad det finns för nackdelar!

Bara rabbla upp alla ni kan och jämför gärna med GTX580 och andra kort för ungefär samma pris!

Fördelar som jag vet:

-Mycket bra prestanda för priset. (Största fördelen!)
-Mer minne! (Nu när spelen börjar ta mycket minne, t.ex. Battlefield 3)
-Något att skryta om, ha "Jag har 2 grafik kort" + Ser snyggt ut i chassit.
Kommer inte på mer nu...

Nackdelar jag vet:

-Blir mycket varmare än ett kort. (Tänkte köpa 2 6950 twin frozr III, tror ni den kylaren kan hålla temperaturerna nere? I ett Silverstone FT02?)
-Moderkortet måste kunna ha crossfire (Det har mitt).
-Problem med drivrutiner (Har ingen aning vad folk menar med detta, menar de att en del drivrutiner kanske inte funkar osv?)
-Kanske kostar lite mer, speciellt om jag köper 2st 6950 twin frozr III som ligger på ~2500 kr.
-MXAA funkar inte så bra med AMD's kort i BF3 (Inte så stort minus va? Finns väl mer kantutjämning?).
-Micro stuttering (Hur jobbigt är detta?).

Tacksam för massor av svar! Behöver feedbacken, gäller liv och död!

Permalänk
Medlem

Mina 2 Asus kommer upp i 84grader max i BF3, i ett fractal design XL.
Funkar fint tycker jag, inte haft nå problem än, mycket kraft för pengarna.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Jag skulle helt klart köra på 6950cf. Har du moderkort och nätagg som klarar det så är det mycket bättre än ett 580. I ett ft02 borde det inte vara några problem med temps alls.

Permalänk
Medlem

"-Problem med drivrutiner"
de folk kan mena med det är att ibland fungerar inte crossfire bra, ibland fungerar det inte alls och ibland så get det tom. sämre prestanda i vissa spel för att drivrutinerna inte fungerar riktigt 100 än, vilket dem ofc fixar förr eller senare oftast

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Lägg till eventuell "micro stuttering" under Cons samt tag bort "mer minne" under Pros så har du nog med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mina 2 Asus kommer upp i 84grader max i BF3, i ett fractal design XL.
Funkar fint tycker jag, inte haft nå problem än, mycket kraft för pengarna.

Har du DirectCUII kylarna på dem? Tar inte de 3 slots?

Skrivet av _MmattiasS_:

Jag skulle helt klart köra på 6950cf. Har du moderkort och nätagg som klarar det så är det mycket bättre än ett 580. I ett ft02 borde det inte vara några problem med temps alls.

Har ett nyinköpt ASUS sabertooth P67 och ett Corsair AX850 så det borde funka bra!

Skrivet av Elghinnarisa:

"-Problem med drivrutiner"
de folk kan mena med det är att ibland fungerar inte crossfire bra, ibland fungerar det inte alls och ibland så get det tom. sämre prestanda i vissa spel för att drivrutinerna inte fungerar riktigt 100 än, vilket dem ofc fixar förr eller senare oftast

Härligt att höra, trodde det va något jobbigare...

Skrivet av Mögel:

Lägg till eventuell "micro stuttering" under Cons samt tag bort "mer minne" under Pros så har du nog med allt.

Ah just det! Micro stuttering glömde jag... Är detta ett stort minus? Vad innebär det exakt?

Men mer minne är ett plus? Ger mig möjligheten att kanske uppgradera till en större skärm (BTW jag kör på 1920x1080) och har inte lika mycket problem med VRAM som en del Nvidia kort har i Battlefield 3, t.ex. 560ti får FPS drops i ultra (kanske var high också) och det gäller väl om man kör 2 stycken 560ti i SLI också eftersom man inte får mer minne.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns någon sida eller liknande där man kan kolla prestanda för pengar på 6950 CF och GTX580? Kronor/FPS eller liknande

Permalänk

Det finns ett index på en jävligt bra hemsida som heter Sweclockers.com http://www.sweclockers.com/artikel/13779-grafikkort-prestanda...

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att köpa referenskort om man skall köra CF så att man får ut varmluften ur lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NZany:

Någon som vet om det finns någon sida eller liknande där man kan kolla prestanda för pengar på 6950 CF och GTX580? Kronor/FPS eller liknande

http://www.anandtech.com/bench/Product/299?vs=305 Där har du bra jämförelser... då kan du ju lätt dela resultaten i antalet kronor.. då får du ju ut prestanda för pengarna

Och ang. micro stuttering så har jag inte märkt av det alls.. tror inte ens det drabbad mig en enda gång. Jag kör dock inte ultra shadows/textures i bf3. Men allt annat på max (2xaa 1920x1080)

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Temperaturer har jag fått ner genom att kraftigt undervolta mina kort. Det varmaste kortet blev innan jag gjorde detta, 75 grader vid spelbelastning, och sedan jag gjorde detta har mitt varmaste kort inte gått över 63 grader, oavsett situation (bortsett från furmark/kombustor). Korten behöver inte spänningen som stockvolt ger uppenbarligen, och de fungerar riktigt bra.

Stuttering är inget problem med stabila drivrutiner, så länge man inte sjunker under 65-70 FPS. I BF3 har jag just nu ingen som helst märkbar stuttering, med 11.10 preview v3 och CAP4.

MXAA fungerar hur bra som helst för mig, så detta vet jag ingenting om.

När jag inhandlade mina två kort, så hade jag läst runt på olika prestandatester, och skillnaden gentemot ett ensamt GTX580, är väldigt stor. Dessutom var det då jag köpte korten billigare att köpa 2st HD6950, än ett GTX580. Kylning i allmänhet löser du genom att fylla chassit med fläktar. Jag rekommenderar att du sätter sidofläkten (om sådan finns), som insug, detta hjälpte mig.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NZany:

Nackdelar jag vet:

-Blir mycket varmare än ett kort. (Tänkte köpa 2 6950 twin frozr III, tror ni den kylaren kan hålla temperaturerna nere? I ett Silverstone FT02?)
-Moderkortet måste kunna ha crossfire (Det har mitt).
-Problem med drivrutiner (Har ingen aning vad folk menar med detta, menar de att en del drivrutiner kanske inte funkar osv?)
-Kanske kostar lite mer, speciellt om jag köper 2st 6950 twin frozr III som ligger på ~2500 kr.
-MXAA funkar inte så bra med AMD's kort i BF3 (Inte så stort minus va? Finns väl mer kantutjämning?).
-Micro stuttering (Hur jobbigt är detta?).

Kör själv dubbla Sappire Radeon HD 6950 2gb FleX och jämfört mot enbart ett som jag hade tidigare så tycker jag det enbart blev possitiva saker med att köra crossfire. Visst de blir varmare, som max är jag uppe i runt 85 grader och nosar på det första kortet samt cirka tio grader lägre på det andra men det är absolut inget att oroa sig för, visst ju lägre dessto bättre men detta är relativt normalt. Jag tycker AA funkar riktigt bra med BF3 samt Micro stuttering är inget jag ens märkt av i något spel än. Hade jag varit du hade jag kört crossfire över ett nvidia alla dagar i veckan.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av NZany:

Men mer minne är ett plus? Ger mig möjligheten att kanske uppgradera till en större skärm (BTW jag kör på 1920x1080) och har inte lika mycket problem med VRAM som en del Nvidia kort har i Battlefield 3, t.ex. 560ti får FPS drops i ultra (kanske var high också) och det gäller väl om man kör 2 stycken 560ti i SLI också eftersom man inte får mer minne.

Han menade att du inte får mer minne i cf.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på två 6950 oxå ist för ett 580GTX.
Men klarar mitt gamla PSU kraven för köra dessa två kort i CR? Kommer köpa en i5 2500k till dom med Asrock Extreme4 Gen3 moderkort och 8gb 1600 minnen.
Länk till PSU Real Power M700
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=2574

Permalänk
Medlem

Ingen som har koll om det M700 PSU klarar CF på två 6950?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Är det inte bättre att köpa referenskort om man skall köra CF så att man får ut varmluften ur lådan?

Jo i vanliga fall, men om man som TS har ett ft02 eller liknande så borde det funka ganska ganska bra ändå

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av koobi:

Sitter och funderar på två 6950 oxå ist för ett 580GTX.
Men klarar mitt gamla PSU kraven för köra dessa två kort i CR? Kommer köpa en i5 2500k till dom med Asrock Extreme4 Gen3 moderkort och 8gb 1600 minnen.
Länk till PSU Real Power M700
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=2574

Lätt som en plätt... Jag satt precis och funderade på om mitt Real Power M520 skulle klara riggen. Möjligen att den skulle, men det skulle i så fall verkligen vara på håret. 700watts agget är lagom.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

har kört sapphire 6950 2GB referens design sedan januari 2011 och aldrig haft problem med verken värme, eller drivrutinerna. MXAA funkar vist, men har du den påslagen i catalyst contol center CCC så blir effekten den dubbla i BF3. i BF3 är gränsen 16x (kan ha fel men min står på 16x) och använder man CCC;s så är man uppe i 32x. inte konstigt att det påverkar prestanda ect. märkt inte av fps drop (under 60) eller micro stuttering.
CF stöd på MB är självklarhet för o använda 2 kort, gäller även SLI. alternativet är och köpa gtx590 eller hd6990, 2 kort i 1.

värmen kan lätt förebyggas om det nu ställer till problem genom att montera en sidofläkt i chassit som blåser rakt ut på och mellan korten.

köper 2 sådana http://cdon.se/hemelektronik/xfx_hd6950_2gb_gddr5_%28800mhz%2... så blir det 3456kr totalt med SWEC1111 som rabbatkod

Hann aldrig gå in på länken! Men det lät billigt! Blev två st sapphire 6950 ist. Får väl se vilken version det är står inte allt för mycket info
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_hd6950_2_gb_pci-e_full_...
Alla andra tre ställen jag beställt delar från ( Inet,Webhallen,Net2World) har skickat grejerna idag, bara CDON som inte lyckats skicka grejerna, dom har packat grejerna hela dagen! =D

Permalänk
Skrivet av NZany:

Men mer minne är ett plus? Ger mig möjligheten att kanske uppgradera till en större skärm (BTW jag kör på 1920x1080) och har inte lika mycket problem med VRAM som en del Nvidia kort har i Battlefield 3, t.ex. 560ti får FPS drops i ultra (kanske var high också) och det gäller väl om man kör 2 stycken 560ti i SLI också eftersom man inte får mer minne.

Kruxet är bara det att du inte får mer minne av att köra crossfire. Minnet speglas, så du får lika mycket användbart minne som ett av de kort du har innehar. Om korten är olika får dú så mycket minne som det kort med minst minne har.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Kruxet är bara det att du inte får mer minne av att köra crossfire. Minnet speglas, så du får lika mycket användbart minne som ett av de kort du har innehar. Om korten är olika får dú så mycket minne som det kort med minst minne har.

Menade att 6950 har mer minne än 560ti