Arctic Silver Thermal Adhesive.

Permalänk
Medlem

Arctic Silver Thermal Adhesive.

Hej jag skriver här för jag beställde en "Arctic Cooling Accelero Xtreme" till mitt grafikkort för att få bättre kylning och lägre temeraturer.

Först var den en chansning efterssom jag har 2GB eyefinity6 versionen av kortet men tillverkaren har tänkt på det så dem skickade med dubbla mängden kylfänsar till grafikkortets minne vilket var bra.

Dock blev jag väldigt besviken för så fort jag monterat av min stock kylare och påbörjat monteringen av grafikkorts kylaren upptäckte jag att minneskylarna har ett tunt lager lim på värmelednignskuddarna (det häftmasseliknande kyl-ledningskuddarna) men efter jag avlägsnat skyddsplasten på en av kylarna för minnet och satt på plats så märkte jag att dem var förmodligen väldigt gammla för på alla de tre andra kylflänsarna så följde limmet med skyddsplasten som man drog av vilket gjorde att jag inte kan sätta på dem kylflänsarna efterssom dem inte sitter kvar på minnesmodulerna överhuvudtaget.

Så min tanke var just produkten som nämns i trådens titel, går det bra att använda Arctic Silver Thermal Adhesive för att sätta fast minnesflänsarna på grafikkortet? Det är permanent men jag lär inte byta ut dem iallfall.

Sen är även frågan om det går bra att använda och fungerar bra skall jag behålla massan på flänsen så den är kvar mellan minne och fläns eller skall jag applicera limmet direkt på kylflänsen utan massan kvar?

Jag har fått rätt till att retunera kylaren till Inet men ifall det går lika bra att använda Arctic Silver Thermal Adhesive och möjligt kanske är bättre så gör jag gärna det, för risken är att nästa kylare har samma problem.

Är tacksam för svar, MVH /som99

Edit: Jag misstänker att det går utomordentligt bra att använda och det borde vara bättre utan kuddarna så dem borde tas bort så det sitter ordentligt men får gärna svar av någon som använt sig av "limmet"

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Det bör gå bra. Det du måste se till är att den inte läcker över kanten så att det blir kontakt någonstans, då artic coolings kylpastor och lim är kapacitivt, dvs inte direkt ledande, men har förmåga att bygga upp en laddning.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

Det bör gå bra. Det du måste se till är att den inte läcker över kanten så att det blir kontakt någonstans, då artic coolings kylpastor och lim är kapacitivt, dvs inte direkt ledande, men har förmåga att bygga upp en laddning.

Borde jag ta bort kylkuddarna? låter vettigast så det fäster bättre samt att det känns som att pastan leder bra mycket bättre?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Ja, ta bort kuddarna och tvätta rent ytan med hjälp av aceton eller rengörings alkohol.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.