HTPC ~3500kr. Kan inbyggdt WLAN streama 1080p?

Permalänk

HTPC ~3500kr. Kan inbyggdt WLAN streama 1080p?

Tjena

Har knåpat ihop min första HTPC här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1071253/htpc

Planen är enbart film och musik vid TVn. Inget spelande. Filmer kommer streamas via nätverket eller spelas från en extern hårddisk.

Vad jag undrar är:
1) Kan den överhuvud taget spela 1080p? (så vitt jag läser mig till så "ja", men vill dubbelkolla)
2) Kan den streama 1080p utan att det laggar? Dvs, hur står sig det trådlösa nätverkskortet?

Tack för hjälp!

Permalänk
Skrivet av carlhenrik:

Tjena

Har knåpat ihop min första HTPC här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1071253/htpc

Planen är enbart film och musik vid TVn. Inget spelande. Filmer kommer streamas via nätverket eller spelas från en extern hårddisk.

Vad jag undrar är:
1) Kan den överhuvud taget spela 1080p? (så vitt jag läser mig till så "ja", men vill dubbelkolla)
2) Kan den streama 1080p utan att det laggar? Dvs, hur står sig det trådlösa nätverkskortet?

Tack för hjälp!

inga problem.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

En fråga är väl också hur bra är din trådlösa router också eller ditt nätverk hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlhenrik:

Tjena

Har knåpat ihop min första HTPC här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1071253/htpc

Planen är enbart film och musik vid TVn. Inget spelande. Filmer kommer streamas via nätverket eller spelas från en extern hårddisk.

Vad jag undrar är:
1) Kan den överhuvud taget spela 1080p? (så vitt jag läser mig till så "ja", men vill dubbelkolla)
2) Kan den streama 1080p utan att det laggar? Dvs, hur står sig det trådlösa nätverkskortet?

Tack för hjälp!

1an får du ett rakt JA på.
2an får du ett NJA på. Det verkar vara mycket buffrande - även över wireless N. Det beror nog på hur långt bort du ska ha sändaren.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Tack för snabba svar!

Så för att sammanfatta:
1) JA!
2) Antagligen, det är iallafall inte moderkortet som sätter begränsningen utan nätverket här hemma (dvs router etc).

Yes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

1an får du ett rakt JA på.
2an får du ett NJA på. Det verkar vara mycket buffrande - även över wireless N. Det beror nog på hur långt bort du ska ha sändaren.

Jag kör filmer över mitt trådlösa N nätverk från min huvudator till HTPCn i vardagsrummet, det är väl iaf mindre än 10 meter bort fast bakom en vägg, och för jag över filer så blir överföringshastigheten cirka 5-6mb/s och när jag spelar upp filmer direkt i MPC-HC från huvuddatorn över nätverket så är det aldrig lagg eller hack. Och då har jag kört 14gb 1080p film utan lagg. Kör med Telias Smart Thompson Router. Så att köra över Wifi N funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlhenrik:

Tack för snabba svar!

Så för att sammanfatta:
1) JA!
2) Antagligen, det är iallafall inte moderkortet som sätter begränsningen utan nätverket här hemma (dvs router etc).

Yes?

Ja.

Skrivet av Adam901:

Jag kör filmer över mitt trådlösa N nätverk från min huvudator till HTPCn i vardagsrummet, det är väl iaf mindre än 10 meter bort fast bakom en vägg, och för jag över filer så blir överföringshastigheten cirka 5-6mb/s och när jag spelar upp filmer direkt i MPC-HC från huvuddatorn över nätverket så är det aldrig lagg eller hack. Och då har jag kört 14gb 1080p film utan lagg. Kör med Telias Smart Thompson Router. Så att köra över Wifi N funkar hur bra som helst.

Grattis

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Ska du bara ha en ssd ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Adam901:

Jag kör filmer över mitt trådlösa N nätverk från min huvudator till HTPCn i vardagsrummet, det är väl iaf mindre än 10 meter bort fast bakom en vägg, och för jag över filer så blir överföringshastigheten cirka 5-6mb/s och när jag spelar upp filmer direkt i MPC-HC från huvuddatorn över nätverket så är det aldrig lagg eller hack. Och då har jag kört 14gb 1080p film utan lagg. Kör med Telias Smart Thompson Router. Så att köra över Wifi N funkar hur bra som helst.

Nice, då ser det lovande ut.

Skrivet av pompa_kumla:

Ska du bara ha en ssd ?

Ja. Som sagt i första posten så ska jag köra filmer via nätverk eller extern hårddisk. Eller har du andra förslag? Vill ha en tyst och rapp dator.

Permalänk
Medlem

Ne då duger nog bra. Jag använder min htpc som backup också väldigt smidigt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Får du 5-6mb/s så är det inga problem då en bluray film i original storlek max uttnytjar 54mbit/s det vill säga runt 5mb/s Sen är ju vanligtvis mkv filer osv en tredjedel av den bitraten så det blir np.

Permalänk

Tack för svaren!

Är i Danmark för tillfället och kan inte beställa från inet. Fungerar dessa minnena? De är på 1600mhz (och på kampanj) och det står att moderkortet klarar 800 och 1066. Men de klockas väl automatiskt ner om det inte behövs? Det är väl "upp till" 1600mhz. Eller?

http://www.dustinhome.dk/corsair-4gb-ddr3-xms3-intel-i5-i7-pc...

Totala paketet nedan:
1 ANTEC MINI-ITX 65W BLACK 5010332441
1 ASUS E35M1-I DELUXE AMD E-350 ZACATE MINI-ITX
1 CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL8 (2X2GB)
1 OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC
1 SAMSUNG DVD±R/RW SLIM DL 8X SATA 5010609507

Tack

Permalänk

Jag kunde inte streama 1080p med det inbyggda trådlösa nätverkskortet. För att det ska fungera måste du ha ett trådlöst nätverkskort som klarar 5Ghz-bandet (som tyvärr det inbyggda inte gör) och även en router med support.

Permalänk

Bättre du köper denna, klarar av allt jag testat http://www.inet.se/artikel/1968938/zotac-zbox-sff-fusion-wifi

Permalänk
Medlem

Jag kör 1080p filmer via trådlöstnätverk (N-standard) med ungefär 10m från närmaste AP utan problem. Jag kan inte svara på hur bra det inbyggda är i det kortet du länkat men min netbook Asus 1201 klarar det i varje fall.

Permalänk
Rekordmedlem

Allt beror på dina lokala förhållanden i etern, innan du har analyserat och mätt din kapacitet så går det inte att svara på frågan, vad andra gör/lyckas med är irrelevant för hur det funkar hos dig. Chansen är större att det funkar om du kan nyttja 5ghz, men det finns inga garantier att det funkar annat än med kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.