Permalänk
Medlem

hm en subaru skulle ju kunna vara nått för dig..en Legacy av nått slag..bra dragbil, 4wd, kombi...(finns även sedaner)

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Köpte min första bil för 33k och har fortfarande kvar den. Nu efter några år så känner jag att mina bilvisioner har förändrats av erfarenhet och jag är glad för att jag inte köpte en dyrare bil som första bil.

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

I den högre klassen ja! Säger inte emot dig där när du pratar dessa bilar. I vanlig svenssonklass nej!!!

Jo men kom igen nu, du måste ju erkänna att en Fiat 500 eller en Renault Mégane är snyggare och lite mer experimenterande med utseendet än en BMW eller benzo.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-NILZ:

Jo men kom igen nu, du måste ju erkänna att en Fiat 500 eller en Renault Mégane är snyggare och lite mer experimenterande med utseendet än en BMW eller benzo.

Mer vågat, möjligen

Snyggare, definitivt inte.

Utseende på bilar är väldigt individuellt. Det några nästan kräks på avgudar andra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Jo men kom igen nu, du måste ju erkänna att en Fiat 500 eller en Renault Mégane är snyggare och lite mer experimenterande med utseendet än en BMW eller benzo.

Du får leva med att många tycker standardbilar (ex audi vw den får gärna va silvermetallic också ) är snyggast inte många som vågar sticka ut :), samma med datorchassin här på sweclockers är det inte en stor box är det ett så kallat p12/fjortischassi.
Fast när jag kommer köpa en "riktig" bil kommer jag nog gå mer efter komfort än utseende. Just nu kör jag en sketen audi :S

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Med risk för att upprepa vad någon annan har sagt så säger jag 120D, gärna m-sport.
Går att hitta riktigt fina för 150-170k. Dom drar lite diesel, har riktigt billig dieselskatt och går bra.

/Freddan

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk

Jag har en Volvo S70 2.5T -99 som jag är hyfsat nöjd med. Den rycker utahelvete och behövs tankas ofta men det är kul att ha en bil man kan dra på med. Min gick för 20 000 och krånglar ganska mycket..

Jag funderar på en Golf GTI för runt 150k själv just nu. Kanske något att kolla in?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Skaffa dig en rejäl jänke-pickup. Billiga reservdelar, V8-muller, lastkapacitet och dragvikter på 3500kg. Dodge RAM är alternativet jag ger till dig, om du inte vill åka runt i en vanlig svenssonbil...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Permalänk

Jag köpte en Volvo C30 T5 07:a för 130k, kanske något för dig.
Automat med givetvis!

Visa signatur

Corsair AX750W > Lian Li PC-V354B > ASUS Maximus III Gene > i5 750 @ 3.8 ghz > Corsair H70 > Corsair 8GB (4x2048MB) > 5970 Quadfire > Corsair Force series 120gb

Permalänk
Skrivet av resqual:

själklart spelar det roll. Har 150 000kr att lägga på en bil max. Det behöver inte innebära bara bilen utan allt därtill. Ju billigare bil jag köepr, desto mer kan jag använda den. Försäkringar och och skatten kommer mina föräldrar hjälpa mig med då de är snälla människor som tycker att jag borde ha med egna bil. De står självklart inte för kostnaden men hjälper gärna till.

Vem sa att jag inte har körerfarenhet?
om man haft körkort i 5 år så har man hunnit kört en del. Lånar dessutom en bil av mina päron, men känner att det är dags för eget.

kan tipsa om att om dina päron äger en äldre i princip skrotbil som endast kräver trafikförsäkring då den inte har något stöldvärde skriv den på dig och försäkra så att du får in din bonus.

lite olika mellan försäkringsbolag hur det funkar med deras bonus system

vissa räknar körkort i 5 år innan priset börjar sjunka andra att du ska haft en bilförsäkring i 5 år

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är´väl nästan inga bolag som kör med bonus på skadefria år längre? Det ändrades för 2-3 år sedan har jag för mig.

Permalänk

[QUOTE="Something";11542290]Det är´väl nästan inga bolag som kör med bonus på skadefria år längre? Det ändrades för 2-3 år sedan har jag för mig.[/QUOTE]

länsförsäkringar gör det fortfarande iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ford Mustang? Bmw 3Serie? Finns lite alternativ..

Om du nu åker skidor antar jag att det vankas ganska långa turer med bilen?
Själv skulle jag föredra en motorstark bil för långturer eller en diesel.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Kör själv en BMW 330i som jag kan rekommendera. 3l sexa på 231hk, billiga reservdelar (i många fall lika dyr i delar eller billigare än t.ex. en Volvo V70, ford mondeo eller dylikt) och den drar förvånandsvärt lite. Körde 30mil med full packning & 3 personer i somras
i 90km/h på farthållaren pga reservdäck (punktering) och då drog den 0.65. Långväg i mer normala farter runt 110km/h så drar den ~0.75, blandad 0.90 och vid mer "aktiv" körning runt 1.1

Det som är dyrare med BMW:n jämfört med andra liknande bilar som Volvo S40 t5 eller Saab 9-3 Aero är försäkringen. Ca: 1000kr mer per år jämfört med de bilarna sist jag kollade Men den är inte hutlöst dyr, kostar mig drygt 6000kr/år helförsäkring med 1500mil/år hos BMW Originalförsäkringar.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Kör själv en BMW 330i som jag kan rekommendera. 3l sexa på 231hk, billiga reservdelar (i många fall lika dyr i delar eller billigare än t.ex. en Volvo V70, ford mondeo eller dylikt) och den drar förvånandsvärt lite. Körde 30mil med full packning & 3 personer i somras
i 90km/h på farthållaren pga reservdäck (punktering) och då drog den 0.65. Långväg i mer normala farter runt 110km/h så drar den ~0.75, blandad 0.90 och vid mer "aktiv" körning runt 1.1

http://savarturbo.se/~jw/bilen3.jpg

http://savarturbo.se/~jw/bilen4.jpg

Det som är dyrare med BMW:n jämfört med andra liknande bilar som Volvo S40 t5 eller Saab 9-3 Aero är försäkringen. Ca: 1000kr mer per år jämfört med de bilarna sist jag kollade Men den är inte hutlöst dyr, kostar mig drygt 6000kr/år helförsäkring med 1500mil/år hos BMW Originalförsäkringar.

Händer det ofta att du blir arg att ha försökt låsa upp fel bil?
(hint: bild nummer 2)

Ont: Är nog inte bara försäkringen som är dyrare utan inköpspriset Förstår inte alls fördelarna med att ha en sån där stark motor, kan någon förklara?

Min bil är en klassisk assmover som nog når 0-100 på tjugo sekunder (1.6 ton merca w123 och 100 hästar, gnegg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Händer det ofta att du blir arg att ha försökt låsa upp fel bil?
(hint: bild nummer 2)

Ont: Är nog inte bara försäkringen som är dyrare utan inköpspriset Förstår inte alls fördelarna med att ha en sån där stark motor, kan någon förklara?

Min bil är en klassisk assmover som nog når 0-100 på tjugo sekunder (1.6 ton merca w123 och 100 hästar, gnegg)

Ingen risk. Den andra bilen är en snikmodell (320 tror jag det var med 150hk) och har inget M-paket. Man ser definitivt skillnad på de två bredvid varandra :).

Stark motor? Ja allt är väl relativt. Men idag så är ju en standard saab eller volvo uppe på runt 150-185hk i alla fall. Modeller på 200hk+ är ju rätt vanliga även de.
Men varför JAG valde det? Det är skoj (kan man inte förneka), drar obetydligt mer än en BMW på 150hk vid vanlig körning, ingen dyrare service än en på 150hk och det är mer trafiksäkert vid omkörningar.

Har även en Volvo 850 GLE på 144hk som väger exakt lika mycket.... Vilken mardröm att köra om med, man måste ju ned på 3:an och ge fullt för att det ska hända nått (och det händer inte mycket då heller....). Att den sedan drar 2dl mer per mil än BMW:n motiverar mig inte mer att köra den istället

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Ingen risk. Den andra bilen är en snikmodell (320 tror jag det var med 150hk) och har inget M-paket. Man ser definitivt skillnad på de två bredvid varandra :).

Stark motor? Ja allt är väl relativt. Men idag så är ju en standard saab eller volvo uppe på runt 150-185hk i alla fall. Modeller på 200hk+ är ju rätt vanliga även de.
Men varför JAG valde det? Det är skoj (kan man inte förneka), drar obetydligt mer än en BMW på 150hk vid vanlig körning, ingen dyrare service än en på 150hk och det är mer trafiksäkert vid omkörningar.

Har även en Volvo 850 GLE på 144hk som väger exakt lika mycket.... Vilken mardröm att köra om med, man måste ju ned på 3:an och ge fullt för att det ska hända nått (och det händer inte mycket då heller....). Att den sedan drar 2dl mer per mil än BMW:n motiverar mig inte mer att köra den istället

320 har 170 hk, så dom är rätt ok dom med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

320 har 170 hk, så dom är rätt ok dom med.

Beror på vilket årsmodell du kollar på. -99 & -00 har bara 150hk. 2001 & framåt = 170hk.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en Saab 9-3 SS Aero 260hk för 90 pap. Det är billigt de, finns inga reservdelar än så länge men kanske..kanske... i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Ingen risk. Den andra bilen är en snikmodell (320 tror jag det var med 150hk) och har inget M-paket. Man ser definitivt skillnad på de två bredvid varandra :).

Stark motor? Ja allt är väl relativt. Men idag så är ju en standard saab eller volvo uppe på runt 150-185hk i alla fall. Modeller på 200hk+ är ju rätt vanliga även de.
Men varför JAG valde det? Det är skoj (kan man inte förneka), drar obetydligt mer än en BMW på 150hk vid vanlig körning, ingen dyrare service än en på 150hk och det är mer trafiksäkert vid omkörningar.

Har även en Volvo 850 GLE på 144hk som väger exakt lika mycket.... Vilken mardröm att köra om med, man måste ju ned på 3:an och ge fullt för att det ska hända nått (och det händer inte mycket då heller....). Att den sedan drar 2dl mer per mil än BMW:n motiverar mig inte mer att köra den istället

Jag kör aldrig om, ens med mycket starkare bilar, förutom på motorvägar (och där spelar det ju ingen roll om omkörningen tar 2-3 minuter ). Fast tror inte jag vågar köra över 90 med den ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Jag kör aldrig om, ens med mycket starkare bilar, förutom på motorvägar (och där spelar det ju ingen roll om omkörningen tar 2-3 minuter ). Fast tror inte jag vågar köra över 90 med den ändå.

Det är väl mitt största problem dock med BMW:n. "Tack vare" dess motorkaraktär så inspireras man att köra fortare än vad skyltarna vill.... Den drar ju hårdare ju mer man varvar. Kör jag t.ex. en Saab 9-5 som mattas av på högre varv så inbjuder det inte på samma sätt att köra lika fort.
Drar du t.ex. ur en nyare BMW (bensin i alla fall) på 3:ans växel så gör man runt 160km/h, strax över 200km/h på 4:an.

Sen har vi inga motorvägar här i norrland, bara kortare omkörningssträckor samt inlandsvägar som är kringelkrokiga. Då vill man ha lite effekt.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Det är väl mitt största problem dock med BMW:n. "Tack vare" dess motorkaraktär så inspireras man att köra fortare än vad skyltarna vill.... Den drar ju hårdare ju mer man varvar. Kör jag t.ex. en Saab 9-5 som mattas av på högre varv så inbjuder det inte på samma sätt att köra lika fort.
Drar du t.ex. ur en nyare BMW (bensin i alla fall) på 3:ans växel så gör man runt 160km/h, strax över 200km/h på 4:an.

Sen har vi inga motorvägar här i norrland, bara kortare omkörningssträckor samt inlandsvägar som är kringelkrokiga. Då vill man ha lite effekt.

Brukar dock köra en 5-seria på över 2hundra hästar och jag kan minsann hålla gränserna, vid dåligt väderlag eller mörker ligger jag oftast betydligt under

Permalänk
Medlem

Om jag också kunde ha den självdisciplinen

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Hehe, klart du ska en BMW pöjk.. Mycket bil för pengarna samt körglädje. Delar köper man snuskigt billigt på ebay eller lite dyrare på schmiedmann.se om man vill handla i sverige. Själv kör jag en 540 Touring -98 med sexväxlad manuell låda. Varvar 2500 i 150 km/h lite lagom. Köpte nya bromsskivor bak i somras samtidigt som polaren gjorde det till sin volvo 965, jag gav 634kr för ett par ventilerade skivor till min och kompisen fick ge 500kr styck till sin Volvo...

Även fast jag har en 4.4 liters V8 under huven så går det köra den på 0.9 landsväg pga att den varvar så lite. Stadskörning springer dock iväg lite.. men BMW:s motorer är generellt bränslesnåla om man kör lugnt.

I din prisklass kan du få en BMW 5-serie E60/E61.

Spana in autopower.se som är ett BMW-forum om du är sugen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd

Finns ju roligare maskiner än turkferraris

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Finns ju roligare maskiner än turkferraris

Ja det svaret var ju givande? Du kan ju istället tipsa om en fysisk bil som skulle passa trådskaparen?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Mazda MX-5!