Permalänk

XBMC eller WMC?

Hej!

Vilket rekommenderar ni? Har en HTPC på gång som jag tänkte spela musik och film från. Jag kommer förhoppningsvis köra Windows 7 som grund.

Undrar också om där finns någon prisvärd fjärrkontroll att styra med?

Tack på förhand!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

xbmc alla dagar i veckan

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Varför inte prova på Mediaportal. Överlägset det bästa mediacentret till windows.

Lite mer pill, men är du har fått igång det så finns det inget som kan slå det.

Rekomenderade plugins:
* Nått snyggt skin (om man inte behåller orginalskinnet- lite tråkigt men bra och funktionellt): Kolla igenom skin-forumet (favoriter hos mig är Maya, Avalon och Mustayaluca)
* Filmer: Moving Pictures/
* TV-serier: My TVseries
* YouTube, SVTPlay,... OnlineVideos
* Spotify & grooveshark

Och varför inte Trakt.tv för att hålla koll på vad du tittar på

Jag använder SAF 5 som codec.

EDIT: Fjärr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=425720

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Skrivet av nickhe:

xbmc alla dagar i veckan

Varför är det bättre? Utveckla om du har tid!

Skrivet av ministerkrister:

Varför inte prova på Mediaportal. Överlägset det bästa mediacentret till windows.

Lite mer pill, men är du har fått igång det så finns det inget som kan slå det.

Rekomenderade plugins:
* Nått snyggt skin (om man inte behåller orginalskinnet- lite tråkigt men bra och funktionellt): Kolla igenom skin-forumet (favoriter hos mig är Maya, Avalon och Mustayaluca)
* Filmer: Moving Pictures/
* TV-serier: My TVseries
* YouTube, SVTPlay,... OnlineVideos
* Spotify & grooveshark

Och varför inte Trakt.tv för att hålla koll på vad du tittar på

Jag använder SAF 5 som codec.

EDIT: Fjärr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=425720

Det ser helt klart intressant ut.

Vet du om denna fjärren kan funka? http://www.webhallen.com/spel/xbox_360/138888-microsoft-xbox_...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför är det bättre? Utveckla om du har tid!

Mycket fler möjligheter. Thumbnails, bakgrundsbilder och filminformation laddas ner till var film. Man kan anpassade mer med plugins som till exempel youtube eller svt play. Det går att anpassa det med fler skins och layouts.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Det ser helt klart intressant ut.

Vet du om denna fjärren kan funka? http://www.webhallen.com/spel/xbox_360/138888-microsoft-xbox_...

Har ingen aning om den fjärren faktiskt.

Kom på en sak. Om du på ett enkelt sätt vill installera ett helt ok tema och få en massa plugins på köpet (flera som jag nämde ovan) ta och installera StreamedMP (http://forum.team-mediaportal.com/streamedmp-301/). Mediaporta-port av ett XBMC-skin

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

xbmc verkar vara den enda som klarar HD ljud eller ?

MrDTS

Visa signatur

MrDTS

Permalänk
Skrivet av ministerkrister:

Har ingen aning om den fjärren faktiskt.

Kom på en sak. Om du på ett enkelt sätt vill installera ett helt ok tema och få en massa plugins på köpet (flera som jag nämde ovan) ta och installera StreamedMP (http://forum.team-mediaportal.com/streamedmp-301/). Mediaporta-port av ett XBMC-skin

Ser bra ut faktiskt. Får fundera på vilket man ska välja. Hade varit bra om man kan hitta en fjärr för max 200 spänn som fungerar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ser bra ut faktiskt. Får fundera på vilket man ska välja. Hade varit bra om man kan hitta en fjärr för max 200 spänn som fungerar.

Med XBMC kan du använda en iPhone eller Android telefon som fjärr bara lite sådär FYI

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av MrDTS:

xbmc verkar vara den enda som klarar HD ljud eller ?

MrDTS

Mediaportal klarar det också med SAF 6

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

XBMC är så överlägset. Finns ett enormt stort utbud av modifikationer och plugins. Opensource communityn bakom XBMC tar hela tiden fram nya funktioner och stöd för nya grejer. XBMC funkar på vilken plattfrom som helst vilket är skönt i längden då man kan använda samma koncept på olika ställen. Linux, Win, Mac, ATV2,

Permalänk
Medlem

VS

XBMC kan spela rarade filmer.
End of story.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk

Mediaportal kan spela rarade filer och du kan ha ett fult skin till XBMC. Du kanske ska ha något på fötterna före det att du yttrar dig.

EDIT:
Nu kanske jag verkar vara en rabiat mediaportal fanboy, jag har inget emot XBMC. Bla att den fungerar på fler plattformar är ett stort plus.
Men att säga att XBMC är överlägset pga det går att konfigurera, anpassa, det finns skins, plugins, har community, osv osv är bara löjligt. Allt det där finns till MP också. Mediaportal är konfigurerbart och anpassningsbart in absurdum.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Jag vill heller inte låta som en XBMC fanboy men jag tycker ändå att skinnet som kommer med programmet säger ganska mycket.
Nu var det länge sedan som jag körde Mediaportal och då hade den inte stöd för rar.
Efter lite snabb sökning så hittade jag denna sida.

Det kanske finns bättre sätt men min poäng är att XBMC har stöd för det från början utan extra komponenter.

Ville bara berätta att jag förut körde Mediaportal men bytte till XBMC vilket jag inte ångrar.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk

Har kört MP i många år och bestämde mig för några månader sedan att testa XBMC då jag hade en Xbox med det tidigare.
Vid tiden som jag försökte "konvertera" tyckte jag XBMC saknade allt för mycket bl.a många inställningsmöjligheter (för att få allting som JAG vill, inte bara nöja sig...) samt avsaknaden av TV-funktionalitet var en stor miss, saknade även den automatiska ändringen av refreshrate, samt många andra "småsaker"

Detta kanske är åtgärdat idag, men det gjorde iaf att jag valde bort XBMC och körde MP igen.

MP + StreamedMP + Onlinevideos = oslagbart (om man har viljan och tiden att konfigurera allting)

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag XBMC.

Men varför inte testa de olika alternativen och se vilken du trivs bäst med?.

Permalänk

Är användare av båda och xbmc funkar utan problem. MP måste trixas lite med innan det blir bra men det är överlägset xbmc i film & serie hantering.

Vill du att skiten bara funkar så kör xbmc och var glad, vill du ha ut lite mer, så kör mp, men det kräver lite trix innan det funkar som man vill...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Är användare av båda och xbmc funkar utan problem. MP måste trixas lite med innan det blir bra men det är överlägset xbmc i film & serie hantering.

Vill du att skiten bara funkar så kör xbmc och var glad, vill du ha ut lite mer, så kör mp, men det kräver lite trix innan det funkar som man vill...

+1 Klockren beskrivning!!

Permalänk

Hej och tack för alla era svar! Mycket intressant läsning och härlig disskution! Det får bli XBMC för min del helt enkelt pga datorn jag ska köra med inte orkar driva Windows 7 på ett tillfredsställande sätt. Kommer köra Ubuntu 10.10 + XBMC. Har dock problem med att få ljudet att funka med mitt Geforce 210 graffekort..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

bra val, har kört xbmc sedan det kom till xboxen (xbmp på boxen innan dess)

när jag kör ubuntu+xbmc så brukar jag googla lite på vilken version av ubuntu+xbmc som fungerar bäst, sedan kör jag på det

ljudet är inget problem, i xbmc så väljer du hdmi ut på bägge, ställer om xbmc i windowed läge, kör i gång nåt tv/film så det iaf är meningen att det skall komma lite ljud

kör igång ett terminalfönster, skriv alsamixer så får du upp ljudinställningarna, går längst till höger, där finns det 3 eller 4 utgångar som kan vara mutade, välj att mute/unmute tills du hör ljud

ursäkta för den knaggliga beskvrivningen, plockar det ur minnet och det var ett tag sedan jag gjorde det sist

/Daniel

Permalänk
Skrivet av ParaZide:

bra val, har kört xbmc sedan det kom till xboxen (xbmp på boxen innan dess)

när jag kör ubuntu+xbmc så brukar jag googla lite på vilken version av ubuntu+xbmc som fungerar bäst, sedan kör jag på det

ljudet är inget problem, i xbmc så väljer du hdmi ut på bägge, ställer om xbmc i windowed läge, kör i gång nåt tv/film så det iaf är meningen att det skall komma lite ljud

kör igång ett terminalfönster, skriv alsamixer så får du upp ljudinställningarna, går längst till höger, där finns det 3 eller 4 utgångar som kan vara mutade, välj att mute/unmute tills du hör ljud

ursäkta för den knaggliga beskvrivningen, plockar det ur minnet och det var ett tag sedan jag gjorde det sist

/Daniel

Tack för beskrivningen! Fick hjälp av en på ubuntu forumet för mitt problem var jobbigt att lösa. Hoppas bara det fortsätter funka nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Någon som har en aktuell guide över hur man får så att ens filmer presenteras på ett snyggt sätt i XBMC? Har kollat på denna guiden: http://www.xbmc.nu/index.php?option=com_content&view=article&...

Men den verkar lite utdaterad. Någon som vet?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej och tack för alla era svar! Mycket intressant läsning och härlig disskution! Det får bli XBMC för min del helt enkelt pga datorn jag ska köra med inte orkar driva Windows 7 på ett tillfredsställande sätt. Kommer köra Ubuntu 10.10 + XBMC. Har dock problem med att få ljudet att funka med mitt Geforce 210 graffekort..

Jag försökte med gf210 och ubuntu 10.10 men gav upp till slut.
HDMI-ljud gick att lösa, men sen var det problem med refreshrates mm
Hoppas du får det att fungera bra dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag försökte med gf210 och ubuntu 10.10 men gav upp till slut.
HDMI-ljud gick att lösa, men sen var det problem med refreshrates mm
Hoppas du får det att fungera bra dock.

Jag har inte testat så mycket med HD matrial än. Vi får se hur det går på den punkten. Den ska mest kunna spela upp min musik. Och streama från SVT Play och andra gratis tjänster.

Så ditt graffekort hackade mycket och sånt eller?

Tack för att du önskar mig lycka till.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har inte testat så mycket med HD matrial än. Vi får se hur det går på den punkten. Den ska mest kunna spela upp min musik. Och streama från SVT Play och andra gratis tjänster.

Så ditt graffekort hackade mycket och sånt eller?

Tack för att du önskar mig lycka till.

Hackade gjorde det väl inte, men det blev mysko "scanlines" etc.
Verkar inte vara något fel på kortet för det fungerar i windows.
Testade nog aldrig med SD-material, kör bara HD

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör själv XBMC på min HTPC hemma och det fungerar verkligen bra. Stöd för det mesta och strular aldrig. Hårdvaruavkodning och spelar från rar.
Hämtar undertexter själv via addons man kan installera samt en mängd olika andra addons.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

XBMC rockar samt remote appen (fjärrkontroll via Wi-Fi) till din smartphone rockar med XBMC också.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

XBMC rockar samt remote appen (fjärrkontroll via Wi-Fi) till din smartphone rockar med XBMC också.

Finns till media portal också och då kan man om jag läste rätt även streema materialet till den bärbara enheten....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Hur bra är MediaPortal på att hitta serier och filmer? Om den nu klarar .rar (gjorde den inte senast jag testade) så borde det gå lite bättre att hitta serier och filmer som är sparade i rar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hackade gjorde det väl inte, men det blev mysko "scanlines" etc.
Verkar inte vara något fel på kortet för det fungerar i windows.
Testade nog aldrig med SD-material, kör bara HD

"scanlines" = tearing/screentearing? (dvs uppspelning utan VSync)

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=98108