Missnöjd med kvaliteten på Iphone och deras 1-åriga garanti.

Permalänk
Medlem

Missnöjd med kvaliteten på Iphone och deras 1-åriga garanti.

För lite drygt ett år sedan köpte jag ny Iphone 4 - den var DOA (dead on arrival) men jag fick ändå vänta några veckor på att få den utbytt mot en "swap" då Apples auktoriserade verkstad måste konstatera fel trots att felet var helt uppenbart (gick ej att ringa med, allt annat fungerade).

Sedan i somras gick headsetet sönder - volym varierade sig hela tiden av sig självt.

Och nu i går gick låsknappen sönder. Helt plötsligt slutade den bara att fungera.

Detta på en lur i absolut toppskick som är väl omhändertagen då jag vet att det är som en riktig dator fast i miniformat man har att göra med. Aldrig blivit tappad, alltid använt Apples bumper, dels för att skydda den men också för att slippa antennbuggen.

Problemet är att Apple tydligen är ensamma om att ha ett års garanti medan alla andra tillverkare har två. Enligt personen som tog emot min reklamation har han på åtta år aldrig fått en godkänd reklamation på en Iphone som garantin gått ut på. Detta trots att man ju har tre års reklamationsrätt (två år för företag) på ursprungsfel enligt svensk lag. Jag menar att det är ett ursprungligt fel (undermålig kvalitet) men butiken säger att jag måste kunna bevisa att jag inte tappat telefonen i marken.

Svårt att göra, inte sant? Enda beviset (annat än vad jag tycker räcker, nämligen att den ser oskadd ut) är ju att ha filmat luren dygnet runt och allt den varit med om = löjeväckande.

Diskutera gärna mitt ärende och kom med inspel hur nöjda med kvaliteten på era Iphones ni är.

Personligen blir jag ju inte så himla sugen på att hoppa i säng med Apple och deras vansinniga reklamationsrutiner igen.

I tillägg kan jag ju säga att flickvännens 3Gs dog totalt efter ett men innan två år (hårdvarufel enligt någon felkod som kom upp) samt en väns 3Gs sjunger på sista versen med frekventa omstarter och låsningar, inte heller den är två år gammal men ingen garanti längre.

De har båda fått köpa nya lurar, 4s blev det. Det kanske är Apples plan att lurarna ska räcka i knappt två år så att konsumenterna köper nya eftersom de inte har någon garanti men säkerligen många köpta appar som man inte vill se förgås genom att köpa en konkurrerande plattform.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Har du provat kontakta Apple direkt istället för Brightpoint/butiken?

Permalänk
Avstängd

Det är ju apple, vem är förvånad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Har du provat kontakta Apple direkt istället för Brightpoint/butiken?

Nej, jag har ju inget avtal med Apple och med tanke på hur det lät kändes det meningslöst och bara förenat med kostnader och krångel.

edit: De rör väl inte i telefoner som inte har Apple care?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Enligt personen som tog emot min reklamation har han på åtta år aldrig fått en godkänd reklamation på en Iphone som garantin gått ut på.

Wow, 8år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Wow, 8år.

Nå, det säger väl inte så mycket kanske. Men det var ju inte det centrala för mitt spörsmål.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Nå, det säger väl inte så mycket kanske. Men det var ju inte det centrala för mitt spörsmål.

Tänkte mest på att första iphonen lanserades 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tänkte mest på att första iphonen lanserades 2007.

Ah, såklart. Jag skrev fel. Det var såklart Apple-produkter som åsytftades. Fortfarande inte det centrala dock, har du någon erfarenhet eller åsikter om ämnet i fråga?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

tråkigt att man inte vill ta ansvar för sina produkter. Stå på dig säger jag! Som du själv säger så har du tre års reklamationstid och jag är övertygad att det finns någon slags praxis för vad som är rimlig bevisning, speciellt om det är som du säger att den inte har några synliga repor/skador som kan tyda på att den blivit tappad. Hör av dig till http://www.konsumentverket.se/ och se vad de har att säga, låt inte storbolagen köra över dig, du har rätten på din sida!

Om företaget är tveksamma till att avhjälpa felet så kan det hjälpa att nämna att man varit i kontakt med KO, så länge du faktiskt har rätt till hjälp, håll bara en vänlig ton.

Lycka till!

Permalänk

En tanke angående garanti och reklamationsrätt,
Garanti är ju att tillverkaren garanterar att en produkt ska hålla under garantitiden.
Reklamationsrätt gäller mot ursprungsfel och vad den förväntade livslängden är på en produkt.
tex. en tvättmaskin "bör" ju hålla minst 10 år och om den går sönder efter 2 år pga. trasiga lager borde det ses som ett ursprungsfel eftersom ett lager gjort av metall borde hålla betydligt bättre vid normal användning.
Iphone4 kanske har max 1-2 års förväntad livslängd då en mobil utsätts för ganska mycket stötar och annan hårdhänt hantering.
Med andra ord borde det vara svårt att hänvisa att felet fanns från början utan har uppkommit pga. slitage och yttre påfrestningar.
Däremot om Apple kommer ut med att det finns ett fabrikationsfel (som typ intels moderkort nyligen) är det ju ett solklart fall att hänvisa till reklamationsrätt.

Jag tror personligen inte det täcks upp av reklamationsrätten utan mer av försäkring eller liknande.
Men tala gärna om hur det går, skulle vara intressant att veta ifall man själv står där med en trasig nalle efter garantitiden

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Enligt personen som tog emot min reklamation har han på åtta år aldrig fått en godkänd reklamation på en Iphone som garantin gått ut på. Detta trots att man ju har tre års reklamationsrätt (två år för företag) på ursprungsfel enligt svensk lag.

Apple har ingen reklamationsrätt för dom är ett "fyrkantigt företag"..

Permalänk
Medlem

Har personligen aldrig haft några stora problem med de telefonerna jag har ägt. Har haft iPhone (2G), 3G och 4.... Enda problem jag någonsin har varit med om att headsetet slutat fungera och några små mjukvarubuggar.

Permalänk
Medlem

Slitet :-/
Måste bara säga att jag fattar inte hur min 3gs fortfarande lever. Jag har tappat den minst 20 gånger från 1 meters höjd ner i golvet.
Har aldrig haft ett skal eller skärmskydd. Den ser helt sönder ut, en stor repa i glaset, hörlursutgången funkar inte för den gått sönder (tappat i golvet så det lossnade grejjer innuti...), har 2 sprickor i plasten mm måste säga att dom håller som faen

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Nej, jag har ju inget avtal med Apple och med tanke på hur det lät kändes det meningslöst och bara förenat med kostnader och krångel.

edit: De rör väl inte i telefoner som inte har Apple care?

Läs på Apples svenska hemsida, står inget om att de inte har garanti på telefoner sålda via operatörer. Min erfarenhet är iaf att Apple har mer goodwill än tramsoperatörer och Brightpoint.

Permalänk
Medlem

Så här slutade det:

Jag fick kostnadsfritt en utbytestelefon!

Jag som från början inte ens skulle få lämna in telefonen då Apple endast har ett års garanti och att en knapp går sönder är ett garantiärende. Alltså ingen hjälp att hämta. Men då jag stod på mig och berättade att jag minsann är påläst om två års reklamationsrätt mot ursprungsfel (vilket jag hävdar att det är då jag inte tappat telefonen) tog de ändå in den på service. Dock med en brasklapp om att det kan bli 2300 kr inkl. moms om det inte bedöms som ursprungsfel.

Enligt butikens representant tog de kostnaden själva i goodwill.

Så kan det gå!

Sensmoral: Tänk på att Apple endast har ett års garanti medan de flesta andra erbjuder två år. Tänk på att det är svårt att reklamera en trasig Iphone efter ett år. Det är dock MÖJLIGT om man är påläst om sina rättigheter, står på sig, och kanske har lite tur!

Nu återstår bara problemet att Icloud tror att jag har två olika telefoner. Någon som vet hur jag sammanfogar ursprungstelefonens filer från Icloud till min nya? Det ska jag dock ta i en annan tråd i rätt forum.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Hej! fick samma problem med låsknappen för några veckor sen och hemknappen började bli trög..har ingen garanti heller då den gick ut i maj. Lämnade du in den till tele2/bright point eller var det apple du hade kontakt med? Hur lång tid tog det?

Jag gick och lämnade in min iphone 4 idag till en tele2 butik efter att ha pratat med okunnig personal i kundservice i tele2 och brightpoint. Dä hävdar att man måste reklamera inom 6 månader från det man fått mobilen. Dock stod jag på mig med stöd av konsumentköplagen..vill helst få problemet åtgärdat.. de tog in den till brightpoint men känns surt att vänta 3 veckor och få tillbaka mobilen utan att felen åtgärdats.

Permalänk
Medlem

Det är 3 års reklamationsrätt, inte 2.
Jag tror butiken kör en fuling, googlar du lite finns det gott om folk som fått sina fel åtgärdade efter 1år på apple-prylar.

Garantin går på serienumret så man kan ta kontakt med vilken applecertifierad butik som helst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har haft min 4a i drygt 1,5 år (fick den till jul) och den funkar mycket bra fortfarande. Jag är inte alls slarvig, men råkade på fyllan tappa den från ca. 1,5 m ner i ett kakelgolv och det är den enda skråman min lur har (en liiiten buckla i "aluminium-kanten").

Generellt sett så tror jag att det handlar om oförsiktighet hos användaren, snarare än ett fel på telefonen. Jag kan inte säga något om huruvida det är vanligare med DOA hos Apple i förhållande till andra, men jag gissar på att alla har några enheter som är DOA.

Angående filmandet av din telefon för att bevisa din "oskuld" så vill jag dra en parallell till stölder av handväskor. Du kommer aldrig få ut några pengar på tex. hemförsäkringen om du inte kan bevisa att du har suttit och hållit i handväskan under hela restaurangbesöket. Alltså är det ett ganska rimligt krav att du måste kunna bevisa att du inte har tappat den.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Nu återstår bara problemet att Icloud tror att jag har två olika telefoner. Någon som vet hur jag sammanfogar ursprungstelefonens filer från Icloud till min nya? Det ska jag dock ta i en annan tråd i rätt forum.

Återställ telefonen från säkerhetskopian av den gamla och om den fortfarande tror att du har två telefoner så tar du helt enkelt bort den gamla.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Enligt mig kan kvalitén variera avsevärt på telefoner av samma modell, oavsett om det är Apples eller någon annans lur. Så tycker inte att man kan smutskasta just Apple på den fronten. Däremot är 1 års garanti desto värre, och de har de fått höra också. Tror det var i Italien de ställdes mot domstol pga av deras garantiavtal, och även fick böter. Tror att samma sak händer i Portugal nu, men orkar inte bekräfta vilka länder det var, huvudsaken är att du inte är ensam om att ogilla Apples garantiavtal.

Med vänlig hälsning, Tom.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av davyp3:

Så här slutade det:

Jag fick kostnadsfritt en utbytestelefon!

Jag som från början inte ens skulle få lämna in telefonen då Apple endast har ett års garanti och att en knapp går sönder är ett garantiärende. Alltså ingen hjälp att hämta. Men då jag stod på mig och berättade att jag minsann är påläst om två års reklamationsrätt mot ursprungsfel (vilket jag hävdar att det är då jag inte tappat telefonen) tog de ändå in den på service. Dock med en brasklapp om att det kan bli 2300 kr inkl. moms om det inte bedöms som ursprungsfel.

Enligt butikens representant tog de kostnaden själva i goodwill.

Så kan det gå!

Sensmoral: Tänk på att Apple endast har ett års garanti medan de flesta andra erbjuder två år. Tänk på att det är svårt att reklamera en trasig Iphone efter ett år. Det är dock MÖJLIGT om man är påläst om sina rättigheter, står på sig, och kanske har lite tur!

Nu återstår bara problemet att Icloud tror att jag har två olika telefoner. Någon som vet hur jag sammanfogar ursprungstelefonens filer från Icloud till min nya? Det ska jag dock ta i en annan tråd i rätt forum.

Ähh.. sluta gnäll på Apple och inse att det handlar om att du pratat med outbildad personal. Visst verkar det tokigt att du fick en icke fungerande telefon från första början och att din knapp slutat fungera. Men jag syftar på ditt s.k. 'reklamationsstrul' - Du säger inte vilken typ av butik du varit inne i? Knappast en Apple-butik eftersom de inte finns i Sverige? Och därför antar jag att det är en antingen stor elektronikkedja eller operatörsbutik? Reklamationer görs dessutom mot säljare, inte mot tillverkande företag. Så vad jag vill komma fram till är..: skyll minst lika mycket på Siba/Elgiganten/Mediamarkt/Telia/Tele2/Telenor/Tre eller vart du nu köpt den som på Apple.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davyp3:

För lite drygt ett år sedan köpte jag ny Iphone 4 - den var DOA (dead on arrival) men jag fick ändå vänta några veckor på att få den utbytt mot en "swap" då Apples auktoriserade verkstad måste konstatera fel trots att felet var helt uppenbart (gick ej att ringa med, allt annat fungerade).

Sedan i somras gick headsetet sönder - volym varierade sig hela tiden av sig självt.

Och nu i går gick låsknappen sönder. Helt plötsligt slutade den bara att fungera.

Detta på en lur i absolut toppskick som är väl omhändertagen då jag vet att det är som en riktig dator fast i miniformat man har att göra med. Aldrig blivit tappad, alltid använt Apples bumper, dels för att skydda den men också för att slippa antennbuggen.

Problemet är att Apple tydligen är ensamma om att ha ett års garanti medan alla andra tillverkare har två. Enligt personen som tog emot min reklamation har han på åtta år aldrig fått en godkänd reklamation på en Iphone som garantin gått ut på. Detta trots att man ju har tre års reklamationsrätt (två år för företag) på ursprungsfel enligt svensk lag. Jag menar att det är ett ursprungligt fel (undermålig kvalitet) men butiken säger att jag måste kunna bevisa att jag inte tappat telefonen i marken.

Svårt att göra, inte sant? Enda beviset (annat än vad jag tycker räcker, nämligen att den ser oskadd ut) är ju att ha filmat luren dygnet runt och allt den varit med om = löjeväckande.

Diskutera gärna mitt ärende och kom med inspel hur nöjda med kvaliteten på era Iphones ni är.

Personligen blir jag ju inte så himla sugen på att hoppa i säng med Apple och deras vansinniga reklamationsrutiner igen.

I tillägg kan jag ju säga att flickvännens 3Gs dog totalt efter ett men innan två år (hårdvarufel enligt någon felkod som kom upp) samt en väns 3Gs sjunger på sista versen med frekventa omstarter och låsningar, inte heller den är två år gammal men ingen garanti längre.

De har båda fått köpa nya lurar, 4s blev det. Det kanske är Apples plan att lurarna ska räcka i knappt två år så att konsumenterna köper nya eftersom de inte har någon garanti men säkerligen många köpta appar som man inte vill se förgås genom att köpa en konkurrerande plattform.

1 års garanti är bara en del av det hela, sen har du reklamationsrätt, min hemknapp slutade fungera när jag hade min 3GS efter garantin gått ut, reklamerade den och fick en ny mobil, Apple's policy är byt ut den istället för laga, kunden ska ha sin produkt så fort som möjligt inom 7 dagar

Skrivet av trollhattan:

Det är ju apple, vem är förvånad ?

Apple har den bästa service policy man kan ha, nu är det iofs inte dem som är problemet här utan verkstaden som är utvald av operatören och godkänd av Apple för att få laga deras produkter, så i det här fallet får han gå på operatören

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Var bered på att detta kommer sluta i en massa onödiga kommentarer mellan fanboys.

Inte för att denna kommentar var nödvändig men.

Permalänk
Medlem

Hoppas att jag har lika tur där då..börjar få lite hopp. Tänker inte ge mig förräns jag fått den lagad eller så får de ge ut en ny helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HR12:

Hoppas att jag har lika tur där då..börjar få lite hopp. Tänker inte ge mig förräns jag fått den lagad eller så får de ge ut en ny helt enkelt.

De kommer inte laga den, de ger dig en ny annars bryter de avtalet med Apple

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av davyp3:

I tillägg kan jag ju säga att flickvännens 3Gs dog totalt efter ett men innan två år (hårdvarufel enligt någon felkod som kom upp) samt en väns 3Gs sjunger på sista versen med frekventa omstarter och låsningar, inte heller den är två år gammal men ingen garanti längre.

De har båda fått köpa nya lurar, 4s blev det. Det kanske är Apples plan att lurarna ska räcka i knappt två år så att konsumenterna köper nya eftersom de inte har någon garanti men säkerligen många köpta appar som man inte vill se förgås genom att köpa en konkurrerande plattform.

Först läste jag det som en fin facepalm, men argumentet att man inte vill bli av med köpta program kan jag köpa. Annars: köp inte Apple om du är missnöjd med dem! "Rösta med plånboken", etc.

Tittar man sedan på garantitider så är de en spegel på produktens kvalité. Det är en enorm selling point att erbjuda längre garanti, så om Apple nu bara ger ett års garanti så har de med all sannolikhet i världen räknat på det och kommit fram till att de tjänar på att sänka den. Detta i sin tur beror säkerligen på att de har en felfrekvenskurva som gör att 1 år är en rimligare slutpunkt än 2 år.

Seagate hade en garanti på diskar på 5 år rätt länge, vilket sålde väldigt många diskar för dem, men det var trots detta inte lönsamt måste de ha räknat fram, för de sänkte till slut tiden till samma som konkurrenterna erbjöd. Nu blev jag bortkörd från datorn, så jag får avsluta meddelandet snabbt, hej!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ett hett tips innan man citerar inlägg är att kolla när de skrevs, så man inte citerar tio månader gammalt stoff.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

De kommer inte laga den, de ger dig en ny annars bryter de avtalet med Apple

Det hoppas jag! Blev bollad från Tele2 till Brightpoint, tillbaka till Tele2. Så usel service och usla företag som inte ens kan utbilda och informera sin personal om gällande lagar och allt går ut på kunden i slutändan.

Permalänk
Medlem

Vad jiddrar du om? Dom går inte sönder utan anledning. Du måste ha tappat den fått något över den mm

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Apple har den bästa service policy man kan ha, nu är det iofs inte dem som är problemet här utan verkstaden som är utvald av operatören och godkänd av Apple för att få laga deras produkter, så i det här fallet får han gå på operatören

På vilket sätt är den bättre än andra tillverkares?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.